1,9td moottori meni kolarissa ympäri, mitä vaurioita??

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

1,9td moottori meni kolarissa ympäri, mitä vaurioita??

ViestiKirjoittaja boliisi » 7.2.2014 17:54

Eli ostin tuommoisen 1,9TD Cordoban vm 99 joka oli mennyt kolarissa katolleen. Auto oli n 1/2h nurin jonka jälkeen oli nostettu pyörilleen ja sitten siirretty säilytykseen. Kolarin jälkeen ei ole käynnistetty.
Onkohan öljyt tulleet korkin/tikun kautta ulos?? sammuuko moottori katolleen mennessä itsestään? olisiko muuta huomioitavaa kun rupeaa starttailemaan.
En ole vielä koko autoa nähnyt ja öljyt tarkistan kuhan auton saan pihaan..

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.2.2014 18:59

" olisiko muuta huomioitavaa kun rupeaa starttailemaan. "

Älä starttaa vaan pyörität konetta ensin käsin, miksikö kun männän ja kannen välissä voi olla öljyä paljon niin hajotat käynistäessäsi sen.

lemmentalja
-
Viestit: 80
Liittynyt: 17.9.2008 15:00

ViestiKirjoittaja lemmentalja » 7.2.2014 19:40

Ne vois imasta ennen pois.... Ja ihan mielenkiinnosta, valuuko se öljy tosiaan renkaiden ohi palotilaan?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.2.2014 20:04

" sammuuko moottori katolleen mennessä itsestään?"

Ei, olen ollut auttamassa miestä pois neliveto traktorin hytistä kun oli lähes katollaan ei sammunut kuin avaimesta.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 7.2.2014 21:04

Kyllä sitä öljyä sinne palotilaan pääsee männänrenkaiden ohi jos pidempään on katollaan.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 8.2.2014 12:17

.. eli jos käsin pyörii niin silloin ei pitäisi olla öljyä palotilassa?? Ainakaan haittaavaa määrää?

Uhu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.2.2009 18:10

ViestiKirjoittaja Uhu » 8.2.2014 12:20

Ylösalaisin mennessä myös huohotinputkiston kautta saattaa siirtyä huomattava määrä öljyä ahtoputkistoon joka voi käynnistäessä lähteä huilaamaan ja joutua männän päälle vasta kun moottori käy.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 8.2.2014 12:26

Vaimo spinnasi ojaan. Vento TD aaz-koneella 45 minuuttia yli 100 astetta kumossa vasemmalla kyljellä. Auto lähti normaalisti käymään ja vaimo ajoi kotiin. Ei ongelmia koneessa. Akkuhappojen valumista pelkäsin ja huuhtelin akkutelineen runsaalla vedellä.

Taitaa vaikuttaa öljyn valumisiin, millä kyljellä auto on.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 8.2.2014 14:01

Eli mitä varmistelevaa toimenpidettä kannattaisi tehdä?? Pyöritellä käsin konetta? purkaa jotain letkuja irti?

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 8.2.2014 14:30

Jos öljynpinta mittatikussa on edelleen aboutti viivojen välissä, niin siellä ne öljyt on missä pitääkin? Miten sieltä ahtoputkesta öljyä männän päälle tulisi? Noh... hehkutulpat irti ja starttailee?

Uhu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.2.2009 18:10

ViestiKirjoittaja Uhu » 8.2.2014 19:58

Jos öljynpinta mittatikussa on edelleen aboutti viivojen välissä, niin siellä ne öljyt on missä pitääkin? Miten sieltä ahtoputkesta öljyä männän päälle tulisi? Noh... hehkutulpat irti ja starttailee?


Noh, vaikkapa siten että öljyä on jossain putken mutkassa tai välijäähyssä vaikkapa litra jemmassa -> moottori käymään -> öljyt ilmavirran mukana männän päälle ja kilikoli.

Noin näitä on hajotettu ennenkin.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 8.2.2014 20:55

Niin ja se sitten ottaa kierroksia herkästi ja paljon, ja jos ei kerkeä tekemään mitään niin moottori huutaa itsensä kuoliaaksi.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 9.2.2014 0:05

OK... ihan hyvä varoituksen sana. Ooppeliclubilta leikattua...
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 5&t=240396

Hehkut irti ja moittorinohjauksen sulake/rele irti ja rättiä sinne pakopuolelle ettei öljy sotke koko autoa. Sitten pitkiä startteja. Ja kun tuntuu et öljy on lentänyt pous varovainen käynnistys ja valmiina jalka jarrulle ja kytkimelle ja nelonen silmään. Jos meinaa rynnätä niin kytkin ylös jarrua vasten. Savuttaa sitte ihan saatanasti ja kauan."


Vaimolla jäi auto käymään siellä ojassa kyljellään. sammutti avaimesta, kun pelkäsi että "auto räjähtää". Mitään ongelmia ei koneessa ole ilmennyt. Kaippa tässä tapauksessa auto kaatui sille onnekkaammalle kyljelle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.2.2014 0:07

Rukkanen ilmanottoon ni tukehtuu käynti.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 10.2.2014 17:27

Pitää olla vissiin the Rukkanen eikä mikään ohut korjaamokäsine, että kestää imasun.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 11.2.2014 19:53

Tossa nuorempi jannu pistää rukkasen ja meinaa mennä koko käsi :)

https://www.youtube.com/watch?v=8M1o2rpO_JY

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 12.2.2014 14:40

Holy crap! Imuaukko on vähän eri kokoa kuin Corbodas.

Lisää videoita https://www.youtube.com/watch?v=rLzf3ItkbOE
Eli dieselmoottori alkaa polttaa öljyä ja ryntää täysille kierroksille, kunnes hajoaa.
Voisko joku selittää, mistä se öljy tulee?

EDIT vastaus: Turbon öljytiivisteet hajoaa

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 12.2.2014 18:24

"EDIT vastaus: Turbon öljytiivisteet hajoaa"

Nopesti katsoen, EI kaikissa Urpoa ;)

Uhu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.2.2009 18:10

ViestiKirjoittaja Uhu » 12.2.2014 19:34

Tarpeeksi ohipuhallusta niin voi tulla myös huohottimen kautta huohotuskaasujen mukana

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 20.3.2014 13:32

...suurin osa öljyistä oli valunut ilmanputsarin läpi?? jonkin verran on mennyt myös turbolle
Onko putki joka mene ilmanputsarilta turbolle kiinni kahdella 10mm pultilla? on niin ahtaassa paikassa ettei nää kunnolla.
Hehkut irroitettu ja näyttäisi ettei männäpäällä ole öljyä

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 21.3.2014 9:31

...suurin osa öljyistä oli valunut ilmanputsarin läpi?? jonkin verran on mennyt myös turbolle
Onko putki joka mene ilmanputsarilta turbolle kiinni kahdella 10mm pultilla? on niin ahtaassa paikassa ettei nää kunnolla.
Hehkut irroitettu ja näyttäisi ettei männäpäällä ole öljyä


Huohotus menee imuputkeen -> moottori ympäri -> öljy valuu huohotusrööriä pitkin imuputkeen ja siitä putsariin ja turbolle.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 26.3.2014 12:41

Päivitellään....
Moottorin laitoin tänään käytiin ja ihan normaalisti rouskutteli käydä. Alussa kylmänä tyhjäkäynti heijasi 900-950 välillä mutta sitten tasaantui. 5 min annoin olla moottorin käynnissä ja hyvin toimi. Välijäähy on irronnut toisesta päästä ja sieltä oli muutamia tippoja ölljyä tiputtanut koekäytön jälkeen tallin lattialle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa