T- sähköaiheista vaivaa ilmastoinnissa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

T- sähköaiheista vaivaa ilmastoinnissa

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 30.8.2014 20:35

Eli kyseessä -99 AHY Multivan tupla-automatti-ilmastoinnilla. Eli eessä ja takana omat kennot ja molemmille omat säätimensä. Ostaessa autossa pelasi etu ja takapuhallin ihan ok, mutta kun halusi viileää niin kompura kytki päälle pariks sekunniks ja pois, ja taas päälle ja pois. No, edellinen omistaja oli jonku Vw- korjaamon diagnoosilla saanu tiedon et on magneettikytkin sökö kompurasta. Ostin uuden kompuran mitä ei vielä vaihdettu. Nyt etupuhallin ei pelaa ollenkaan missään asennossa, takapuhallin ja lämmityspuhallin normaalisti. Joskus aikanaan autosta on kärähtäny toi ohjausrele (140) ja se on vaihdettu about 6 vuotta sitten. ny tää rele näyttää ihan ok:lta, mutta kaveri kun tuota tutki huomas että yks pinni sulakepohjasta on niinku hävinny näkyvistä kokonaan, muut näkyy selvästi. Samaten releessä oli mustat raidat liittimessä. Jotain kipunointia on ollu ilmassa.

Ku kääntää virrat avaimesta niin A/C näyttö vilkuttaa 20 kertaa ennenku asettuu. Pitääks tän aina vilkuttaa vai normaalisti vaan syttyä (niinku -04 passatissa tekee)

Huomenna tarttee koittaa vielä pyöriikö moottori suorasähköllä vai onko se pimenny itekseen ny. Tosin ei kyllä enää koita ees kompuraa päälle mun mielestä vaikka kylmää pyytääkin, ääntä ei kuulu, eikä kylmää ala tulemaan. Toinen käyttöpaneeli on jo koitettu, ei vaikutusta.

Pitää kaivella kai jostain toinen 140 relekin ja koittaa sitä, tai ees yrittää mittailla saako se kärähtäny liitin jänskää sulakepohjalta vai ei. Sulakkeet kaikki ehjät, eikä ilmoita mitään vikakoodia (paitsi moottorin lämpötila-anturista herjailee satunnaisesti)

Onks tullunna moista koskaan vastaan, tai vinkkejä mistä alkaa taas huomenissa kahlaamaan?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.8.2014 20:51

A/C vilkutus meinaa, että siellä on vikakoodeja sisässä. Näin ainakin G3.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 30.8.2014 21:35

Pitää sitte kaivella vielä tarkemmin, jos tää VCDS lite mitään kertoo sieltä.

VCDS-Lite Version: Release 1.2
Sunday, 31 August 2014, 12:08:54.
Control Module Part Number: 7D0 907 040
Component and/or Version: CLIMATRONIC T4 E3.4
Software Coding: 00033
Work Shop Code: WSC 02743
VCID: DFB1A07F4E25
1 Fault Found:
01273 - Fresh Air Blower (V2)


ja puhallin pyörii kyl suoralla sähköllä nastoille...

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 31.8.2014 21:16

Puhallinvika paikantui tuohon releeseen paikalla 1 (140) ja tosiaan siitä ne yhden nastan pinnit sulakepohjassa jotenkin sulaneet/painuneet muoviin eikä kontaktia tullu. Ku kaivoin ne näkyville ja sain puukonkärjellä taas painettua paikoilleen alko homma skulaamaan.
Rele napsaa muutamien sekuntien välein ja yrittää kompuraa käyntiin ja taas sammuu, toistaa samaa kunnes laittaa lämpimämmälle tai economylle.

Nyt testilenkin jälkeen vihdoin laittoi herjaa:

1 Fault Found:
00792 - A/C Pressure Switch (F129)
35-00 - -

Missäs tää painekytkin on, ja onko eroja eri vuosimalleissa? Motonetti huutais nelinapaista 50€ vai suositellaanko hakemaan Laakkoselta tms?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 31.8.2014 22:20

Pressure Switch voi olla myös, että järjestelmässä ei ole painetta/aineet sisällä. Eli ei välttämättä se kytkin.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 1.9.2014 11:30

Minullakin on tuo F129 vikakoodi Passatissa ja sen takia kun ei ole ollenkaan aineita sisässä eli kannattaa ensin aloittaa niiden tarkastuksella homma.
Yleensäkin tuo kompuran päälle pois katkominen johtuu liian alhaisesta kylmäaine määrästä.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 1.9.2014 15:28

ok, miepä roudaan käkättimen ilmastointihuoltoon ekaks. Kompura tuohon on vaihdettu joskus 5 vuotta sitten, mallia tarvike ku edellinen lakkasi pumppaamasta kokonaan, onkohan tämä sitten päästänyt pumpulta karkuun kamat. No selvinnee painetesteillä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa