1.8 8v hihnapyörien pulttien avaaminen taas

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

1.8 8v hihnapyörien pulttien avaaminen taas

ViestiKirjoittaja Tumi » 4.12.2013 14:06

Huohotin jäätyi ja 1.8 Vento pullautti kampiakselin jakopään stefan ja öljyt pihalle. Aiemmissa hihnanvaihdoissa on hihnapyörien kuusiokolot pitänyt aina avauttaa jossain paineilmaräikällä sormikireyteen jotta ne on saanut kotipihassa auki. Nyt pitäisi lisäksi avata kampuran pään pultti. Mahtuuko muutaman kympin mutterinvääntimellä pyöräyttämään hihnapyörien kuusiokolot auki ja riittääkö momentti kampuran pulttiin vai onko ostettava suoraan kunnon kompura ja pulttipyssy?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 4.12.2013 14:47

Kunnolisella 1/2 " koneella lähtee. Halvoilla koneilla on ihan tuurissaan, että jaksaako aueta.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.12.2013 16:50

On noi aikasemmin ihan hylsyllä ja jatkovarrella auennu... Niitä kuusiokolopultteja kannattaa kopauttaa reilummin niin aukee paremmin. Ja olithan tietonen, että sitä kuningaspulttia ei sitten väännetä auki eikä kiinni jarrupoljinta vasten?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.12.2013 18:04

Ja lämmöllä on ihmeellinen vaikutus.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 4.12.2013 18:07

Mikä on turvallisempi tapa lukita konetta jos ei kannata vääntää jarrua vasten ? Mites startilla 'napautus' jatkovarsi maata vasten?
Täytyy katsoa kuusiokolojenkin suhteen joku konsti lukita hihnapyörät jotta pultteja saisi väännettyä, eihän ne sinänsä ole tiukassa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.12.2013 18:42

Hihnapyörä PITÄÄ lukita moottoriin kiinni, eikä vääntää pulttia auki/kiinni kiilaa vasten.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2013 18:49

Mites tuo virallisesti neuvotaan avattavaksi? Joku lukituskappale johonkin?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.12.2013 18:55

Mulla on tallissa 6-8 hihnapyörää, josta kiila paskana. Osa hajonnu ko rempan jälkimainingeissa, osa kesken ajoa...
Eipä oo mikään amerikan temppu porata 50cm lattarautaan 2kpl 8mm reikää. Jos ei vieläkään aukea homman idea, niin kannattaa lopettaa remppojen teko ja antaa homma ammattilaisille.
Siis tää on se helpon mahollinen tapa, jolla ei väännetä kiilaa vasten vaan hihnapyörää vasten. Itellä on tehty rauta, joka on kiinni hihnapyörässä ja toinen pää ottaa kiinni lohkoon joltain kohdin riippuen mikä lohko on työnalla.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 5.12.2013 15:58

Sain taannoin vinkin moniurahihnan hihnapyörän irroitukseen...

-Vanha hihna poikki
-Toinen pää kieputetaan spiraalille hihnapyörän ympäri.
-Toinen pää puristimella sopivaan kohtaan kiinni. esim tehdään silmukka, jonka läpi 2x2 pätkä.
-pultit auki

En ole kokeillut kuningaspulttiin vielä.

"Ja lämmöllä on ihmeellinen vaikutus." Kysymys: millä ootte lämmittäneet noita pultteja? Riittääkö butaaniliekki?

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 3.3.2014 17:14

Muistin lisätä tähän vanhaan juttuun muillekin amatööreille: Ylläolevan Donan ohjeen mukaan tein 70cm lattaraudasta kampuran hihnapyörän pitimen, toinen pää maata vasten. Hylsyyn 60cm väännin plus metrin jatko, aukesi pehmeästi. Apuakselin hihnapyörä pysyi aloillaan kiilaamalla vanha nokkaremmi pienellä puupalalla hihnapyörien väliin. Vesipumpun hihnapyörän kiilasin meisselillä pultin ja akselinpään välistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa