Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv vatkaa
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv vatkaa
Terve,
Passatissa ikävä ongelma kun vatkaa tyhjäkäynnillä, kierroksia ottaa normaalisti. Auto siis Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv. Ajettu 280 tkm.
Vikakoodit luettu, korjaamolta saatu lappu:
Ohjainlaitediagnoosi, vikakoodi 469B = ruiskutusventt., vika virtapiirissä (dieselkorjaamolle)
Selviääkö tästä siis tuon johdon vaihdolla, vai pitääkö koko suutin vaihtaa?
Onkos tässä muuten torsen vai haldex?
Kiitoksia vastanneille jo etukäteen...
Passatissa ikävä ongelma kun vatkaa tyhjäkäynnillä, kierroksia ottaa normaalisti. Auto siis Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv. Ajettu 280 tkm.
Vikakoodit luettu, korjaamolta saatu lappu:
Ohjainlaitediagnoosi, vikakoodi 469B = ruiskutusventt., vika virtapiirissä (dieselkorjaamolle)
Selviääkö tästä siis tuon johdon vaihdolla, vai pitääkö koko suutin vaihtaa?
Onkos tässä muuten torsen vai haldex?
Kiitoksia vastanneille jo etukäteen...
Viimeksi muokannut -Stalker-, 5.9.2013 9:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiitoksia vastauksesta. Onko näitä mennyt paljon näitä suuttimia, ihan että on joutunut kokonaan uusimaan? Vai onko useimmiten selvinnyt pelkällä johtosarjan vaihdolla/puhdistuksella?
Olen siis ostamassa autoa ja tänään menossa katsomaan. Mitä muuta tuosta kannattaisi katsoa tekniikka puolelta? Auto juuri katsastettu. Meneekö näistä kannentiivisteitä usein?
Autolla ajettu 280tkm.
Mikä tuo vikakoodi 468B muuten oikein on? Onko se jonkun eri ohjelman antama vikakoodi kun en netistä siitä juurikaan tietoa löytänyt...
Kiitoksia vastauksistanne...
Olen siis ostamassa autoa ja tänään menossa katsomaan. Mitä muuta tuosta kannattaisi katsoa tekniikka puolelta? Auto juuri katsastettu. Meneekö näistä kannentiivisteitä usein?
Autolla ajettu 280tkm.
Mikä tuo vikakoodi 468B muuten oikein on? Onko se jonkun eri ohjelman antama vikakoodi kun en netistä siitä juurikaan tietoa löytänyt...
Kiitoksia vastauksistanne...
Vika on siis autossa jota olet ostamassa? Manuaalilaatikko? Tuollainen oireilu ei kuulosta hyvältä eikä halvalta, en kyllä ajelisi kovin montaa metriä enää tuolla autolla muualle kuin korjaamolle. Voipi olla että suutin vuotaa polttoainetta ympäriinsä, VCDS:llä kun katselisi vähän toimintaa voisi tarkennella arvausta.
Äkkiseltään ei kuulosta kauhean pahalta rahalta tuo 2 tonnia, mutta jos vika on suuttimissa, niin uudet viripumppusuuttimet on britanniasta 800e (+ mahdollinen panttimaksu jos vanhat ovat totaalisen paskana) ja siihen päälle postikulut, asennukset, uusi softa jne. Eli kannattaa sitten suoraan iskeä isompaa turboakin jne jne.
Tärinästä voi päästä eroon ihan VCDS:llä tyhjäkäyntisyöttöä lisäämällä, mutta tuo vapina on AVF:n tyyppivika ja ei siihen oikein mitään yhtä pomminvarmaa vikapaikkaa ole löytynyt. Mulla tärisee myös tyhjäkäynnillä sen verran että ajovaloista näkee ja sisätiloissa muoviosat räpisee.
Tärinästä voi päästä eroon ihan VCDS:llä tyhjäkäyntisyöttöä lisäämällä, mutta tuo vapina on AVF:n tyyppivika ja ei siihen oikein mitään yhtä pomminvarmaa vikapaikkaa ole löytynyt. Mulla tärisee myös tyhjäkäynnillä sen verran että ajovaloista näkee ja sisätiloissa muoviosat räpisee.
Tärinä ei ole tyhjäkäynillä niin voimakasta, että muovit räpisivät. Vakausta on lievästi tyhjäkäynnillä. Tärinä voimistuu aina kun kaasua painaa. Vapaalla tärinä ei voimistu kaasua lisättäessä. Ainoastaan jos koneella on "kuormitusta".
Tasakaasulla ei juuri täristä ajossakaan. Todella rauhallisesti kiihyttäessä tärinä on myös mitätöntä verrattuna täyskaasulla kiihyttämiseen. Tuntuu että tärinä lähes poistuu n. 3 krpm jälkeen tai tärinä on kyllä havaittavissa, mutta huomattavasti mitättömämpää kuin 0-2500 rpm. Alamäessä tärinä lievempää kuin ylämäessä/suoralla kaasua lisättäessä. 1 vaihteella tärinä pientä, 2. vaihteella vähän voimakkaampaa 3. vaihteella taas voimakkaampaa kuin 2:lla jne...
Autolla ajoin 200km, eikä vika muuttunut mihinkään suuntaan.
Tärinä tuntuu siis olevan riippuvainen siitä ollaanko autoa kiihdyttämässä vai ei ja onko koneella ns. kuormitusta.
Vatakaus on tätä luokkaa, ehkä hieman maltillisempaa:
http://www.youtube.com/watch?v=po6fSA1m ... e=youtu.be
Tyhjäkäynti 900 rpm luokkaa, ei juuri seilaa.
Suuttimien korjausarvot tyhjäkäynnillä:
Cyl 1: 1.20 mg/str
2: 2.99
3. -1.55
4. -0.47
Tasakaasulla ei juuri täristä ajossakaan. Todella rauhallisesti kiihyttäessä tärinä on myös mitätöntä verrattuna täyskaasulla kiihyttämiseen. Tuntuu että tärinä lähes poistuu n. 3 krpm jälkeen tai tärinä on kyllä havaittavissa, mutta huomattavasti mitättömämpää kuin 0-2500 rpm. Alamäessä tärinä lievempää kuin ylämäessä/suoralla kaasua lisättäessä. 1 vaihteella tärinä pientä, 2. vaihteella vähän voimakkaampaa 3. vaihteella taas voimakkaampaa kuin 2:lla jne...
Autolla ajoin 200km, eikä vika muuttunut mihinkään suuntaan.
Tärinä tuntuu siis olevan riippuvainen siitä ollaanko autoa kiihdyttämässä vai ei ja onko koneella ns. kuormitusta.
Vatakaus on tätä luokkaa, ehkä hieman maltillisempaa:
http://www.youtube.com/watch?v=po6fSA1m ... e=youtu.be
Tyhjäkäynti 900 rpm luokkaa, ei juuri seilaa.
Suuttimien korjausarvot tyhjäkäynnillä:
Cyl 1: 1.20 mg/str
2: 2.99
3. -1.55
4. -0.47
Kaksoismassapyörää mietin kanssa, mutta eikös kytkimen painallus tyhjäkäynnillä tällöin pitäisi vaikuttaa jollakin tavalla käyntiin? Tässä tapauksessa se ei ainakaan vaikuta millään tavalla.Tuleeko tuosta kaksoismassata vikakoodia, ei varmaan?
Venttiilikopan avasin tänään nokat näytti ainakin tosi hyviltä.
Venttiilikopan avasin tänään nokat näytti ainakin tosi hyviltä.
Tällä myös AVF- koneisessa Passatissa hyvin samankaltainen ongelma: Alhaalta reilummalla kaasulla vedätettäessä alkaa nykiminen / pätkiminenen joka loppuu kun kierrokset nousee päälle 3000 kierrosta. Ilmiö on vielä sidoksissa moottorin lämpöihin: Täysin kylmällä moottorilla ilmiötä ei tule käytännössä ollenkaan, Voimistuu sitä mukaa kun kone lämpenee. Vag-comilla katottu kahteen kertaan ja muuta ihmellistä kuin 2. suuttimen korjausarvo iso... Kaikki suotimet vaihdettu, alipaineletkut tarkistettu. Ei vaikutusta onko Egr mukana vai ei.
Suuttimien johtosarjasta liittimet kiristelty, ei apua. Johtosarja tuntuu ihan elastiselta vielä eli ei ole korpuuntunut. Käyntiinlähtö loistava olipa kone minkä lämpöinen tahansa ja tyhjäkäynnillä käy ok, ei savutusta vaikka kuinka polkee tien päällä tai paikallaan (Vakio ohjelma), mielestäni "lopotusta" ei tyhjäkäynnillä kuulu. 2. sylinterin pakonokassa näkyy tosin hiukan kulumaa. Polttoaineen kulutus on hiukan korkeahko, vie suunnilleen saman verran kuin isäukon samanlainen 4 motion...
Ilmiö tulee esiin sitä herkemmin mitä isommalla vaihteella vedättää, vauhtipyörästä ilmiö ei tule, on kokemusta siitä miltä pohjaava kaksoismassa tuntuu. Autolla ajettu noin 370 tkm.
Vedättäessä alhaalta saa kaasulla himmaamalla tuon nykimisen vähenemään ja jopa häviämään. Nopeutta kun lähtee kutosella lisäämään tosi rauhallisesti niin ei pätki.. Ja kaasu pohjassa pikku kierroksilla kun lunttaa kaasun pohjaan niin välittömästi kun alkaa vetoja / ahtoja löytymään niin tuntuu moottori ihan reippaasti liikkua jytkyttelevän kumityynyillään. En tiiä, pitänöökö siteen lähtee kokeilemaan periaatteella 1X2 ja hommata yksi suutin jostain, ei kehtais pelkästään ykkösen ja kakkosen suuttimia vaihtaa keskenään jos tuo on tosiaan suuttimessa tuo vaiva..
Eilen tilasin suuttimien johtosarjan, kokeilllan kuitenkin ekaksi sillä.. Samalla tilasin kaikkiin suuttimiin tiivisteet varuiksi.
Taitas perkele joutaa koko rakkine Onkiveteen ahventen ajeltavaksi, sunnuntaina oksensi tehostimen öljyt pihalle.. "Onneksi" rikki korkeapaineputki tehostimelta hammastangolle.
Menossa reklamaatio Euroopan kuluttajakeskuksessa tuosta kiposta, oli rumpsautettu kilsoja pois 150 tkm. Katotaanhan josko sais hinnasta vähän pois... Auton myynyt Virolainen autoliike ei vaivautunut vastaamaan mulle yhtään mitään kun todellisten kilsojen selvittyä pistin suoraan sähköpostilla viestiä jotta voitais neuvotella hinnan alennuksesta tai kaupan purkamisesta. Auton mulle tuonut kaveri kävi Virossa paikan päällä myyjän kanssa neuvottelemassa, tuloksena iso ämpärillinen kettuilua niskaan...
Lähti vähän lopussa offtopicciin, pahoittelut..
Suuttimien johtosarjasta liittimet kiristelty, ei apua. Johtosarja tuntuu ihan elastiselta vielä eli ei ole korpuuntunut. Käyntiinlähtö loistava olipa kone minkä lämpöinen tahansa ja tyhjäkäynnillä käy ok, ei savutusta vaikka kuinka polkee tien päällä tai paikallaan (Vakio ohjelma), mielestäni "lopotusta" ei tyhjäkäynnillä kuulu. 2. sylinterin pakonokassa näkyy tosin hiukan kulumaa. Polttoaineen kulutus on hiukan korkeahko, vie suunnilleen saman verran kuin isäukon samanlainen 4 motion...
Ilmiö tulee esiin sitä herkemmin mitä isommalla vaihteella vedättää, vauhtipyörästä ilmiö ei tule, on kokemusta siitä miltä pohjaava kaksoismassa tuntuu. Autolla ajettu noin 370 tkm.
Vedättäessä alhaalta saa kaasulla himmaamalla tuon nykimisen vähenemään ja jopa häviämään. Nopeutta kun lähtee kutosella lisäämään tosi rauhallisesti niin ei pätki.. Ja kaasu pohjassa pikku kierroksilla kun lunttaa kaasun pohjaan niin välittömästi kun alkaa vetoja / ahtoja löytymään niin tuntuu moottori ihan reippaasti liikkua jytkyttelevän kumityynyillään. En tiiä, pitänöökö siteen lähtee kokeilemaan periaatteella 1X2 ja hommata yksi suutin jostain, ei kehtais pelkästään ykkösen ja kakkosen suuttimia vaihtaa keskenään jos tuo on tosiaan suuttimessa tuo vaiva..
Eilen tilasin suuttimien johtosarjan, kokeilllan kuitenkin ekaksi sillä.. Samalla tilasin kaikkiin suuttimiin tiivisteet varuiksi.
Taitas perkele joutaa koko rakkine Onkiveteen ahventen ajeltavaksi, sunnuntaina oksensi tehostimen öljyt pihalle.. "Onneksi" rikki korkeapaineputki tehostimelta hammastangolle.
Menossa reklamaatio Euroopan kuluttajakeskuksessa tuosta kiposta, oli rumpsautettu kilsoja pois 150 tkm. Katotaanhan josko sais hinnasta vähän pois... Auton myynyt Virolainen autoliike ei vaivautunut vastaamaan mulle yhtään mitään kun todellisten kilsojen selvittyä pistin suoraan sähköpostilla viestiä jotta voitais neuvotella hinnan alennuksesta tai kaupan purkamisesta. Auton mulle tuonut kaveri kävi Virossa paikan päällä myyjän kanssa neuvottelemassa, tuloksena iso ämpärillinen kettuilua niskaan...
Lähti vähän lopussa offtopicciin, pahoittelut..
Hmm, tuota tuota. Oletteko katsoneet nokan ajoituksen? Mulla parani käynti alakierroksilla kun säädin ennakot tasan 0.0 asteeseen, oli ennen +1.1.
edit. jaa mutta, katsoin nyt vasta tuon videon, ei mulla ole lähelläkään noin helvetillisiä tärinöitä omassani ollut koskaan.
kannattaa kuitenkin tsekata se ajoitus. Stalker jos asut hervannassa (tut.fi päätteinen maili) niin voin jeesata lukemisen kanssa, asun itse aivan kauppakeskuksen vieressä.
edit. jaa mutta, katsoin nyt vasta tuon videon, ei mulla ole lähelläkään noin helvetillisiä tärinöitä omassani ollut koskaan.
kannattaa kuitenkin tsekata se ajoitus. Stalker jos asut hervannassa (tut.fi päätteinen maili) niin voin jeesata lukemisen kanssa, asun itse aivan kauppakeskuksen vieressä.
jukkaik, oletko puhdistanut huolellisesti ne SUUTTIMIEN liittimet ja johtosarjan liittimet. Itsellä hävisi vika noilla...
Huolellisella tarkoitan tyyliin puhdistusaineella käsittelyä jonka jälkeen raaputusta esim. pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä. Tätä toistin useamman kerran kunkin suuttimen liittimen ja johtosarjan liittimen kohdalla. Suuttimen liittimiä oli hyvä "rapsuttaa" pinseteillä, puristaen liitintä niillä ja tekemällä edestakaista liikettä.
Huolellisella tarkoitan tyyliin puhdistusaineella käsittelyä jonka jälkeen raaputusta esim. pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä. Tätä toistin useamman kerran kunkin suuttimen liittimen ja johtosarjan liittimen kohdalla. Suuttimen liittimiä oli hyvä "rapsuttaa" pinseteillä, puristaen liitintä niillä ja tekemällä edestakaista liikettä.
Viimeksi muokannut -Stalker-, 5.9.2013 19:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jultsu, kyllä hervannassa asustellaan. Tuo nykiminen/käyntihäiriö poistui onneksi noilla liittimien huolellisella puhdistuksella.
Tyhjäkäynti on tasainen, mutta auto tärisee melko paljon joutokäynnillä. Tuota ajoitusta voisi siis kokeilla, olen siitä myös itse lukenut.
Otan suhun yhteyttä kun olen tulpannut EGR:n ja puhdistanut imusarjan, sekä ahtimen. Voidaan sitten katsoa mitä asialle on tehtävissä.
Voi tietysti olla kumityynytkin antautuneet tuolla ravistuksella.
Täytyy kyllä myöntää, että melkoisen avuliasta porukkaa tuntuu tällä foorumilla olevan! :D
Tyhjäkäynti on tasainen, mutta auto tärisee melko paljon joutokäynnillä. Tuota ajoitusta voisi siis kokeilla, olen siitä myös itse lukenut.
Otan suhun yhteyttä kun olen tulpannut EGR:n ja puhdistanut imusarjan, sekä ahtimen. Voidaan sitten katsoa mitä asialle on tehtävissä.
Voi tietysti olla kumityynytkin antautuneet tuolla ravistuksella.
Täytyy kyllä myöntää, että melkoisen avuliasta porukkaa tuntuu tällä foorumilla olevan! :D
Tuohon tyhjäkäyntitärinään kannattaa vilkaista liikkuuko laturinhihna tasaisesti vai hakkaako monen sentin liikettä. Saa meinaan resonoimaan autosta monta paikkaa todella voimakkaasti. Eli laturin vapaakytkin hajalla silloin kun se hihna hakkaa monen sentin liikettä, kun pyörä ehjä, niin hihna menee aivan tasaista.
Tärinä ei ole tyhjäkäynillä niin voimakasta, että muovit räpisivät. Vakausta on lievästi tyhjäkäynnillä. Tärinä voimistuu aina kun kaasua painaa. Vapaalla tärinä ei voimistu kaasua lisättäessä. Ainoastaan jos koneella on "kuormitusta".
Tasakaasulla ei juuri täristä ajossakaan. Todella rauhallisesti kiihyttäessä tärinä on myös mitätöntä verrattuna täyskaasulla kiihyttämiseen. Tuntuu että tärinä lähes poistuu n. 3 krpm jälkeen tai tärinä on kyllä havaittavissa, mutta huomattavasti mitättömämpää kuin 0-2500 rpm. Alamäessä tärinä lievempää kuin ylämäessä/suoralla kaasua lisättäessä. 1 vaihteella tärinä pientä, 2. vaihteella vähän voimakkaampaa 3. vaihteella taas voimakkaampaa kuin 2:lla jne...
Autolla ajoin 200km, eikä vika muuttunut mihinkään suuntaan.
Tärinä tuntuu siis olevan riippuvainen siitä ollaanko autoa kiihdyttämässä vai ei ja onko koneella ns. kuormitusta.
Vatakaus on tätä luokkaa, ehkä hieman maltillisempaa:
http://www.youtube.com/watch?v=po6fSA1m ... e=youtu.be
Tyhjäkäynti 900 rpm luokkaa, ei juuri seilaa.
Suuttimien korjausarvot tyhjäkäynnillä:
Cyl 1: 1.20 mg/str
2: 2.99
3. -1.55
4. -0.47
tuo video on minun autosta ja nuo sinun oireet ovat juuri samoja mitä mulla oli. tuommosen megavatkauksen sai päälle ko isolla vaihteella lähti kaasu pohjassa vedättämään vastamäkeen. vaihdoin kaksoismassan kiinteään->ei vaikutusta. seuraavaksi vaihdoin kuluneen nokan uuteen ja samalla säädin suuttimet -> jonpukumpi korjasi tilanteen, johtosarjaan en koskenu. suuttimet kannattaa koittaa säätää, ei maksa mitään ja nopea tehdä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/987 ... sennus.pdf
1) remove rocker cover
2) Rotate CAM using 18mm spanner until the rear of the roller of the rocker arm is at its highest point... (thus compressing the injector the most)
3) screw the adjusting screw in all the way in until resistance is felt
4) turn the adjusting screw BACK 180 degrees
5) maintain position of adjusting screw and tighten the lock nut
6) repeat the procedure 1-5 with the other 3 injectors
eli käytännössä koppa pois, heittokellolla kattoa pumppusuuttimen keinuvivuvsta että koska nokka painaa eniten suutinta(pyörittää nokka-akselia). kun suutin on kasaanpainettuna niin säädön lukitus auki ja väännellä kiinipäin niin kauan että tuntuu että suutin pohjaa ja siittä puoli kiekkaa takasinpäin ja lukkomutteri kiini. tämä setti toistetaan joka suuttimelle. täytyy vain olla 100% varma että nokka painaa maksimit suutinta kun aletaan säätämään ko jos ei paina niin nokka/suutin/keinuvipu mosahtaa paskaksi.
1) remove rocker cover
2) Rotate CAM using 18mm spanner until the rear of the roller of the rocker arm is at its highest point... (thus compressing the injector the most)
3) screw the adjusting screw in all the way in until resistance is felt
4) turn the adjusting screw BACK 180 degrees
5) maintain position of adjusting screw and tighten the lock nut
6) repeat the procedure 1-5 with the other 3 injectors
eli käytännössä koppa pois, heittokellolla kattoa pumppusuuttimen keinuvivuvsta että koska nokka painaa eniten suutinta(pyörittää nokka-akselia). kun suutin on kasaanpainettuna niin säädön lukitus auki ja väännellä kiinipäin niin kauan että tuntuu että suutin pohjaa ja siittä puoli kiekkaa takasinpäin ja lukkomutteri kiini. tämä setti toistetaan joka suuttimelle. täytyy vain olla 100% varma että nokka painaa maksimit suutinta kun aletaan säätämään ko jos ei paina niin nokka/suutin/keinuvipu mosahtaa paskaksi.
Ei tullut syksynä kokeiltua suuttimien säätöä, mutta äsken vaihdettiin kaikki kolme moottorin tukikumia. Täysin paskana ei ollut yksikään, sivutyynyistä ei ollut punaiset nesteet valuneet ulos ja etukumissakin oli vain muutama pienehkö murtuma. Katsotaan huomenna mitä tapahtui tyhjäkäyntitärinöille, sen jälkeen yritän nyt saada aikaiseksi tuon suuttimien säädön.
Arvot ovat menneet huonompaan suuntaan: -1.55 -0.96 0.59 1.91
Arvot ovat menneet huonompaan suuntaan: -1.55 -0.96 0.59 1.91
Eipä noista arvoista oikein mitään voi päätellä, ne ovat kuitenkin täysin normaalin toleransseissa. Eli jos pärisee tyhjäkäynnillä, voisi sen sanoa olevan ihan normaalia.
Omakin tärisee vaikka on jo käytännössä kaikki vaihdettu tukikumeista suuttimiin, se vain on tuollainen tärinäkone.
Jos ajovalot tärisee, niiden alle purkuriin voi laittaa ikkunan tiivistysnauhaa... peilille ei oikein mitään mahda jos taajuus on sopiva, että se laittaa tärräämään. Itsellänikin tärisi ennen suuttimien vaihtoa, mutta ei enää jälkeen, tärinät vain muuttivat aavistuksen taajuutta... peilin kannalta paremmaksi mutta muuten sanoisin voimakkaammaksi.
Jos suuttimet tahtoo vaihtaa, ebaysta saa bosch meyer kunnostetut 1300e. DSD suuttimet tulee maksamaan reilun tonnin myös. Itse vaihdoin uudet koska suuttimen paineentuottoyksikköä ei saa korjattua kärkiä vaihtamalla. Suuttimet mittauttamalla saa tietoon pumppuyksikön toiminnasta dataa, eli millaiset viiveet siellä suuttimen sisällä on ennen kuin alkaa tapahtua.
Omakin tärisee vaikka on jo käytännössä kaikki vaihdettu tukikumeista suuttimiin, se vain on tuollainen tärinäkone.
Jos ajovalot tärisee, niiden alle purkuriin voi laittaa ikkunan tiivistysnauhaa... peilille ei oikein mitään mahda jos taajuus on sopiva, että se laittaa tärräämään. Itsellänikin tärisi ennen suuttimien vaihtoa, mutta ei enää jälkeen, tärinät vain muuttivat aavistuksen taajuutta... peilin kannalta paremmaksi mutta muuten sanoisin voimakkaammaksi.
Jos suuttimet tahtoo vaihtaa, ebaysta saa bosch meyer kunnostetut 1300e. DSD suuttimet tulee maksamaan reilun tonnin myös. Itse vaihdoin uudet koska suuttimen paineentuottoyksikköä ei saa korjattua kärkiä vaihtamalla. Suuttimet mittauttamalla saa tietoon pumppuyksikön toiminnasta dataa, eli millaiset viiveet siellä suuttimen sisällä on ennen kuin alkaa tapahtua.
No nyt tuli säädettyä suuttimetkin. Haynesin ohjekirja kertoo 225 astetta takaisinkierron määräksi, tuo yllä linkitetty 180 asteen ohje on ilmeisesti 3C korisiin pumpparikoneisiin.
Säätöruuvin pään etäisyys lukitusmutteriin oli lähtötilanteessa 3.0mm jokaisessa kohdassa, säätämisen jälkeen se oli 2.5 - 2.3mm. Raportoin lähipäivinä tapahtuiko mitään muutosta mihinkään suuntaan. Samaan syssyyn kun tuli vaihdettua nuo tukikumitkin niin eipä tästä nyt sitten hirveästi ole faktaa jaella mikä vaikutti mihinkin.
Säätöruuvin pään etäisyys lukitusmutteriin oli lähtötilanteessa 3.0mm jokaisessa kohdassa, säätämisen jälkeen se oli 2.5 - 2.3mm. Raportoin lähipäivinä tapahtuiko mitään muutosta mihinkään suuntaan. Samaan syssyyn kun tuli vaihdettua nuo tukikumitkin niin eipä tästä nyt sitten hirveästi ole faktaa jaella mikä vaikutti mihinkin.
Viikon ajeluiden jälkeen voisin persedynolla todeta että alavääntö joko heikkeni tai sitten sivistyi, eli koppa ei elä enää niin paljoa kun lähtee pieniltä kierroksilta kiihdyttämään. Suurin muutos on kylmänä parkkiruudusta peruutettaessa, auto pitää kierrokset paljon paremmin yllä, ennen tuppasi jopa sammumaan jos ei polkaissut kunnolla kierroksia.
Ei kuullosta normaalilta, että tuo kone sammuu parkkiruudusta peruuttaessa ilman kaasun painamista. Kyllä siinä jotain on pielessä. Oletko vaihtanut moottoriin vielä lämpötila-anturia? Se ei maksa kuin 25 euroa ja ainakin omassa autossani tuntui helpottavan moottorin tärinää etenkin kun kylmällä koneella läksi ajamaan. Viimeaikoina ilmat ovat lämmenneet, niin sekin voisi selittää jos autosi moottori jaksaa nyt paremmin ja anturi mittaisi lämmöt väärin. Mutta tämä on vain tällainen arvaus, kokeile jos haluat.
Auto parkkihallissa, siellä tasaisen lämmintä/kylmää riippumatta kovin paljoa ulkolämpötilasta. VCDS:llä myös katseltu että nestelämmöt nousee sinne 88 tienoille, ja kylmänä näyttää myös samaa kuin ulkolämpötila.
Suuttimien korjausarvot parani himpun verran entisestä, mutta edelleen liikutaan yli 3mg absoluuttisessa erossa suutinten välillä. Kaippa siellä sitten vaan on suutinkärjet jo elämänsä ehtoopuolella.
Nyt siis ei mitään ongelmia liikkeellelähdön kanssa, kierrokset ei sakkaa tai tipahda niinkuin ennen. Muuta ei tehty tukikumien ja suutinsäädön lisäksi, MUTTA voihan se olla että nokan ajoitus on lievästi muuttunut, tuota moottoria kun tuli laiskana miehenä pyöriteltyä nokka-akselin pultista kampiakselin sijaan...
Suuttimien korjausarvot parani himpun verran entisestä, mutta edelleen liikutaan yli 3mg absoluuttisessa erossa suutinten välillä. Kaippa siellä sitten vaan on suutinkärjet jo elämänsä ehtoopuolella.
Nyt siis ei mitään ongelmia liikkeellelähdön kanssa, kierrokset ei sakkaa tai tipahda niinkuin ennen. Muuta ei tehty tukikumien ja suutinsäädön lisäksi, MUTTA voihan se olla että nokan ajoitus on lievästi muuttunut, tuota moottoria kun tuli laiskana miehenä pyöriteltyä nokka-akselin pultista kampiakselin sijaan...
Mikäs on syncro-angle? +0 - +0,5 olisi kait se toivotuin lukema vääntöjen kantilta.
Suuttimia voi myös vakoilla kanavilta 18 ja 23, jälkimmäinen taitaa kertoa miten suuttimen paineentuottoyksikkö "latautuu", eli ajat on ms. Google löytää jotain vertailuarvoja, ulkoa en muista, mutta luvuista näkee suoraan onko selviä eroja keskenään. Aika on luokkaa 250ms ehjällä suuttimella ja tuo kait kertoo eculle viiveestä, että milloin syöttö pitää aloittaa tjsp.
Suuttimia voi myös vakoilla kanavilta 18 ja 23, jälkimmäinen taitaa kertoa miten suuttimen paineentuottoyksikkö "latautuu", eli ajat on ms. Google löytää jotain vertailuarvoja, ulkoa en muista, mutta luvuista näkee suoraan onko selviä eroja keskenään. Aika on luokkaa 250ms ehjällä suuttimella ja tuo kait kertoo eculle viiveestä, että milloin syöttö pitää aloittaa tjsp.
Moro. Omassa kipossa alkaapi nykimisen syy olla vähitellen selvillä: Ekaksi vaihdoin muita paljon enemmän korjaavan 2. sylinterin suuttimen, ei apuja. Tämän jälkeen hommasin banjoliittimen + vaimennetun painemittarin sekä pätkän letkua ja mittasin tandemilta paineet: Tyhjäkäynnillä 1,5 bar ja 4000 rpm 3,5 bar..:(
Sitten paluupuoli tukkoon ja uusi mittaus: Tyhjäkäynnillä noin 3 bar ja 4000 rpm 7 bar. Elikkäs vuotaapi suuttimien o-renkaiden kautta paineet paluupuolelle...
Tuo paineen mittaus kannattaa näköjään tehhä ehottomasti ensimmäisten hommien joukossa kun selvittelee nykimisen syytä... Varsinkin meikäläisen tapauksessa kun vikakoodeja ei oo tullut missään vaiheessa... Ite tuli aateltua jotta ei voi olla vikaa paineissa kun käyntiinlähtö ollut koko ajan loistava, sen kun avainta näyttääpi niin lähtee käyntiin eikä savuta yhtään edes kylmänä... Sopan puute suuttimille siinä vaiheessa, kun ahdot lähtee nousemaan pieniltä kierroksilta reilusti kiihdyttäessä aiheuttaa nykytyksen / rynkytyksen. Ylemmillä kierroksilla tilanne tasoittuu kun polttoaineen esipaine nousee kuitenkin korkeammaksi ja ilmeisesti vakio-ohjelmalla ruiskutusmäärä lähtee jo vähän laskemaan jo vähän 3000 rpm jälkeen. Pakoputkesta ei oo saanut kiihdyttäessä tulemaan minkäänlaista savua vaikka kuinka polkee...
Sitten paluupuoli tukkoon ja uusi mittaus: Tyhjäkäynnillä noin 3 bar ja 4000 rpm 7 bar. Elikkäs vuotaapi suuttimien o-renkaiden kautta paineet paluupuolelle...
Tuo paineen mittaus kannattaa näköjään tehhä ehottomasti ensimmäisten hommien joukossa kun selvittelee nykimisen syytä... Varsinkin meikäläisen tapauksessa kun vikakoodeja ei oo tullut missään vaiheessa... Ite tuli aateltua jotta ei voi olla vikaa paineissa kun käyntiinlähtö ollut koko ajan loistava, sen kun avainta näyttääpi niin lähtee käyntiin eikä savuta yhtään edes kylmänä... Sopan puute suuttimille siinä vaiheessa, kun ahdot lähtee nousemaan pieniltä kierroksilta reilusti kiihdyttäessä aiheuttaa nykytyksen / rynkytyksen. Ylemmillä kierroksilla tilanne tasoittuu kun polttoaineen esipaine nousee kuitenkin korkeammaksi ja ilmeisesti vakio-ohjelmalla ruiskutusmäärä lähtee jo vähän laskemaan jo vähän 3000 rpm jälkeen. Pakoputkesta ei oo saanut kiihdyttäessä tulemaan minkäänlaista savua vaikka kuinka polkee...
Re: Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv vatkaa
Nostellaanpa vanhaa topicia ylös.
Hetken tyhjäkäynnin jälkeen alkaa moottori hytkymään.
Pakokaasu haisee ihan puoliksi palaneelle naftalle, pakokaasu on valkoista/harmaata.
Suutinhan siellä melko varmasti on sökönä, mutta kysyn vain että mitä muuta tuossa suuttimen vaihdossa kannattaa ottaa huomioon kuin tuossa ohjeessa ilmenneet asiat.
1 ja 2 sylinterien korjausarvot pyörivät -3 ja +3 välissä.
Moottorina 1.9 tdi avf 130hp vuosimallia 11/2002
Hetken tyhjäkäynnin jälkeen alkaa moottori hytkymään.
Pakokaasu haisee ihan puoliksi palaneelle naftalle, pakokaasu on valkoista/harmaata.
Suutinhan siellä melko varmasti on sökönä, mutta kysyn vain että mitä muuta tuossa suuttimen vaihdossa kannattaa ottaa huomioon kuin tuossa ohjeessa ilmenneet asiat.
1 ja 2 sylinterien korjausarvot pyörivät -3 ja +3 välissä.
Moottorina 1.9 tdi avf 130hp vuosimallia 11/2002
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa