Passat 3BG 1.9TDI 4motion tärisee vedättäessä
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3BG 1.9TDI 4motion tärisee vedättäessä
Eli autona Passat 3BG 1.9TDI AVF 4motion vuosimallia 2005, ajettu 200 tkm ja ongelmana tärinä kun moottorin kierrokset ovat noin 1800 rpm. Vähänkään vedättäessä alkaa tärisemään ja heti kun kaasun nostaa ylös, tärinä loppuu. Tärisee niin, että penkeissä tuntuu, taustapeileissä maisema värisee ja auton ääni kuullostaa mörisevältä kuin pakoputki olisi rikki. Kun kierrokset nousevat yli 2000:n, niin tärinä häviää. Tuo 1800 kierrosta vaan osuu pahimmoilleen 80 km/h nopeusrajoituksella kierrosalueelle ja teknisten tietojen mukaan parhaalle vääntöalueelle.
Tärinää ei juurikaan tunnu 1, 2 ja 3. vaihteilla, mutta vitosella tuntuu selvästi ja kutosella alkaa häiritsemään. Jos autoa pitää lämpimässä tallissa yön yli, on ääni selvästi hiljaisempi ajoon lähtiessä. Kovalla pakkasella ääni korostuu. Moottorissa on hyvin vetoja ihan pieniltä kierroksilta lähtien, eikä savutusta ilmene.
Autoon on nyt kokeiltu vaihtaa kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä, ei mitään vaikutusta. Kardaanin tukilaakeri tarkastettu, oli hyvässä kunnossa ja kardaani liikkuu noin 5mm kun sitä käsin heiluttaa. Moottoria ja vaihteistoa kokeiltu heilutella, mutta kiinnikkeet vaikuttavat olevan jämäkät.
Vikakoodit luettu vag-comilla, ei antanut mitään. Suutinten korjausarvot tyhjäkäynnillä olivat
1: -1,15
2: 1,32
3: 0,66
4: -0,85
Onko nuo vielä ihan normaalit?
MAF actual ja MAF specified ilmeisesti ovat ilmamassamittarin pyyntö ja todellinen, vaiko eikö? Ne kuitenkin seuraavat aika hyvin toisiaan kun antaa kierroksia. En ole mikään eks-pertti näissä jutuissa, mutta noista arvoista vaan on aika paljon juttua löytynyt kun olen lueskellut näistä tärinäongelmista eri foorumeilta.
Autoon tehty äskettäin myös perushuolto moottoriöljyt + suodatin, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Noilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta tärinään. EGR-venttiili vuosi öljyä hieman ulos, mutta laitoin tiivisteliimaa liitokseen, niin se loppui, eikä vaikuttanut tärinään.
Meinaa keinot loppua. Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Tärinää ei juurikaan tunnu 1, 2 ja 3. vaihteilla, mutta vitosella tuntuu selvästi ja kutosella alkaa häiritsemään. Jos autoa pitää lämpimässä tallissa yön yli, on ääni selvästi hiljaisempi ajoon lähtiessä. Kovalla pakkasella ääni korostuu. Moottorissa on hyvin vetoja ihan pieniltä kierroksilta lähtien, eikä savutusta ilmene.
Autoon on nyt kokeiltu vaihtaa kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä, ei mitään vaikutusta. Kardaanin tukilaakeri tarkastettu, oli hyvässä kunnossa ja kardaani liikkuu noin 5mm kun sitä käsin heiluttaa. Moottoria ja vaihteistoa kokeiltu heilutella, mutta kiinnikkeet vaikuttavat olevan jämäkät.
Vikakoodit luettu vag-comilla, ei antanut mitään. Suutinten korjausarvot tyhjäkäynnillä olivat
1: -1,15
2: 1,32
3: 0,66
4: -0,85
Onko nuo vielä ihan normaalit?
MAF actual ja MAF specified ilmeisesti ovat ilmamassamittarin pyyntö ja todellinen, vaiko eikö? Ne kuitenkin seuraavat aika hyvin toisiaan kun antaa kierroksia. En ole mikään eks-pertti näissä jutuissa, mutta noista arvoista vaan on aika paljon juttua löytynyt kun olen lueskellut näistä tärinäongelmista eri foorumeilta.
Autoon tehty äskettäin myös perushuolto moottoriöljyt + suodatin, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Noilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta tärinään. EGR-venttiili vuosi öljyä hieman ulos, mutta laitoin tiivisteliimaa liitokseen, niin se loppui, eikä vaikuttanut tärinään.
Meinaa keinot loppua. Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Voi siellä olla suutinvikaa kuormituksessa, korjausarvot kertovat vain tyhjäkäynnistä ja sen tasaisuudesta. Suuttimeen tuo tärinä isommilla vaihteilla vain täsmäisi. Suuttimien johtosarjan liittimet venakopan alta voi putsata ja vähän ruuvarilla väännellä kiinnemmäksi, jos olisi kontaktivikaa. Myös samalla tarkastaa, ettei nokka-akseli/paininkupit ole kuluneet. Tosin tuo lämpötilan vaikutus tärinöihin kumoaa melkolailla kaikki moottoriperäiset ongelmat..
Tuo 1800 rpm on paljolti eräänasteinen resonanssitaajuus tuossa autossa, silloin tulee kovimmat mökät kabiiniiniin.
Mihinkään moottorin/laatikon/perän tukikumeihin en usko, ne oireilisivat ennemmin kevyellä kaasulla. Moottorin tukikumit jos ovat alapuolelta liilat, niistä on tulleet rasvat ulos ja ovat vaihtokuntoiset. Tosin ihmeitä ei niidenkään vaihdolta kannata odottaa.
Tuo 1800 rpm on paljolti eräänasteinen resonanssitaajuus tuossa autossa, silloin tulee kovimmat mökät kabiiniiniin.
Mihinkään moottorin/laatikon/perän tukikumeihin en usko, ne oireilisivat ennemmin kevyellä kaasulla. Moottorin tukikumit jos ovat alapuolelta liilat, niistä on tulleet rasvat ulos ja ovat vaihtokuntoiset. Tosin ihmeitä ei niidenkään vaihdolta kannata odottaa.
Sitä piti vielä mainita, että jos autolla lähtee kovasti kiihdyttämään, niin tuota tärinää ei tunnu. Eli täyskiihdytys paikoiltaan sataseen, niin missään välissä ei täristä. Mutta sitten kun ajaa matkanopeutta 1800 rpm ja tulee vähän ylämäkeä, niin johan alkaa koko auto tärisemään ja kojelautakin välillä resonoi.
Venttiilikopan avasin ja tarkistin nokka-akselin. Se oli OK. Suutinten johtoihin en ole koskenut, mutta eikö niiden pitäisi aiheuttaa enemmänkin nykimistä ja pätkimistä, kuin tärinää isoilla vaihteilla vedättäessä? Olin jo varma, että tämä on kaksoismassan oire, mutta sinne meni toimintatonni. No autolla olisi tarkoitus ajaa ainakin seuraavat 150 tkm, niin ei tuo kytkimen laitto niin paljoa ahdista ja ehkä se olisi vielä tullut eteen.
Venttiilikopan avasin ja tarkistin nokka-akselin. Se oli OK. Suutinten johtoihin en ole koskenut, mutta eikö niiden pitäisi aiheuttaa enemmänkin nykimistä ja pätkimistä, kuin tärinää isoilla vaihteilla vedättäessä? Olin jo varma, että tämä on kaksoismassan oire, mutta sinne meni toimintatonni. No autolla olisi tarkoitus ajaa ainakin seuraavat 150 tkm, niin ei tuo kytkimen laitto niin paljoa ahdista ja ehkä se olisi vielä tullut eteen.
Kiertääkö moottori paikallaan kautta kierrosalueen? Mulla on tuota samaa resonointivikaa noilla kierroksilla, ja jos parkissa nostaa pikkuhiljaa varovasti kierroksia niin siellä tulee hyppy 1600 -> 2200 tjsp, eli hetken aikaa kaasupoljinta alemmas painaessa kierrokset ei muutu mihinkään, kunnes ne sitten hyppää yhtäkkiä.
Mietin vaan että voisiko tuossa olla kytkös...
Mietin vaan että voisiko tuossa olla kytkös...
Moottorin toiminnassa en ole huomannut mitään ongelmia. Reagoi kaasuun hyvin, eikä ole tuollaisia hyppäyksiä kierroksissa. Lähtee myös nöyrästi vetämään alle 1500 rpm, eikä mitään nykimistä esiinny millään kierroksilla.
Jenkkifoorumilla oli kolme sivua tarinaa väljistä vetonivelistä. Voisikohan sisemmät vetonivelet aiheuttaa tätä? Ne pitänee vielä käyttää auki ja laittaa rasvaa lisää.
Jenkkifoorumilla oli kolme sivua tarinaa väljistä vetonivelistä. Voisikohan sisemmät vetonivelet aiheuttaa tätä? Ne pitänee vielä käyttää auki ja laittaa rasvaa lisää.
Neliveto-pumppari BG:n ominaisuus etenkin pakkasilla, moottorin tärinä johtuu koriin moottorin ja voimansiirron tukikumien kautta jotka ovat pakkasella aina kovemmat. Oletan, että vialliset/kuluneet tai huonolaatuiset tarvikekumit voivat tätä aiheuttaa. Aikaisemmin mainitsemasi vikakohdat ei tuollaista oiretta aiheuta, mm. suutinhäiriöt aiheuttaa harvempaa tutinaa.
Tarkastin vetonivelet etuakselilta. Sisemmissä nivelissä on pyörimissuuntaista välystä noin 2mm molemmilla puolilla. Onko tämä normaalia? Auto oli ramppien päällä pyöriensä varassa, jolloin nivelet olivat suunnilleen samassa asennossa, kuin normaalisti ajaessa. Käytin suojakumit auki, niin rasvaa oli kyllä molemmin puolin, mutta se oli sellaista vaaleankeltaista öljymäistä ja valui ulos aika helposti. Työnsin jäykempää MoS2 vaseliinia tilalle niin paljon kuin sain kumin alla pysymään.
Edit: Piti vielä kakkosautona oleva A4 Audi ajaa rampeille ja tarkistaa miten siinä on sisempien nivelten välykset. No eihän siinä ole yhtään välystä niissä, mutta ulommissa on hieman.
Tällaiset ne melkein on tuossa Passatissa:
http://www.youtube.com/watch?v=5Ko5hdYptK4
Edit: Piti vielä kakkosautona oleva A4 Audi ajaa rampeille ja tarkistaa miten siinä on sisempien nivelten välykset. No eihän siinä ole yhtään välystä niissä, mutta ulommissa on hieman.
Tällaiset ne melkein on tuossa Passatissa:
http://www.youtube.com/watch?v=5Ko5hdYptK4
sama vika rahikaisella
Odottelen mielenkiinnolla tilanteen edistymistä. Itellä aikaisemmin värinät oikeastaan 4-6 vaihteilla 2000-2400 kierroksen välissä. Tänään massapyörävaihdettu kiinteään sellaiseen ja tuloksena jyrinät joka vaihteella ja parhailla vääntöalueilla, pääasiassa kuitenkin 1-3 vaihteilla... Että semmonen tapaus.
Ite ajattelin josko niitä moottorin tyynyjä sitte seuraavaks... Ja auto siis tuo -06 4motion 2.0 tdi.
Ite ajattelin josko niitä moottorin tyynyjä sitte seuraavaks... Ja auto siis tuo -06 4motion 2.0 tdi.
sama vika rahikaisella
Odottelen mielenkiinnolla tilanteen edistymistä. Itellä aikaisemmin värinät oikeastaan 4-6 vaihteilla 2000-2400 kierroksen välissä. Tänään massapyörävaihdettu kiinteään sellaiseen ja tuloksena jyrinät joka vaihteella ja parhailla vääntöalueilla, pääasiassa kuitenkin 1-3 vaihteilla... Että semmonen tapaus.
Ite ajattelin josko niitä moottorin tyynyjä sitte seuraavaks... Ja auto siis tuo -06 4motion 2.0 tdi.
Ite ajattelin josko niitä moottorin tyynyjä sitte seuraavaks... Ja auto siis tuo -06 4motion 2.0 tdi.
Tilanne ei ole nyt edennyt. Kävin tänään kolmessa varaosaputkassa tiedustelemassa sisempiä vetoniveliä ja kaikki tuntuivat myyvän eioota. Tuo paksumman rasvan laittaminen niveliin ei muuttanut tärinää, mutta toisaalta en siihen uskonutkaan, kun ei tuollaisia välyksiä vaseliinilla poisteta.
Jos joku tietää mistä noita sisempiä niveliä juuri tähän malliin saa, niin otan kiitollisena tietoa vastaan. Motonet myy paria eri niveltä, mutta toinen on 1.8 bensaan ja toinen olisi 110 heppaiseen 1.9TDI malliin, joten en osaa niiden sopivuudesta sanoa. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ottaa nivel irti ja käydä vertaamassa, mutta oman hommansa siinäkin on ja sitten jos kumpikaan nivel ei ole sopiva, niin koko homma on turhaa.
Vetonivel VAG sisempi ø100/33u
Sopivuudet:
- SISEMPI 1,6/1,9TDi-66/81kW (33uraa/ø100mm, ei Autom)
Vetonivel/sisempi VAG-isot
Sopivuudet:
- SISEMPI 1,8/1,8T (28uraa/ø108mm ei 4WD/ei Automaatit jos tripodi)
Jos joku tietää mistä noita sisempiä niveliä juuri tähän malliin saa, niin otan kiitollisena tietoa vastaan. Motonet myy paria eri niveltä, mutta toinen on 1.8 bensaan ja toinen olisi 110 heppaiseen 1.9TDI malliin, joten en osaa niiden sopivuudesta sanoa. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ottaa nivel irti ja käydä vertaamassa, mutta oman hommansa siinäkin on ja sitten jos kumpikaan nivel ei ole sopiva, niin koko homma on turhaa.
Vetonivel VAG sisempi ø100/33u
Sopivuudet:
- SISEMPI 1,6/1,9TDi-66/81kW (33uraa/ø100mm, ei Autom)
Vetonivel/sisempi VAG-isot
Sopivuudet:
- SISEMPI 1,8/1,8T (28uraa/ø108mm ei 4WD/ei Automaatit jos tripodi)
Kannattaa audiclubia lukea, siellä nelikkoja on enemmän vastaavalla tekniikalla.
Ei suoraan aiheeseen, mutta nytkymisiin jne. liittyen http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=36238 ja http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... ?p=1043598
Tuolla myös videota vetareista, välyksistä jne. Omassa laitteessa myös vastaavat välykset, mutta ei tärinöitä kuten thredin aloittajalla. Eli tuskin vetareista johtuvaa...
edit: tuollakin tärinöistä www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=171441
Ei suoraan aiheeseen, mutta nytkymisiin jne. liittyen http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=36238 ja http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... ?p=1043598
Tuolla myös videota vetareista, välyksistä jne. Omassa laitteessa myös vastaavat välykset, mutta ei tärinöitä kuten thredin aloittajalla. Eli tuskin vetareista johtuvaa...
edit: tuollakin tärinöistä www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=171441
kokeile säätää suuttimet.
minun vastaava ongelma aikojen takaa: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=171441
minun vastaava ongelma aikojen takaa: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=171441
Re: Passat 3BG 1.9TDI 4motion tärisee vedättäessä
Jatkanpa tähän ikivanhaan threadiin koska sama auto ja saman tyyppiset ongelmat.
- Koko auto tärisee/jyrisee kun kaasua hiukankin painaa kierrosalueella 1400-1800. Rullatessa ok.
- Vedon ja moottorijarrutuksen välillä myös vaihdekeppi liikkuu eteen-taakse.
- Moottori käy joutokäyntiä ihan nätisti ja tehot on tallella. Kulutus tosin reilun puoleinen.
- Vauhtipyörä ei mielestäni ääntele joutokäynnillä.
Mitäs tästä nyt pitäisi osata katsoa: Vetonivelet, koneen ja lootan kumit, kardaani, jotain muuta?
- Koko auto tärisee/jyrisee kun kaasua hiukankin painaa kierrosalueella 1400-1800. Rullatessa ok.
- Vedon ja moottorijarrutuksen välillä myös vaihdekeppi liikkuu eteen-taakse.
- Moottori käy joutokäyntiä ihan nätisti ja tehot on tallella. Kulutus tosin reilun puoleinen.
- Vauhtipyörä ei mielestäni ääntele joutokäynnillä.
Mitäs tästä nyt pitäisi osata katsoa: Vetonivelet, koneen ja lootan kumit, kardaani, jotain muuta?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 107 vierailijaa