1.6td -90 jettaan oikea kytkinvaijeri?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

1.6td -90 jettaan oikea kytkinvaijeri?

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 20.11.2013 9:41

Tuli haettua tuollainen -90 jetta 1.6td koneella tietenkin ja edellinen omistaja oli kuulemma laittanut väärän kytkinvaijerin autoon ja siksi kytkin kuulemma luistaa. Autoon vaihdettu kuulemma asetelma,levy ja painelaakeri eikä ole auttanut ja vakuutti kovasti että kytkinvaijerista on kiinni. Autolla pystyy aikas hyvin ajelemaan ettei kytkin luista mutta se edellyttää tosi rauhallista ajoa.

Kysymykset kuuluukin:
Eikös näissä kuulu olla jo se automaattinen-kiristys? Ja osaako joku sanoa kuinka paljon niillä on eroa pituuksilla?
Kerrankin onneksi että tuo on semmonen eko-riisseli vielä niin mahdollisesti koko kytkin ei ole vielä mennyt pilalle.
Tässä kuvia kyseisestä vaijerista joka on paikallaan. Eli mekaaninen kiristys tossa on päällä

http://imageshack.us/photo/my-images/189/ljq8.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/12/oobu.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/28/fkf9.jpg/

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 20.11.2013 11:22

Mekaaninen toimii ihan yhtä hyvin, kun se on vain oikein säädetty. Vähän pitää olla väljää alussa eli vaijeri ei saa kantaa (lähteenä vahva mutu). Löysytä vaijeri kohdilleen, niin selviää joudutko kytkinremppahommiin.

edit: Ei siellä tuollaista holkkien sekamelskaa kuuluisi olla. Vaijeri kiinnittyy n. 30 mm paksuun murkulaan. Noissa holkeissa näyttäis olevan mittaa melkein tuplaten. Taitaapi olla enemmänkin vääriä holkkeja kuin väärä vaijeri... Noh, käytetty auto on aina lupaus seikkailusta (nimim. pyörän pultit piti avata 2 metrin jatkovarrella)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2013 11:35

Juu, kyllä se noin on mitä htm kertoo. Jos vaijeri on liian kireällä niin painelaakeri on koko ajan kuormitettuna.

Tuossa on näköjään patentoitu tota pituutta vähän paremmaksi :)

Itelle laitoin suosiolla käsisäätöisen kun vanhassa autossa sitä saattaa joutua irrottelemaan ja se automaattisäätöinen ei saa kun harmaita hiuksia aikaan. Jos sitä kerran viidessä vuodessa pitää vähän muovimutterista pyörittämällä säätää niin en pidä minään.

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 20.11.2013 12:03

Mietein tuota asiaa kyllä kanssa että jos tuolta ottais nua hianot patentit poies ja kokeilis saako sitä pelittämään. Toisaalta kerkesin jo varuiksi tilaamaan sen atomaattisäädöllä olevan vaijerin niin kahton saako sen sillä toimimaan ja piän ton varana. Tuossa on varmaan säästetty kun oikea vaijeri on sen 40€ ja tuohan maksaa sen 7€ :)

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 20.11.2013 12:44

Mimmonen lukitus tuolla pohjassa muuten on? Onko se niin että nostaa vähän ja liikuttaa tota alenpaa mutteria sivuun vaijerista?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2013 13:07

Tosta ei tiedä erkkikään eikä erkin kaverit. Tollanen kolmen palan setti siellä pitäisi olla.

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 22.11.2013 23:00

Se vairerin alapään lukitus irtoaa siten että vaijeriin tulisi saada löysää jotta saa alimman sokan liuutettua sivuun.. automaattivaijerilla saattaa joutua nostamaan esim tunkilla kytkintaakista onnistuakseen.. Omaan kolopalloon aikanaan varmistin ko. kolmen osan paikalla pysymisen kahdella nippusiteellä kytkintaakiin koska vaijerin katketessa lenti hiliut pitkin tietä ja noita kun ei taho kummoisesti erikseen saaha (ainakaan silloin)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.11.2013 23:07

Ne tulee kaikki samassa 9,13 € nipussa.

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 23.11.2013 8:52

Tuossa oli kierre vaijerin lopussa ja mutteri kiinnitys? Itellä kun ei ollut sitä lukitus osaa ja automaattivaijerin mukana ei tullut sitä niin laitoin sen vanhan vaijerin sinne takaisin. Otin yhden pyöränmutterin poies ja en kiristänyt sieltä pohjasta. Luistaminen väheni mutta luistaa vielä. Tossa kun ajelin 550km niin huomasin että 3 ja 4-vaihteella luostaa jos yrittää ottaa kaikki huimat tehot irti :)
Soitin sille kaverille jolta ton jeta ostin että soitan nyt ennen kuin lähen polttamaan sun taloa torniosta niin kerroppa onko tohon oikeasti vaihettu kytkin. Ja vakuuttavasti kaveri sa oi että kaikki on vaihdettu ja että yrittää ettiä sitä kuittia missä se työ on.

Eilen samalla kun ajelin oulusta kohti poria niin huomasin että laatikon kunnolla lämmetessä 5-vaihteen piti laittaa viljempaan mutta piti käyttää enemmän voimaa niin mietiskelin että voisiko laatikosta olla öljy vaan niin vähällä että se vaikuttaisi jotenkin asiaan?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 23.11.2013 14:14

" Otin yhden pyöränmutterin poies ja en kiristänyt sieltä pohjasta. Luistaminen väheni mutta luistaa vielä. "

Kerro missä asennossa irroittaa kun painat kytkinpoljinta, jos ihan pohjassa niin ei ole vikaa vaijerissa vaan kytkinlevyssä (kytkinvaijeri ei silloin kanna).

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 23.11.2013 14:52

Aikalailla puolessa välissä se nyt irroittaa kun sen säädin. En sitä vaijeria ennää epäilekkään vaan onko laatikossa jokin vai onko se uusikytkin paketti jo "rikottu" jos se on vaihettu.

Itellä joskus 323 mazdassa oltiin vaihtamassa 5-lovista laatikkoa ja se teki niin että kaikki vaihteet toimi bumerangi-maisesti vaikka kytkin oli hyvä ja toimi 4-lovisessa täydellisesti. Onko kellään tulkut vastaavaa vastaan?

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 23.11.2013 17:21

ota koko vaijeri irti, ja lähe koeajolle. Jos vieläkin luistaa niin ei varmasti vika ole vaijerissa..

Ettei vaan loota vuotais pieniä määriä öljyä kytkimelle.. ei ole mahdotonta kun kyseessä on 020.

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 24.11.2013 10:55

Ai noissa on sitä vikaa ollut? Siinä vaijerissa ei vikaa ole se on jo todettu.
Eilen huomasin että 4-vaihteella kun alkaa luostaa niin päästää kaasun ja kun alkaa uudestaan painaa kaasua niin ei luista niin paljoa ja sitten kun kerran vielä päästää kaasusta niin sitten ei luista. Toki siinä kohtaa on jo kierroksiakin jonki verran.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa