Mun 1999 Passat:in kuskin ovi roikkuu ja tipahtaa aika paljon kun sen avaa. Voi olla että katsastusmieskin sanoo siitä jo pian jotain.
Saranoita ei sitten millään näytä löytyvän romuttamoista. On kuulemma semmoinen osa joka heti myydään pois. Ainakin vasemmanpuoliset saranat etuoveen.
VAG:llä molemmat saranat maksaa jo aika paljon ja kun ne vaihtaa niin joutui vissiin irroittamaan jopa koko kojeistokin.
Kuulin jostakin että saranat voi säätää välilevyillä. Muistaakseni olen joskus nähnyt tämmöisiä ohuita U-muotoisia neliskulmaisia välilevyjä joissa on ura pultille ja pieni kieleke pihdille että niitä voisi sujauttaa pihdillä pultin ympäri oven ja saranan väliin kunhan vain sen väliin saa ensin hiukan auki.
Nyt sitten onkin kysymys että mistä helevetistä näitä välilevyjä löytyisi. Nehän ovat korjaamoilla ja pajoilla varmasti aika yleisiä kun säädetään esim. joku kone tai laite suoraksi lattialle. Luulisin että levyjä on eri mittaisia varmaan 0.3 mm - 1,05 mm välistä
En ole ainakaan vielä löytänyt Motonetistä, Biltemasta tai paikallisilta korjaamoilta.
Mistähän pitäisi etsiä leyjä? Mitä ne on oikeastaan nimeltään? Onko jollakin täällä joku toinen kikkaskonsti millä oveen saisi vähän parempaa "ryhtiä".
Banana
Ovi roikkuu! Mikä avuksi?
Valvoja: ffp jäsenet
Mulla oli 1999 Golfissa sama ongelma ja Volkkarilla ne nosti ovea raudalla jonka toinen pää sopi rungossa olevaan lenkkiin ja 15cm päässä oli tappi, joka sopi oven lukkoon. Siitä nostamalla ovi nousi.
Myöhemmin kun samaa vikaa niin hallitunkilla nostin ovea alapuolelta niin että pala kakkosnelosta välissä (ovi niin vähän raollaan kuin mahdollista).
Myöhemmin kun samaa vikaa niin hallitunkilla nostin ovea alapuolelta niin että pala kakkosnelosta välissä (ovi niin vähän raollaan kuin mahdollista).
Sinäkö nimimerkki Gti2k nostit oven ainoastaan vain hallitunkilla ylös, ja se asettui silloin ihan oikeaan ja hyvään asentoon vai? Kai sinä löysäsit sarananpultit ovesta ja kiristit ne sitten hetken päästä uudestaan, tai korjautuiko oven "roikkuminen" vain tuolla konstilla että sä nostit vain sitä ovea alta?
Nimimerkiltä 22rD kysyisin että miten hyvin se ovi korjautui kun vaihdoit vain sen yhden sarana osan yhdestä saranasta? Tuliko ihan hyvä?
Voisin myös ajatella että minun -99 Passat:issa ei ehkä ole samanlaiset saranat, joten käyköhän nämä konstit minulle.
Nimimerkiltä 22rD kysyisin että miten hyvin se ovi korjautui kun vaihdoit vain sen yhden sarana osan yhdestä saranasta? Tuliko ihan hyvä?
Voisin myös ajatella että minun -99 Passat:issa ei ehkä ole samanlaiset saranat, joten käyköhän nämä konstit minulle.
En löysännyt ruuveja mistään vaan tein juuri niin kuin maahantuojan korjaamossa tehtiin kun valitin asiasta. Vaikkakin eri tavalla.
Golffi oli sen verran vankkaa tekoa että koko autohan siinä pyrkii nousemaan kun tunkilla nostaa ovea. Mutta etenee varovasti ja katsoo välillä miten paljon on noussut. Itse lisäsin tehoa menemällä istumaan kuskin paikalle ja kaveri käytti tunkkia.
Koko oven pituinen kakkosnelonen estää ettei oven alareuna painu kasaan.
Lisäys: Erään kerran kävi niin että tuuli nappasi oveen ja se aukesi vauhdilla. Muuta vahinkoa siitä ei tullut kuin että ovi roikkui 3cm, eli niin paljon että en saanut sitä kiinni ja em. tavalla sekin roikkuminen korjaantui millilleen. Kyseessä oli kaksiovinen Golf.
Videossa pitkän kaavan mukaan:
http://www.youtube.com/watch?v=tim3SuRf-G0
Golffi oli sen verran vankkaa tekoa että koko autohan siinä pyrkii nousemaan kun tunkilla nostaa ovea. Mutta etenee varovasti ja katsoo välillä miten paljon on noussut. Itse lisäsin tehoa menemällä istumaan kuskin paikalle ja kaveri käytti tunkkia.
Koko oven pituinen kakkosnelonen estää ettei oven alareuna painu kasaan.
Lisäys: Erään kerran kävi niin että tuuli nappasi oveen ja se aukesi vauhdilla. Muuta vahinkoa siitä ei tullut kuin että ovi roikkui 3cm, eli niin paljon että en saanut sitä kiinni ja em. tavalla sekin roikkuminen korjaantui millilleen. Kyseessä oli kaksiovinen Golf.
Videossa pitkän kaavan mukaan:
http://www.youtube.com/watch?v=tim3SuRf-G0
Kyllä se korjaantui "uudeksi" pelkällä ylemmän saranan vaihdolla. Vaihtotyössä kannattaa olla kaveri mukana, joka tukee ovea saranan vaihdon aikana. Vanha saranatappi oli kyllä huomattavasti kulunut. Luultavasti on samanlaiset saranat passatisa ja golffisa.
Vänkärinpuolen oven väänsin suoraan samasta syystä kuin Gti2k,
Vänkärinpuolen oven väänsin suoraan samasta syystä kuin Gti2k,
Nyt on korjattu joo! Irroitin alimman pultin alimmasta saranasta ovesta päästä ja löysäsin sitä ylempää samasta saranasta. Sen jälkeen nostin vähän ovea ja sujautin noin 2 mm koriprikan saranan ja oven väliin. Pujotin pultin takaisin prikan läpi ja kiristin molemmat pultin kiinni takaisin.
Pultti oli torxi, ja eka yritys tyssäs siihen kun sen oven ja karmin väliin ei mahtunutkaan sen torkisin, sovituspalan ja räikän kanssa väliin. Käytin sen jälkeen L-muotoisen avaimen missä oikea torksi päädyssä. Istu aika kovaa mutta kyllä ne kämmenelläkin irtoaa.
Nyt ovi on suorassa ja eikä tipahda niin paljon enään kun aukaisee.
Banana
Pultti oli torxi, ja eka yritys tyssäs siihen kun sen oven ja karmin väliin ei mahtunutkaan sen torkisin, sovituspalan ja räikän kanssa väliin. Käytin sen jälkeen L-muotoisen avaimen missä oikea torksi päädyssä. Istu aika kovaa mutta kyllä ne kämmenelläkin irtoaa.
Nyt ovi on suorassa ja eikä tipahda niin paljon enään kun aukaisee.
Banana
-
- -
Omassa kans hieman on ovi alas päin menossa.
onnistuuko linkin takaa löytyvä kikka kolme ovisessa Gti golf 4:ssa?
https://www.youtube.com/watch?v=tim3SuRf-G0
Minkä kokoinen on kyseinen xzn avain?
onnistuuko linkin takaa löytyvä kikka kolme ovisessa Gti golf 4:ssa?
https://www.youtube.com/watch?v=tim3SuRf-G0
Minkä kokoinen on kyseinen xzn avain?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”