1.9tdi 90 hp octavia ei käynnisty

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

hpkatteli
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.6.2010 23:28

1.9tdi 90 hp octavia ei käynnisty

ViestiKirjoittaja hpkatteli » 8.12.2013 7:25

Termos, uusi auto jonka ostin viallisena. Eli potilas on 2000 vuoden 1.9tdi 90hp koneella. Neuvokaahan fiksummat jos osaatte..

auto on toiminut normaalisti ajossa, mutta eräänä kauniina päivänä ei suostunutkaan enää käynnistymään. Startti pyörittää normaalisti ja ainetta tulee mielestäni reippaasti suuttimille kun putket avasi. Hehkuvalo toimii normaalisti mutta alkaa vilkkua jos virrat jättää päälle sen jälkeen kun autoa on yrittänyt saada käyntiin starttaamalla.

109 rele pitäis olla ehjä, kokeilin toimivalla ja se naksahtaa heti kun virrat kääntää päälle. Auto on kaukana mun kotoa tien poskessa, kokeilin onko pumpun ajoitusta muuttamalla mitään vaikutusta (ne kolme pulttia irti ja ajoitusta aiemmalle) mutta ei edes lupaa useammista kokeiluista huolimatta. Yritin myös avittaa käynnistystä starttispraylla, ei mitään vaikutusta.

Ihmetyttää mikä tuossa voi olla enää vikana? Jakopää tehty 30tkm sitten (itse jakoa en tuolla tien poskessa vielä tarkistanut). Antaako nää ainetta lainkaan suuttimille jos ajonesto on päällä? En ymmärrä miksi ei edes lupaa kun tuota dieseliä näyttäis tulevan reippaasti suuttimille...

Kiitos jo etukäteen

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 8.12.2013 8:58

Jos starttispraylla ei edes yritä, niin jakohan siellä on sekaisin melko varmasti

hpkatteli
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.6.2010 23:28

kiitos

ViestiKirjoittaja hpkatteli » 8.12.2013 9:49

onko tuo mahdollista että jako hyppää autoa sammutettaessa? nätisti se ainakin pyörii, tuskin siellä mikään on rikki..

ja vielä jos joku osaa sanoa, katkaiseeko ajonesto polttoaineen syötön vai ei??

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 8.12.2013 11:01

No mihin muuhukaan se ajonesto voisi vaikuttaa? Jos sylinterissä on riittävästi puristuksia ja sinne ruiskuttaa dieselöljyä niin se syttyy.

Eiköhän siellä ole jako sekaisin/venttiilit solmussa, tai sitten pumpun tuottama paine ei riitä avaamaan suuttimia.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 8.12.2013 11:14

Jos ei starttipilotillakaan edes lupaa, niin sinne pyttyihin ei muodostu ninkäänlaista painetta tai se pilotti ei pääse palotilaan asti... Veikkaisin, että venttiilit solmussa... Jos remmi olisi poikki, niin voiko nokka pysähtyä sellaiseen asentoon, jossa kaikista pytyistä olisi joku venttiili auki?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 8.12.2013 16:06

Ajonesto antaa auton käynnistyä sekunniksi ja sammuttaa sitten.

Seat TDi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.10.2004 10:10

ViestiKirjoittaja Seat TDi » 8.12.2013 18:59

Muistelisin että vuosituhannen vaihteen volkkareissa ajonesto ja jarruvalot olivat jollain tavalla kytköksissä. Jos jarruvalojen sulake oli palanut niin autoa ei saanut käyntiin. Taitaa olla tälläkin foorumilla jotain juttua aiheesta. Ainakin vika on helppo tarkastaa...

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 9.12.2013 7:15

Ajonestossa tuskin vikaa, jos ei lupaa pilotillakaan...

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 9.12.2013 9:20

Kestää olla palanut jarruvalon sulake, ei vaikuta käyntiin. On kokemusta. Jarruvalokatkasija tosin antaa eculle tietoa ja pistää liikkeessä jarrua painettaessa vedon pois, eli tyhjäkäynnille.

hpkatteli
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.6.2010 23:28

ViestiKirjoittaja hpkatteli » 9.12.2013 12:05

katotaan kun pääsen auton luo taas.. oli siellä ainakin puristuksia ku pyöritin konetta.. olisko sitten jako sen verran sekasin että ei käy, selviää kun saa ajoituksen katottua.

hpkatteli
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.6.2010 23:28

ViestiKirjoittaja hpkatteli » 13.12.2013 8:23

no niin, oli siellä jako sekaisin. Puristuksia koneessa oli hyvin, oli jämäkkä kiertää. Mutta 2. pytyn paininkuppi oli ottanu siipeensä, ihme ettei nokka-akselissa ollu mitään. Täytyy käyttää kansi auki, eiköhän sieltä vähän oo venttiilitkin ottanu osumaa.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 13.12.2013 10:08

Mahtaako kierron jämäkkyys johtua siitä, että venttiilit ottaa mäntiin ja todellisia puristuksia ei ole ollenkaan...

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 13.12.2013 21:47

Yksi kysymys: Oletko tarkistanut kaikki sulakkeet, ettei ole esimerkiksi ruiskutuspumpun sulake tai vastaava palanut? Ihan vain kysyn, kun itsellä oli aikoinaan palanut...

hpkatteli
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.6.2010 23:28

ViestiKirjoittaja hpkatteli » 18.12.2013 9:24

joo, voi olla noinkin että oikeasti ei ole puristuksia. Hassua ku jakohihna on uudehkon näköinen (alle 20tkm vaihdosta) ja jako oli aika rajusti pielessä. Oiskohan joku kiristinrulla tms.hirttänyt vai miksi tuo on mennyt noin persiilleen.. no täytyy tutkia ku pääsee taas joulun jälkeen auton kimppuun

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 20.12.2013 11:40

Tuota esittämääni teoriaa puoltaisi se, että se ei ole käynyt edes eetterillä. Mutta kerro ihmeessä kun vika selviää!

hpkatteli
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.6.2010 23:28

ViestiKirjoittaja hpkatteli » 8.1.2014 12:52

jeps, nokka-hihnan vaihto oli tehty hiljattain, nokka-akselin pultti oli löysällä ja jako hypännyt eli ottanut kivasti osumaa.. katotaan saisko kuntoon. myös ehjää kantta saa tarjota, 66kW kone tuossa on.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.1.2014 13:21

Startti pyörittää normaalisti

nokka-akselin pultti oli löysällä ja jako hypännyt eli ottanut kivasti osumaa


Startti ei yleensä pyöritä normaalisti, jos jako on hypännyt niin että sylinteripainetta ei muodostu. Startti pyörittää tällöin epätavallisen sukkelasti, eli hyppii osan, tai kaikkien sylintereiden puristustahdin "yli".

hpkatteli
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.6.2010 23:28

ViestiKirjoittaja hpkatteli » 26.6.2014 16:11

jepsistä, sain tosiaan auton aikanaan kasaan. oli siellä venttiilit ottanu kipeää-nokka-akselin päädyn hammasratas oli löystynyt ja päässyt pyörähtämään. kiitos kaikille neuvoista!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa