Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv vatkaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv vatkaa

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 3.9.2013 23:20

Terve,

Passatissa ikävä ongelma kun vatkaa tyhjäkäynnillä, kierroksia ottaa normaalisti. Auto siis Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv. Ajettu 280 tkm.

Vikakoodit luettu, korjaamolta saatu lappu:
Ohjainlaitediagnoosi, vikakoodi 469B = ruiskutusventt., vika virtapiirissä (dieselkorjaamolle)

Selviääkö tästä siis tuon johdon vaihdolla, vai pitääkö koko suutin vaihtaa?

Onkos tässä muuten torsen vai haldex?

Kiitoksia vastanneille jo etukäteen...
Viimeksi muokannut -Stalker-, 5.9.2013 9:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.9.2013 5:30

3B ja 3BG aina torsenilla.


Voisit kokeilla ottaa venttiilikopan auki ja tarkastaa nokka-akselin kunnon, sekä irroittaa/puhdistella johtosarjan liittimet. Ei maksa kuin tunnin vapaa-aikaa (ja venakopan tiivisteen 10e jos haluaa pelata varman päälle)

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 4.9.2013 9:34

Kiitoksia vastauksesta. Onko näitä mennyt paljon näitä suuttimia, ihan että on joutunut kokonaan uusimaan? Vai onko useimmiten selvinnyt pelkällä johtosarjan vaihdolla/puhdistuksella?

Olen siis ostamassa autoa ja tänään menossa katsomaan. Mitä muuta tuosta kannattaisi katsoa tekniikka puolelta? Auto juuri katsastettu. Meneekö näistä kannentiivisteitä usein?
Autolla ajettu 280tkm.

Mikä tuo vikakoodi 468B muuten oikein on? Onko se jonkun eri ohjelman antama vikakoodi kun en netistä siitä juurikaan tietoa löytänyt...

Kiitoksia vastauksistanne...

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 4.9.2013 14:34

Nyt auto vatkaa jo ajossakin (kierroksilla) mitä voisi olla todennäköisenä vikana?

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.9.2013 14:38

Vika on siis autossa jota olet ostamassa? Manuaalilaatikko? Tuollainen oireilu ei kuulosta hyvältä eikä halvalta, en kyllä ajelisi kovin montaa metriä enää tuolla autolla muualle kuin korjaamolle. Voipi olla että suutin vuotaa polttoainetta ympäriinsä, VCDS:llä kun katselisi vähän toimintaa voisi tarkennella arvausta.

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 4.9.2013 14:59

Kyllä vika on autossa jota olen ostamassa. Manuaalilaatikolla. Voiko pelkkä johtosarja tehdä noin pahan oireilun? Entä kaksoismassavauhtipyörä?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.9.2013 16:07

Osta sitten kun kunnossa... tai sitten pitää olla todella halpa, oikeasti :)

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.9.2013 16:22

Kuvailepa sitä vatkausta. Kierrokset siis vaeltelee eestaas tyhjäkäynnillä? ja jos nostaa polkimella 2000rpm niin edelleen kierrokset heiluu 1800-2200 tyyliin?

Vai täriseekö auto niin kovasti että taustapeilistä ei näe terävänä mitään?

Kuuluuko sieltä auton alta ylimääräisiä ääniä?

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 4.9.2013 17:14

Kylmänä ei tärise juurikaan. Pienillä kieroksilla voimakaimmin ja isoilla vaimenee. Ei savuta eikä haise dieseli. Hintaa autossa ois 2000€.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.9.2013 17:16

Ja ajaessa maantiellä 80-100 vauhtia kutosvaihteella 1900rpm tärisee myös niin voimallisesti että peilistä ei näe terävästi? Auttaako jos antaa tyhjäkäynnillä ihan pikkasen kaasua polkimella että kierrokset nousee 900 paikkeille?

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 4.9.2013 17:25

Noista en vielä tiedä kun en ole nähnyt autoa, mutta 2000 kohdilla nykii.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.9.2013 17:31

Äkkiseltään ei kuulosta kauhean pahalta rahalta tuo 2 tonnia, mutta jos vika on suuttimissa, niin uudet viripumppusuuttimet on britanniasta 800e (+ mahdollinen panttimaksu jos vanhat ovat totaalisen paskana) ja siihen päälle postikulut, asennukset, uusi softa jne. Eli kannattaa sitten suoraan iskeä isompaa turboakin jne jne.


Tärinästä voi päästä eroon ihan VCDS:llä tyhjäkäyntisyöttöä lisäämällä, mutta tuo vapina on AVF:n tyyppivika ja ei siihen oikein mitään yhtä pomminvarmaa vikapaikkaa ole löytynyt. Mulla tärisee myös tyhjäkäynnillä sen verran että ajovaloista näkee ja sisätiloissa muoviosat räpisee.

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 5.9.2013 9:36

Tärinä ei ole tyhjäkäynillä niin voimakasta, että muovit räpisivät. Vakausta on lievästi tyhjäkäynnillä. Tärinä voimistuu aina kun kaasua painaa. Vapaalla tärinä ei voimistu kaasua lisättäessä. Ainoastaan jos koneella on "kuormitusta".

Tasakaasulla ei juuri täristä ajossakaan. Todella rauhallisesti kiihyttäessä tärinä on myös mitätöntä verrattuna täyskaasulla kiihyttämiseen. Tuntuu että tärinä lähes poistuu n. 3 krpm jälkeen tai tärinä on kyllä havaittavissa, mutta huomattavasti mitättömämpää kuin 0-2500 rpm. Alamäessä tärinä lievempää kuin ylämäessä/suoralla kaasua lisättäessä. 1 vaihteella tärinä pientä, 2. vaihteella vähän voimakkaampaa 3. vaihteella taas voimakkaampaa kuin 2:lla jne...

Autolla ajoin 200km, eikä vika muuttunut mihinkään suuntaan.

Tärinä tuntuu siis olevan riippuvainen siitä ollaanko autoa kiihdyttämässä vai ei ja onko koneella ns. kuormitusta.

Vatakaus on tätä luokkaa, ehkä hieman maltillisempaa:
http://www.youtube.com/watch?v=po6fSA1m ... e=youtu.be

Tyhjäkäynti 900 rpm luokkaa, ei juuri seilaa.

Suuttimien korjausarvot tyhjäkäynnillä:

Cyl 1: 1.20 mg/str
2: 2.99
3. -1.55
4. -0.47

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 5.9.2013 14:03

Mitenkäs kaksoismassavauhtipyörä joka olisi tiensä päässä? Ainakin tuo että kuormittaessa pahenee viittaisi siihen suuntaan.

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 5.9.2013 14:31

Kaksoismassapyörää mietin kanssa, mutta eikös kytkimen painallus tyhjäkäynnillä tällöin pitäisi vaikuttaa jollakin tavalla käyntiin? Tässä tapauksessa se ei ainakaan vaikuta millään tavalla.Tuleeko tuosta kaksoismassata vikakoodia, ei varmaan?

Venttiilikopan avasin tänään nokat näytti ainakin tosi hyviltä.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 5.9.2013 14:35

Kakkossuuttimen korjausarvo näkyy olevan tapissa, joko suutin tai johtosarja rikki. Luultavimmin johtosarja, ja vaihtamalla kaksi suutinta päikseen näkee "siirtyykö" vika suuttimen mukana toiseen sylinteriin. Vauhtipyörästä ei tule vikakoodia.

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 5.9.2013 15:11

Tosiaan tuntuu myös tehot olevan kateissa, mutta 3 krpm alkaa vetää hyvin? Kuulostaako tämä kaksoismassavp:ltä? Esim. liikkeelle lähdössä joutuu antamaan kierroksia? Mitä ainetta olette käyttäneet liittimien puhdistukseen?

jukkaik
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.12.2005 7:33

ViestiKirjoittaja jukkaik » 5.9.2013 16:59

Tällä myös AVF- koneisessa Passatissa hyvin samankaltainen ongelma: Alhaalta reilummalla kaasulla vedätettäessä alkaa nykiminen / pätkiminenen joka loppuu kun kierrokset nousee päälle 3000 kierrosta. Ilmiö on vielä sidoksissa moottorin lämpöihin: Täysin kylmällä moottorilla ilmiötä ei tule käytännössä ollenkaan, Voimistuu sitä mukaa kun kone lämpenee. Vag-comilla katottu kahteen kertaan ja muuta ihmellistä kuin 2. suuttimen korjausarvo iso... Kaikki suotimet vaihdettu, alipaineletkut tarkistettu. Ei vaikutusta onko Egr mukana vai ei.
Suuttimien johtosarjasta liittimet kiristelty, ei apua. Johtosarja tuntuu ihan elastiselta vielä eli ei ole korpuuntunut. Käyntiinlähtö loistava olipa kone minkä lämpöinen tahansa ja tyhjäkäynnillä käy ok, ei savutusta vaikka kuinka polkee tien päällä tai paikallaan (Vakio ohjelma), mielestäni "lopotusta" ei tyhjäkäynnillä kuulu. 2. sylinterin pakonokassa näkyy tosin hiukan kulumaa. Polttoaineen kulutus on hiukan korkeahko, vie suunnilleen saman verran kuin isäukon samanlainen 4 motion...
Ilmiö tulee esiin sitä herkemmin mitä isommalla vaihteella vedättää, vauhtipyörästä ilmiö ei tule, on kokemusta siitä miltä pohjaava kaksoismassa tuntuu. Autolla ajettu noin 370 tkm.

Vedättäessä alhaalta saa kaasulla himmaamalla tuon nykimisen vähenemään ja jopa häviämään. Nopeutta kun lähtee kutosella lisäämään tosi rauhallisesti niin ei pätki.. Ja kaasu pohjassa pikku kierroksilla kun lunttaa kaasun pohjaan niin välittömästi kun alkaa vetoja / ahtoja löytymään niin tuntuu moottori ihan reippaasti liikkua jytkyttelevän kumityynyillään. En tiiä, pitänöökö siteen lähtee kokeilemaan periaatteella 1X2 ja hommata yksi suutin jostain, ei kehtais pelkästään ykkösen ja kakkosen suuttimia vaihtaa keskenään jos tuo on tosiaan suuttimessa tuo vaiva..
Eilen tilasin suuttimien johtosarjan, kokeilllan kuitenkin ekaksi sillä.. Samalla tilasin kaikkiin suuttimiin tiivisteet varuiksi.
Taitas perkele joutaa koko rakkine Onkiveteen ahventen ajeltavaksi, sunnuntaina oksensi tehostimen öljyt pihalle.. "Onneksi" rikki korkeapaineputki tehostimelta hammastangolle.
Menossa reklamaatio Euroopan kuluttajakeskuksessa tuosta kiposta, oli rumpsautettu kilsoja pois 150 tkm. Katotaanhan josko sais hinnasta vähän pois... Auton myynyt Virolainen autoliike ei vaivautunut vastaamaan mulle yhtään mitään kun todellisten kilsojen selvittyä pistin suoraan sähköpostilla viestiä jotta voitais neuvotella hinnan alennuksesta tai kaupan purkamisesta. Auton mulle tuonut kaveri kävi Virossa paikan päällä myyjän kanssa neuvottelemassa, tuloksena iso ämpärillinen kettuilua niskaan...

Lähti vähän lopussa offtopicciin, pahoittelut..

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.9.2013 17:15

Hmm, tuota tuota. Oletteko katsoneet nokan ajoituksen? Mulla parani käynti alakierroksilla kun säädin ennakot tasan 0.0 asteeseen, oli ennen +1.1.



edit. jaa mutta, katsoin nyt vasta tuon videon, ei mulla ole lähelläkään noin helvetillisiä tärinöitä omassani ollut koskaan.


kannattaa kuitenkin tsekata se ajoitus. Stalker jos asut hervannassa (tut.fi päätteinen maili) niin voin jeesata lukemisen kanssa, asun itse aivan kauppakeskuksen vieressä.

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 5.9.2013 19:20

jukkaik, oletko puhdistanut huolellisesti ne SUUTTIMIEN liittimet ja johtosarjan liittimet. Itsellä hävisi vika noilla...

Huolellisella tarkoitan tyyliin puhdistusaineella käsittelyä jonka jälkeen raaputusta esim. pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä. Tätä toistin useamman kerran kunkin suuttimen liittimen ja johtosarjan liittimen kohdalla. Suuttimen liittimiä oli hyvä "rapsuttaa" pinseteillä, puristaen liitintä niillä ja tekemällä edestakaista liikettä.
Viimeksi muokannut -Stalker-, 5.9.2013 19:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 5.9.2013 19:26

Jultsu, kyllä hervannassa asustellaan. Tuo nykiminen/käyntihäiriö poistui onneksi noilla liittimien huolellisella puhdistuksella.

Tyhjäkäynti on tasainen, mutta auto tärisee melko paljon joutokäynnillä. Tuota ajoitusta voisi siis kokeilla, olen siitä myös itse lukenut.

Otan suhun yhteyttä kun olen tulpannut EGR:n ja puhdistanut imusarjan, sekä ahtimen. Voidaan sitten katsoa mitä asialle on tehtävissä.

Voi tietysti olla kumityynytkin antautuneet tuolla ravistuksella.

Täytyy kyllä myöntää, että melkoisen avuliasta porukkaa tuntuu tällä foorumilla olevan! :D

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 5.9.2013 19:40

Tuohon tyhjäkäyntitärinään kannattaa vilkaista liikkuuko laturinhihna tasaisesti vai hakkaako monen sentin liikettä. Saa meinaan resonoimaan autosta monta paikkaa todella voimakkaasti. Eli laturin vapaakytkin hajalla silloin kun se hihna hakkaa monen sentin liikettä, kun pyörä ehjä, niin hihna menee aivan tasaista.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.9.2013 19:40

Sama vika koskettaa minuakin, niin totta kai haluan tietää millä sen mahdollisesti saisi korjattua. Kaksoismassa on mullakin vaihtolistalla, sen tuntee vähän ronklattavan tuolla 1700-1900rpm nurkilla.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 5.9.2013 21:57

Tärinä ei ole tyhjäkäynillä niin voimakasta, että muovit räpisivät. Vakausta on lievästi tyhjäkäynnillä. Tärinä voimistuu aina kun kaasua painaa. Vapaalla tärinä ei voimistu kaasua lisättäessä. Ainoastaan jos koneella on "kuormitusta".

Tasakaasulla ei juuri täristä ajossakaan. Todella rauhallisesti kiihyttäessä tärinä on myös mitätöntä verrattuna täyskaasulla kiihyttämiseen. Tuntuu että tärinä lähes poistuu n. 3 krpm jälkeen tai tärinä on kyllä havaittavissa, mutta huomattavasti mitättömämpää kuin 0-2500 rpm. Alamäessä tärinä lievempää kuin ylämäessä/suoralla kaasua lisättäessä. 1 vaihteella tärinä pientä, 2. vaihteella vähän voimakkaampaa 3. vaihteella taas voimakkaampaa kuin 2:lla jne...

Autolla ajoin 200km, eikä vika muuttunut mihinkään suuntaan.

Tärinä tuntuu siis olevan riippuvainen siitä ollaanko autoa kiihdyttämässä vai ei ja onko koneella ns. kuormitusta.

Vatakaus on tätä luokkaa, ehkä hieman maltillisempaa:
http://www.youtube.com/watch?v=po6fSA1m ... e=youtu.be

Tyhjäkäynti 900 rpm luokkaa, ei juuri seilaa.

Suuttimien korjausarvot tyhjäkäynnillä:

Cyl 1: 1.20 mg/str
2: 2.99
3. -1.55
4. -0.47


tuo video on minun autosta ja nuo sinun oireet ovat juuri samoja mitä mulla oli. tuommosen megavatkauksen sai päälle ko isolla vaihteella lähti kaasu pohjassa vedättämään vastamäkeen. vaihdoin kaksoismassan kiinteään->ei vaikutusta. seuraavaksi vaihdoin kuluneen nokan uuteen ja samalla säädin suuttimet -> jonpukumpi korjasi tilanteen, johtosarjaan en koskenu. suuttimet kannattaa koittaa säätää, ei maksa mitään ja nopea tehdä.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.9.2013 4:42

Kerrohan vähän lisää tuosta suuttimien säädöstä.

-Stalker-
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.9.2013 22:42

ViestiKirjoittaja -Stalker- » 6.9.2013 7:56

Suuttimien säätö kyllä kiinnostaa!

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 6.9.2013 12:17

https://dl.dropboxusercontent.com/u/987 ... sennus.pdf


1) remove rocker cover

2) Rotate CAM using 18mm spanner until the rear of the roller of the rocker arm is at its highest point... (thus compressing the injector the most)

3) screw the adjusting screw in all the way in until resistance is felt

4) turn the adjusting screw BACK 180 degrees

5) maintain position of adjusting screw and tighten the lock nut

6) repeat the procedure 1-5 with the other 3 injectors

eli käytännössä koppa pois, heittokellolla kattoa pumppusuuttimen keinuvivuvsta että koska nokka painaa eniten suutinta(pyörittää nokka-akselia). kun suutin on kasaanpainettuna niin säädön lukitus auki ja väännellä kiinipäin niin kauan että tuntuu että suutin pohjaa ja siittä puoli kiekkaa takasinpäin ja lukkomutteri kiini. tämä setti toistetaan joka suuttimelle. täytyy vain olla 100% varma että nokka painaa maksimit suutinta kun aletaan säätämään ko jos ei paina niin nokka/suutin/keinuvipu mosahtaa paskaksi.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.9.2013 15:29

Hmm hmm hmm, hyvinkin mielenkiintoista. Voipi olla että kokeilen jo huomenna. Jos tyhjäkäyntipärinät kaikkoaa ja suuttimien korjausarvot pienenee niin kullanarvoinen vinkki!

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.3.2014 22:33

Ei tullut syksynä kokeiltua suuttimien säätöä, mutta äsken vaihdettiin kaikki kolme moottorin tukikumia. Täysin paskana ei ollut yksikään, sivutyynyistä ei ollut punaiset nesteet valuneet ulos ja etukumissakin oli vain muutama pienehkö murtuma. Katsotaan huomenna mitä tapahtui tyhjäkäyntitärinöille, sen jälkeen yritän nyt saada aikaiseksi tuon suuttimien säädön.
Arvot ovat menneet huonompaan suuntaan: -1.55 -0.96 0.59 1.91

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 15.3.2014 8:27

Eipä noista arvoista oikein mitään voi päätellä, ne ovat kuitenkin täysin normaalin toleransseissa. Eli jos pärisee tyhjäkäynnillä, voisi sen sanoa olevan ihan normaalia.

Omakin tärisee vaikka on jo käytännössä kaikki vaihdettu tukikumeista suuttimiin, se vain on tuollainen tärinäkone.

Jos ajovalot tärisee, niiden alle purkuriin voi laittaa ikkunan tiivistysnauhaa... peilille ei oikein mitään mahda jos taajuus on sopiva, että se laittaa tärräämään. Itsellänikin tärisi ennen suuttimien vaihtoa, mutta ei enää jälkeen, tärinät vain muuttivat aavistuksen taajuutta... peilin kannalta paremmaksi mutta muuten sanoisin voimakkaammaksi.

Jos suuttimet tahtoo vaihtaa, ebaysta saa bosch meyer kunnostetut 1300e. DSD suuttimet tulee maksamaan reilun tonnin myös. Itse vaihdoin uudet koska suuttimen paineentuottoyksikköä ei saa korjattua kärkiä vaihtamalla. Suuttimet mittauttamalla saa tietoon pumppuyksikön toiminnasta dataa, eli millaiset viiveet siellä suuttimen sisällä on ennen kuin alkaa tapahtua.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.3.2014 14:01

Moottorin tukikumien vaihdon jälkeen tyhjäkäynti rauhoittui ja hiljeni huomattavasti, vaihdekeppikään ei enää vatkaa niin isosti. Pientä liikettä tapahtuu kyllä edelleen. Saakohan tuota kokonaan pois mitenkään, vaihteiston tukityynyjen vaihto seuraavaksi?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 15.3.2014 14:49

Mulla vatkaa keppi edelleen siinä pintakaasun ja moottorijarrun rajamailla, tosin joka muutoksen jälkeen aina vähemmän. Isoimmilla vaihteilla liike on suurin. Eli sanoisin, ettei sitä saa kokonaan pois ellei vaihda voimansiirrosta joka ikistä palikkaa vetarien nivelistä lähtien...

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 16.3.2014 18:44

No nyt tuli säädettyä suuttimetkin. Haynesin ohjekirja kertoo 225 astetta takaisinkierron määräksi, tuo yllä linkitetty 180 asteen ohje on ilmeisesti 3C korisiin pumpparikoneisiin.


Säätöruuvin pään etäisyys lukitusmutteriin oli lähtötilanteessa 3.0mm jokaisessa kohdassa, säätämisen jälkeen se oli 2.5 - 2.3mm. Raportoin lähipäivinä tapahtuiko mitään muutosta mihinkään suuntaan. Samaan syssyyn kun tuli vaihdettua nuo tukikumitkin niin eipä tästä nyt sitten hirveästi ole faktaa jaella mikä vaikutti mihinkin.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 23.3.2014 19:38

tuosta 225 vs 180 astetta oli jossaki jotakin puhetta ja muistaakseni tuo 180 astetta on uudempi ohje kaikkiin pumppareihin, faktaksi en sano. ite sääjin tuohon 180 ja toiminu ainaki toistaiseksi.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 23.3.2014 20:32

Tuo takaisinveto on lämpölaajenemista varten, eli ei sillä sen syvällisempää merkistystä ole, ei siis vaikuta toimintaan... enemmänkin siihen ettei tule yllätystä lämpimänä päivänä :)

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.3.2014 1:14

Viikon ajeluiden jälkeen voisin persedynolla todeta että alavääntö joko heikkeni tai sitten sivistyi, eli koppa ei elä enää niin paljoa kun lähtee pieniltä kierroksilta kiihdyttämään. Suurin muutos on kylmänä parkkiruudusta peruutettaessa, auto pitää kierrokset paljon paremmin yllä, ennen tuppasi jopa sammumaan jos ei polkaissut kunnolla kierroksia.

harrir
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.7.2012 9:51

ViestiKirjoittaja harrir » 25.3.2014 20:12

Ei kuullosta normaalilta, että tuo kone sammuu parkkiruudusta peruuttaessa ilman kaasun painamista. Kyllä siinä jotain on pielessä. Oletko vaihtanut moottoriin vielä lämpötila-anturia? Se ei maksa kuin 25 euroa ja ainakin omassa autossani tuntui helpottavan moottorin tärinää etenkin kun kylmällä koneella läksi ajamaan. Viimeaikoina ilmat ovat lämmenneet, niin sekin voisi selittää jos autosi moottori jaksaa nyt paremmin ja anturi mittaisi lämmöt väärin. Mutta tämä on vain tällainen arvaus, kokeile jos haluat.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.3.2014 3:33

Auto parkkihallissa, siellä tasaisen lämmintä/kylmää riippumatta kovin paljoa ulkolämpötilasta. VCDS:llä myös katseltu että nestelämmöt nousee sinne 88 tienoille, ja kylmänä näyttää myös samaa kuin ulkolämpötila.

Suuttimien korjausarvot parani himpun verran entisestä, mutta edelleen liikutaan yli 3mg absoluuttisessa erossa suutinten välillä. Kaippa siellä sitten vaan on suutinkärjet jo elämänsä ehtoopuolella.

Nyt siis ei mitään ongelmia liikkeellelähdön kanssa, kierrokset ei sakkaa tai tipahda niinkuin ennen. Muuta ei tehty tukikumien ja suutinsäädön lisäksi, MUTTA voihan se olla että nokan ajoitus on lievästi muuttunut, tuota moottoria kun tuli laiskana miehenä pyöriteltyä nokka-akselin pultista kampiakselin sijaan...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 26.3.2014 16:08

Mikäs on syncro-angle? +0 - +0,5 olisi kait se toivotuin lukema vääntöjen kantilta.

Suuttimia voi myös vakoilla kanavilta 18 ja 23, jälkimmäinen taitaa kertoa miten suuttimen paineentuottoyksikkö "latautuu", eli ajat on ms. Google löytää jotain vertailuarvoja, ulkoa en muista, mutta luvuista näkee suoraan onko selviä eroja keskenään. Aika on luokkaa 250ms ehjällä suuttimella ja tuo kait kertoo eculle viiveestä, että milloin syöttö pitää aloittaa tjsp.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.3.2014 16:55

nimenomaan tuosta syncrosta puhuin. Lievästi lämmenneellä koneella näytti olevan +0.6, tuossa syksyllä kun säädin sen tasan nollaan niin alaväännöt tuntui paranevan mutta niin myös resonanssit kasvoivat.

pitääpäs kurkata nuo arvot ens kerralla kun tulee inspiraatiota.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 10.5.2014 22:25

Korjausarvot paranee melko varmasti suuttimien tiivisteiden vaihdolla.

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 10.5.2014 22:25

Korjausarvot paranee melko varmasti suuttimien tiivisteiden vaihdolla.

jukkaik
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.12.2005 7:33

ViestiKirjoittaja jukkaik » 11.5.2014 7:55

Moro. Omassa kipossa alkaapi nykimisen syy olla vähitellen selvillä: Ekaksi vaihdoin muita paljon enemmän korjaavan 2. sylinterin suuttimen, ei apuja. Tämän jälkeen hommasin banjoliittimen + vaimennetun painemittarin sekä pätkän letkua ja mittasin tandemilta paineet: Tyhjäkäynnillä 1,5 bar ja 4000 rpm 3,5 bar..:(
Sitten paluupuoli tukkoon ja uusi mittaus: Tyhjäkäynnillä noin 3 bar ja 4000 rpm 7 bar. Elikkäs vuotaapi suuttimien o-renkaiden kautta paineet paluupuolelle...
Tuo paineen mittaus kannattaa näköjään tehhä ehottomasti ensimmäisten hommien joukossa kun selvittelee nykimisen syytä... Varsinkin meikäläisen tapauksessa kun vikakoodeja ei oo tullut missään vaiheessa... Ite tuli aateltua jotta ei voi olla vikaa paineissa kun käyntiinlähtö ollut koko ajan loistava, sen kun avainta näyttääpi niin lähtee käyntiin eikä savuta yhtään edes kylmänä... Sopan puute suuttimille siinä vaiheessa, kun ahdot lähtee nousemaan pieniltä kierroksilta reilusti kiihdyttäessä aiheuttaa nykytyksen / rynkytyksen. Ylemmillä kierroksilla tilanne tasoittuu kun polttoaineen esipaine nousee kuitenkin korkeammaksi ja ilmeisesti vakio-ohjelmalla ruiskutusmäärä lähtee jo vähän laskemaan jo vähän 3000 rpm jälkeen. Pakoputkesta ei oo saanut kiihdyttäessä tulemaan minkäänlaista savua vaikka kuinka polkee...

BreeZi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 31.3.2013 9:27

Re: Passat 1.9tdi -01 4motion 130hv vatkaa

ViestiKirjoittaja BreeZi » 4.3.2016 12:30

Nostellaanpa vanhaa topicia ylös.

Hetken tyhjäkäynnin jälkeen alkaa moottori hytkymään.
Pakokaasu haisee ihan puoliksi palaneelle naftalle, pakokaasu on valkoista/harmaata.
Suutinhan siellä melko varmasti on sökönä, mutta kysyn vain että mitä muuta tuossa suuttimen vaihdossa kannattaa ottaa huomioon kuin tuossa ohjeessa ilmenneet asiat.
1 ja 2 sylinterien korjausarvot pyörivät -3 ja +3 välissä.

Moottorina 1.9 tdi avf 130hp vuosimallia 11/2002


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa