Jarrupäivitystä IV Golf
Valvoja: ffp jäsenet
Jarrupäivitystä IV Golf
Inssi huomautteli et olis syytä uudistaa jarrulevyt joka kulmas.
Mietin ellei laittaiskaan normijarrulevyjä, vaan ehkä mahdollisesti rei'itettyä/uritettua, ja kovempaa palaa? Jarrusatuloita en ole vaihtamassa.
Mitäpä valmistajaa/merkkiä porukka suosittelee saatika itse käyttää? Kohtuuhintaiset saisivat olla. (:
Ehdotukset tervetulleita.
Kiitti ja moi!
Mietin ellei laittaiskaan normijarrulevyjä, vaan ehkä mahdollisesti rei'itettyä/uritettua, ja kovempaa palaa? Jarrusatuloita en ole vaihtamassa.
Mitäpä valmistajaa/merkkiä porukka suosittelee saatika itse käyttää? Kohtuuhintaiset saisivat olla. (:
Ehdotukset tervetulleita.
Kiitti ja moi!
Viimeksi muokannut a7071, 11.11.2006 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jatketaanpa vanhaa threadia. Pitäs nuo kolopallon etujarrut huollattaa. Levyt sekä palat vaihtoon. Levyn halkaisia on 312mm. Vaihtoehtoina olisivat varmastikin Zimmermanin tai Diamondblackin rei'itetyt levyt jollain paloilla. Onko immeisillä käytännönkokemuksia kyseisistä levyistä ja millä paloilla?
Paljon tuli vuosi sitten etsittyä tietoutta jarruihin liittyen enkä löytänyt yhtään oikeasti pätevää perustelua rei'itettyjen levyjen ostolle. Se on vähän sama kun tötterösuodattimen osto, teholupaus on +15 hp, mutta todellisuus..? Uritetut levyt ovat vähän niin ja näin. Tietty tuninkikerroin nousee.
Panosta mieluummin kunnon paloihin. Omakehu haisee, mutta olen tykännyt todella paljon Ferodon DS2500 paloista, nyt edessä ja takana. Vaikka ovat kisapalat, niin talvellakaan oo mitään ongelmaa käyttää niitä. Näitten kaverina Brembon sileät levyt (parihinta n. 120 €) ja moitteetta toimineet.
Ja oikeestaan jos radalla ei käy tai harrasta kunno mutkakurvailua jatkuvalla syötöllä, niin OEM levyt OEM paloilla on erittäin hyvä vaihtoehto, säästyy rahat muuhun.
Tuossa vielä pari linkkiä, missä taitaa olla Black Diamondeistakin:
Yksi
Kaksi
Kolme
Neljä
Panosta mieluummin kunnon paloihin. Omakehu haisee, mutta olen tykännyt todella paljon Ferodon DS2500 paloista, nyt edessä ja takana. Vaikka ovat kisapalat, niin talvellakaan oo mitään ongelmaa käyttää niitä. Näitten kaverina Brembon sileät levyt (parihinta n. 120 €) ja moitteetta toimineet.
Ja oikeestaan jos radalla ei käy tai harrasta kunno mutkakurvailua jatkuvalla syötöllä, niin OEM levyt OEM paloilla on erittäin hyvä vaihtoehto, säästyy rahat muuhun.
Tuossa vielä pari linkkiä, missä taitaa olla Black Diamondeistakin:
Yksi
Kaksi
Kolme
Neljä
OEM-levyt ja OEM-palat tekivät joskus sopivalla kostealla lauhalla talvikelillä siten että kun ajoi pitkän matkan (20km?) maantiellä jarruttamatta kertaakaan, ja sitten painoi jarrua niin ensimmäiseen sekuntiin ei tapahtunut mitään. Juuri kun alkoi painamaan lujempaa niin larrut alkoivat puremaan kunnolla. Hieman kerkesi muutaman kerran jännittää että löytyykö jarruja ollenkaan. Muutoin OEM-jarrut GTIssä ovat hyvät.
Itsellä Zimmermannin reikälevyt ja FerodoDS-palat joka nurkassa, ja toimii, eikä edes kalliit. Tuntuma on aina sama, oli sitten kesä tai talvi, tasamaa tai Norjan vuoristo.
Etulevyt ja palat ajettu nyt liki 100tkm ja vielä riittää palat. Takajarrut loppuivat juuri äsken, johtuen ajotyylistä.
Itsellä Zimmermannin reikälevyt ja FerodoDS-palat joka nurkassa, ja toimii, eikä edes kalliit. Tuntuma on aina sama, oli sitten kesä tai talvi, tasamaa tai Norjan vuoristo.
Etulevyt ja palat ajettu nyt liki 100tkm ja vielä riittää palat. Takajarrut loppuivat juuri äsken, johtuen ajotyylistä.
Fixukselle ääni, tähän asti tullut osat todella suksikkaasti. Ferodon jarrupaloja kannattaa myös tiedustella ihan SarlinRaceTeamilta. Samoin vaikka soittaa jarruasioissa, asiantuntevia jäbiä.
Nuista jarrulevyistä jos nopeesti vielä kommentois.. Vakiolevyillä (ja sileillä levyillä muutenkin) ongelma on just toi Woon esille tuoma häipyvyys sadekelillä. Jostain luin, että joku on OEM-levyt saanut kuumana lätäkköön ajaessa kieroksikin. Joskus olen havainnut samaa eli pitkään märkää-loskaa-paskaa kelillä ajaessa ensimmäinen jarrutus on vähän puolinainen. Kuitenkin jarrut ottavat, mutta ei parhaalla terällä. Sekunnin lämmettyään meno on aivan normaalia. En ole itse ainakaan tätä kokenut ongelmaksi.
Uritettuja mainostetaan paremmalla kaasujen poistuvuudella ja kevyemmällä painolla. Molemmat pitää paikkansa, mutta tarinoita kun luki, niin siviilikäytössä kaasujen poistuvuudella ei ole hitonkaan väliä kun siitä mitään ongelmaa ei tule. Keveys tietty on ok, jäähtyy tehokkaammin, mutta halkeiluriski kasvaa (ainakin osassa levyissä).
Uritetut levyt putsaavat levyn ja palan välistä pintaa paremmin, ei pitäisi tulla häipymistä märällä samoin kuin blankoilla levyillä. Samalla urat syövät paloja tehokkaammin..
Uritetut + rei'itetyt levyt, kun EBC:n TurboGroovet kuulostaa aika muikealta. Niissä reiät ei ole läpiporattuja. Näitä levyjä muutama jarruasiantuntija suositteli kun soittelin aikoinaan eri puoteihin, mutta hinta nousee jonkun verran vrt. vakioihin.
Nuista jarrulevyistä jos nopeesti vielä kommentois.. Vakiolevyillä (ja sileillä levyillä muutenkin) ongelma on just toi Woon esille tuoma häipyvyys sadekelillä. Jostain luin, että joku on OEM-levyt saanut kuumana lätäkköön ajaessa kieroksikin. Joskus olen havainnut samaa eli pitkään märkää-loskaa-paskaa kelillä ajaessa ensimmäinen jarrutus on vähän puolinainen. Kuitenkin jarrut ottavat, mutta ei parhaalla terällä. Sekunnin lämmettyään meno on aivan normaalia. En ole itse ainakaan tätä kokenut ongelmaksi.
Uritettuja mainostetaan paremmalla kaasujen poistuvuudella ja kevyemmällä painolla. Molemmat pitää paikkansa, mutta tarinoita kun luki, niin siviilikäytössä kaasujen poistuvuudella ei ole hitonkaan väliä kun siitä mitään ongelmaa ei tule. Keveys tietty on ok, jäähtyy tehokkaammin, mutta halkeiluriski kasvaa (ainakin osassa levyissä).
Uritetut levyt putsaavat levyn ja palan välistä pintaa paremmin, ei pitäisi tulla häipymistä märällä samoin kuin blankoilla levyillä. Samalla urat syövät paloja tehokkaammin..
Uritetut + rei'itetyt levyt, kun EBC:n TurboGroovet kuulostaa aika muikealta. Niissä reiät ei ole läpiporattuja. Näitä levyjä muutama jarruasiantuntija suositteli kun soittelin aikoinaan eri puoteihin, mutta hinta nousee jonkun verran vrt. vakioihin.
Jostain luin, että joku on OEM-levyt saanut kuumana lätäkköön ajaessa kieroksikin
miksi tämä johtuisi ainoastaan OEM-levyillä? käsittääkseni kukaan autonvalmistaja ei itse levyjään tee vaan tulee suurilta tunnetuilta valmistajilta joita samoja levyjä voit saada tarvikeliikkeestä valmistajan omissa paketeissa.
ja harvoinpa minkään valmistajan levy tykkää kuumana saada vettä päälle
Jarruremppaa olisi itselläkin tiedossa, levyt ja palat pitäisi uusia joka nurkkaan. Arvelin uusia samalla myös teräspunosjarruletkut normiletkujen tilalle, palikat onkin jo tilattu pitkällisen arvonnan jälkeen mutta mitenkäs ootte kunnostanu jarrusatuloita ja kannattaisko ostaa varalta jotain tiivisteitä/kumeja sinne, vaikka ihan kaiken varalta? Näyttäisi olevan kohtuu edullisia nuo mutta ei silti viitsisi ostella ihan hyllyn koristeeksi. Vaihto-operaation aikana ei kuitenkaan ole mahdollista lähteä tarvikkeita enää hankkimaan, joten kaikki tarvittava olisi hyvä saada haalittua valmiiksi.
Takana levyt ja palat on ihan loppu, edessä on hyvät palat (kun ne hätäpäissäni vaihdoin alkukesästä) mutta levyt kuitenkin vaihtokunnossa. Edestä pitäisi siis paikat aueta ihan kivutta, enkä esim. liukutapeissa huomannut tuolloin mitään erityisempää. Takana voi olla jo toinen juttu.
Takana levyt ja palat on ihan loppu, edessä on hyvät palat (kun ne hätäpäissäni vaihdoin alkukesästä) mutta levyt kuitenkin vaihtokunnossa. Edestä pitäisi siis paikat aueta ihan kivutta, enkä esim. liukutapeissa huomannut tuolloin mitään erityisempää. Takana voi olla jo toinen juttu.
Eteen sain palikat vaihdettua, liukutapit liikkui minusta ihan hyvin joten sen kummempaa en niille tehnyt kuin vähän putsasin ja sipaisin kuparirasvaa. Tuosta kyllä löytyi juttua että ei kannattaisi tuota pistää mutta sitä siellä nyt kuitenkin on.
Polkimen tuntuma on nyt parempi ja selvästi huomaa eron entiseen. Levyt on mallia EBC Ultimax, Palat EBC Redstuff ja jarruletkut HEL Performance.
Osat paikallaan:
Jumissa olleet pultit, tuota peltiähän ei olisi tarvinnut irrottaa mutta irrotin kun se nyt oli tuossa hollilla. Pelti oli melko happamassa kunnossa mutta sen nyt sai ihan välttäväksi putsattua ja maalattua. Jarrulevyn kiinnityspultille joutui tekemään uudet kierteet, se kun katkesi irrottaessa:
Ensi viikonloppuna pitäisi vaihtaa taakse samanlainen setti. Näillä ohjeilla varmaan onnistuu http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132 Tuosta rasvanipasta en kyllä vielä tiedä, kun ei ole ollut mitään ongelmia käsijarrun kanssa. Sitten tyhmä kysymys, milläs tuo ohjeen käsijarruvaijerin stefaa osaisi käydä kyselemässä? Osaakohan esim. motonetistä antaa oikean osan jos tuolla nimellä sitä kutsun? Näkyi nettisivuilla olevan vain tiivisteiden korjaussarjaa. Itsellä ei ole oikein käsitystä minkänäköistä tavaraa siellä on kun ei noita takajarruja oo koskaan vielä tullut käpisteltyä. Lucas lukee satulassa, sen verran katsoin ennakkoon.
Polkimen tuntuma on nyt parempi ja selvästi huomaa eron entiseen. Levyt on mallia EBC Ultimax, Palat EBC Redstuff ja jarruletkut HEL Performance.
Osat paikallaan:

Jumissa olleet pultit, tuota peltiähän ei olisi tarvinnut irrottaa mutta irrotin kun se nyt oli tuossa hollilla. Pelti oli melko happamassa kunnossa mutta sen nyt sai ihan välttäväksi putsattua ja maalattua. Jarrulevyn kiinnityspultille joutui tekemään uudet kierteet, se kun katkesi irrottaessa:

Ensi viikonloppuna pitäisi vaihtaa taakse samanlainen setti. Näillä ohjeilla varmaan onnistuu http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132 Tuosta rasvanipasta en kyllä vielä tiedä, kun ei ole ollut mitään ongelmia käsijarrun kanssa. Sitten tyhmä kysymys, milläs tuo ohjeen käsijarruvaijerin stefaa osaisi käydä kyselemässä? Osaakohan esim. motonetistä antaa oikean osan jos tuolla nimellä sitä kutsun? Näkyi nettisivuilla olevan vain tiivisteiden korjaussarjaa. Itsellä ei ole oikein käsitystä minkänäköistä tavaraa siellä on kun ei noita takajarruja oo koskaan vielä tullut käpisteltyä. Lucas lukee satulassa, sen verran katsoin ennakkoon.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Remppa jatkuu, takaa lähti satulat ja levyt helpommin irti mitä alkuun luulin, vaikka melko tiukassa olivatkin. Jarruletkukin löytyi hetken etsiskelyn jälkeen:)
Jarrukilpi näyttää olevan melko happamassa kunnossa ja sen joutunee vaihtamaan.
Mites tuon vaihto, koko navan joutuu irrottamaan kun liparetta ei saa muuten irti. Oiskohan sitten jo samalla kertaa järkevää vaihtaa laakerit taakse vai kasaisiko vain vanhoilla osilla ja uudella kilvellä? Autolla on nyt ajettu 170000 eikä ole tiedossa onko laakereita aiemmin vaihdettu. Mitä mahtavat olla katsastuksessa mieltä tuollaisesta märänneestä jarrukilvestä?
Vaihtoajankohtaa vain ajattelen kun alkuvuodesta on katsastus niin vaihtaisiko ennen sitä vai jättäisikö sitten kesärenkaan vaihdon kanssa samaan..
Jarrukilpi näyttää olevan melko happamassa kunnossa ja sen joutunee vaihtamaan.

Mites tuon vaihto, koko navan joutuu irrottamaan kun liparetta ei saa muuten irti. Oiskohan sitten jo samalla kertaa järkevää vaihtaa laakerit taakse vai kasaisiko vain vanhoilla osilla ja uudella kilvellä? Autolla on nyt ajettu 170000 eikä ole tiedossa onko laakereita aiemmin vaihdettu. Mitä mahtavat olla katsastuksessa mieltä tuollaisesta märänneestä jarrukilvestä?
Vaihtoajankohtaa vain ajattelen kun alkuvuodesta on katsastus niin vaihtaisiko ennen sitä vai jättäisikö sitten kesärenkaan vaihdon kanssa samaan..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Mites tuon vaihto, koko navan joutuu irrottamaan kun liparetta ei saa muuten irti. Oiskohan sitten jo samalla kertaa järkevää vaihtaa laakerit taakse vai kasaisiko vain vanhoilla osilla ja uudella kilvellä? Autolla on nyt ajettu 170000 eikä ole tiedossa onko laakereita aiemmin vaihdettu. Mitä mahtavat olla katsastuksessa mieltä tuollaisesta märänneestä jarrukilvestä?
Saattaahan tuosta kohta tulla sanomista, jos sattuvat huomaamaan, ratas paikoillaan ei vika juuri näy.
Napahan siitä pitää käyttää pois, jos mielii vaihtaa. Raskaamman kaluston puolella on joskus tullut laikattua uusi kilpi kahtia, kun ei ole jaksanut napaa irrottaa.
Tulipa isompikin ongelma, jarrut on nyt paikallaan. Ilmauksen jälkeen kävin pikku lenkin ajamassa mutta poljin oli aika pehmeä ja painui hitaasti lattiaan. Ajoin sitten takaisin tallille ilmaamaan jarruja mutta nestettä ei tule enää takasatulalle asti? Ei edes jarruputkelle, Ilmauksen aikana nestettä kuitenkin tuli ihan normaalisti ilmausruuville asti.
Tarkennusta sen verran että ongelma ilmaantui vain kuskin puolelle, apparin puolella takajarru tuntuu toimivan normaalisti, samoin etujarrut.
Tarkennusta sen verran että ongelma ilmaantui vain kuskin puolelle, apparin puolella takajarru tuntuu toimivan normaalisti, samoin etujarrut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 51 vierailijaa