Golf mk II 1.3 jaon tarkistus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Munckki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 10.9.2013 22:58

Golf mk II 1.3 jaon tarkistus

ViestiKirjoittaja Munckki » 12.3.2014 10:44

Aamuisilla silmilläni selatessa en löytäny aiheeseen osuvaa valmista alle puolta vuotta vanhaa topikkia joten luon pikaisesti uuden kysymyksen. Eli tarvittaisiin mielipide -89 vuoden kakkoskoppasen golfin koneen jaosta. Kone on purettu, puunattu, maalattu ja nyt ollaan kasaamisvaiheessa. Hihnapyörät on paikallaan ja vesipumpulla kiristetty. Useaan otteeseen kokeiltu saada merkit kohdilleen, nokka-akselin kanssa siinä onnistuen mutta kampiakselin päässä hieman epäselvyyttä. Sitten kysymykset kuvineen:

Pitääkö kampiakselin hihnapyörässä olevan merkin (=loven) osua sakaralevyssä olevan kolon kohdalle VAI kuvassa kolon oikealla puolella olevan pienen täpän / pisteen kohdalle?
Kuva Kuva

Ylhäältä jako on saatu ja tarkistettu että se on nuolen kärjen kohdalla, kuva vaan hieman vääristää (asia siis todellakin useaan otteeseen verrattu paikanpäällä ja kuvan kanssa).
Kuva

Kyllä se suunnilleen oikein pitäisi olla tuo voimakone tähänmennes koottu. ;)
Kuva

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 12.3.2014 12:19

Kuva lainattu lontoonkielisestä haynesin manuskasta, toivottavasti selventää.

Kuva

Munckki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 10.9.2013 22:58

ViestiKirjoittaja Munckki » 12.3.2014 12:46

No on se pikkusen parempi kun alfamerin oma kuva... mutta aika tuon levyn välin rajalla tuokin lovi on, mutta tarkoitus siis ilmeisesti loven osua tuohon väliin? :o varmuutta / tietoa kenelläkään?

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 12.3.2014 14:20

1.3 on allekirjoittaneelle kyllä niin outolintu että saavat viisaammat kertoa mielipiteensä. :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.3.2014 16:18

http://www.vowation.com/volk-757.html

Se lovi on sytytyksen ajoitusta varten. Heti tuon loven oikealla puolella oleva kolo/merkki on yläkuolokohdan merkki. Näin ainakin itse tuon käsittäisin.

Tuossa Haynesin kuvassa ei tuota TDC merkkiä edes ole? Olisiko niin, että sellaisissa moottoreissa jako asetetaan sitten tuon loven oikean reunan mukaan?

Munckki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 10.9.2013 22:58

ViestiKirjoittaja Munckki » 12.3.2014 22:53

"The mark on the crankshaft pulley should be aligned with the TDC pointer"

Näillä sanoilla oletan että oon saanu ihan oikein kohdistettua noi merkit. Kiitos Markku linkistä. :)

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 13.3.2014 12:37

1. pytty yläkolokohtaan, sitten katsot missä asennossa nokka on. Jos on merkissä niin sitten jako on kohdillaan. Mikäli merkki hukassa tuohonkin on konsti jolla jaon löytää paikoilleen vaatii vain heittokellon...

Nyt kun sulla on kone pukissa kannattaa sitä ajatuksen kanssa pyöritellä siinä, jatkossakin löydät samoin opein jaon paikoilleen mikäli hukassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa