T5 2.5tdi öljynsuodattimen vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

T5 2.5tdi öljynsuodattimen vaihto

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 17.1.2012 10:52

Onko VW 2.5TDI R5 dieselin öljynsuodatin patrunnan vaihdossa mitään kovin ihmeellistä? Kotelo auki, vanha patruuna pois, uusi patruuna tilalle ja kanteen uusi o-rengas?
Pitääkö sieltä kotelosta imeä öljyä pois, eräs tuttu kertoi että sinne pohjalle jäisi 2dl öljyä ja likaa joka olisi imettävä pois?
Entä tuon kotelon kiritysmomentti?

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 17.1.2012 17:33

Itsellesi vastasit aika pätevästi ja kotelon kiristysmomentti lukee muistaakseni siinä kannessakin.. Olikohan 25nm. Portterissa ei jää kupin pohjalle pahemmin öljyä, mutta voithan rätillä pyöräyttää jämät pois.. Ei muuta kuin vaihtamaan suodatinta ja ihmettelemään insinöörin taidonnäytettä öljynsuodattimen sijoituspaikasta! :)

kiesel
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.11.2008 0:49

ViestiKirjoittaja kiesel » 17.1.2012 23:42

joo ja kanta on 36 eikä 32mm

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 28.1.2012 22:57

Se kanta on kyllä 32mm, ainakin tuossa -06 bnz koneessa.

pascat
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2013 18:26

Suodattimen sijainti?

ViestiKirjoittaja pascat » 26.11.2013 10:54

Kuinka pahassa paikassa suodatin lymyilee T5 AXE koneessa? En ole vielä purkanut pohjalevyä pois jotta sen näkisi. Mietityttää vaan että jos on tosi v-mäisessä paikassa niin autotallin lattialla kieriskely voi alkaa ottamaan pattiin jossain vaiheessa ja korjaamon vaihtohinta alkaa olemaan houkutteleva vaihtoehto;) Pitääkö tuohon suodatinkuppiin olla jokin erikoisavain vai kestääkö se vääntää auki normi ketjuavaimella?

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 26.11.2013 16:54

Suodatin on ohjaustehostimen säiliön alapuolella (ylä puolelta taskulampulla tähystämään) avain on kooltaan 32 tai 36 moottorin mallista riippuen (ketjuavainta ei onnistu käyttää).

Hylsy nivel kaks pitkää jatkoa ja räikkä siihen, niin saa avattua eikä tarviii purkaa mitään.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 26.11.2013 16:54

32mm tai 36mm hylsy, nivel ja jatkoa tarpeeksi, niin ohjaustehostimen säiliön vierestä tulee jatkovarsi ylös. Alakautta et kyllä varmaan suodatinta vaihda.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 26.11.2013 16:55

32mm tai 36mm hylsy, nivel ja jatkoa tarpeeksi, niin ohjaustehostimen säiliön vierestä tulee jatkovarsi ylös. Alakautta et kyllä varmaan suodatinta vaihda.

pascat
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2013 18:26

ViestiKirjoittaja pascat » 26.11.2013 21:13

OK, suodatin löytyi. Lähteekö tuo ylöspäin auki ts. Mitään ei tipu kun tuon muovisen osan ruuvaa auki?
toinen juttu on että silmiin osui perinteisen peltikuorisen suodattimen näköinen murikka konetilan pohjalla pystyssä lähellä pohjamuovia kun katsoo siitä ohjaustehostimen säiliön vierestä alas. Mikäköhän tuo mahtaa olla? Sen näköinen Se on että sitä ei ole koskaan ainakaan vaihdettu.
öljyiksi tulee nyt Shell helix ultra av 0w-30. Neste city Pro katosi koneesta 13000km kohdalla nin että kone pyysi lisämään öljyä. Saas nähdä miten Shellin tavara kestää...

reimah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 22.5.2010 17:05

ViestiKirjoittaja reimah » 26.11.2013 21:40

Tuota murikkaa ihmettelin itsekkin moottorinvaihdon yhteydessä. En keksinyt sille mitään järkevää tekemistä joten jätin sen pois, umpirautaa on. Suodatinkotelon kansi aukeaa ylöspäin eli mitään ei tipu alaspäin.

pascat
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2013 18:26

Vaimennin?

ViestiKirjoittaja pascat » 27.11.2013 8:31

OK, olisikohan tuo sitten jonkinlainen värinänvaimenninmassa millainen oli aikoinaan esim. passatin etuakselissa. Tuolla muutettiin akselin ominaistaajuutta jotta olisi vältytty tietyn taajuuksisilta värinöiltä.
Jeps, kiitti vinkeistä. Viikonloppuna täytyy heittää uudet litkut koneeseen ja sitten näkee miten Shellin tavara toimii.

Nikke L
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.3.2007 22:10

ViestiKirjoittaja Nikke L » 3.12.2013 17:21

Tarkkana sitten noiden öljyjen laadun kanssa. Monet öljyt sanoo, että täyttää 506.1 speksit, mutta pienellä huomautuksella "Except VW R5 tdi and V10 TDI".

pascat
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.1.2013 18:26

Shell öljyt

ViestiKirjoittaja pascat » 4.12.2013 8:50

Jeps, näinhän se on. Syynäsin purkkia tarkkaan eikä siinä mielestäni ollut mainintaa ettei sopisi tuohon R5:een. Maininta oli kyllä että ei sovi hiukkasloukullisiin koneisiin mikäli oikein käänsin tuon germaanien murteella kerrotun tarinan.
Mikäköhän tuossa koneessa on niin erikoista että esim. Mobil lisää tuon tekstin EPS-öljyynsäkin ettei sovi tuohon koneeseen?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa