Nettiautosta löytyneen passatin luo tuli ajettua viikonloppuna noin 350 km kun varusteet, kone ja väri miellytti. Automyyjäkin auton hyväksi kehui (iso autoliike ketju, ei siis mikään takapiha jobbari). Kyseessä on 174tkm ajettu -04 1.8t manuaali passatti. Koeajolla kilometrin jälkeen mittaristossa syttyi öljynpaineen varoitusvalo ja stop teksti ajotietokoneeseen. Autoon oli edellisenä päivänä vaihdettu jakohihna tarpeineen ja yön myyntihallissa seissyt. Huoltomies oli auton kuulemma koeajanut ja todennut että kaikki kunnossa. Tosin näin jälkikäteen selvisi että kaveri oli valehdellut silmät päästänsä tuon koeajon suhteen. Nyt autoon on vaihdettu öljyt eikä paineet vieläkään nouse. Seuraava askel lienee öljypumpun vaihto. Automyyjä ehdotti että minä maksan tuon pumpun ja he kustantavat työn osuuden. Ihan jo periaatteesta vierastan tuota ajatusta, koska olen heidän kanssaan jo sopinut kaupat ehjästä autosta. Öljykorkkia vilkaisin ja korkissa oli keltaistä "töhnää". Tämä ilmeisesti foorumia lukemalla voi johtua muustakin kuin nesteitten sekaisin menosta.
Kysymys A. Onko kokemusta jollain tilanteesta että autoon tulee vika koeajolla ja autoa on jouduttu korjaamaan summalla X. Onko teiltä yritetty periä osaa noista korjauksen kustannuksista nostamalla auton hintaa?
Kysymys B. Mikä on mahdollisuus että koneessa on kansivika ja paineet jollain tavalla jonkun aikaa pysyy öljypumpun vaihdon jälkeen?
Passat 3bg 1.8t öljynpaineet/kulkineen osto
Valvoja: ffp jäsenet
Kannen laakeripinnat ei ota kipeetä kovin helposti. On nähny useita 1.8t moottoreita, joissa öljypumpun sihti on menny tukkoon ja kampiakselin laakerit on ottanu kipeetä oikein urakalla. Viimeisin näistä oli Virosta tuotu "käyntikuntoinen" 2001 AWT moottori, josta kiertokangen laakeriliuskat oli käytönnässä hävinneet ja ja kankien alapäät saaneet heleän sinisen sävyn. Silti kansi täysin ehjä. (edittiä: tarkoitit ilmeisemmin sitä onko kansi halki ja vastasin vähän asian vierestä. Se keltainen töhnä on tod.näk talvella tulevaa kondenssivettä/öljyä eikä siitä kannata kauheen huolissaan olla)
Onko tuossa autossa mitattu öljynpaine oikeasti vai ootte sokeesti tuijotelleet vaan palavaa merkkivaloa? Meinaan, jos on anturivika, niin homma hoituu sillä. Jos öljynpainetta ei ole moottorissa ja oot ajanu sillä, niin voin 100% varmuudella sanoa, että öljypumpun lisäks meni kampura vaihtoon ja korjausarvio ei ole satasia enää...
Jos kyse on isosta ja vastuunsa tuntevasta autoliikkeestä niitten kannattais alkaa vähin äänin perumaan kauppaa ja katteleen sulle toista autoa... Älä helvetissä maksa sinne öljypumpun vaihtoa. Ja jos niin kuitenkin meinaat tehdä, niin ole autoista OIKEASTI tietävän kaverin kanssa siellä korjaamolla kun öljypohja on auki ja aukasuta kiertokangen laakerit ja 2,3,4 runkolaakereiden pukit. Tuohon hommaan menee osaavalta kaverilta 15min, kun laakerit on tarkistettu ja lyöty takas nippuun. Järjestät uudet pultit kiertokankiin ja runkopukkeihin, ettei remontti jää niiden osalta kesken.
Noilla kilsoilla ei öljypumppu mene siitä olen varma. Näissä öljynpaine ongelmissa syy on lähes joka kerta tukkoisessa sihdissä, joka on tuontiautojen ja longlife öljyillä ajetujen autojen ongelma.
Onko tuossa autossa mitattu öljynpaine oikeasti vai ootte sokeesti tuijotelleet vaan palavaa merkkivaloa? Meinaan, jos on anturivika, niin homma hoituu sillä. Jos öljynpainetta ei ole moottorissa ja oot ajanu sillä, niin voin 100% varmuudella sanoa, että öljypumpun lisäks meni kampura vaihtoon ja korjausarvio ei ole satasia enää...
Jos kyse on isosta ja vastuunsa tuntevasta autoliikkeestä niitten kannattais alkaa vähin äänin perumaan kauppaa ja katteleen sulle toista autoa... Älä helvetissä maksa sinne öljypumpun vaihtoa. Ja jos niin kuitenkin meinaat tehdä, niin ole autoista OIKEASTI tietävän kaverin kanssa siellä korjaamolla kun öljypohja on auki ja aukasuta kiertokangen laakerit ja 2,3,4 runkolaakereiden pukit. Tuohon hommaan menee osaavalta kaverilta 15min, kun laakerit on tarkistettu ja lyöty takas nippuun. Järjestät uudet pultit kiertokankiin ja runkopukkeihin, ettei remontti jää niiden osalta kesken.
Noilla kilsoilla ei öljypumppu mene siitä olen varma. Näissä öljynpaine ongelmissa syy on lähes joka kerta tukkoisessa sihdissä, joka on tuontiautojen ja longlife öljyillä ajetujen autojen ongelma.
Viimeksi muokannut Dona, 18.2.2013 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Öp-valon syttyminen voi tietysti johtua hajonneesta anturistakin, mutta yleisin syy tuohon näissä koneissa on LL-vaihtovälien noudattamisen aiheuttama töhnä joka tökkii öljypumpun imusihdin -tämä on sitten todella yleistä -esim:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=82325
Vaahtomainen töhnä venttiilikopassa näin talvella ei välttämättä ole vaarallista vaan lyhyet ajot niin että kone ei lämpene kunnolla edesauttavat tämän muodostumista.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=82325
Vaahtomainen töhnä venttiilikopassa näin talvella ei välttämättä ole vaarallista vaan lyhyet ajot niin että kone ei lämpene kunnolla edesauttavat tämän muodostumista.
Dona
Tuota kannen halkeamista olen mielessäni vaihtoehtona pyöritellyt. Siinä lauantaina oli hieman hankalaa alkaa muuta tekemään kuin jättää passatti liikkeen pihaan ja jatkaa golffilla matkaa että joskus kerkeisi matkalta kotia. Tuon varoitusvalon syttymisen jälkeen ajoin muutama sata metriä liikkeen pihaan aivan pintakaasulla joten luulen että koneeseen nyt ei ihan täystuhoa päässyt syntymään mihinkä viittasit. Ja hieman vaikeaa olla mukana tuossa koneen aukasussa kun tuota matkaa on tosiaan tuo 350km. Sillä täällä hieman kyselen, koska tavallaan tässä ollaan täysin autoliikkeen armoilla asiassa. Koneessa oli huoltokirjan mukaan vuoden vanhat öljyt. Silläkin lienee vaikutusta ainakin tuon sihdin tukkeutumisen osalta.
Ja rehelliseti sanottuna homma veti vaijerit sen verran tiukalle että ei paljoa napannu jäädä kattelemaan hommaa sen pitemmälle. Tolla kombinaatiolla olevia sopivan hintasia passatteja ei vaan ole yllin kyllin tarjolla. Täytyy laittaa viestiä että tarkastavat tuon sihdin jos eivät ole jo sitä tehneet. Kiitos vihjeistä.
Tuota kannen halkeamista olen mielessäni vaihtoehtona pyöritellyt. Siinä lauantaina oli hieman hankalaa alkaa muuta tekemään kuin jättää passatti liikkeen pihaan ja jatkaa golffilla matkaa että joskus kerkeisi matkalta kotia. Tuon varoitusvalon syttymisen jälkeen ajoin muutama sata metriä liikkeen pihaan aivan pintakaasulla joten luulen että koneeseen nyt ei ihan täystuhoa päässyt syntymään mihinkä viittasit. Ja hieman vaikeaa olla mukana tuossa koneen aukasussa kun tuota matkaa on tosiaan tuo 350km. Sillä täällä hieman kyselen, koska tavallaan tässä ollaan täysin autoliikkeen armoilla asiassa. Koneessa oli huoltokirjan mukaan vuoden vanhat öljyt. Silläkin lienee vaikutusta ainakin tuon sihdin tukkeutumisen osalta.
Ja rehelliseti sanottuna homma veti vaijerit sen verran tiukalle että ei paljoa napannu jäädä kattelemaan hommaa sen pitemmälle. Tolla kombinaatiolla olevia sopivan hintasia passatteja ei vaan ole yllin kyllin tarjolla. Täytyy laittaa viestiä että tarkastavat tuon sihdin jos eivät ole jo sitä tehneet. Kiitos vihjeistä.
Aika ikävän monessa v.a.g moottorissa öljynpaineen merkkivalo ei varoita öljynpaineesta vaan kertoo jo syntyneestä moottoririkosta. Olikos kone kylmä kun lähdit liikkeelle? Koska kestää useita minuutteja ennenkuin öljy lämpenee niin paljon, että öljynpaine alkaa laskea. Tuolla kilsan matkalla saa laakereissa olla jumalaton välys, jos öljynpaine summeri pärähtää oikeasta syystä. Anturivika ilmottaa heti muutaman sadan metrin jälkeen oli öljyt kylmät taikka kuumat. Ja jos laakereita on paskana sen kuulee kilometrin päähän...
Kannen halkeaminen on epätodennäköistä. Oon ite vedelly aika kovilla ahtopaineilla ja koneet on käyny hyvinkin kuumana välillä. On keittäny muutamia kertoja pihaan tullessa ja kaupunki spedeilyjen jälkeen. En oo vielä saanu kantta halki :D Tollanen lyhyt moottori ja peltitiiviste antaa anteeks aika paljon...
Ite en lähtis leikkimään tulella. Tollasen moottorin öljynpaine, kun on oikeasti hävinny saa sen nostaa kuusakosken lavalle ja jos autoliike puhuu summerin huutaessa ekana öljypumpun vaihdosta ne ei todellakaan ole perillä kyseisestä autosta.
Kannen halkeaminen on epätodennäköistä. Oon ite vedelly aika kovilla ahtopaineilla ja koneet on käyny hyvinkin kuumana välillä. On keittäny muutamia kertoja pihaan tullessa ja kaupunki spedeilyjen jälkeen. En oo vielä saanu kantta halki :D Tollanen lyhyt moottori ja peltitiiviste antaa anteeks aika paljon...
Ite en lähtis leikkimään tulella. Tollasen moottorin öljynpaine, kun on oikeasti hävinny saa sen nostaa kuusakosken lavalle ja jos autoliike puhuu summerin huutaessa ekana öljypumpun vaihdosta ne ei todellakaan ole perillä kyseisestä autosta.
Auto oli seissyt myyntihallissa edellisen yön eli kone oli kylmä (huoneenlämpöinen tarkalleen ottaen) kun ajamaan lähdin. Anturin ovat huollossa ehjäksi todenneet että vika ei ole siinä. Ovat lähteneet anturin tsekkauksella ja öljyn vaihdolla liikkeelle tuossa remppaamisessa. Tämähän se aiheen ydin oli että uskaltaako tuohon koneeseen luottaa vaikka saisivat paineet nousemaan ja normaalina pysymään. Mielipiteitä kuulisin mielelläni. Kone roplatti jonkun verran tyhjäkäynnillä, liekkö normaalia? Entisessä samalla koneella varustetussa ocussani en muista tuollaisia sivuääniä olleen.
Jätä ostamatta - saattanut olla edellisen omistajan aikaan jo pitkään öljynpaineet vajaat ja ties mitä kulumaa saanut aikaan.
Ei toi tietenkään välttämättä vielä mitenkään rikki ole ja moni jatkanut ilman ongelmia sihdin putsauksen jälkeen mutta jos kerran vapaus valita (vai mikä tarkaan ottaen onkaan tilanne) niin miksi riskeerata.
Ei toi tietenkään välttämättä vielä mitenkään rikki ole ja moni jatkanut ilman ongelmia sihdin putsauksen jälkeen mutta jos kerran vapaus valita (vai mikä tarkaan ottaen onkaan tilanne) niin miksi riskeerata.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 29 vierailijaa