T5 2.5 TDI ahto-ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Rampas
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2013 8:46

T5 2.5 TDI ahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Rampas » 13.1.2014 20:19

Potilaana 2.5 tdi T5 portteri joka oli alun perin 96kw versio, vm 2007.
Autoon vaihdettiin "tuikun" tekemä softa ja autohan muuttui tosi mukavaksi ja melko ripeäksi.
Pari tuhatta kilsaa meni kuin siivillä, mutta sitten alhaalta kiihdytettäessä alkoi kuulumaan erikoinen kujertava ääni, aivan kuten hukkaportti säkättäisi kokoajan.
Ääni ei kuulu yli 2000 rpm jälkeen eikä jos kiihdyttää varvaskaasulla.
VNT liikkuu normaalisti, vikakoodeja ei ole, ilmamassa mittarissa ei näyttäisi olevan poikkeamaa kiihdytyksen aikaan.
DPF ei hälyttele ja paine-erot näyttäisi olevan hallinnassa, pakoputki uusittu, ei ahtovuotoja, ei yliahtamista, ahtopaine tosin notkahtaa kiihdyttäessä ennen säksättävää ääntä.
Kukahan Varkauden alueella tai lähistöllä osaisi tehdä oikean suuntaisen vikadiagnoosin ilman tuhansien laskua vai onko palattava vakio softaan...?

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 13.1.2014 20:22

pakosarja halki tai tiiviste vuotaa

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 13.1.2014 21:06

Saako kysyä kuka on tuikku? Jos sulla on pakosarja halki niin mulla löytyy T5 pakosarja mutta tosin 128kW mallista...

Rampas
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2013 8:46

ViestiKirjoittaja Rampas » 14.1.2014 6:42

Tuo pakosarja pitääkin tutkia, mikä on yleisin kohta mistä halkeaman löytää ?
Kävisikö 128kw pakosarja myös tuolle pikku ahtimelle ?

Lienee kohtuullisen aikaa vievä homma tuo pakosarjan vaihtaminen...

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 14.1.2014 10:54

Ainaki noissa 96kw vehkeissä se pakosarja kestää kyllä luvattoman huonosti. Se on aina halki jostain kohdasta. Ja varmasti on aikaa vievä homma:)

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 14.1.2014 11:33

Eli kone on DPF:llä varustettu.. todennäköisesti pakosarjan pinnapultit 1. pytyn kohdalta on poikki. Tarkasta näkyykö selkeästi nokea laipan alueella.

Rampas
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2013 8:46

ViestiKirjoittaja Rampas » 17.1.2014 17:15

Nokea ei näy missään ja ahtimen viheltävä ääni on mielestäni voimistunut.
Taitaa vaan yksinkertaisesti olla ahdin lopussa tai softapäivitys on aiheuttanut jonkun sortin ongelman.
Pitänee palauttaa ensin vakio ohjelmaan ja jos vika poistuu, on kai vaan hyväksyttävä tämä yksilö vakio tehoisena.
Kyse on kuitenkin vain työkalupakista pyörillä...

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 17.1.2014 17:33

Jos softapäivitys aiheuttaa ongelmia, ne ilmenevät heti. Vihellys johtuu jostakin mekaanisesta viasta. Esim. aavistuksen jumittava VNT tai tukkoinen imusarja voi aihettaa sakkaamista pienillä kierroksilla. Vakiosoftalla pienempi ahtopyynti, joten vika voi "korjaantua" vaikkei mitään korjattaisikaan. Käytä vaikka Fin-Turbolla tutkittavana.

Rampas
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2013 8:46

ViestiKirjoittaja Rampas » 25.1.2014 10:50

Auto pitää käyttää Finturbolle, kunhan saa vain työkalenteriin sen verran aukkoa.

Tutkin VCDS:llä sen verran, että DPF siellä tiensä päässä taitaa olla.
Pakosarjan pultit ovat ainakin toistaiseksi kunnossa ja nokijälkiä ei näy missään.

Kuva

Jos tuo Particle Filter Carbon Mass tarkoittaa 89g, niin täynnähän se silloin on.

Pitää vielä paine-eroista ottaa trendi ajon aikana.

Rampas
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2013 8:46

ViestiKirjoittaja Rampas » 26.1.2014 9:33

Mitähän jos korvaa DPF:n tällaisella

http://www.tidytransporters.co.uk/produ ... -dpf-pipe/

Tarvitseeko painemittaukset DPF:n ohjelmasta poiston jälkeen ?

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 28.1.2014 18:03

Auttaiskohan emergency regeneration?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... generation

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 28.1.2014 20:52

Ei auta tuohon enään kuin uusi/ohitus.

Rampas
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2013 8:46

ViestiKirjoittaja Rampas » 29.1.2014 6:37

DPF tyhjennetty ja ohjelma muokattu.
Ääni vaimeni hieman ja turhat poltot ei enää vaivaa, nykiminen on poissa.
Ahtimen erikoinen ääni on silti vaimeana olemassa ja vihellys on voimakkaampaa kuin aiemmin.
Säätö joko mekaanisesti jumittaa tai N75 ei toimi täysin.
EGR on poistettu vain ohjelmallisesti, pitänee tulpata se vielä laipalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa