Otsikon mukainen vekotin sammui kesken ajon, seuraavat vikakoodit löytyi:
3 Faults Found:
17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst
P1176 - 35-10 - Control Limit Reached - Intermittent
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
P1553 - 35-10 - Implausible Correlation - Intermittent
16710 - Knock Sensor 1 (G61)
P0326 - 35-00 - Implausible Signal
Auto lähti käyntiin sammumisen jälkeen ja toimi miltei normaalisti, mutta mun mielestä se on tehoton ja nykii.. Nollasin koodit ja parin päivän ajon jälkeen syttyi moottorin merkkivalo ja löyty tämmöset koodit:
2 Faults Found:
17582 - Fuel Trim; Bank 1
P1174 - 35-00 - Injection Timing Deviation (Balance Fault)
16710 - Knock Sensor 1 (G61)
P0326 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
Voisko toi nakutustunnistin olla rikki, mistäpäin moottoria se löytyy? Voiko sitä diagnosoida esim skoopilla?
Entäs toi fuel trim vikakoodi? Mistä se voi tulla?
Golf 1.6 16V AUS sammui kesken ajon / tehoton
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Totta tuo muuten!
Nyt kun nollasin vikakoodin ja kävin koeajolla, niin oli taas kaikki tehot tallella! Ehkä tarkkaillaan nyt vielä tilannetta, mutta mistä tuo tunnistin löytyy, voisin tarkistella sen johdotukset ainakin...
Niin... ja sitä sytytystähän pitää tuossa tilanteessa myöhästää, eikä aikastaa...
Nyt kun nollasin vikakoodin ja kävin koeajolla, niin oli taas kaikki tehot tallella! Ehkä tarkkaillaan nyt vielä tilannetta, mutta mistä tuo tunnistin löytyy, voisin tarkistella sen johdotukset ainakin...
Niin... ja sitä sytytystähän pitää tuossa tilanteessa myöhästää, eikä aikastaa...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös normaalisti myöhäistetä niin pitkälle että syttyy itsestään, todetaan nakutus ja siitä sitten aikaistetaan takaisin turvalliselle alueelle. Noin siis karkeasti. Joku näitä työkseen säätävä voi kertoa tarkemmin.
Vanhemmissa anturi on lohkon etupuolella suunnilleen keskellä. Jonkun huhun muistan kuulleeni anturin testaukseen ja se meni jotenkin niin että reaaliajassa tutkitaan ajoitusta ja kopautetaan metallilla lohkoon. Siitä sit pitäisi ajoitus pompsahtaa aikaisemmalle. Tää on tosin ihan huhua sitten vaan...
Vanhemmissa anturi on lohkon etupuolella suunnilleen keskellä. Jonkun huhun muistan kuulleeni anturin testaukseen ja se meni jotenkin niin että reaaliajassa tutkitaan ajoitusta ja kopautetaan metallilla lohkoon. Siitä sit pitäisi ajoitus pompsahtaa aikaisemmalle. Tää on tosin ihan huhua sitten vaan...
Just toisinpäin. Aikainen sytytys aiheuttaa nakutusta. Ja jos anturi havaitsee nakutusta, sytytystä myöhäistetään. Myöhäisempi sytytys myös tiputtaa tuotetun tehon määrää.
Tämä taas nostaa myös pakolämpötilaa, kun sytytyshetken ja pakoventtiilin avautumisen välinen aika on lyhyempi -> enemmän tulta ja tappuraa & palamatonta polttoainetta päätyy pakoventtiilistä pihalle.
Eli jos sytytys on myöhäisellään, ei sekään ole hyväksi. Pakoventtiilit ja katalysaattori ottaa äkkiä itseensä. Vähemmän tietty mahdollista vahinkoa kuin liian aikaisella sytytyksellä, jolloin voi tulla paljon silppua ja sulanutta metallia.
Tämä taas nostaa myös pakolämpötilaa, kun sytytyshetken ja pakoventtiilin avautumisen välinen aika on lyhyempi -> enemmän tulta ja tappuraa & palamatonta polttoainetta päätyy pakoventtiilistä pihalle.
Eli jos sytytys on myöhäisellään, ei sekään ole hyväksi. Pakoventtiilit ja katalysaattori ottaa äkkiä itseensä. Vähemmän tietty mahdollista vahinkoa kuin liian aikaisella sytytyksellä, jolloin voi tulla paljon silppua ja sulanutta metallia.
ainut selkeä vikakohde tuo nakuanturi koko listalla. vaihda se ja katso sitten mitä tekee. Loput on sitten sen lieveilmiöitä tavalla tai toisella. Oon tämmösissä tapauksissa käyttänyt aina esimerkkiä oman koslan kaasuläpästä, joka likaantuessa ja puhdistusyrityksissä aiheutti yhteensä 7 eri vikakoodia vain ja ainoastaan sen takia, että läpän sivuissa oli liikaa töhnää. Sulla on sentään helppoa kun antaa selkeästi koodin jostain anturista :) Mekaaniset viat (kuten likainen/jumitteleva kaasuläppä) kun ei anna edes sitä oikeata vikakoodia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa