VAG manuaalivaihteisto öly?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

VAG manuaalivaihteisto öly?

ViestiKirjoittaja AMI » 17.12.2013 20:44

Millaisilla vaihteistoöljyillä porukka ajelee, kun VS-200:n valmistus on loppunut. Itse en ole muihin öljyihin luottanut, mutta nyt täytyy jotain korvaavaa ja hyvää öljyä keksiä tilalle. Kerran paikallisessa VW-huollossa laittoivat jotain Shellin kuraa kakkiksen laatikkoon ja se kokeilu riitti mulle. Elohopea, kun painui -25 tienoille, niin auto piti jättää seinää vasten, että aamulla uskalsi vääntää avaimesta. Kaikki kokemukset öljyistä ovat tervetulleet. Myös litrahinnat kiinnostavat.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 17.12.2013 21:01

mitä, ihanko oikeesti vs200 ei tehdä enää? täälläpäin minimanit yms tokmannin hyllyt ainakin notkuu kyseistä tavaraa. Pitääkin siis hamstrata :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.12.2013 21:33

Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 on matalimmalla jähmepisteellä mitä itse olen löytänyt, -54astetta (VW 501.50 öljyistä). VS200:sen jämepiste vissiin on -45astetta, mikä ei sekään ole huono. Toki tuo jähmepiste ei välttämättä ihan koko totuutta kerro, mutta hyvä lähtökohta on jos se on matalalla.

Shellin tuotteista Shell Getriebeöl EP 75W-90 omaa -42asteen jähmepisteen.

10-20euroa/litra noi öljyt tuppaa oleen, riippuu mistä ostaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.12.2013 22:45

Kerran paikallisessa VW-huollossa laittoivat jotain Shellin kuraa kakkiksen laatikkoon ja se kokeilu riitti mulle.
Kauankin sitten? 1/10/2007 tullut uusi öljy. Jos se olis parempaa myös pakkasella? Jotain 14 € litra.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 18.12.2013 0:07

Audi foorumin puolella on Redlinee porukka kaatanu askeihin. Ajattelin ainakin oman auton perään lorauttaa kyseisen puljun tuotetta. Meitin kisavehkeessä ei muuta käytetäkkään...
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=90371

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 18.12.2013 16:53

Itellä on laatikossa MT-90:set. Vähän hintavaa öljyä tosin, mutta hyvää.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.12.2013 17:54

Mikä siitä tekee hyvän oljyn ?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 18.12.2013 18:02

Ainakin mulla vähensi rusahtelua + toimii kylmänäkin sujuvammin kuin vanha öljy. Pitäisi myös kestää ratakäyttöä paremmin.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 18.12.2013 18:32

mitä, ihanko oikeesti vs200 ei tehdä enää? täälläpäin minimanit yms tokmannin hyllyt ainakin notkuu kyseistä tavaraa. Pitääkin siis hamstrata :)

Suosittelen keräämään kaiken minkä irti saa.

Kauankin sitten? 1/10/2007 tullut uusi öljy. Jos se olis parempaa myös pakkasella? Jotain 14 € litra.

2000 luvun alussa. On varmasti parantunut niistä ajoista.

Eikös ne volkkarin laatikot tarvitse jonkin lisäaineen, mitä jotkut öljyt sisältävät ja jotkut ei. Itse olen jostain sellaista päähäni saanut.

Tuota Castrollia meinasin Portterin askiin laittaa. Mitä muuten marmoritiskin vaihteisto öljyt ovat nykyisin? Tarkoitan niitä valkeita litran purkkeja VW-logolla varustettuna.
Viimeksi muokannut AMI, 18.12.2013 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.12.2013 19:57

Vanhemmat volkkarin manuaalilaatikot ovat suunniteltu GL-4 öljylle, ei käsittääkseni mitään erikoisia lisäaineita tarvita sen enempää. "Ongelma" vain on että harvempi kunnon synteettinen öljy on GL-4:sta, vaan GL-5:sta tai sitten GL-4/GL-5 hybridiöljyä mikä ei kuitenkaan toimi täysin suunnitellusti GL-4 laatikossa.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 18.12.2013 20:32

GL-5 öljyjen lisäaineet saattavat ilmeisesti syövyttää joitakin laakerimetalleja joten niitä ei ehkä kannata käyttää laatikoissa joiden suositus on GL-4 - en sitten tiedä onko tätä vaaraa Vag:n laatikoissa ja ylipäänsä miten teoreettinenkin tuo vaara on.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 18.12.2013 20:42

Vanhemmat volkkarin manuaalilaatikot ovat suunniteltu GL-4 öljylle, ei käsittääkseni mitään erikoisia lisäaineita tarvita sen enempää. "Ongelma" vain on että harvempi kunnon synteettinen öljy on GL-4:sta, vaan GL-5:sta tai sitten GL-4/GL-5 hybridiöljyä mikä ei kuitenkaan toimi täysin suunnitellusti GL-4 laatikossa.


Nyt selvisi sekin virheellinen tieto.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.12.2013 20:45

Synkronoinnin toiminta on optimoitu GL-4 öljyille, GL-5 öljyllä ei periaatetasolla synkrointi toimi yhtä hyvin. Tuota VW 501.50 öljyä kun on hyvin saatavilla, niin en ole nähnyt mitään syytä muuta laittaa laatikoihin mitkä sitä vaativat.

Audiin kun vaihdoin räjähtäneen laatikon tilalle toisen käytetyn 01E laatikon, niin laitoin halvat GL-5:set öljyt sinne hetkeksi sisään putsatakseni kaiken paskan pois mitä mahdollisesti siellä oli. Kakkosen synkka siinä on parhaansa päivänsä nähnyt niin se hieman kangerteri, mutta parantui huomattavasti kun laitoin GL-4/501.50 öljyt sisään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa