1,9td moottori meni kolarissa ympäri, mitä vaurioita??
Valvoja: ffp jäsenet
1,9td moottori meni kolarissa ympäri, mitä vaurioita??
Eli ostin tuommoisen 1,9TD Cordoban vm 99 joka oli mennyt kolarissa katolleen. Auto oli n 1/2h nurin jonka jälkeen oli nostettu pyörilleen ja sitten siirretty säilytykseen. Kolarin jälkeen ei ole käynnistetty.
Onkohan öljyt tulleet korkin/tikun kautta ulos?? sammuuko moottori katolleen mennessä itsestään? olisiko muuta huomioitavaa kun rupeaa starttailemaan.
En ole vielä koko autoa nähnyt ja öljyt tarkistan kuhan auton saan pihaan..
Onkohan öljyt tulleet korkin/tikun kautta ulos?? sammuuko moottori katolleen mennessä itsestään? olisiko muuta huomioitavaa kun rupeaa starttailemaan.
En ole vielä koko autoa nähnyt ja öljyt tarkistan kuhan auton saan pihaan..
-
- -
- Viestit: 80
- Liittynyt: 17.9.2008 15:00
Vaimo spinnasi ojaan. Vento TD aaz-koneella 45 minuuttia yli 100 astetta kumossa vasemmalla kyljellä. Auto lähti normaalisti käymään ja vaimo ajoi kotiin. Ei ongelmia koneessa. Akkuhappojen valumista pelkäsin ja huuhtelin akkutelineen runsaalla vedellä.
Taitaa vaikuttaa öljyn valumisiin, millä kyljellä auto on.
Taitaa vaikuttaa öljyn valumisiin, millä kyljellä auto on.
Jos öljynpinta mittatikussa on edelleen aboutti viivojen välissä, niin siellä ne öljyt on missä pitääkin? Miten sieltä ahtoputkesta öljyä männän päälle tulisi? Noh... hehkutulpat irti ja starttailee?
Noh, vaikkapa siten että öljyä on jossain putken mutkassa tai välijäähyssä vaikkapa litra jemmassa -> moottori käymään -> öljyt ilmavirran mukana männän päälle ja kilikoli.
Noin näitä on hajotettu ennenkin.
OK... ihan hyvä varoituksen sana. Ooppeliclubilta leikattua...
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 5&t=240396
Vaimolla jäi auto käymään siellä ojassa kyljellään. sammutti avaimesta, kun pelkäsi että "auto räjähtää". Mitään ongelmia ei koneessa ole ilmennyt. Kaippa tässä tapauksessa auto kaatui sille onnekkaammalle kyljelle.
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 5&t=240396
Hehkut irti ja moittorinohjauksen sulake/rele irti ja rättiä sinne pakopuolelle ettei öljy sotke koko autoa. Sitten pitkiä startteja. Ja kun tuntuu et öljy on lentänyt pous varovainen käynnistys ja valmiina jalka jarrulle ja kytkimelle ja nelonen silmään. Jos meinaa rynnätä niin kytkin ylös jarrua vasten. Savuttaa sitte ihan saatanasti ja kauan."
Vaimolla jäi auto käymään siellä ojassa kyljellään. sammutti avaimesta, kun pelkäsi että "auto räjähtää". Mitään ongelmia ei koneessa ole ilmennyt. Kaippa tässä tapauksessa auto kaatui sille onnekkaammalle kyljelle.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tossa nuorempi jannu pistää rukkasen ja meinaa mennä koko käsi :)
https://www.youtube.com/watch?v=8M1o2rpO_JY
https://www.youtube.com/watch?v=8M1o2rpO_JY
Holy crap! Imuaukko on vähän eri kokoa kuin Corbodas.
Lisää videoita https://www.youtube.com/watch?v=rLzf3ItkbOE
Eli dieselmoottori alkaa polttaa öljyä ja ryntää täysille kierroksille, kunnes hajoaa.
Voisko joku selittää, mistä se öljy tulee?
EDIT vastaus: Turbon öljytiivisteet hajoaa
Lisää videoita https://www.youtube.com/watch?v=rLzf3ItkbOE
Eli dieselmoottori alkaa polttaa öljyä ja ryntää täysille kierroksille, kunnes hajoaa.
Voisko joku selittää, mistä se öljy tulee?
EDIT vastaus: Turbon öljytiivisteet hajoaa
...suurin osa öljyistä oli valunut ilmanputsarin läpi?? jonkin verran on mennyt myös turbolle
Onko putki joka mene ilmanputsarilta turbolle kiinni kahdella 10mm pultilla? on niin ahtaassa paikassa ettei nää kunnolla.
Hehkut irroitettu ja näyttäisi ettei männäpäällä ole öljyä
Huohotus menee imuputkeen -> moottori ympäri -> öljy valuu huohotusrööriä pitkin imuputkeen ja siitä putsariin ja turbolle.
Päivitellään....
Moottorin laitoin tänään käytiin ja ihan normaalisti rouskutteli käydä. Alussa kylmänä tyhjäkäynti heijasi 900-950 välillä mutta sitten tasaantui. 5 min annoin olla moottorin käynnissä ja hyvin toimi. Välijäähy on irronnut toisesta päästä ja sieltä oli muutamia tippoja ölljyä tiputtanut koekäytön jälkeen tallin lattialle.
Moottorin laitoin tänään käytiin ja ihan normaalisti rouskutteli käydä. Alussa kylmänä tyhjäkäynti heijasi 900-950 välillä mutta sitten tasaantui. 5 min annoin olla moottorin käynnissä ja hyvin toimi. Välijäähy on irronnut toisesta päästä ja sieltä oli muutamia tippoja ölljyä tiputtanut koekäytön jälkeen tallin lattialle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa