Virranjakajan stefan vaihto onkelma (KR)...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

Virranjakajan stefan vaihto onkelma (KR)...

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 13.8.2007 17:29

Elikkäs söörtsin kanssa aikani pelailtua en vieläkään saanut vastausta siihen, että miten tämän KR-moottorin (16V Gti) virranjakaja puretaan stefan vaihtoa varten...?Pitääkös se pieni lukitustappi sieltä takapuolelta naputella jollain poies ja purkaantuuko jakaja siten?vai vieläkö sen takana on jotain lukitus sokkia tms...?Entäs tämä pyörijä sitten, lueskelin, että toi alkuperänen on jollain liimalla kiinni ja pitäisi näin ollen hajottaa, jotta uusi saadaan vaihdettua tilalle...?ruuvipenkkiin kiinni ja väännetään tarpeeksi tiukalle, että se hajoaa?Niin ja plussaa olisi tietenkin jos joku osaisi sanoa, että mistä täällä oulun seudulla voisi näitä stefoja kysellä:)...pörhöltä käväsin jo kyseleen, mutta kuten teksteistäkin kävi ilmi, ei stefaa saa varaosana, vaan tyrkyttivät uutta kokonaista jakajaa....

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.8.2007 18:09

Pyörijä murenee hyvillä pihdeillä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 13.8.2007 22:55

Lukitustappi pois ja sitten purkaantuu.

Stefaa voi käydä kyselemässä hydrauliikka liikkeistä.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 13.8.2007 23:03

Oulusta stefaa kyselisin tuolta ->
http://www.taunotasanto.fi/

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 14.8.2007 21:08

Jeps pitääpä alkaa purkamaan näillä neuvoilla:)...elikkäs niitä kolmea tasapää ruuvia ei tarvii alkaa irrotteleen sieltä virranjakajan pyörijän päästä...?lähtisikö toi pyörijä irti ehyenä jos sitä kokeilisi lämmittää ja sitten pihdeillä varovasti nitkutella, oletteko kokeilleet..?ajattelin vaan, että v-mäistä alkaa niitä pieniä palasia kihnuttaan irti siitä akselilta jos pyörijän hajoittaa palasiksi...Toi Tasannon Tauno kävikin mielessä, ja stefan mitathan näki tuolta tekstit-osiosta...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 14.8.2007 23:19

Kannattaa myös varautua siihen ettei tuolla teksteissä mainitun kokoinen stefa olekaan sopiva sinne. Ei vaan enää muista mitkä sen toisen vaihtoehdon mitat oli..

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 15.8.2007 11:20

12,5x19x5 on aito koko, mutta 12x19x5:sta on laitettu hyvällä menestyksellä useampiakin. Joku oli muistaakseni (jenkeissä) myös laittanut 12x19x3:sia kaksi kappaletta, tiedä sitten.

Rikkardi
-
Viestit: 40
Liittynyt: 17.11.2004 23:57

ViestiKirjoittaja Rikkardi » 15.8.2007 17:08

Toinen vaihtoehtoinen koko on 12,5x20x5, itseltä löytyi juurikin tuon kokoinen stefa -86 gti:n avaamattomasta jakajasta. Tuskin kannattaa alkaa säästelemään sitä pyörijää, kun uusi maksaa alle 3€.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 22.8.2007 20:17

Milläs ihmeellä olette saaneet sen tapin poies, jotta jakaja purkaantuisi...!!?Itse yritin tänään saaha sitä pois tapilla varovaisesti taputtelemalla ja lämmitin jopa sitä tappia, että olisi lähtenyt irti...tiedän kyllä, että se lämmittäminen ei välttämättä tee hyvää sille jakajalle, mutta kun sattui olemaan yksi vanha rikkinäinen jakaja, niin testasin siihen:)....

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 22.8.2007 21:42

Myö lyötiin sinne jakajaan 12x9x3 kokonen muistaakseni ja pelannut on mainiosti. Pura koko hässäkkä palasiksi ja puhdista öljystä kokonaan niin toimii hall-anturi paremmin :D

E. ei saanut 5 milliä paksua stefaa :o

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 22.8.2007 22:45

Hyökkäisin kyllä heti lähimpään stefakauppaa, mutta kun en saa purkaantumaan koko jakajaa:(....eli se tappi on niin tiukassa, eikä lähe vaikka kuinka tampin avulla takoo....

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 22.8.2007 22:47

Niin, se on kait liimattu siihen kiinni (?).. Palasiks vaan se pyöriä ja uutta tilalle!

E. siis sekö pyörijä ei nyt irtoo?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 23.8.2007 0:48

Siis pyörijä kyllä irtoo, mutta se tappi sieltä jakajan toisesta päästä, joka pitää jakajaa kasassa...Siis ensinhän siitä lähtee se jousi systeemi pois ja sen alla on se tappi...siis se tappiha pitää irroittaa, jotta pääset vaihtamaan sen stefan, jos nyt olen oikein käsittänyt...vai onnistuuko purkaa toisesta päästä?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 1.9.2007 1:51

Ei irtoo, ei:(...pitää kuitenkin yrittää "kohtuu" hienovaraisesti irrotella, ettei akseli tms. väänny...mikä avuksi..?

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 1.9.2007 8:16

Kyllä se sieltä iskutapilla ja vasaralla lähtee, tosin on tiukassa, että ihan reilulla kädellä saa ruuvipenkissä lyödä. Kaveri on hyvä olla pitämässä kiinni.
Asento kannattaa merkata muistiin, sen saa laitettua 180 astetta väärään.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 1.9.2007 18:07

Mites sen väärinpäin voi laittaa...?meinaatko sitä "levyä", joka tulee nokka-akseliin kiinni...?Kuinkahan herkästi toi virranjakajan pääakseli menee solmuun jos sitä tappia alkaa sieltä tosissaan takomaan irti...=)?

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 1.9.2007 18:38

Juuri sitä levyä tarkoitin, se kun menee nokka-akseliin vain yhdessä asennossa, mutta virranjakajan akseliin kahdessa.
Takoessa kannattaa pitää se "pyörylä" jossa tappi on ruuvipenkkiä vasten ja siinä saada se liikkeelle, ja sen reunaa vasten sitten loput, niin ei käy akselin päälle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2008 19:18

Pitäisikö tuo hall-anturin vieressä oleva "sakarakiekko" lähteä akselista irti?

Vai pitääkö hall-anturi vaihtaa akseli irroitettuna?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 3.1.2008 21:51

Akseli pois sakaralevy tais olla kiinteänä akselissa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 3.1.2008 23:58

Sakaralevy on kyllä kiinteä. Siksipä 16v-jakajaan ei saa alkuperäisenä uutta hall-anturiakaan, ainoastaan kokonaisen jakajan.

Akselin kannen puoleisessa päässä on lyötynä pieni piste, jota voipi käyttää muistiapuna käyttöpyörää takaisin asentaessa. Lukitustappi on akselissa ns. tiukalla sovitteella ja lähtee kyllä lyömällä, mutta kannattaa unohtaa heti kärkeen kaikki 'vasaralla-ruuvarinpäähän' konstit. Kannattaa ottaa oikeat työkalut, joilla ei heti riko kallista jakajaa.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 8.8.2014 11:44

tänään hakkasin osiksi oman virranjakajan, koska tiiviste pitää vaihtaa ja hall anturin sakaralevy murtunut (heh.. oli murtunut jo ennen tapin irroitus murjontaa. )

Stefan päällä oli ohut metalli "prikka" joka on reunoiltaan uritettu. Jotta stefan saisi poistettua jouduin kampeamaan tämän prikan pienoisella voimalla, joilloin se luonnollisesti meni hieman kieroksi.
saako näitä uusia prikkoja jostain?

Tässä herää kysymys vanhan jakajan kunnostamisen järkevyydestä.. vwheritage myy uutta hall anturia, mutta maksaa miltei 200e.. kun ebayssa myydään jotain tarvike jakajia n. 50e hintaan sisältäen hall anturin ja luultavasti uuden stefan :)

Onko noista halpis jakajista kokemuksia? tietty kyseessä osa joka saisi jopa toimia ;) mutta tämä hintaero.....

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 8.8.2014 14:32

Uusi hall-anturi (Facet) n. 66e tänä aamuna Mikkelin AD-varaosaliikkeessä. Oli 1 kpl hyllyssä ja ostin sen pois :) Uusi jakaja on näiden paikallisten tarvikeliikkeiden hinnastoissa 130e ja siitä ylöspäin.

Kohta alan purkamaan tuota omaa jakajaa että saan tuon anturin vaihdettua, tai todettua että en saa purettua ja ostan uuden jakajan.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 13.8.2014 7:37

Hippi: jos sulla on se pyörivä sakaralevy murtunut niin ei silloin ehkä kannata korjailla mitään. Uusi jakaja ostoslistalle.

Hall vaihdettu, eikä edes tarvinnut lähteä ostamaan uutta jakajaa. Vaihto on sinällään helppo homma, kun vaan purkaa oikein.

Jakajan takapuolelta poistetaan ensin lukkorengas.
Kuva

Lyödään sopivalla lyöntityökalulla lukitustappi irti.
Kuva

Kuva

Kun tapin saa napautettua pois paikoiltaan ja käyttöpyörä putoaa lattialle, muistat onneksesi että otit sentään kuvia kokoonpanosta ennen purkamista, jotta näet miten päin käyttöpyörä oli akselissa kiinni...

Vedetään akseli irti.
Kuva

Ja nyt meillä on vanha Hall-anturi vaihdettavissa uuteen.
Kuva

Kuva

Kasaaminen on sitten vain äskeiset toimenpiteet käännetyssä järjestyksessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa