- Kun autoon laittaa sähköt, öljyvalo palaa ja näyttää että toimii.
- Kun auton laittaa käyntiin, öljyvalo sammuu, niinkuin pitää.
- Kun autolla lähtee ajamaan, öljyvalo syttyy ja summeri soi kun ottaa kierroksia, esim. kiihdyttäessä tai isommilla nopeuksilla.
- Virrat pois, virrat takaisin -> öljyvalo sammui.
- Kun anturipiuhan ottaa irti öljykellosta, aiemmin kuvattu toiminnallisuus ei muutu.
- Kun autolla ajaa öljysummeri huutaen, moottori ei mene rikki. :)
Eli elektroniikkavika jonkinlainen? Mitenhän tällainen fiksattaisiin?
Öljyvalo palaa kierroksilla (Passat -91)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jaa, ei vielä ratkennut. Vaihdoin sen toisen, ylemmän anturit, jota en ollut aiemmin huomannut. Nyt öljyvalo vilkuttelee koko ajan. Kun sillä lähtee liikenteeseen ja ottaa kierroksia, alkaa summerikin soimaan.
Kun ottaa molemmat anturit irti, öljyvalo ei pala. Lähtee liikenteeseen, niin kierroksilla tulee valo ja summeri.
Joku logiikka tuossa varmaan on ja jotain se yrittää kertoa?
Mutta mikä logiikka on siinä, että kierroksilla tulee varoitus? Joku ehdotti ylipainetta, mutta kun se tulee ilman että anturit on kytkettynä...
Kun ottaa molemmat anturit irti, öljyvalo ei pala. Lähtee liikenteeseen, niin kierroksilla tulee valo ja summeri.
Joku logiikka tuossa varmaan on ja jotain se yrittää kertoa?
Mutta mikä logiikka on siinä, että kierroksilla tulee varoitus? Joku ehdotti ylipainetta, mutta kun se tulee ilman että anturit on kytkettynä...
Itse en tiedä mikä idea on mutta kaverilla 1.6TD transportterissa laturilta katkes toinen johto siitä 2 napasesta liittimestä. Alkoi vilkuttelemaan öljynpaineen merkkivaloa. Voitelu toimi edelleen sekä latasi normaalisti. Heitti 1000km lenkin ja sen jälkeen korjattiin se johto ja kaikki toimii taas normaalisti. Voisko olla laturivikaa?
Viimeksi muokannut kozel, 8.5.2014 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kozel: Joo, johtojen kunnot tuosta voisi tarkistaa kyllä läpikotaisin. Toisen anturit johto oli melkien poikki ja tässä tuntuu muutenkin jo aika haperoilta nuo johdot.
H. Jormalainen: En tarkoittanut sinua, kun yksi toinen tuttu kommentoi muualla. Tuon ylemmän anturin tosiaan löysin vinkkisi avulla. Ja tuo ylipaine-epäily tuli toiselta tutulta, kun mietittiin että miksi kierroksia ottaessa tulisi varoitus. Mutta se ei siis ole kovin hyvä selitys, kun tulee ilman että olisi anturit edes kiinni. Jostain muualta kuin paineista tulee öljyvaroitus.
H. Jormalainen: En tarkoittanut sinua, kun yksi toinen tuttu kommentoi muualla. Tuon ylemmän anturin tosiaan löysin vinkkisi avulla. Ja tuo ylipaine-epäily tuli toiselta tutulta, kun mietittiin että miksi kierroksia ottaessa tulisi varoitus. Mutta se ei siis ole kovin hyvä selitys, kun tulee ilman että olisi anturit edes kiinni. Jostain muualta kuin paineista tulee öljyvaroitus.
Cokkeli: Tuskin, sillä se on tosi nopeasti kierroslukuriippuvainen ilmiö, ei niinkään lämpötilasta. Tänään kävin ajamassa muutaman sata kilometriä ja tosi tarkkaan on, että jos yli 80 km/h mittarin mukaan (mittarivirhe huomioiden joku 72-74 km/h), niin öljyvalo ja summeri syttyvät. Isoakin ylämäkeä voi jurnuttaa vitosvaihteella ilman ongelmia, jos pitää nopeuden alle tuon, alamäkeä ei voi kevyllä kaasulla päästellä jos kierrokset menee yli tuon.
Jos öljyvalo tulee esim. kakkosvaihteella kiihdyttäessä, virta pois, nelonen sisään, virta takaisin, niin auto jatkaa matkaa ilman öljyvaloa. Eli virta pois nollaa hälytyksen ja kun jatketaan matkaa sekunnin päästä isommalla vaihteella, niin se ei enää laukaise hälyä.
Jos öljyvalo tulee esim. kakkosvaihteella kiihdyttäessä, virta pois, nelonen sisään, virta takaisin, niin auto jatkaa matkaa ilman öljyvaloa. Eli virta pois nollaa hälytyksen ja kun jatketaan matkaa sekunnin päästä isommalla vaihteella, niin se ei enää laukaise hälyä.
Mutta hei, ongelma ratkaistu. Ja se oli tosiaan vain rikkinäinen yläpaineanturi. Sain vihdoin kunnolla kiinni siihen oikeasti ehjän anturin. Se mikä tässä hämäsi oli se, että pienten kierrosten anturilla ei näytä olevan mitään väliä. Auto toimii nyt ihan ok öljyvalon suhteen, mutta sillä ei ole väliä onko alapaineanturi kiinni vai irti eli se ei kai välitä sitten alapaineista. No, pääasia että vinkuna loppui. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa