AHU ja ainakin 1Z koneiden apuakselin laakerointi ja etenkin etummainen (jakopää) laakeri kannattaa siis ilmeisesti tarkistaa ja usein vaihtaa jossain 300 tkm jälkeen. Täällä ja ulkomaisillakin foorumeilla postit selanneena en kuitenkaan löydä mitään järkevää ohjetta laakereiden vaihtoon.
Eli: voiko joku työn tehnyt kommentoida lyhyesti miten työ suoritetaan ja tarvitaanko mitään erikoistyökaluja?
Sen verran olen lukenut että itse apuakselin ja sen stefan irrotus sekä kunnon tarkistus on melko suoraviivainen operaatio ja kasauksessa hihnapyörä mielellään lukitteella kiinni ja mahdollinen hihnapyörän vaihto kunnosta riippuen, mutta onko varsinaisessa laakereiden vaihdossa jotain kikkoja tai juttuja jotka on hyvä tietää.
AHU apuakselin laakeroinnin kunto ja vaihtaminen
Valvoja: ffp jäsenet
laitan linkin www.nimark.fi tuohon kohtaan, ku se on vissiin ainoa paikka mistä niitä laakereita saa suomesta.
Ja se vaihtaminen ei ole ameriikan temppu. Vanha vaikka rautasahalla poikki ja pois. Ite katkasin dremillä ku semmonen sattuu olemaan. Uus vaan paikalleen ja reikä kohalleen. Uudessa laakerissa on reikä keskellä, ettei tartte sitäkään pähkiä. Ite naputeltiin sillä samasella apuakselilla uus laakeri paikalleen, eikä se siitä särkyny. Yllättävää oli se että se sovite ei ollu järin tiukka joten uus meni paikalleen ihan naputtelemalla.
Jos et vaikkapa ole jakopäitä rassannu tai muuten tehny jarrupalojen vaihtoa kummempia remontteja niin ei ehkä kannata alkaa, toisaalta se laakeri on vaihtorajalla vasta sitte ku se on väljä. Ei ole ollenkaan varuiksi vahdettava osa se. Tässä tapauksessa ku minä kaverin kans vaihdoin sen afn:ään niin syynä laakerin kulumiseen aika satavarmasti oli se että entinen asentaja varmaan laittaa ruokaanki wurtin punasta ketsupin sijasta. Eli ne öljy reijät oli suurelta osin tukossa, eikä voitelu ollu pelannu, näin oletan.
Vuosituhannen vaihteessa tuli nuo missä ei ole apuakselia, eli dieseleissä a-alkuiset moottorit. Eikä sen jälkeen ole näkyny. Sitä ennen ihan ekasta nestejäähdytetystä moottorista alkaen on ollu apuakseli.
Jos et vaikkapa ole jakopäitä rassannu tai muuten tehny jarrupalojen vaihtoa kummempia remontteja niin ei ehkä kannata alkaa, toisaalta se laakeri on vaihtorajalla vasta sitte ku se on väljä. Ei ole ollenkaan varuiksi vahdettava osa se. Tässä tapauksessa ku minä kaverin kans vaihdoin sen afn:ään niin syynä laakerin kulumiseen aika satavarmasti oli se että entinen asentaja varmaan laittaa ruokaanki wurtin punasta ketsupin sijasta. Eli ne öljy reijät oli suurelta osin tukossa, eikä voitelu ollu pelannu, näin oletan.
Vuosituhannen vaihteessa tuli nuo missä ei ole apuakselia, eli dieseleissä a-alkuiset moottorit. Eikä sen jälkeen ole näkyny. Sitä ennen ihan ekasta nestejäähdytetystä moottorista alkaen on ollu apuakseli.
Ei pysty moottorikoodin A-kirjaimesta apuakselin olemasaoloa päättelemään.
Mutta tosiaan tuo vuosituhannen vaihde on aika hyvä nyrkkisääntö, tosin jo 97-98 on tullut ainakin neloskoppasien myötä uudemmalla lohkolla ilman apuakselia: AGR, ALH, ASV, AHF.
Pumppusuutinkoneet taitaa sitten olla kaikki ilman apuakselia, kuten jo aiemminkin todettiin.
SDI-koneista AQM ja AGP on mielestäni ainakin ilman apuakselia.
Onkos muuten olemassakaan SDI:tä jossa olisi apuakseli? Vanhemmat kun taitaa olla sitten esikammiokoneita (joissa toki on apuakseli) ja tuo SDI vissiin on tullut vasta IV-golffin/Boran myötä markkinoille...
esim. AHU, ALE, AFN, 1Z on vanhempia joissa on apuakseli
Mutta tosiaan tuo vuosituhannen vaihde on aika hyvä nyrkkisääntö, tosin jo 97-98 on tullut ainakin neloskoppasien myötä uudemmalla lohkolla ilman apuakselia: AGR, ALH, ASV, AHF.
Pumppusuutinkoneet taitaa sitten olla kaikki ilman apuakselia, kuten jo aiemminkin todettiin.
SDI-koneista AQM ja AGP on mielestäni ainakin ilman apuakselia.
Onkos muuten olemassakaan SDI:tä jossa olisi apuakseli? Vanhemmat kun taitaa olla sitten esikammiokoneita (joissa toki on apuakseli) ja tuo SDI vissiin on tullut vasta IV-golffin/Boran myötä markkinoille...
esim. AHU, ALE, AFN, 1Z on vanhempia joissa on apuakseli
Se alipainepumpun sijainti on tosiaan yksinkertainen tapa varmistaa kumpi lohko siellä on.
Jos nokka-akselin päässä niin ei ole apuakselia ja jos pumppu on lohkon kyljessä pystyssä niin on apuakselilla :)
Ja jos on jollekin epäselvää mikä möykky siellä on se alipainepumppu, niin seuraa minne jarrutehostimelta menee paksu (noin sormen vahvuinen) alipaineputki ;)
Jos nokka-akselin päässä niin ei ole apuakselia ja jos pumppu on lohkon kyljessä pystyssä niin on apuakselilla :)
Ja jos on jollekin epäselvää mikä möykky siellä on se alipainepumppu, niin seuraa minne jarrutehostimelta menee paksu (noin sormen vahvuinen) alipaineputki ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa