Kadonneet jarrut 35i

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

Kadonneet jarrut 35i

ViestiKirjoittaja hölmö » 13.9.2014 21:42

Passatista (35i vm.1994 ex 1.9 td nyk. 1.9 tdi) katosi jarrut, jarrujen vaihdon yhteydessä.
Vaihdoin tekniikan ja sitä myöten sitten jarrulevyt ja satulat, ilmattiin ne ja kaikki meni hyvin kunnes laitto käymään, poljin menikin pehmeänä pohjaan, ilmattiin uudestaan ja sama juttu, ja taas uudestaan jne..
Haettiin motonetistä ilmauskannu, kun ajateltiin josko olis jääny ilmaa ja tarvis vetää alipainella. Ilmattiin sillä pari kertaa ja sama juttu, poljin painuu pehmeänä pohjaan kun auto on käynnissä, kun painaa useamman kerran peräkkäin tai nopeammin, niin poljin on kova, mutta painuu hitaasti pohjaan.
Viaksi ehdotettiin jarrupaineen säädintä, se liikku kyllä ja herkisteltiin lisää, ja ilmattiin... ei vaikutusta
Vaihdoin pääsylinteriin tiivisteet (kunto virheetön, ei vikaa sylinterissä tai tiivisteissä), kun ajateltiin keskimmäisen tiivisteen vuotavan, taas ilmattiin, ei vaikutusta.
Ollaan ilmattu eri järjestyksessä, takaa aloittaen, edestä aloittaen ja eri menetelmillä, perinteisellä, alipainekannulla, pitkällä letkulla nipasta säiliöön. ei vaikutusta, poljin on kova kunnes laittaa käymään jolloin se on pehmeä, paitsi nopeasti painaessa tai pumppaamalla, silloinkin painuu hitaasti pohjaan.
Nyt on ideat vähissä, voisko joku kertoa missä vika?
Ei mun mielestä voi olla ilmaakaan järjestelmässä (olis aina pehmee ja ilmattukkin yli 10 kertaa), pääsylinterikin kunnossa, jarrupaineensäädin kunnossa (en tajua miten se vois vaikuttaa tollain)
Kotterossa ei ole ABS jarruja
Kiitos jo etukäteen

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.9.2014 21:49

Olisko pikkuvuoto jossain? Ei muutakuin käymään jarruputket ja letkut läpi, että onko kostea jostain. Se ei välttämättä edes hävitä nestettä hirveästi.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.9.2014 2:40

Tarkista myös jarruletkujen kunto, pullisteleeko joku paineen alla (tehostimen ollessa toiminnassa jarrupaine on huomattavasti kovempi kuin ilman tehostinta).

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.9.2014 7:10

Pystyykös Paskatissa laittaa takasatulat väärille puolin väärinpäin?
Eli oikea satula vasemmalle ylösalaisin ja vasen oikealle.
Kakkiksessa näin onnistui ja jarrut ei ilmaudu millään. (Paitsi satula irti käännettynä oikeinpäin ja kidassa joku lankku.)

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

ViestiKirjoittaja hölmö » 14.9.2014 18:21

Letkut kunnossa, ei vuoda, vaikka vuotaiskin niin ei oirehdi tollain, satulatkin oikein päin. Onkohan kellään fakta tieoa,että pitäsköhän tehostinkin olla samasta vehkeestä kun jarrupoljin, onko niissä eroa. Täyty toi poljinasetelma vaihtaa kun tdi:ssä on sähkönen kaasupoljin.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 14.9.2014 18:31

Ainakin eroja on polkimelta lähtevässä tangossa, useita eri pituuksia ollut käytössä.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 14.9.2014 18:44

Minkä kokoiset / millaiset jarrut entiset olivat? Edessä levyt, takana rummut?
Entä nykyiset?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 15.9.2014 8:58

Itsellä aikoinaan oli sama ongelma kun vaihdoin kakkikseen pääsylinterin. Vika oli kuitenkin ilmauksessa. Jarrupaineensäädin piti lukita täyden kuorman asentoon ja jättää takanipat pariksi tunniksi auki. Sen jälkeen rupesi pitämään.

Luulisi kyllä, että alipaineilmauksessa olisi poistunut kaikki ilma linjasta, ja tuossa kakkiksessa oli rummut takana jne.

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

ViestiKirjoittaja hölmö » 15.9.2014 13:21

Tänään vaihdoin ton tehostimen, ihan samanlaiset näky olevan ja tanko saman mittanen, metrimitalla mitattuna. Samanlainen edelleen. Turhaa työtä.
Täytyy viä kokeilla ilmata tolleen ku htm neuvo, kuullostaa ainakin järkevältä.
Ilmailin alipaineella ja perinteisesti tänään.
Toi alipainekannu on ihan ihmeellinen laitos, vaahdottaa ton nesteen, imee ilmaa siitä nipan välistä, aluksi tuntu toimivan paremmin.

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

ViestiKirjoittaja hölmö » 15.9.2014 13:22

Tänään vaihdoin ton tehostimen, ihan samanlaiset näky olevan ja tanko saman mittanen, metrimitalla mitattuna. Samanlainen edelleen. Turhaa työtä.
Täytyy viä kokeilla ilmata tolleen ku htm neuvo, kuullostaa ainakin järkevältä.
Ilmailin alipaineella ja perinteisesti tänään.
Toi alipainekannu on ihan ihmeellinen laitos, vaahdottaa ton nesteen, imee ilmaa siitä nipan välistä, aluksi tuntu toimivan paremmin.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 15.9.2014 17:51

Onko jarrupääsylinteri saman kokoinen vanhojen ja uusien jarrujen kokoonpanossa? Liian pieni pääsylinteri ei pysty siirtämään tarpeeksi nestettä ja poljin menee pohjaan vaikka systeemissä ei olisi ilmaa.
Toi alipainekannu on ihan ihmeellinen laitos, vaahdottaa ton nesteen, imee ilmaa siitä nipan välistä, aluksi tuntu toimivan paremmin.

Tuon mustan osan pitää olla nipassa kuvan mukaisessa asennosssa muuten kannu ei toimi oikein.

Kuva

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

ViestiKirjoittaja hölmö » 16.9.2014 22:15

Ei löytyny vieläkään jarruja, koitin ilmata toi jarrupaineensäädin lukittuna. Vedin kannulla ensin ja perinteisesti, ei vaikutusta. Rupee tuntuun et saa jostain ilmoja, mutta mistä?Järjestelmähän ei ota ilmoja jos putki/letku vuotaa, ne vaan vuotaa ja tänään viimeks tarkastin ette edesi mistään vuoda. Sylinteristäkään ei pitäis saada kun on uudet tiivisteet. Nyt järki loppuu, täytyy vissiin isontaa lekaa.
Jarrupainee säädintä en ole vielä vaihtanu, mutta sekin näyttäisi toimivan. Mainittakoon viele molemmissa autoissa olleen toimivat jarrut ennen tekniikanvaihtoa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.9.2014 8:59

Jos ei vuoda mistään ja ilmaa ei ole, niin pääsylinteri viallinen.

Paineilmaa säiliöön ja sitten ilmaten. Noilla alipaine ilmaajilla ei tee mitään.

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

ViestiKirjoittaja hölmö » 17.9.2014 19:09

Ilmasin tollain et pistin paineilmaa säiliöön.
Sylinteri oli kyllä hyväkunroinen ja laitoin viä varalta uudet tiivisteet. Koitettu nyt siis kahdella eri sylinterillä jotka molemmat toimivista autoista otettuja.
Ilman tehostinta jarrut ok, tehostimen kanssa poljin painuu hitaasti lattiaan.

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

ViestiKirjoittaja hölmö » 17.9.2014 19:09

Ilmasin tollain et pistin paineilmaa säiliöön.
Sylinteri oli kyllä hyväkunroinen ja laitoin viä varalta uudet tiivisteet. Koitettu nyt siis kahdella eri sylinterillä jotka molemmat toimivista autoista otettuja.
Ilman tehostinta jarrut ok, tehostimen kanssa poljin painuu hitaasti lattiaan.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.9.2014 19:26

Sitten vaihtoehtoina ei ole kuin vuoto tai ilma.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.9.2014 19:50

Letku(t) rikki, ihan oppikirjaesimerkiltä kuulostaisi. Kudokset rikki ja letku paisuu kovan paineen alta.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.9.2014 21:02

^ Juuri tuota tarkoitin muutama päivä sitten letkujen pullistumisella ;)

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 18.9.2014 6:33

Sanottakoon vielä sekin, että ilman tehostinta eivät varmastikaan ole ok. Ei vaan jaksa ilman tehostinta painaa samalla tavalla poljinta, että se rupeaisi painumaan.

Teräspunosletkut kakkikseen maksoi n. 50 e (4 kpl) tuolla yhdellä ffp:n yhteistyökumppanilla. Ne kun laittaa, niin saa suljettua ko. vikapaikan pois, eikä tarvii muutenkaan enää ikinä murehtia jarruletkuista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.9.2014 10:22

Tää liippaa sen verran läheltä, ni kysytään että millaisella laitteella merkkiliikkeessä jarrut ilmataan ja nesteet vaihdetaan?

Itse haaveilen paineistetusta säiliön lisäosasta jossa vaihtoon tarvittava määrä nestettä ja kyljestä näkisi nestepinnan. Vaan onko sellaisia olemassakaan?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.9.2014 19:28

Taitaa merkkiliikkeet käyttää mitä välinettä mikin, varmaan asentajien mieltymyksetkin vaikuttaa paljon.
Esim. emennän työpaikalla (Skoda, Opel ynnä muutama muu) käytetään imua, sekä ihan perinteistä pumppaamista.

Ja kyllä kuvailemisiasi painesäiliöitä on olemassa, en tosin osaa sanoa mistä saa.
mm. Alfamerin oppaissa on sellaisen käyttökin neuvottu.


ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.9.2014 11:15

Kotisepälle halvempi vaihtoehto on tubeless venttiili säiliön korkkiin. Yhdella säiliön välitäytöllä kuitenkin selviää hommasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2014 15:39

Ohje on litra nesteen vaihtoon, eli nelisen säiliöllistä.

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

ViestiKirjoittaja hölmö » 20.9.2014 16:43

Tunnustelin letkut ja kaikki ok. Parempien ideoitten puutteessa vaihdoin kuitenkin kaikki uusiin, jos vaikka olis joku piilevä vika. Taas yks turha päivä työtä ja 50€... jee jee
Tää rupee oleen niin oppikirja esimerkki tekniikan vaihdosta että...
Ainoo vika mikä tulee enään mieleen on, et toi auto mistä tekniikka on oli musta ja tää on punanen, täytyy vissiin maalata, jos sit pelais.
Molemmissa autoissa oli toimivat jarrut, ja nyt ei millään saa tähän toiseen.

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 20.9.2014 19:31

punaiset autot on yleensä niitä nopeampia :) olikos kummassakaan nyt niitä ABS siä?

hölmö
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.9.2014 21:12

ViestiKirjoittaja hölmö » 20.9.2014 21:59

Ei oo abs eja.
Huomenna puran ton punasen auton pääsylinterin millä aluksi koitin, jos on vaikka tiiviste hajonnu siinä ilmauksen alussa ja jos oon laittanut tuohon mikä nyt on kiinni, sen yhden tiivisteen väärinpäin. Olisi aika huonoa tuuria...
Onkos ton käsijarrun väliä miten se on ilmauksen aikana? Mää otin ne vaijerin päät irti. Tai pitääkö satuloista laittaa männät pohjaan tjms. kun ne on ollut auki?
En kyllä ymmärrä mitä noi vois vaikuttaa. Sitten olisi varmaan merkitystä silläkin, kummalla jalalla painaa
Itsellä ei ole korjausopasta, olivat paikallisesta motonetistä loppuneet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.9.2014 23:28

Ei oo täällä haitannu käsijarrun tai männän asento ilmausta.

blummi
-
Viestit: 14
Liittynyt: 15.12.2013 17:41

ViestiKirjoittaja blummi » 21.9.2014 5:53

Liuku tappien väljyys kannattaa myös tarkastaa. Joskus ollu poljinta painetaessa tyhjää kun liukutapit väljät. Sitten kun laitto uudet liuku tapit niiin alko jarrut toimimaan. Satula pääsee johonkin väärään asentoon eikä jarruta kunnolla. Ja tuo on helppo tarkastaa kun ottaa satulat irti ja kokelee tappeja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa