Paikallaan käyttäessä sytytyskatkoksia ilmenee välillä n. 1700-2000 rpm, jolloin moottorin merkkivalo syttyy ja moottori käy selvästi vajaalla. Sytytyskatkoslaskurin mukaan katkoja tulee eniten ykköselle ja neloselle, mutta kaikissa katkoksia havaitaan. N. 3000 rpm kohdalla merkkivalo alkaa vilkkumaan ja laskurit jälleen aktivoituvat. Katkoksia ei siis esiinny tyhjäkäynnillä.
Tutkiskelin reaaliarvoja antureilta Auto-Comilla, ja huomio kiinnittyi etummaiseen lambda-anturiin. Anturin jännite kun ei vaihdellut kuin n. 0,2-0,35 Voltissa kaasua painellessa ja nostaessa. Hetken käyttelyn jälkeen antaa vikakoodinkin P0134, eli happitunnistimen virtapiiri, ei havaittua aktiivisuutta. Tämä siis pitää omien havaintojen mukaan myös paikkansa, samoin kuin P0300 sarjan vikakoodit sytytyskatkoista eri sylintereissä.
Lähinnä itseä tässä vaiheessa mietityttää, että olisiko tuo lambda kuitenkaan käyntihäiriöiden aiheuttaja, vai voisiko kaikki johtua jostain alipainevuodosta tai vastaavasta. Tämä moottorimalli on itselle vielä melko vieras, niin ei oikein ole tietoa mistä alkaisi vikoja etsimään. Puolia ja tulppia on kyllä vaihdeltu, joten sielä ei pitäisi vikaa olla. Lambda-anturii kun on melko arvokas, niin ei suoraan viitsisi sellaista hommata kokeiltavaksi. Foorumilaisten ajatukset ja vinkit ovat siis tervetulleita! Auto on -07 Touran.
1.4 tsi (bmy) pätkii kierroksilla
Valvoja: ffp jäsenet
1.4 tsi (bmy) pätkii kierroksilla
Viimeksi muokannut jmaki, 14.7.2014 16:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
No en nyt halua piluja maalata mutta ettei vain olisi jakoketju venähtänyt ja nyt jako sekaisin. Aiheuttaa nimittän juuri pätkimistä ja muuta ongelmaa, ja BMY moottori on juuri se moottori johon tehdas on maksanut monet korjauksen. Mulla on vaihdettu kansi,turbo,puolta,korkpaine pumppu...................
Ja kun jako on sekaisin alkaa moottori kerätä karistaa enemmän ja jää hehkumaan sylinteriin, venttiileihin. Aiheuttaen sytytys ongelmia. Vaihtoehdot on uusi kansi tai vanhan siivous..... Uusi halvempi.
Ja kun jako on sekaisin alkaa moottori kerätä karistaa enemmän ja jää hehkumaan sylinteriin, venttiileihin. Aiheuttaen sytytys ongelmia. Vaihtoehdot on uusi kansi tai vanhan siivous..... Uusi halvempi.
Lambdan pitäisi sahata edes takaisin 0v-1v välillä. Kiihdyttäessä pitäisi lähentyä 1v ja moottorijarrulla 0v jos oikein muistan.
Ketjun venyminen omassa kulkineessa aiheutti kovaa rallatusta, mutta ei sytytyskatkoksia. http://youtu.be/0uWEnGBLjXI
Ketjun venyminen omassa kulkineessa aiheutti kovaa rallatusta, mutta ei sytytyskatkoksia. http://youtu.be/0uWEnGBLjXI
Noh, itsekin tuota jakoa aluksi mietin, mutta tuo lambda kyllä kuulostaisi paremmalta syylliseltä (ainakin kukkaron kannalta). Irrotin liittimen anturilta, mutta aikalailla samalla tavalla toimi tai oli toimimatta. Jokin sitä anturia tuntuisi mitta-arvojen perusteella sekoittavan, ellei sitten ole yksinkertaisesti hajalla. Käynti kuulostaa ihan hyvältä, ei ainakaan omaan korvaan rallata. Tuntuu nuo ketjuongelmatkin vaan ilmenevän tosi monella tavalla näissä vehkeissä.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Okei, mitähän muita oireita autossanne esiintyi?
Kävin testerin kanssa ajelemassa livedata auki. Katkoksia tuli normiajossakin, vaikka niitä ei aina huomannutkaan. Vaikuttaa siis pahasti isommalta ongelmalta, ehkäpä juuri ketjun venähtämiseltä. Paikallaan polkiessa laskurit juoksevat lähinnä ykkösellä ja nelosella, mutta ajossa joka sylinteriin katkoja tulee vaihtelevasti. Ajossa kuitenkin tehoja tuntuu olevan, eikä esim. nokan anturilta ole vikakoodeja. Ilmeisesti tuohon jakopäähän saisi selvyyden sillä nokkien päähän laitettavalla ajoitustyökalulla jos semmoisen jostakin saisi käsiin?
Kävin testerin kanssa ajelemassa livedata auki. Katkoksia tuli normiajossakin, vaikka niitä ei aina huomannutkaan. Vaikuttaa siis pahasti isommalta ongelmalta, ehkäpä juuri ketjun venähtämiseltä. Paikallaan polkiessa laskurit juoksevat lähinnä ykkösellä ja nelosella, mutta ajossa joka sylinteriin katkoja tulee vaihtelevasti. Ajossa kuitenkin tehoja tuntuu olevan, eikä esim. nokan anturilta ole vikakoodeja. Ilmeisesti tuohon jakopäähän saisi selvyyden sillä nokkien päähän laitettavalla ajoitustyökalulla jos semmoisen jostakin saisi käsiin?
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Ei siinä ihmeempiä muistaakseni ollut, olisko ajoittain lievää ravistusta kun lähti kiihdyttämään matalilla kierroksilla, vaimo meinasi tuossa että kiihtyi huonosti.
Lopulta vaan vikavalo syttyi.
Eka meinasivat että olis ollu muistaakseni ihan anturivika ja lopulta auto oli yli 2kk yhteensä pajalla, 3 kertaa.
Meni vaihtoon venttiileitä, männänrenkaat, koko jakopää (vuottamyöhemmin myös nokan säädin), jne... Järkevintä olis ollu vaihtaa uusi moottori, useita tuhansia olis säästynyt.
Lopulta vaan vikavalo syttyi.
Eka meinasivat että olis ollu muistaakseni ihan anturivika ja lopulta auto oli yli 2kk yhteensä pajalla, 3 kertaa.
Meni vaihtoon venttiileitä, männänrenkaat, koko jakopää (vuottamyöhemmin myös nokan säädin), jne... Järkevintä olis ollu vaihtaa uusi moottori, useita tuhansia olis säästynyt.
En jakopään ajoitusta ole vielä saanut tarkistettua, mutta vähän tarkennusta vian kuvaukseen koeajon perusteella. Eli moottorin merkkivalo alkaa vilkkumaan erityisesti ajettaessa tasaisilla kierroksilla. Esimerkiksi kiihdytettäessä vaikuttaa suht ehjältä, mutta kierrosten tasoittuessa ei mene kuin muutama sekunti ja moottorin merkkivalo alkaa vilkkumaan. Valo sammuu kun hidastaa tyhjäkäynnille. Ymmärtääkseni valon vilkkuessa palotapahtumassa on häikkää enemmänkin ja katti alkaa olemaan vaarassa, ja vikamuistiinhan tallentuu koodeja sytytyskatkoksista eri sylintereissä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa