III Golf "nykii"
Valvoja: ffp jäsenet
III Golf "nykii"
Ongelmana olisi Golffin ajoittaiset nykimisongelmat, jotka ilmenevät mm. kun päästät kaupunkinopeuksissa kaasun, jolloin menee pieni viive ja nytkähdys jolloin vauhti alkaa vasta tippumaan. Sama myös jos tämän jälkeen painaa kaasua. Ensiksi nytkähdys ja sen jälkeen alkaa kiihtymään.
Liittyisikö samaan vikaan myös kierrosten hidas palautuminen, jota myös ilmenee.
Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Kyseessä siis '96 III Golf 1,8 bensakoneella. Moottorityyppiä en tähän hätään muista..
Liittyisikö samaan vikaan myös kierrosten hidas palautuminen, jota myös ilmenee.
Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Kyseessä siis '96 III Golf 1,8 bensakoneella. Moottorityyppiä en tähän hätään muista..
nykkii
joku sanoisi että nykiminen on ominaisuus ei vika ;)
Varmaan perushuoltolista: ilmansuodatin , polttoainesuodatin, virranjakajan kansi+pyörijä, tulpat ja CRC liittimiin (ja virranjakajan kannen alle)sekä akunkenkien ja maadoituksen liittimien puhdistus näin aluksi kannattaa tehdä.... sitten alipaineletkut ja ruisku/kaasutin vs imusarjan välinen tiivisteen tarkastaminen.
kiinnitti huomiota tuo kierrosten hidas palautuminen josta minulla oli "kokemusta" omani vm 96 golf ADZ koneella varustetun kulkineen kanssa....
http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... 414#p98414
nyt on toiminut n 1,5vuotta ilman ongelmia kun vaihdoin nuo moottorin sähköjohdot sekä tyhjäkäyntimoottorin...(tyhjäkäynti huiteli 500-2000 kierroksen välillä)
edellinen golf vm 94 ABS ja nykyinen golf vm 96 ADZ eivät kyllä "nyvi" ?? bensana 98 en tiedä onko vaikutusta mutta kun laitoin 95 e10 niin alkoi nuo linkissä mainitsemat temppuilut tosin samaan aikaan moottori hörppäsi tuiskussa lunta moottoritilan puolilleen...
Varmaan perushuoltolista: ilmansuodatin , polttoainesuodatin, virranjakajan kansi+pyörijä, tulpat ja CRC liittimiin (ja virranjakajan kannen alle)sekä akunkenkien ja maadoituksen liittimien puhdistus näin aluksi kannattaa tehdä.... sitten alipaineletkut ja ruisku/kaasutin vs imusarjan välinen tiivisteen tarkastaminen.
kiinnitti huomiota tuo kierrosten hidas palautuminen josta minulla oli "kokemusta" omani vm 96 golf ADZ koneella varustetun kulkineen kanssa....
http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... 414#p98414
nyt on toiminut n 1,5vuotta ilman ongelmia kun vaihdoin nuo moottorin sähköjohdot sekä tyhjäkäyntimoottorin...(tyhjäkäynti huiteli 500-2000 kierroksen välillä)
edellinen golf vm 94 ABS ja nykyinen golf vm 96 ADZ eivät kyllä "nyvi" ?? bensana 98 en tiedä onko vaikutusta mutta kun laitoin 95 e10 niin alkoi nuo linkissä mainitsemat temppuilut tosin samaan aikaan moottori hörppäsi tuiskussa lunta moottoritilan puolilleen...
Elikkäs kylmänä toimii ok mutta kun kone lämpiää niin alkaa kone kaasuttaessa "tukehtumaan" ja nykimään. Tämä eritoten 1000-3000 rpm välillä. Välillä toimii hyvin ja kun kierrokset on yli 3000. Kierrokset laskevat hitaasti alas kun kaasua hellittää.
Aikasemmin kierroslukuviisari tipahti heti tyhjäkäyntilukemille kun hellitti kaasun. Lämpömittarikin näyttäisi hiukan alempaa lukemaa (ennen 90 nyt n. 85)
Ja pakoputkessa poltti moottorijarrutuksella.
Vaihdoin virranjakajan, tyhjäkäyntimoottorin, imusarjan laipan, tulpat, ilmanputsarin = pientä parannusta.
Lopuksi satuin kokeilemaan moottorin virtajohtoja(heiluttelua) jolloin käynti parani. Vaihdoin koko johtokimpun moottorista ja sen jälkeen on toiminut (3000km ajoa) normaalisti.
Ja autohan oli golf vm 96 ADZ
no niin omassa 1.8 vm.97 mallisessa 90hp rakkineessa aivan täsmälleen samanlaiset oireet... vaihdettu virranjakajan hilut, tulpat, ruiskun kumilaippa eikä mitään muutosta. pitänee tutkia tuota tyhjäkäynti säädintä vielä... mut tuo putkessa polttaminen tuossa romussa ihmetyttää.
mikähän oli se moottorin johtokimppu jonka vaihdoit omaasi jolla vika korjaantui ja otitko sen jostain purkuautosta vai ostitko uuden?
Käytettynä ostin, taitaa alkuperäinen maksaa laakkosella hunajaa... tuskin saanee tarvike osana??
Se johto"kimppu" joka lähtee pyöreästä liittimestä lohkon päästä ja jakautuu eteen öljynpaine antureille, maadoitukselle, virranjakajalle ja toinen puoli menee ruiskulle. Minulla on muutama johtonippu tallessa purkuautoista otettuna (suurin osa on AAM/ABS koneista).
Selvitä monellako johdolla menee ruiskulle, sinulla taitaa olla ADZ ?? eli pitäs olla 4 johtoa+ 4johtoa + 6 johtoa(tyhjäkäyntimoottori) jos ei ole automaattilaatikolla. .... voin sitten katsella löytyykö vielä sopivaa varastossa..
Se johto"kimppu" joka lähtee pyöreästä liittimestä lohkon päästä ja jakautuu eteen öljynpaine antureille, maadoitukselle, virranjakajalle ja toinen puoli menee ruiskulle. Minulla on muutama johtonippu tallessa purkuautoista otettuna (suurin osa on AAM/ABS koneista).
Selvitä monellako johdolla menee ruiskulle, sinulla taitaa olla ADZ ?? eli pitäs olla 4 johtoa+ 4johtoa + 6 johtoa(tyhjäkäyntimoottori) jos ei ole automaattilaatikolla. .... voin sitten katsella löytyykö vielä sopivaa varastossa..
kyllä se tuo adz taitaa olla. kuinka tuon johtosarjan iso pyöreä liitin avautuu? yritin kaksilla pihdeillä väännellä ja käännellä mut en saanut aukenemaan.
minkähän moisia ohmi lukemia tuon moottorin lämpöanturin tulisi antaa moottori normilämmöissä? sain nastojen väliltä n. 100ohm ja toisista nastoista n. 200ohm lukemat... en nyt muista kumpi oli lämpömittarin puolen nastoista. lämpömittari pelaa autossa kyllä.
kävi mielessä voisiko anturi antaa ruiskun ohjaimelle väärää informaatiota kun kylmiltäänhän tuo pelaa kuin raketti kun saa enempi soppaa... nykimiset ja vedon puute tulee kun moottori alkaa lämpenemään.
minkähän moisia ohmi lukemia tuon moottorin lämpöanturin tulisi antaa moottori normilämmöissä? sain nastojen väliltä n. 100ohm ja toisista nastoista n. 200ohm lukemat... en nyt muista kumpi oli lämpömittarin puolen nastoista. lämpömittari pelaa autossa kyllä.
kävi mielessä voisiko anturi antaa ruiskun ohjaimelle väärää informaatiota kun kylmiltäänhän tuo pelaa kuin raketti kun saa enempi soppaa... nykimiset ja vedon puute tulee kun moottori alkaa lämpenemään.
on vähän liikaa matkaa kuopioon... mut kiitos tarjouksesta :)
asia on juurikin niin että ei viitsisi tuohon enää yhtään laittaa turhaan rahaa kokeilevaan korjaukseen kun auton arvo on mitä on ja rahaa paloi just etupään niveliin, pusliin, laakereihin ja iskareihin ja vielä pitäis tuulilasikin vaihtaa kun siitä tuli korjauskehotus.
mut eihän tuolla viitti tollasenakaan ajella ku ei oo kunnolla vetoja ja nykiminen ottaa kupoliin... alkaa olla myynti-ilmoituksen väsääminen melko lähellä. ;)
asia on juurikin niin että ei viitsisi tuohon enää yhtään laittaa turhaan rahaa kokeilevaan korjaukseen kun auton arvo on mitä on ja rahaa paloi just etupään niveliin, pusliin, laakereihin ja iskareihin ja vielä pitäis tuulilasikin vaihtaa kun siitä tuli korjauskehotus.
mut eihän tuolla viitti tollasenakaan ajella ku ei oo kunnolla vetoja ja nykiminen ottaa kupoliin... alkaa olla myynti-ilmoituksen väsääminen melko lähellä. ;)
tulipa tuos mieleen tätä resua murehtiessa että pahimmat nykimis vikaiset kiesit merkistä riippumatta olleet ainakin mulla noita yksipiste ruuttasia... taitaa olla monojetronic yks tän planeetan turhimmista keksinnöistä.
tän ikäisissä taitaa olla vikadiagnostiikkakin sen verta kehittymätön että tuskin millään testerilläkään saa tuosta rottelosta mitään irti vaan alkavat korjaamollakin vaihtaa osaa niin kauan kunnes vika löytyy ja loppulasku on pahimmillaan auton arvoinen.
tulipa tuossa muuten illan iloksi mitattua puristukset pytyistä kun aloin jo epäilemään että jonkin pytyn pakoventtiili olis palanut kun lätkii putkessa moottorijarrutuksessa mut ei... aika tasaseen näytti 13kg/pytty. ton ei tietty pitäis harmittaa... mut melkeen jo toivoin että sieltä olis vika löytynyt... :)
tän ikäisissä taitaa olla vikadiagnostiikkakin sen verta kehittymätön että tuskin millään testerilläkään saa tuosta rottelosta mitään irti vaan alkavat korjaamollakin vaihtaa osaa niin kauan kunnes vika löytyy ja loppulasku on pahimmillaan auton arvoinen.
tulipa tuossa muuten illan iloksi mitattua puristukset pytyistä kun aloin jo epäilemään että jonkin pytyn pakoventtiili olis palanut kun lätkii putkessa moottorijarrutuksessa mut ei... aika tasaseen näytti 13kg/pytty. ton ei tietty pitäis harmittaa... mut melkeen jo toivoin että sieltä olis vika löytynyt... :)
tiiviste
Ittellä 1.8 ykspisteruisku vm -98 olikohan ADZ, kauan mettästelin nykimis/tokimis vikaa ja lopuksi vika korjaantui niinkin perinteisellä kun imusarjan tiivisteen vaihdolla, parin tunnin homma ja 4€ osa.
ja tosiaan tiivistettä on kahdenmallista, peltistä ja paperista, ei käy mukisematta ristiin.
ja tosiaan tiivistettä on kahdenmallista, peltistä ja paperista, ei käy mukisematta ristiin.
Itsellä 95-vuoden Golf III Variant AAM koneella, autossa oli käyntiongelmaa, käynnistyksen jälkeen kävi 3-30sek. ja sammui. Autoon oli vastikään vaihdettu ruiskuyksikön ja imusarjan välinen kumilaippa, tietysti mallia tarvike eikä välissä ollut kumitiivistettä. Kumilaippa jo valmiiksi hieman kiero niin käyntiongelma korjaantui tiivistemassalla laipan molemmin puolin :).
Lämpimällä koneella kierrokset heittelivät ja jäivät välillä "päälle". VIka löytyi puolasta ja sytytysyksiköstä, vaikka aluksi epäilin johtosarjaa. Molemmat vaihtoon ja samalla lämpöanturin vaihto niin johan kone rokkaa moitteitta!! :)
Lämpimällä koneella kierrokset heittelivät ja jäivät välillä "päälle". VIka löytyi puolasta ja sytytysyksiköstä, vaikka aluksi epäilin johtosarjaa. Molemmat vaihtoon ja samalla lämpöanturin vaihto niin johan kone rokkaa moitteitta!! :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa