Moi,
Auto hyytyi pari kertaa tyhjäkäynnillä ja ei viimein enää käynnistynyt.
Tätä ennen auto on muutaman kerran sammunut kesken ajon puolen vuoden aikana. Käynnistynyt kuitenkin heti. Auto myös röpötti, puutui välillä kiihdyttäessä ja hummasi lämpöisenä tyhjäkäynnillä pitkään ennen hajoamista.
Korjaamolla aikansa hutkittuaan huomasivat, että kipinää ei tule.
Ensimmäinen diagnoosi kipinän puutteesta oli, että Ecu on hajonnut. Puretusta autosta vaihdettiin toimiva Ecu tilalle.
Tämän jälkeen pajalla huomattiin, että myös puola on kärvähtänyt(vain 4tkm ajettu).
Voiko kärvähtänyt/viallinen Ecu hajottaa puolan, vai onko se kuitenkin toisinpäin?
Korjaamolla sanoivat tulpanjohtojen olleen vääränlaiset virranjakajan päässä(!?) ja saattaneet aiheuttaa hajoamisen.
Mitäs arvelette, missä alkuperäinen vika oli? Voiko kaikki johtua hajonneesta Ecusta?
Auto on taas ajokunnossa.
Ecu hajosi, samalla puola 2E moottorista
Valvoja: ffp jäsenet
Ei kokeiltu, koska hajonnut puola havaittiin vasta kun "uusi" ecu oli jo vaihdettu. Ei viitsitty purkaa enää uudestaan hilppeitä tieltä.
Ecu purettiin ja kertoivat, että oli useita ruskeita palaneita läikkiä, hometta ja kosteutta. Näyttivät valokuvia, mutta eipä kertonut minulle mitään.
Korjaamossa kertoivat alkuperäisessä diagnoosissaan, että eculta ei tullut sytytykselle mitään tietoa eteenpäin vaan virrankulku loppui eculle.(merkkikorjaamo kyseessä, en tiedä onko hyvä vai huono asia, mutta luotin tietoon).
Tietysti mietityttää, että tehtiinkö turhaa työtä ja tilattiin osia ympäri pohjoismaita, jos pelkkä puola hajonnut. Vanhalla puolalla teki kuitenkin muutaman kerran saman mystisen hyytymisen suoraan ajosta. Tiedä sitten.
Ecu purettiin ja kertoivat, että oli useita ruskeita palaneita läikkiä, hometta ja kosteutta. Näyttivät valokuvia, mutta eipä kertonut minulle mitään.
Korjaamossa kertoivat alkuperäisessä diagnoosissaan, että eculta ei tullut sytytykselle mitään tietoa eteenpäin vaan virrankulku loppui eculle.(merkkikorjaamo kyseessä, en tiedä onko hyvä vai huono asia, mutta luotin tietoon).
Tietysti mietityttää, että tehtiinkö turhaa työtä ja tilattiin osia ympäri pohjoismaita, jos pelkkä puola hajonnut. Vanhalla puolalla teki kuitenkin muutaman kerran saman mystisen hyytymisen suoraan ajosta. Tiedä sitten.
Jos ecun valokuvissa ei selkeitä palamisia / muita jälkiä ollut, niin vähän haiskahtaa että vaihdettiin ecu turhaan. Ettei nyt olisi perinteistä lotto-menetelmää käytetty vianhaussa?
Vähän oudolta kuulostaisi myöskin, että väärät tulpanjohdot olisivat aiheuttaneet tämän. Ehkä puolan pahimmassa tapauksessa saattavat rikkoa, mutta että ihan ecun myös? En jaksa uskoa. En kyllä jaksa oikein uskoa sitäkään, että vääränlaiset tulpanjohdot aiheuttaisivat muuta kuin käyntihäiriöitä.
Ja tuo, että auto on "mystisesti hyytynyt" ajosta aiemminkin viittaisi kyllä siihen, että se vika on ollut jo aiemminkin. Ja vähän ajan jäähdyttelyn jälkeen auto on lähtenyt taas käyntiin normaalisti? Kuulostaa juurikin täsmälleen vain ja ainoastaan puolavialta.
Itse kyllä vaikka v*ttuillakseni vaihtaisin sen vanhan ecun autoon paikalleen ja kokeilisin sillä, että toimiiko auto. Jos toimii, niin "vähän" reklamaation poikasta liikkeelle...
Jos vanha ecu on mennyt liikkeen puolesta roskiin, niinkuin ne yleensä menee, niin sitten vähän kinkkisempi homma. Tuo ecun puolalle signaalin mittauskin on vähän niin ja näin. Sieltä tulee aika vähän virtaa ja nopeina pulsseina. Esimerkiksi yleismittari ei välttämättä kerkeä oikein kunnolla reagoimaan niihin.
Vähän oudolta kuulostaisi myöskin, että väärät tulpanjohdot olisivat aiheuttaneet tämän. Ehkä puolan pahimmassa tapauksessa saattavat rikkoa, mutta että ihan ecun myös? En jaksa uskoa. En kyllä jaksa oikein uskoa sitäkään, että vääränlaiset tulpanjohdot aiheuttaisivat muuta kuin käyntihäiriöitä.
Ja tuo, että auto on "mystisesti hyytynyt" ajosta aiemminkin viittaisi kyllä siihen, että se vika on ollut jo aiemminkin. Ja vähän ajan jäähdyttelyn jälkeen auto on lähtenyt taas käyntiin normaalisti? Kuulostaa juurikin täsmälleen vain ja ainoastaan puolavialta.
Itse kyllä vaikka v*ttuillakseni vaihtaisin sen vanhan ecun autoon paikalleen ja kokeilisin sillä, että toimiiko auto. Jos toimii, niin "vähän" reklamaation poikasta liikkeelle...
Jos vanha ecu on mennyt liikkeen puolesta roskiin, niinkuin ne yleensä menee, niin sitten vähän kinkkisempi homma. Tuo ecun puolalle signaalin mittauskin on vähän niin ja näin. Sieltä tulee aika vähän virtaa ja nopeina pulsseina. Esimerkiksi yleismittari ei välttämättä kerkeä oikein kunnolla reagoimaan niihin.
Faijan vanhassa Ventossa oli samankaltaista vikaa. Välillä tuli kipinää välillä ei. Välillä toimi hyvin välillä ei. Vikaa etsittiin myös Ecusta, puolasta, johtosarjasta, Hal-anturista ym.. Loppu peleissä vaihdoin jo epätoivon iskiessä, moottorin ohjainlaitteen (Ecu:n) releen testimielessä. Vika oli siinä, sen jälkeen auto on toiminut kuin kello. Releen numeroa en nyt äkkiä muista.
Hieno olisi nähdä se sisältä homehtunut ecu. Ettei vaan olisi vähän kosteuden tuomaa hapettumaa ollut? Mikä siellä nyt yleensäkään homehtuisi? Oliko se 4tkm ajettu puola mallia halvin tarvike ja kuinka nuo vääränlaiset tulpanjohdot olivat konehuoneeseen eksyneet? Mikäli puolan rikkoontumiseen johtivat, niin nehän ei tulisi istua oikein ollenkaan paikoilleen jakajan kanteen.
Asiaa kyseltyäni sieltä tuli selväksi, että ecu on hajonnut ja hajottanut samalla puolan. Ei ole ollut kuulemma muuta mahdollisuutta saatujen mittatuloksien valossa. Ja puola oli tosiaan AD-varaosasta.
Relevika on todennäköisesti poissuljettu, koska "uuden" ecun ja puolan myötä auto höröttää hyvin toistaiseksi. Kovin kattavaa ajokokemusta en ole ehtinyt saada, että onko kaikki röpötykset yms, jääneet historiaan. Palaillaan tähän tuonnenpana.
Vanha ecu on takapenkillä, mutta enpä tiedä miten sitä jaksaa purkaa ja tutkailla..:( Olivat kyllä kirjoittaneet kattavan raportin ecusta ja mittauksista, mutta ei ole nyt käsissä.
Johdot on laitettu ennen minua mutta istuivat silmämääräisesti hyvin. Eivät vain olleet oikeanlaiset kuulemma! Löysin vanhat toimivat, jotka kelpasivat myös korjaamon pojille.
Relevika on todennäköisesti poissuljettu, koska "uuden" ecun ja puolan myötä auto höröttää hyvin toistaiseksi. Kovin kattavaa ajokokemusta en ole ehtinyt saada, että onko kaikki röpötykset yms, jääneet historiaan. Palaillaan tähän tuonnenpana.
Vanha ecu on takapenkillä, mutta enpä tiedä miten sitä jaksaa purkaa ja tutkailla..:( Olivat kyllä kirjoittaneet kattavan raportin ecusta ja mittauksista, mutta ei ole nyt käsissä.
Johdot on laitettu ennen minua mutta istuivat silmämääräisesti hyvin. Eivät vain olleet oikeanlaiset kuulemma! Löysin vanhat toimivat, jotka kelpasivat myös korjaamon pojille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa