Tee-se-itse pikaviimeistelyaine

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tounari
-

Tee-se-itse pikaviimeistelyaine

ViestiKirjoittaja Tounari » 26.7.2014 11:57

Olen pari vuotta käyttänyt maalipinnan hoitoon ja puhtaana pitämiseen omatekoista pikaviimeistelyainetta, ja kun kokemukseni siitä ovat (tarpeeksi) hyvät, ajattelin jakaa ohjeen kokeitavaksi ja edelleen kehitettäväksi. Ohje perustuu netistä hakemiini resepteihin, joita löytyy mm. täältä.

Aine puhdistaa hyvin, kiillottuu hyvin ja kestää myös melko hyvin. Tässä kuva pari viikkoa vanhasta käsittelystä sateen jälkeen.
Kuva

Aineet maksavat muutaman kympin, mutta niistä riittää sitten vuosikausiksi. Lisäkustannusta tulee vielä kunnollisen suihkupullon ja liinojen hankkimisesta, mutta nekin kestävät pitkään.

Tarvikkeet:

Painepesurin kiiltopesuainetta. 4 litraa maksaa Robin Hoodissa parikymppiä. Litraan pikaviimeistelyainetta tarvitaan puolisen desiä, joten siitä tulee lähes 100 litraa pikaviimeistelyainetta.
Kuva

Vesiliukoista vahaa, mieluiten carnaubaa sisältävää. Alla Robin Hoodin 5 euron versio.
Vahaa tarvitaan litraa kohti noin puoli desiä, joten puolesta litrasta syntyy kymmenkunta litraa. Toinen vaihtoehto on liuottaa 1 osa Carnaubaa 4 osaan lämmintä tärpättiä ja lisätä hieman emulgaattoria ja vettä.
Kuva Kuva Kuva

Tärpättiä tai jotain muuta öljyn liuottajaa, kuten vaikka appelsiinitärpättiä tai emulgaattoria. Kuluu vajaa neljännes desiä litraa kohti. Tavallinen tärpätti toimii hyvin, mutta itse tykkään appelsiinitärpätistä sen tuoksun takia.
Kuva

Valmistus:

Aineet (kiiltopesuaine, vaha ja tärpätti ja/tai emulgaattori) sekoitetaan veteen ja ravistellaan hyvin. Valmis tuote laimennetaan pumppupulloon halutussa suhteessa, esimerkiksi suhteessa 1 osa seosta ja 3-6 osaa vettä. Itse tykkään nykyään hieman paksummasta seoksesta, mutta silloin on hyvä olla erilliset liinat levitystä ja kiillotusta varten.

Käyttö:
Aine sumutetaan pinnalle ja annetaan vaikuttaa parin henkäyksen ajan. Tähän tarvitaan liuottimia kestävä pumppusumutin, esim. tämmöinen. Sitten hierotaan aluksi varovasti, ravistellaan liinaa jotta mahdolliset hiekanjyvät poistuvat ja sitten muutama parempi hieraisu. Tämän jälkeen yleensä vaihdan liinaa ja kiillotan. Kerralla työstän noin konepellin puolikkaan kokoisen alueen. Liinan vaihtamisesta puhdistus- ja kiillotusvaiheiden välillä on myös se hyöty, että viimeistelyn jälkeen ei välttämättä tarvitse pestä kuin yksi liina. Työn aikana puhdistukseen käytettävä liina myös kostuu, ja parempi kiillotusjälki tulee kuivalla liinalla. Sumutinpulloa pitää muistaa ravistella vähän väliä työn kuluessa!

Olen mieltynyt näihin lähes sentin paksuihin kiillotusliinoihin, jotka imaisevat lian, pölyn ja hiekanjyvät sisäänsä turvallisesti. Löytyy esim. täältä.
Kuva
Millään jäännösräteillä ei kannata hieroa autoa. Tällaiset 40x40 cm liinat maksavat postikuluineen alle kympin ja kestävät pitkään. Ostin myös 80x50 liinan, mutta se on mielestäni liian suuri ja hankala. Mieluummin kaksi pienempää kuin yksi iso lakana. Näiden liinojen liankeräämiskyvyn huomaa hyvin, jos pesee ne käsin vaikka kuumassa mäntysuopaliuoksessa. Ei uskoisi, mitä puhtaan näköisestä liinasta irtoaa, ja kuinka paljon hiekkaa ja savea niihin kertyy! Nämä liinat kestävät konepesun hyvin. Ne toimivat niin hyvin, että niillä voi puhdistaa jonkin verran likaisenkin auton, jos suihkuttaa ainetta hieman reilummin, aloittaa hyvin kevyellä hieromisella ja ravistelee liinan huolellisesti ennen enempää hankaamista. Toinen liina tarvitaan kiillotukseen.

Aineet ja tarvikkeet ovat säästäneet hintansa jo vähentyneiden pesujen muodossa. Auton puhdistus näin on nopeaa ja vaivatonta, ja lopputulos on ainakin minun silmiini hyvä, enkä ole vielä havainnut maalipinnan naarmuttumista. Puhdasta autoa on kiva katsella, ja kun takapaksissa on pumppupullo ja pari liinaa, niin likaa, hyönteisiä ja linnunkakkoja ei yleensä tarvitse kauaa ihmetellä.

lucifer
-

ViestiKirjoittaja lucifer » 26.7.2014 21:51

Siis eikö missään vaiheessa autoa pestä esim painepesurilla?
Suoraan vaan aletaan hinkata liinoilla?
Tai esim ensin normi pesu painepesurilla ja shampoolla ja sit vasta tuolla seoksella viimeistely?

vag22
-

ViestiKirjoittaja vag22 » 26.7.2014 22:10

eikös otsikossa ollut että pikaviimeistelyaine, tarkoittanee auton kevyttä puunausta. Ei rapaisen auton pesua, vaan auton "ylläpitopuhtautta". varmasti kätevä jos ei ole esim. Omaa painepesuria/vesiletkua käytettevissä aina ja heti, eikä halua 10-20e autopesua pulittaa.

lucifer
-

ViestiKirjoittaja lucifer » 27.7.2014 8:52

likaa, hyönteisiä ja linnunkakkoja ei yleensä tarvitse kauaa ihmetellä

No yleensä minä olen auton huuhdellut ensin irtoliasta ennen varsinaista pesua, siksi kysyin.

Tietty hätäkonstina peräkontista voi nappasta ja pyyhkiä linnunkurat pois pinnasta

Varmaan ihan toimiva mixi jos kerran olet jo vuoden testannut, tarvii itsekkin testata.
Viimeksi muokannut lucifer, 27.7.2014 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tounari
-

ViestiKirjoittaja Tounari » 27.7.2014 9:34

Joo, järki käteen tiätty. Ei tällä ole tarkoitus saada savea ja kuraa pois, vaan pölyt, tahrat ja pikkuliat. Savinen auto on syytä pestä, ja pesun jälkeen viimeistely tällä seoksella käy varsin nopeasti. Ennen kaikkea vaaditaan hyvät liinat, muuten naarmuja tulee puhtaan näköiseen autoonkin varmasti.
Seos liottaa hyönteiset ja linnunkakat hyvin, eli niihin ruiskitaan vähän enemmän. Itse tykkään pitää tätä mukana matkoilla.
Ja vihjeenä vielä, että käsittelyn aikana kostuneella liinalla on hyvä putsata auton matot ja jalkatilat. Liina kerää hyvin hiekat ja roskat, jotka ravistellaan pihalle.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”