IV Golf etupää "jumputtaa" ja syö renkaita

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

IV Golf etupää "jumputtaa" ja syö renkaita

ViestiKirjoittaja topi69 » 2.9.2014 12:51

Eturenkaat kuluu todella nopeasti ja ajossa kuuluu jumputus jota en ole löytänyt. Jumputukseen ei vaikuta jarrun painaminen eikä kytkimen. Nopeuden mukaan tahti kiihtyy.. Renkaat kuluvat suht tasaisesti koko pinnan leveydeltä, repsikan puolelta hieman enemmän kuin kuskin.. Takarenkaat kuluvat normaalisti..
Menee hermo kun ei löydy syypäätä..
Renkaat oli uudet keväällä, enkä jaksa uskoa että ääni tulisi rungon pettämisestä..

Auto siis IV 1.9TDI AGR Golf Variant.. eli tehosta ei ainakaan ole kyse..

Auttakaa miestä kun rahat ei riitä ostamaan 6tkm välein uusia kumeja.

Topi

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.9.2014 14:36

Lähdetäänpäs ihan ensimmäiseksi siitä, että milloin on viimeksi pyöränkulmat suunnattu? Minkä merkkisillä renkailla ajelet, vai onko merkillä väliä kulumisen nopeuteen?

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 2.9.2014 14:50

Kulmia ei ole vielä tarkistettu/säädetty.
Voisko ääni tulla jotenkin niistä johtuen? Ääni muistuttaa kuten olis rengas puhki mutta ei ihan niin lujat desibelit.
Alla on Energy Saverit, ääni tosin kuului jo keväällä talvikumeilla(nokialaiset) ja nyt kun tarkistin ne niin kyllä niissä on samaa havaittavissa. :(

Onko Tampereen pajoista jostain hyviä kokemuksia noiden kulmien säädön suhteen?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.9.2014 15:11

Kyllä se jumputus/jurina voi tulla pyöränkulmistakin johtuen. Uusilla renkailla ei ehkä niin helposti havaittavissa, mutta kun rengas lähtee kulumaan niin äänet korostuu. Toki kyseessä voi olla myös laakeri-ääni, mutta laakereiden kunto on nopea tutkia.

Muista tarkistaa/tarkistuttaa kaikki etupään nivelet sekä puslat ennen pyöränkulmien säätöä, ettei mene turha työ hukkaan suuntauksessa.

Itselläkin Golf4 pitää jurinaa/jumputusta huonolla asfaltilla ajettaessa (= muu kuin uusi asfaltti). Etenkin joskus alkukesästä alla olleilla huonoilla 205/50R17 renkailla meteli oli kova. Meteli alkoi kuulua 40km/h vauhdissa ja kasvoi nopeuden mukaan. 60km/h vauhdissa ylittyi jo ns. mukavuuskynnys ja ääni muuttui jurinasta enemmän jumputtavaksi. Ääni puolittui rekisteriotteen vakiokoon renkailla, mutta koska nekin ovat aika huonot, ei ääni hävinnyt. Nyt kun tuohon isolle tielle vetivät uuden asfaltin, ei ääntä enää siinä ajaessa kuulu. On jopa häiritsevän hiljainen ajaa. Kerkesin pari pyöränlaakeriakin ostaa, että alan jälestämään jurinoita sieltä suunnalta, mutta kyllä taidan päätyä renkaiden ostoon + kulmien säätöön itsekin. Talvirenkailla ei ääniä minulla muistaakseni kuulunut.

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 2.9.2014 15:33

No mulla ääni kuului ihan ensi metreistä lähtien myös noilla uusilla kumeilla ja eikä ole merkitystä onko vanha karkea asfaltti vai ihan uusi ja nyt 6tkm takana ja alkaa oleen sakkokumit, oik 2,2mm ja vas 3,4mm. Takana tosiaan selvästi enemmän..
Välillä ääntä ei juuri ole ja sitten taas sitäkin enemmän..
Tänään pistin merkille että vasemmalle kaartuvassa mutkassa ääni on voimakkaampi kuin oikealle kaartuvassa, kertooko tämä jollekin jotain? Ja tosiaan oikea rengas kuluu vielä nopeammin..

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 2.9.2014 16:13

Kuulostaa laakeri vialta jos noin ääntelee. Vasemmalla kaartaessa tulee enemmän painoa oikeaan etunurkkaan joka rasittaa laakeria enemmän. Uudet laakerit molemmille puolille ja muidenkin etupään osien tarkastus kuten yllä mainittu ja sitten vasta kulmien säätö. Myös etuiskarit ja jouset kannattaa tarkistaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.9.2014 18:11

Juuri näin. Itselläni jurina ei muutu kaartaessa.

Laakereiden kunnon tarkistin irroittamalla eturenkaat, jarrusatulat sekä jarrupalat, ja pulttasin pyörät takaisin paikoilleen joita sitten pyörittelin & kääntelin ja vääntelin välyksien sekä jurinoiden löytymiseksi. Auto tietenkin pukkien päällä eturenkaat ilmassa.

Näillä tähän mennessä kertyneillä asioilla pääsetkin jo melko pitkälle vika-analyysissä.

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 3.9.2014 10:43

No noita laakerivikoja on etsitty eikä ole löytynyt.. Ja ei mene minun järkeen miten laakeri voisi aiheuttaa noiden renkaiden nopean kulumisen.. Mitään en kyllä enää sulje pois muuta kuin sen että takavaloista se ei johdu :)
Pitää jatkaa miehissä etupään tutkimista vaikka loppuu jo mielikuvitus kun missään ei oikein tunnu väljää on sitten ilmassa tai maassa toi etupää..

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 3.9.2014 10:59

Kyllä juurikin niin, että tarkistetaan ensin välykset ja sen jälkeen 4-piste pyöränsuuntaukseen.
Otaksuisin, että pyörien kulmat ovat pielessä ja varsinkin siinä vasemmanpuolen pyörässä.

Itse olen käynyt Lokomon kulmassa Euromasterilla ja itseasiassa täytyykin taas piakkoin käydä kunhan saan vaihdettua alatukivarsien kumipuslat ja koiranluut.
En muista nyt paljonko maksaa? Ei taida satasesta palioo heittää puoleen jos toiseen.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.9.2014 11:45

Kuluminen ei välttämättä johdu suoranaisesti itse siitä laakeriviasta, mutta että jos laakeri on väljä sekä pyöränkulmat mitä sattuu, niin näillä olisi se jurinan ja renkaiden kulumisen yhteisvaikutus.

Kannattaa tarkistaa myös huolella takapyörien laakerit. Joskus kun nuo äänet kaikuvat melkoisen hämäävästi ympäri autoa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 5.9.2014 13:28

Jos on yli 200tkm mittarissa ni tarkasta myös sisempien raidetangonpäiden välykset. itsellä meni 260tkm kohdalla vaihtoon. Söi oikean eturenkaan ulkosyrjän kokonaan lapinreissun (1600km) aikana. Samalla jos noissa kulmissa on mitään outoa, niin muutkin alatukivarsien puslat erityisesti taaemmat on yleensä ihan loppu autosta ku autosta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa