III Golf "nykii"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jusutus
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2012 11:18

III Golf "nykii"

ViestiKirjoittaja Jusutus » 21.9.2012 22:56

Ongelmana olisi Golffin ajoittaiset nykimisongelmat, jotka ilmenevät mm. kun päästät kaupunkinopeuksissa kaasun, jolloin menee pieni viive ja nytkähdys jolloin vauhti alkaa vasta tippumaan. Sama myös jos tämän jälkeen painaa kaasua. Ensiksi nytkähdys ja sen jälkeen alkaa kiihtymään.

Liittyisikö samaan vikaan myös kierrosten hidas palautuminen, jota myös ilmenee.

Mistä lähtisi vikaa etsimään?

Kyseessä siis '96 III Golf 1,8 bensakoneella. Moottorityyppiä en tähän hätään muista..

Wolder
-
Viestit: 99
Liittynyt: 12.3.2012 20:23

ViestiKirjoittaja Wolder » 22.9.2012 15:27

Mulla kans sama ongelma ollu kaikkissa omistamissani mk3 golffeissa.

Mulla kone ADZ.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

nykkii

ViestiKirjoittaja boliisi » 22.9.2012 18:01

joku sanoisi että nykiminen on ominaisuus ei vika ;)

Varmaan perushuoltolista: ilmansuodatin , polttoainesuodatin, virranjakajan kansi+pyörijä, tulpat ja CRC liittimiin (ja virranjakajan kannen alle)sekä akunkenkien ja maadoituksen liittimien puhdistus näin aluksi kannattaa tehdä.... sitten alipaineletkut ja ruisku/kaasutin vs imusarjan välinen tiivisteen tarkastaminen.

kiinnitti huomiota tuo kierrosten hidas palautuminen josta minulla oli "kokemusta" omani vm 96 golf ADZ koneella varustetun kulkineen kanssa....

http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... 414#p98414

nyt on toiminut n 1,5vuotta ilman ongelmia kun vaihdoin nuo moottorin sähköjohdot sekä tyhjäkäyntimoottorin...(tyhjäkäynti huiteli 500-2000 kierroksen välillä)


edellinen golf vm 94 ABS ja nykyinen golf vm 96 ADZ eivät kyllä "nyvi" ?? bensana 98 en tiedä onko vaikutusta mutta kun laitoin 95 e10 niin alkoi nuo linkissä mainitsemat temppuilut tosin samaan aikaan moottori hörppäsi tuiskussa lunta moottoritilan puolilleen...

Jusutus
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2012 11:18

ViestiKirjoittaja Jusutus » 22.9.2012 18:55

Itsellänikin kävi mielessä, että onkohan tuo vain ominaisuus noissa kolmoskoppasissa. Ei tuo nyt mitenkään erityisen häiritsevää ole.

Tulpat ja ilmansuodatin jo vaihdettu. Varmuudeksi voisi vielä tuon jakajan tsekata.

sami1
-
Viestit: 61
Liittynyt: 19.11.2003 18:37

ViestiKirjoittaja sami1 » 16.12.2013 20:43


Elikkäs kylmänä toimii ok mutta kun kone lämpiää niin alkaa kone kaasuttaessa "tukehtumaan" ja nykimään. Tämä eritoten 1000-3000 rpm välillä. Välillä toimii hyvin ja kun kierrokset on yli 3000. Kierrokset laskevat hitaasti alas kun kaasua hellittää.
Aikasemmin kierroslukuviisari tipahti heti tyhjäkäyntilukemille kun hellitti kaasun. Lämpömittarikin näyttäisi hiukan alempaa lukemaa (ennen 90 nyt n. 85)
Ja pakoputkessa poltti moottorijarrutuksella.

Vaihdoin virranjakajan, tyhjäkäyntimoottorin, imusarjan laipan, tulpat, ilmanputsarin = pientä parannusta.
Lopuksi satuin kokeilemaan moottorin virtajohtoja(heiluttelua) jolloin käynti parani. Vaihdoin koko johtokimpun moottorista ja sen jälkeen on toiminut (3000km ajoa) normaalisti.


Ja autohan oli golf vm 96 ADZ


no niin omassa 1.8 vm.97 mallisessa 90hp rakkineessa aivan täsmälleen samanlaiset oireet... vaihdettu virranjakajan hilut, tulpat, ruiskun kumilaippa eikä mitään muutosta. pitänee tutkia tuota tyhjäkäynti säädintä vielä... mut tuo putkessa polttaminen tuossa romussa ihmetyttää.

mikähän oli se moottorin johtokimppu jonka vaihdoit omaasi jolla vika korjaantui ja otitko sen jostain purkuautosta vai ostitko uuden?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 16.12.2013 21:57

Käytettynä ostin, taitaa alkuperäinen maksaa laakkosella hunajaa... tuskin saanee tarvike osana??
Se johto"kimppu" joka lähtee pyöreästä liittimestä lohkon päästä ja jakautuu eteen öljynpaine antureille, maadoitukselle, virranjakajalle ja toinen puoli menee ruiskulle. Minulla on muutama johtonippu tallessa purkuautoista otettuna (suurin osa on AAM/ABS koneista).

Selvitä monellako johdolla menee ruiskulle, sinulla taitaa olla ADZ ?? eli pitäs olla 4 johtoa+ 4johtoa + 6 johtoa(tyhjäkäyntimoottori) jos ei ole automaattilaatikolla. .... voin sitten katsella löytyykö vielä sopivaa varastossa..

sami1
-
Viestit: 61
Liittynyt: 19.11.2003 18:37

ViestiKirjoittaja sami1 » 17.12.2013 20:53

ööö... kolme liitintä ainakin oli irroitettava kun tuon ruiskuyksikön irroitin kumilaipan vaihdon yhteydessä mut en tullut laskeneeks minkä verran piuhoja oli liittimissä... pitää tutkia joku päivä kun ehdin.

minkähän verran tuollainen johtosarjan pätkä maksaisi jos sellainen sattuisi löytymään?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 17.12.2013 22:15

Moi
Joo kolmella liittimellä
25€ Jos AAM/ABS ja 40€ jos ADZ( jos vielä jäljellä,,,,)

sami1
-
Viestit: 61
Liittynyt: 19.11.2003 18:37

ViestiKirjoittaja sami1 » 28.12.2013 21:20

kyllä se tuo adz taitaa olla. kuinka tuon johtosarjan iso pyöreä liitin avautuu? yritin kaksilla pihdeillä väännellä ja käännellä mut en saanut aukenemaan.

minkähän moisia ohmi lukemia tuon moottorin lämpöanturin tulisi antaa moottori normilämmöissä? sain nastojen väliltä n. 100ohm ja toisista nastoista n. 200ohm lukemat... en nyt muista kumpi oli lämpömittarin puolen nastoista. lämpömittari pelaa autossa kyllä.

kävi mielessä voisiko anturi antaa ruiskun ohjaimelle väärää informaatiota kun kylmiltäänhän tuo pelaa kuin raketti kun saa enempi soppaa... nykimiset ja vedon puute tulee kun moottori alkaa lämpenemään.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 28.12.2013 22:07

... pitäs ihan käsillä vääntämällä avautua... helpottaa jos irrottaa sen metallisenkehikon siitä lohkon päästä tais olla parilla 10mm mutterilla kiinni niin on sitten enemmän tilaa pyöräyttää auki
ota anturin johto irti irti ja katso onko vaikutusta...taitaa kustantaa 20-30€ uutena

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 28.12.2013 22:14

..ja jos Kuopion läheltä olet sami1 niin vois niitä osia (johtosarjaa, antureita tms) testailla/kokeilla tuosta minun "varastosta" ettei tarvitse turhaan ostella....

sami1
-
Viestit: 61
Liittynyt: 19.11.2003 18:37

ViestiKirjoittaja sami1 » 29.12.2013 9:14

on vähän liikaa matkaa kuopioon... mut kiitos tarjouksesta :)

asia on juurikin niin että ei viitsisi tuohon enää yhtään laittaa turhaan rahaa kokeilevaan korjaukseen kun auton arvo on mitä on ja rahaa paloi just etupään niveliin, pusliin, laakereihin ja iskareihin ja vielä pitäis tuulilasikin vaihtaa kun siitä tuli korjauskehotus.

mut eihän tuolla viitti tollasenakaan ajella ku ei oo kunnolla vetoja ja nykiminen ottaa kupoliin... alkaa olla myynti-ilmoituksen väsääminen melko lähellä. ;)

sami1
-
Viestit: 61
Liittynyt: 19.11.2003 18:37

ViestiKirjoittaja sami1 » 29.12.2013 20:45

tulipa tuos mieleen tätä resua murehtiessa että pahimmat nykimis vikaiset kiesit merkistä riippumatta olleet ainakin mulla noita yksipiste ruuttasia... taitaa olla monojetronic yks tän planeetan turhimmista keksinnöistä.

tän ikäisissä taitaa olla vikadiagnostiikkakin sen verta kehittymätön että tuskin millään testerilläkään saa tuosta rottelosta mitään irti vaan alkavat korjaamollakin vaihtaa osaa niin kauan kunnes vika löytyy ja loppulasku on pahimmillaan auton arvoinen.

tulipa tuossa muuten illan iloksi mitattua puristukset pytyistä kun aloin jo epäilemään että jonkin pytyn pakoventtiili olis palanut kun lätkii putkessa moottorijarrutuksessa mut ei... aika tasaseen näytti 13kg/pytty. ton ei tietty pitäis harmittaa... mut melkeen jo toivoin että sieltä olis vika löytynyt... :)

sameli
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.9.2012 22:40

tiiviste

ViestiKirjoittaja sameli » 8.1.2014 19:40

Ittellä 1.8 ykspisteruisku vm -98 olikohan ADZ, kauan mettästelin nykimis/tokimis vikaa ja lopuksi vika korjaantui niinkin perinteisellä kun imusarjan tiivisteen vaihdolla, parin tunnin homma ja 4€ osa.

ja tosiaan tiivistettä on kahdenmallista, peltistä ja paperista, ei käy mukisematta ristiin.

Jazka87
-
Viestit: 45
Liittynyt: 30.12.2013 14:20

ViestiKirjoittaja Jazka87 » 11.1.2014 10:53

Itsellä 95-vuoden Golf III Variant AAM koneella, autossa oli käyntiongelmaa, käynnistyksen jälkeen kävi 3-30sek. ja sammui. Autoon oli vastikään vaihdettu ruiskuyksikön ja imusarjan välinen kumilaippa, tietysti mallia tarvike eikä välissä ollut kumitiivistettä. Kumilaippa jo valmiiksi hieman kiero niin käyntiongelma korjaantui tiivistemassalla laipan molemmin puolin :).

Lämpimällä koneella kierrokset heittelivät ja jäivät välillä "päälle". VIka löytyi puolasta ja sytytysyksiköstä, vaikka aluksi epäilin johtosarjaa. Molemmat vaihtoon ja samalla lämpöanturin vaihto niin johan kone rokkaa moitteitta!! :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa