Ei tuntunut searchilla löytyvän, joten uutta kyssäriä.
Kyseessä 96 vento sähköisellä valojen korkeudensäädöllä. Tahtoisin kuitenkin vähän nostaa perusasetusta.
Ohjekirja ei yllättäen puhu muusta kuin tuosta sähkönupikasta, joten parempi lienee kysyä.
Mitä yläreunan säätöruuvien pitäisi tehdä? Lokasuojan puolisesta kyllä tuntuu korkeus säätyvän melko ok, mutta viiste ei säädy mukana. Toinen ruuvi joka on siis lähempänä syyläriä, ei tunnu tekevän mitään. Selkeästi näkee, että umpion sisällä heijastin kallistuu, mutta ei vaikuta kuvioon nähdäkseni mitenkään. Ehkä ihan hitusen korkeudessa.
Testasin siten, että auto 5m päässä seinästä.
Repsikan puolen kuvio on aivan jees vaikkakin lasi on heikossa kunnossa.
Edellinen omistaja on vaihtanut kuskin puolen lasin. Sen kuvio on ihan outo. Tekee kirkaan läiskän penkkaan ~20m päähän. Ei valaise tietä oikeastaan ollenkaan vaan kaikki menee metsään. Onko mahdollista, että on sekoitettu väärän merkkisen umpion lasilla tuo kuvio? Polttimo on varmasti hyvin paikassaan, joten se ei sotke kuviota.
Kyseessä H4-umpiot.
Venton valojen perussäätö
Valvoja: ffp jäsenet
Sen toisen nupin kuuluisi siirtää keilaa sivusuunnassa.
Jos umpiot ja polttimot ovat kunnossa, valokuvion kuuluu ollla suunnilleen vaakaviiva, jonka keskeltä nousee toinen viiva oikealle yläviistoon. Noiden viivojen leikkauspiste kuuluisi suunnata sivusuunnassa suoraan eteen ja korkeus katsotaan vaakaviivan yläreunasta. Säädin yläasentoon ja 5cm laskua 5m matkalla niin pitäisi mennä suunnilleen oikein.
En tiedä, millainen rakenne tuossa on, mutta tarkista ettei se toimimattoman säätöruuvin tausta pyöri ruuvin mukana.
Jos umpiot ja polttimot ovat kunnossa, valokuvion kuuluu ollla suunnilleen vaakaviiva, jonka keskeltä nousee toinen viiva oikealle yläviistoon. Noiden viivojen leikkauspiste kuuluisi suunnata sivusuunnassa suoraan eteen ja korkeus katsotaan vaakaviivan yläreunasta. Säädin yläasentoon ja 5cm laskua 5m matkalla niin pitäisi mennä suunnilleen oikein.
En tiedä, millainen rakenne tuossa on, mutta tarkista ettei se toimimattoman säätöruuvin tausta pyöri ruuvin mukana.
Taitaa mennä samalla tavalla kuin kolmosessa. Lokarin puoleisella pystysuunta. Oikeaoppisesti sitä ruuvataan kohtisuoraan edestä isolla ristipääruuvarilla, mutta sitä voinee kammeta myös suoraan ylhäältä. Sisempään, eli sivusäätöön pääsee vissiin ihan käsinkin kiinni.
Vaikuttaako sähköinen korkeussäätö keilaan? Säätömoottorin tappi irtoaa heijastimesta aika herkästi, jolloin mekaaninen säätökin taitaa pudota pelistä.
Umpio lienee helppo irrottaa ja tarkistaa, että kaikki on ok.
Vaikuttaako sähköinen korkeussäätö keilaan? Säätömoottorin tappi irtoaa heijastimesta aika herkästi, jolloin mekaaninen säätökin taitaa pudota pelistä.
Umpio lienee helppo irrottaa ja tarkistaa, että kaikki on ok.
Vaihdoin pikku kiireessä emännän -97 Ventoon Motonetin tarvikeumpiot joihin alkuperäiset korkeudensäätömottorit istuvat ongelmitta. Nyt valojen korkeussäädössä on kuitenkin selvä ero keskenään. Auto on minulle teknisesti aika vieras joten saako noista umpion yläosan rullista säädettyä perussäädöt tasan, vai pitääkö moottorit irroittaa ja niistä säätää jotain? Vai joku muu menetelmä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa