APX ja jakoremmi poikki

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TT Quattro
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.11.2009 21:12

APX ja jakoremmi poikki

ViestiKirjoittaja TT Quattro » 24.12.2013 17:02

Joulun kunniaksi napsahti 50tkm ajettu remmi poikki. :/

Mitähän kaikkea noista menee rikki,kannattaako alkaa purkamaan ja hämmästelemään osien kalleutta/saatavuutta vai onko järkevämpi ostaa isosta maailmasta lavarahtina kone joka on toivottavasti hyvä ja ehyt?

Turbokin alkaa olla sohlo joten sekin tieten menisi nyt samalla kertaa uusiksi kun kerran korjaamaan aletaan.(?)

Vai oisko jollain kauhiasti innostusta ostaa oulusta ittelle puuhasteltavaa,230tkm ajettu sininen nelikko vois vaihtaa omistajaa... :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.12.2013 18:00

Jos hyvä tuuri käy, niin 4 pakovenaa ja 3 imuvenaa. Huonolla tuurilla sama tuplana... Männät säilyy yleensä ehjänä, mutta käyttäisin auki, koska pakovenat nappaa aika isot kolot mäntiin ja saattaa ylin liekkirengas alkaa jumittaan.
APX kone on vähän harvinaisempi tapaus ja koneita ei Suomesta ainakaan saa tai hinta on +1500e.
Jos koneella on ajettu alle 200tkm ottaisin halvemman ratkaisun ja nappaisin kannen pois. Nokat pois ja koneistamolla imutesti, jossa selvität minkä sylinterin venat vääntyny. Vaihdat tilalle hyväkuntoisia käytettyjä venoja, joista läppää seetipinnat kuntoon. Uusien venttiilien seetikulma saattaa olla eri ja vaatii koneistuksen. Öljypohja pois ja kiertokanget auki ja männät pois. Jos renkaat liikkuu hyvin, niin kiertokankiin uudet pultit ja männät samoihin reikiin takas.
Jos homma hoituu sulta itseltäs, niin remppa on halpa. Käytetyt venat 5-10e kpl. Kannentiiviste ja pultit 60e. kk-pultit riippuen paikasta 25-150e. kk-laakerit vaihtaisin samalla, ne maksaa 35e.
Jos osia tai apua tarviit, niin multa saattais löytyä osia ja hieman tietotaitoa tähän moottoriin... Rempattu kansikin löytyis ja vanhan voin ottaa vaihdossa.
Ebay moottorit jättäisin sinuna ostamatta. Saattaa tulla syvä pettymys, jos moottori onkin paska...

TT Quattro
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.11.2009 21:12

ViestiKirjoittaja TT Quattro » 24.12.2013 19:10

Kyllä se itteltä onnistuu koneistus hommia lukuun ottamatta,raahen suunnalla oon käyttäny harrastelaitteiden koneistukset,se tässä vaan on että laite on se käyttöauto jota ei tieten kiinnostaisi alkaa rappaamaan.

Tallissa pukkien päällä toki tarttee värkätä kun nosturia ei oo minkäänlaista,kannen leluineen kun pöydälle nostaa niin ahtimen vissiin sais vaihdettua vaikka lohko apurunkoineen ois vielä paikallaan? Muuten se taitaa käytättää apurunkoineen tekniikan alhaalla kopan ollessa nosturilla?

Kannattaako ahdinta alkaa suomessa korjauttamaan vai suosiolla uusi? Tuo hukkaa öljyä kympin vaihtovälillä 2.5-3 litraa ja on sen 230 ajettu,uusi k04 maksaa reilun tonnin ja kunnostettu vajaa 8 sataa,kiinakopiot kiinassa vajaa 2 sataa mutta niihin en taida sekaantua.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.12.2013 19:16

Ahdin pakosarjoineen nousee kannen mukana. Huollattaisin ahtimen hevosvoima.com Antonilla, jos pakopesä ei oo halki hukkaportin läpän kohdilta ja vuoda sieltä läpi. Pakosarja sulla on 99.99% varmuudella myös pahasti halki. Luit varmaan mun privan... Keksi siihen jotain järkevää ;)

TT Quattro
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.11.2009 21:12

ViestiKirjoittaja TT Quattro » 24.12.2013 19:20

Ok,tarttee syödä kovasti kinkkua ja keräillä motivaatiota joulun pyhät,oon jotenkin päässyt käsitykseen ettei näissä 165kw laitteissa olisi ne pakosarjat niin ongelmallisia kuin pienemmällä ahtimella varustetuissa serkuissa.?

TT Quattro
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.11.2009 21:12

ViestiKirjoittaja TT Quattro » 12.1.2014 0:49

Aiheeseen vastaten: 2 pakoventtiiliä oli solmussa mutta muuten ei remmin myötä mitään muuta rikki,samalla käytin ahtimen huollossa kun se sieltä seuraavana purkautuu.

Vanhat kannenpultit oli polydrive 10 kannalla ja uudet ribe cv 10.3 kannalla,lisäksi ahdin on pakosarjassa sisäpuolisella 14 torx kannalla olevilla pulteilla mutta muuten pitäis remontissa olevat työkalut torxeineen olla normi talli kamaa.


Ja remmi oli tosiaan mennyt poikki 47tkm jälkeen syystä että kampuran ja nokan pyörät oli kuluneet pilalle ja niitä viime jakoremontin yhteydessä ei myyjä liikkeen toimesta ollut vaihdettu.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.1.2014 2:59

Ja tuonne hintatietoihin sen verran päivitystä, että APX:ssä ja BAM:ssa on ainakin erilainen tuo ylempi puolisko kiertokangen laakerista, kuin pienempitehoisissa moottoreissa. Alempi osa on sama.
Selvisi itsellekin vasta kun omaani aikoinaan laakerit marmoritiskiltä tilasin. Olin varautunut johonkin 30-40 euron laakerisettiin, niin vähän tuli yllärinä, kun laakerit maksoivatkin muistaakseni yli 170 euroa... Jokatapauksessa pirun kalliit liuskat.
En sitten viitsinyt laittaa omaan moottoriini ainakaan muuta kuin sitä, mitä sinne on tarkoitettu laitettavan ja kärsien maksoin sen mitä pyydettiin. :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa