Suomen ensimmäinen kaasukäyttöinen lähetysmobiili

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jusu1
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 22.11.2013 14:50

Suomen ensimmäinen kaasukäyttöinen lähetysmobiili

ViestiKirjoittaja jusu1 » 25.11.2013 10:30

Bassoradion Iltapäiväjuontajat Tuke ja Jusa matkustivat Berliiniin hakemaan autoa, joka Suomessa muutettiin ekologiseksi kaasuautoksi. Koko matka ja muutosprosessi on taltioituna 12 osaiseksi minidokumentiksi osoitteeseen: http://www.basso.fi/kaasuauto
[url]

Kuva

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 25.11.2013 15:07

Jaa-a.. mitähän ekologista on (maa)kaasuautossa? Pelkällä biokaasulla voi tieten jotain pointtia olla...

Kardaani
-
Viestit: 9
Liittynyt: 25.10.2013 18:17

ViestiKirjoittaja Kardaani » 25.11.2013 18:39

Eikös tuossa biokaasusta nimenomaan puhuta? Tai näin ainakin ekan videon perusteella ymmärsin.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 27.11.2013 20:25

Toinen skeptinen kysymys: Mikä ensimmäinen?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.11.2013 0:51

Voihan se olla ensimmäinen radioaseman käytössä oleva kaasukäyttöinen lähetysauto :)
Kaasuautojahan kyllä löytyy... linja-autoja myöten :)

Onkos maakasu- ja biokaasuautolla jotain eroa? Siis teknisesti... muutoinhan se on ihan käyttäjän vastuulla mitä siihen tankkaa...

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 28.11.2013 12:15

Vai tällainen Bassoradion piilomainos täällä...

Teknisesti maa- ja biokaasu ovat samaa tavaraa eli metaania. Toisin sanoen rauta autoissa on täysin samaa.

Maakaasuhan on vähän ympäristöystävällisempi polttoaine kuin normaali bensiini tai diesel. "Maakaasun CO2 -ominaispäästö poltossa on 56 g/MJ. Vastaava arvo bensiinille ja dieselpolttoaineelle on noin 70 g CO2/MJ." lähde (s.20) Pienemmän hiilidioksidipäästön lisäksi maakaasun etuna on rikittömyys (lähes täysin) ja sitä kautta olemattomat rikkipäästöt.

Biokaasun ympäristövaikutukset riippuvät täysin tuotantotavasta. Laskennallinen eli viranomaispäästö on hiilidioksidin osalta 0.

Polttomoottorien voimanlähteinä käytetään myös nesteytettyjä kaasuja. Esim. Viking Grace ajaa LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla. Trukeissa, grilleissä yms. käytetään taas LPG:tä eli nestekaasua, joka on butaanin ja propaanin seos. Se pysyy nesteenä huoneenlämmössä, mikä helpottaa käsittelyä huomattavasti.

Mitähän muuta... :D Niin, no sen voisi mainita, että kaasu toimii myös dieselmoottoreissa. lähde


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa