5-lovisen öljynvaihtoa, BXE koneinen octavia -08

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

5-lovisen öljynvaihtoa, BXE koneinen octavia -08

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 29.6.2014 9:37

Octavia 2 vaihteistoöljynvaihto, kone BXE ja vaihteisto se perus 5v manuaali. Sama tekniikka taitaa löytyä, Jetta, Golf V, Passat 3C...

Löysin tuollaisen ohjeen, alkaen sivulta 112 http://docs.jayzone.eu/erWin/VW/Jetta%2 ... %200A4.pdf

Eli auto ylös ja pohjamuovi pois. Lukitaan vaihteensiirtäjä tapilla A painamalla siirtäjä alas ja kääntämällä tappi A myötäpäivään kohtisuoraan ylöspäin. Pitääkö vaihteisto olla nyt vapaalla, ilmeisesti?

Tämän jälkeen tyhjennysroppu auki ja tuo siirtäjäntappipalikka irti = öljyt tulee ulos.

Roppu kiinni ja siirtäjäntappipalikka kiinni, Tarvitaanko uusi O-rengas nro5?

Uudet öljyt sisään pakkivalonanturin reiästä, 1.9L.


Käykö öljyksi tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590085/C ... teistooljy

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 1.7.2014 15:06

Skodan merkkiliikkeessä eivät tyhjennä kuin ropusta ja lisäävät pelkästään tarkastus/täyttöaukosta riittävän nopeasti, jotta saisi öljyä oikean määrän. Sain kuitenkin käsityksen että tietävät tuon täyttöaukon korkeuden olevan matalalla.

Merkkiliikkeen vaihteistoöljy maksaa 16€ litra. Ilmeisesti öljy on 75W-80 ja vastaava olisi tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/590099/C ... teistooljy.
Castrollin entisestä Taf-x (nykyinen syntrans transaxle 75w-90) öljystä oli sitä mieltä että oikea vanhempiin, mutta uudempiin se olisi väärää öljyä.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 20.8.2014 18:39

Laitoin öljyksi merkkihuollon myymän öljyn, jonka luokitus on G 070 726 A2. Öljy on ilmeisesti 75W, eli todella ohutta.
Öljyillä on nyt ajeltu noin 4tkm, vaihteet vaan ei mene päälle niin hyvin kuin mielestäni pitäisi mennä, kuumana vaihteisto pitää ääntä 2 ja 3 vaihteella kun kierroksia on 1500-2000 ja kuorma kevyt.
Näistä ongelmista johtuen vaihdan öljyt uudelleen, kun vaan tietäisi mitä laittaa.
Castrolin mukaan näistä molemmat käy: Syntrans transaxle 75W-90 ja Syntrans v fe 75w-80, Redline suosittelee MT-90, Shellilltä Getriebeöl EP 75W-90, ja onhan niitä muitakin.

Mitähän tuohon kannattaisi laittaa, jotta pykälät menee hyvin päälle ja vaihteisto olisi hiljaisempi sekä kestäisi kasassa?

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 22.8.2014 21:03

itse olen käyttänyt kahdessa vw laitteessa ja seatissa Redlineä (MT90) ja toiminut kuin ajatus.

Jos luokitukset sanoo et mt90 käy ja silti ei toimi hyvin niin on varmaan syncrot menneet huonoksi, veikkaan :/.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 28.1.2015 11:17

Öljynä on nyt ollut syksystä asti Syntrans v fe 75w-80 ja paremmin on pelannut kuin alkuperäisöljyllä. Tosin suurin muutos taisi tulla vaihteistonpuolen tukikuminvaihdolla ja vaihdevaijerien säädöllä. Redline MTL olisi tuota vastaava viskositeetiltaan, joten sekin voisi olla hyvä vaihtoehto.
Redlinea ei ole tullut tuohon kokeiltua, mutta muissa kulkineissa sitä on ollut, joihinkin ollut paras vaihtoehto toisiin taas ei niin hyvä. Allekirjoituksen Golfin askin syncrot alkaa olemaan aika finaalissa ja parhaiten tähän mennessä on toiminut Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 GL-3/4, sisässä on ollut MT-90 jolla pykälät tökki lämpöisenäkin? Seuraavaksi jos innostuu muuta kuin tuota Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 GL-3/4 kokeilemaan niin joku ohuempi öljy menee sisään, MTL tai joku muu ohut vaihteistoöljy?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa