BKD 4motion,moottorijarrutuksessa ihme raklatus 2vaihteella

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

firetys
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.9.2010 16:07

BKD 4motion,moottorijarrutuksessa ihme raklatus 2vaihteella

ViestiKirjoittaja firetys » 22.6.2014 22:35

Noniin, kokeillaas sitten kysymällä kun en ite tätä oo saanu ratkaistua.

Huomasin tuossa että golffi pitää outoa "ratas-raklatusta" moottorijarrutuksessa, ja VAIN 2 vaihteella kun kierroksia on alle 2000, johonkin 1200rpm asti raklattaa satunnaisesti. Ei kuitenkaan joka kerta ja raklatus voimistuu kun kääntää ohjauspyörää ihan hivenenkin oikealle ja rumppaa ohjausta puolelle ja toiselle. Vasemmalle kääntäessä rapina loppuu. Ja jos ääntä ei suoraan ajaessa kuulu niin oikealle kääntämällä vähänkin raklatus kuuluu. Ja ei kuulu sisälle, vain ikkuna auki ja pää ulkona ton äänen kuulee. Ja erittäin suurella todennäköisyydellä kuuluu kuljettajan puolelta renkaan tasolta

Millään muulla vaihteella ääntä ei tule, eikä tyhjäkäynnillä taikka kierroksilla kun auto on paikallaan, eikä vapaalla rullatessa kuulu vaikka ohjausta kääntelee.

Ei tuo mikään kova ääni ole, mutta selkeästi erottuu kuitenkin. Äänen saa myös tulemaan jos nostaa kytkimen nopeasti ylös kun auto rullaa tyhjäkäynnillä ja laittaa kakkosvaihteen silmään niin, että kierrokset nousee 2000 kieppeille. Ääntä on hieman vaikea kuvailla, mutta ratasmaiselta kuulostaa, tai kuin kiviä napsuttais renkaiden kuvion välissä.

Myöskään vauhtipyörä ei äännä tyhjäkäynnillä eikä auto värise mitenkään kuten on tyypillistä vauhtipyörävammaiselle autolle. Kytkinkään ei luista. Hankala olis uskoa että vaihdelaatikkokaan tuolla tavalla hajoaisi, että kääntämällä rattia ääni kuuluu?(joku poskilaakeri ehkä? mutta ei kuulosta laakerilta lainkaan)

Vähän samanoloinen ääni kuuluu jos kardaania pyörittelee edestakaisin ja "välykset" lonksaa laatikoissa.

Tähän asti kokeiltua:

-Kaikkien pyörien pulttien kireys tarkistettu
-Kuljettajan puolen koko vetoakseli vaihdettu(sattu olemaan entisestä autosta käypänen vetari, niin kokeilin sitä koska viittaisi vahvasti vetoakseli/murrosvikaan)
-Apukuskin puolen vetoakselin pulttien kireys tarkistettu ja rasvan määrä ulkovetarissa tarkistettu jota oli varmasti riittävästi.
-EGR-venttiili vaihdettu vastikään
-Vaihdelaatikon ja jakolaatikon öljyt vaihdettu, ja ei ollut yhtään metallia taikka rattaan palasia seassa
-Kaikkien renkaiden jarrukilvet tarkistettu ja ei kiviä välissä
-Eturenkaiden napapulttien kireys tarkistettu
-Etupään ja takapään yleinen silmäily ja rautakangella kokeilin puslien väljyyksiä, en löytänyt mitään vikaa mistään.
-Etujarrulevyt ja palat 1kk sitten vaihdettu
-Moottorin ja vaihteiston tukikumit ehjät ainakin mitä nyt pystyin katsomaan, moottori ei heilahtele järin suuresti kuitenkaan.
-Lämpöpellit kaikki tarkastettu ja ei löytynyt mitään eriskummallista, taivuttelinkin niitä eri asentoihin
-30tkm sitten vaihdettu koko ohjauksen hammastanko (2000e)
-20tkm sitten vaihdettu etualatukivarsien taaimmaiset puslat
-Etukoiranluut vaihdettu 5tkm sitten


Jaa-a.. on varmaan muutakin kokeiltu kun pää ihan pyörällä jo ja en vaan keksi enää mitä tarkistaa, vauhtipyörää itse epäilen jos nyt jotakin, taikka pyöränlaakeria. Pitänee yrittää ajaa vika ulos jos sellaista nyt edes on. Nettiäkin selannut pari päivää ja pari samanlaista tapausta on ollut joista toinen ratkesi että joku lämpökilpi osuu jossain johonkin, mutta tämänkin tarkastin.
Ja toisessa tapauksessa ei kerrottu löytyikö vikaa koskaan.

Ja muuten auto pelaa normaalisti, ei mitään ääniä kun ajelee yms. Kiihdytyksissä ei kuulu mitään ja no.. ihankun uudella autolla ajelisi muuten.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 23.6.2014 11:11

Ekana tulisi mieleen kaksoismassa.
Toisena moottorikiinnityspulttien löysyys.

firetys
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.9.2010 16:07

ViestiKirjoittaja firetys » 23.6.2014 14:05

Moottorin ja vaihdelaatikon pulttien kireys tarkistettu ja tiukalla olivat, akun alle vilkasin just ja tukikumi sielläkin ehjä. Vauhtipyörä vois olla jooh, pikkunen kolahdus kuuluu tyhjäkäynnillä kun kytkinpoljinta painelee edestakaisin, mutta kuulostaa toisaalta normaalilta toiminnalta tuokin.

Ei kait auta kun ajella ja katsoa paheneeko. Voihan olla ettei mitään vikaa olekkaan.

firetys
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.9.2010 16:07

ViestiKirjoittaja firetys » 27.6.2014 15:42

Vianhakua jatkettu ja edelleenkään ei löydy kyllä mitään ulkopuolista aiheuttajaa, varmastikkin sitten lootasta kuuluu joko vauhtipyörä tai sitten ihan vain kakkosvaihteen rattaat ääntää. Oikealle kääntäessä ei tuota ääntä taida enää tulla juurikaan.

1100km reissun tossa heitin äskettäin ja ei tuo ainakaan pahentunut, muut vaihteet on hiljaisia, vaikkakin ehkä pienoinen samanlainen ääni saattaa kuulua 3 vaihteellakin.

Otin vielä "videota" äänestä, kamera oli akun kohdilla eli aikalailla vauhtipyörän tienoilla, nauhotteen perusteella itse epäilisin vauhtipyörää kun sellaselta tuo kolahdus kuulostaa, mutta toisaalta livenä ehkä ei ihan noin kolkko ole tuo kolahtelu.

http://videobam.com/ANYkp

Elikkä 22s tienoilla ekoja kertoja nostelen kytkintä ylös 2 vaihde päällä moottorijarrutuksessa ja kiihdyttelen samalla vaihteella aina lisää vauhtia.

00:55-01:10s kohdalla 2 vaihteella pelkkää moottorijarrutusta ilman kytkimen painelua, kuuluu pienoinen rutina.

01:11s kohdalla sama vaihde ja rumppailen kytkintä edestakaisin. Jossain 03:00 jälkeen varmaan ajelen sitten 3-4 vaihteillakin, paha sanoa tarkasti kun ei tullu kelloa katottua.

Ideoita? Massapyörä muuten vaihdettu n 90tkm sitten

ps. Ei ole muuten mitään vapaavirtaussuodatinta, mahdottoman kovasti vaan imuäänet kuuluu :D

Miksa99
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.4.2012 19:25

Tuttua juttua

ViestiKirjoittaja Miksa99 » 9.8.2014 22:20

Ääni tulee, kuluneehkosta vaihteistosta sekä tasauspyörästöstä mistä veto siirtyy taaksekkin.. kuuluu juuriikin 1 / 2 vaihteella sievillä kierroksilla, moottori jarrulla, ja siinä vaiheessa kun taas siirtyy sievästi, vedon puolelle, ulos kuuluu ikkunat auki, muuten ei ajossa, ääntele mitenkään kunhan pitää ikkunat kiinni / vedätti millä vaihteella tahansa etc.
Ääni ei juurikaan ole kummennut useiden tuhansien aikana joten itse ajattelin ainakin "ajaa" vian ulos... :)

Juurikin saman laisen äänen lyötää lähes jokaisesta transportterista t4.. joilla ajettu 350tkm ++ pidosta riippuen :D

firetys
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.9.2010 16:07

ViestiKirjoittaja firetys » 12.8.2014 1:04

Joo, hyvä tietää ja vähän tohon suuntaan itsekkin kallistunut kun siltähän se kuulostaa että välykset liikkuu.. nyt ajanut jonkun 6tkm sen jälkeen kun huomasin ko. äänen, en oo välittänyt ja eipä oo mitään tapahtunut. Eikä tuota kyllä kuulekkaan jos ei tarkasti seuraa pää ulkona.

Ohjausrapina tais kuulua asfaltista jossa ajelin kun tuota ääntä ihmettelin, oli sellasta vanhanajan asfalttia alla niin kuului ilmeisesti renkaista vaan, normiasfaltilla ei ääniä.

Katsellaan tilannetta.. hyvin toimii toistaseksi kuitenkin.

Jaa niin no, yks toinen asia joka ilmaantui tuossa on vähän outo värinä ratissa 1700rpm kohdalla, tuntuu vain vasemmalla puolella rattia. Semmonen hentoinen värinä, myös auton ulkopelleissä tuntuu jos kädellä kokeilee kun kierrättää konetta tohon 1700 hujakoille paikallaan ollessakin, eli ei tarvi auton liikkua. Vauhtipyörä tai tukikumit? Suuttimet tarkastin VCDS:llä ja ihan ohjearvoissa ovat. Yks rankempi jota ajattelin ois kampiakselin runkolaakerit? Mutta moottori on kyl muuten ihan hiljainen normaalia raksutusta lukuunottamatta. Värinä katoaa heti kun kierrokset on 1500 alle tai 2000 yli. Tyhjäkäynnillä ehkä pikkusen värisee myös.

Kumeja tossa jo silmäilin ja ainakin alakumi oli vähän huonossa hapessa, kummaltakin puolelta puoliksi asti jo revennyt, mutta en oikeen usko sen siitä johtuvan kun jo vähän sitä tossa korjasin sikamassalla ensiapuna, ei vaikutusta. Akun alla oleva kumi taas heiluu aika reippaasti jos konetta vääntää rautakangella.. liekkö normaalia.

Miksa99
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.4.2012 19:25

no

ViestiKirjoittaja Miksa99 » 16.8.2014 19:47

toden näköisimmin pieni muotoinen värinä sopisi mahdollisesti alkavaan kaksoismassa vauhtipyörän väsymiseen.. jos ei ole kiinteä korvaavaa tuotetta asennettu vielä tilalle


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa