Passat 3BG ruostesuojaus firmassa... mitään järkeä enää?
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3BG ruostesuojaus firmassa... mitään järkeä enää?
Tuskimpa tältäkään foorumilta löytyy ketään joka olisi teettänyt ruostesuojaus+äänieristyskäsittelyn omaan pasuunaansa viimeaikoina?
Syy #1: Ajattelin ajella tällä autolla pitkälle ensi vuosikymmenelle, talvet pirkanmaan suolapaskakylvyissä. Joka sivusto, foorumi ja essontietäjä kyllä kertoo että auto on hyvin perusteellisesti suojattu ruostetta vastaan ja tekniikka lahoaa ennen koria, mutta entäpä jos tekniikkaa huolletaan ja uusitaan isolla kädellä?
Syy #2: Ajometelin pienentäminen. Tämä on se suurempi syy miksi halajan tätä käsittelyä. Auto on jo kauttaaltaan käsitelty bitumi+vaahtomatoin, ja tällä hetkellä suurin melu tuntuu tulevan kuskin jalkatilan tienoilta. Tuota suoja-ainetta ruiskutetaan pyöräkoteloon joten sehän voisi parantaa tilannetta, todellisuus selvinnee sitten vasta kokeilemalla. TM:n / tuulilasin testissä oli juuri vastikään massaus ja sen vaikutus ajomeluun, desibelimittarilla ei havaittu muutosta mutta taajuusspektrissä tapahtui muutosta.
Eli, saako tuhatlappusella jotenkin muulla tavoin paranneltua vielä äänieristystä ja käytettyä rahat paremmin?
Syy #1: Ajattelin ajella tällä autolla pitkälle ensi vuosikymmenelle, talvet pirkanmaan suolapaskakylvyissä. Joka sivusto, foorumi ja essontietäjä kyllä kertoo että auto on hyvin perusteellisesti suojattu ruostetta vastaan ja tekniikka lahoaa ennen koria, mutta entäpä jos tekniikkaa huolletaan ja uusitaan isolla kädellä?
Syy #2: Ajometelin pienentäminen. Tämä on se suurempi syy miksi halajan tätä käsittelyä. Auto on jo kauttaaltaan käsitelty bitumi+vaahtomatoin, ja tällä hetkellä suurin melu tuntuu tulevan kuskin jalkatilan tienoilta. Tuota suoja-ainetta ruiskutetaan pyöräkoteloon joten sehän voisi parantaa tilannetta, todellisuus selvinnee sitten vasta kokeilemalla. TM:n / tuulilasin testissä oli juuri vastikään massaus ja sen vaikutus ajomeluun, desibelimittarilla ei havaittu muutosta mutta taajuusspektrissä tapahtui muutosta.
Eli, saako tuhatlappusella jotenkin muulla tavoin paranneltua vielä äänieristystä ja käytettyä rahat paremmin?
Se mitä itse aikoinaan 3B korisella variant passatilla ajelin niin en todellakaan pitänyt kyseistä autoa mitenkään meluisana vaikka alla oli 19" pyörät. Kone toki oli 1.8T ja varustelu Highline (en tiedä onko siinä parempi äänieristys kuin esim firstlinessä), joten sanoisin että jos melu vaivaa niin älä keskity siihen tai teetä valetut kuulosuojaimet, säästät sen tuhat lappusen parempaan kohteeseen.
Aivan. No siihenhän se on toki hyvä, kunnon pesu ja antaa kuivua hyvin. Kosteus siellä alla on aikapommi. Lokarit irt, lokarien sisäpuolelle äänieristettä, sisälokareihin eristettä. Lattiamatto irti -> sinne + katto ja peräkontti, olettaen että ovet jo eristetty, sekä ulkopellin sisäpuoli että sisäpelti. Alkaa hiljenemään. Pura auto osiin ja ala eristää :) rahaa pohjan massauksineen päivineen saat varata 1000-1500€.
Sisäpuolelta auto on käsitelty jo lattiasta kattoon. Tarvetta enää siis korin ulkopuolisille toimenpiteille. No okei, kojelautaa en ole purkanut, mahtaisiko sen taakse tulipeltiin mahtua jotain mattoa, ja auttaako se sitten enää jos suurin möykkä tulee pyöräkotelosta?
Tonnin tuo ruostesuojaus + äänieristyskäsittely maksaa ammattilaisella teetettynä, en ala itse tuohon touhuun kun ei tosiaan ole minkäänlaisia välineitä, työpaikkaa tai kokemusta entuudestaan.
Tonnin tuo ruostesuojaus + äänieristyskäsittely maksaa ammattilaisella teetettynä, en ala itse tuohon touhuun kun ei tosiaan ole minkäänlaisia välineitä, työpaikkaa tai kokemusta entuudestaan.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
OskuA
Passat 1.9TDI AVB Cleanline
Uusi viestiLähetetty: 15.11.2013 21:23 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Kojelaudan alla jo paksua eristettä. 1.9TDI on äänekäs, siitä ei pääse mihinkään. Pyöränkotelot ja maantieäänet pohjan kautta. Onko lattiamaton alta eristelty bitumimatolla? Tekee jo paljon. Massa pohjassa tosin vaimentaa nelivedon kivenkolinaa :)
Onko tuo oikeasti äänekäs ? Veekuutonenpensaväliveto oli mielestäni jopa liian hiljainen, ainakin moottorin ääniin (< ikuinen amis)... Nyt mentiin makuasioihin ;)
Ruostesuojaus on ok aina, mutta tuo massalla ulkoapäin äänieristäminen on hukkaan heitettyä rahaa, jos luit tuon testin. Ei vähentänyt desibelejä, mutta muutti äänentaajuutta. Käytä ennemmin nuo rahat vaikka tuollaiseen ja lyöt kaksi kerrosta päällekkäin, niin johan rupeaa vaimenemaan auto.
http://www.powerset.fi/2_x_silent_coat_bulk_pack
Konepeltiin vaikka tuollainen:
http://www.fanaticaudio.com/shop/muut-m ... hoodliner/
http://www.powerset.fi/2_x_silent_coat_bulk_pack
Konepeltiin vaikka tuollainen:
http://www.fanaticaudio.com/shop/muut-m ... hoodliner/
Kyllä, lattialla on tuplakerros silentcoattia, katossa yksi SC extra / 4mm telttapatja / 10mm tyrotexvanu.
Lattialle suositeltiin autosoundin foorumilla raskasmattoa, eli alkuperäisen villan saisi repiä lattiamaton alta pois ja heittää vaan lattialle vaahtomuovi välikerrokseksi + tuo raskasmatto päälle. Se tarkoittaisi sisustan purkamista TAAS, joka kyllä menee jo sen verran rutiinilla että kai se sitten keväällä...
Lattialle suositeltiin autosoundin foorumilla raskasmattoa, eli alkuperäisen villan saisi repiä lattiamaton alta pois ja heittää vaan lattialle vaahtomuovi välikerrokseksi + tuo raskasmatto päälle. Se tarkoittaisi sisustan purkamista TAAS, joka kyllä menee jo sen verran rutiinilla että kai se sitten keväällä...
Harmi kun Phaetonia ei ole tehty varianttina :D Kyllä se iso takarontti on pakko löytyä. Taidan siis kokeilla tuota raskasmattokäsittelyä, jospa se ääni sittenkin tulisi pohjasta. Autosoundin foorumilla myös epäiltiin suuresti ruosteenestokäsittelyn järkevyyttä hinnasta välittämättä. Ehkä tuo tuhatlappunen menee siis takajarrupäivitykseen.
muutaman vuoden kun vielä jaksaa odotella niin eiköhän noita halpoja kaupallisia vastamelusovelluksiakin ala löytymään kaupoista. Tuollaista tekniikkaahan on jo joissain autoissa käytössä, mutta lienee tiukasti integroitu OEM-järjestelmiin.
muutaman vuoden kun vielä jaksaa odotella niin eiköhän noita halpoja kaupallisia vastamelusovelluksiakin ala löytymään kaupoista. Tuollaista tekniikkaahan on jo joissain autoissa käytössä, mutta lienee tiukasti integroitu OEM-järjestelmiin.
Jepulis, jos pitäisin nuo vakio 288mm laikat niin voisi käyttää 15" kumeja. En oikeasti tiedä kuinka paljon nuo 330mm etujarrut (ja suunnitelmissa olevat yhtä isot takajarrut) auttavat pysähtymisessä, mutta kun auto painaa täydellä kuormalla reippaasti yli 2 tonnia niin en usko että nuo vakiojarrut (jotka ovat identtiset 400kg kevyemmässä sedanpasuunassa) enää pysäyttävät autoa tarpeeksi rivakasti. Jarrujen vuoksi siis 17" vanteet nyt alla, ja ensi kesäksi suunnitelmissa hivenen vakiota korkeampi 205/55r17 Dunlop BluResponse, joka on kesärenkaiden parhaimmistoa.
Pakko sanoa, että jos auto on vaimennettu 80kg raskasmattoa lattiasta kattoon eikä ole tarpeeksi hiljainen, niin silloin on väärä auto eikä tuosta kannata edes yrittää leipoa hiljaisempaa. Vastaan tulee ovientiivisteet yms sellaiset tekijät mille ei voi mitään, kun materiaalit ei ole niin laadukkaita, kuin "paremmissa" malleissa. Onnea kumminkin valitsemallasi tiellä.
Eipä tuo melu vaadi kuin yhden "aukon" jota kautta se pääsee sisälle. Sen löytäminen ja tukkiminen voikin sitten olla jo vaikeampi rasti...
Esim. jonkin palkin sisällä voi olla tyhjä kanava tai ääni siirtyy metallia pitkin johonkin toiseen (vaimentamattomaan) pintaan joka toimii ikäänkuin kaiuttimen kalvona ja säteilee äänen sisätiloihin...
Samoin auton sisällä äänen paikallistaminen ei ole niitä yksinkertaisimpia asioita.. Itsellä oli ärsyttävä resonanssi/pärinä joka kuulosti kuskinpaikalla tulevan kojelaudan suunnalta oikealta, lopulta aiheuttaja löytyi katosta jossa oli etummaisen vahvike"palkin" liimaus kattopeltiin pettänyt...
Esim. jonkin palkin sisällä voi olla tyhjä kanava tai ääni siirtyy metallia pitkin johonkin toiseen (vaimentamattomaan) pintaan joka toimii ikäänkuin kaiuttimen kalvona ja säteilee äänen sisätiloihin...
Samoin auton sisällä äänen paikallistaminen ei ole niitä yksinkertaisimpia asioita.. Itsellä oli ärsyttävä resonanssi/pärinä joka kuulosti kuskinpaikalla tulevan kojelaudan suunnalta oikealta, lopulta aiheuttaja löytyi katosta jossa oli etummaisen vahvike"palkin" liimaus kattopeltiin pettänyt...
Haastavaksi menee tuosta eteenpäin vaimentaa.
Mulla on -01 1.9TDI 4motion farkku passatti, johon tein talvella äänenvaimennuksen lattiasta kattoon. Äänen sai vaimenemaan aika paljon, varsinkin etuovien laitto auttoi. Ajomelusta tulee kuitenkin tunne, että sitä pitäisi vieläkin vaimentaa lisää. Meluherkkyys ksavanut ;)
Auto on -04 uitettu Saksasta ja siihen on silloin tehty Suomen päässä täydellinen ruostesuojaus. Kulkine on rekisteröity pakuksi (ei takapenkkejä) joten se on ääntä lisäävä tekijä.
Mutu tuntumalla sanoisin, että olet saavuttanut noilla vaimennuksilla mitä järkevissä määrin on mahdollista. Seuraavat askeleet (auton massaus, raskasmatto lattiaan) auttavat varmasti jossain määrin. Hyötysuhde alkaa kuitenkin olla huono. Setelitukku ohenee rivakkaa tahtia suhteessa vähentyneisiin desibeleihin.
Massaus olisi se seuraava asia mitä tekisin, koska siinä tulee ruostesuojaus samalla.Varsinkin, kun autoa on tarkoitus pitää vielä pitkään. Pääpaino olisi kuitenkin sillä ruostesuojauksella. Jos ääni vaimenee jotain niin se on plussaa.
Asun myös Tampereella, jos haluat tulla kokeilemaan ja kuuntelemaan onko eroja.
Mulla on -01 1.9TDI 4motion farkku passatti, johon tein talvella äänenvaimennuksen lattiasta kattoon. Äänen sai vaimenemaan aika paljon, varsinkin etuovien laitto auttoi. Ajomelusta tulee kuitenkin tunne, että sitä pitäisi vieläkin vaimentaa lisää. Meluherkkyys ksavanut ;)
Auto on -04 uitettu Saksasta ja siihen on silloin tehty Suomen päässä täydellinen ruostesuojaus. Kulkine on rekisteröity pakuksi (ei takapenkkejä) joten se on ääntä lisäävä tekijä.
Mutu tuntumalla sanoisin, että olet saavuttanut noilla vaimennuksilla mitä järkevissä määrin on mahdollista. Seuraavat askeleet (auton massaus, raskasmatto lattiaan) auttavat varmasti jossain määrin. Hyötysuhde alkaa kuitenkin olla huono. Setelitukku ohenee rivakkaa tahtia suhteessa vähentyneisiin desibeleihin.
Massaus olisi se seuraava asia mitä tekisin, koska siinä tulee ruostesuojaus samalla.Varsinkin, kun autoa on tarkoitus pitää vielä pitkään. Pääpaino olisi kuitenkin sillä ruostesuojauksella. Jos ääni vaimenee jotain niin se on plussaa.
Asun myös Tampereella, jos haluat tulla kokeilemaan ja kuuntelemaan onko eroja.
Täytyy minunkin liittyä kuoroon ja ihmetellä kuinka hiljaiseksi se pitää saada koska ainakin oma 3B V6:nen oli toiseksi hiljaisin auto (pienellä marginaalilla) mitä olen omistanut. Vain hieman meluisampi kuin nykyinen A6:nen (C6 jossa 225:t kumit vs Passatin 205:t). Pitäisin 3B passattia vain hitusen äänekkäämpänä kuin E39 bemaria joka on lähes jonkinlainen benchmarkki (uutena / kuosissa ollessaan).
Esim. V70:nen (2004) oli huomattavasti äänekkäämpi.
Voi olla aika moinen työsarka saada tuota enää tuosta hiljaisemmaksi - tai sitten Peltoreiden osto edessä... :D
Esim. V70:nen (2004) oli huomattavasti äänekkäämpi.
Voi olla aika moinen työsarka saada tuota enää tuosta hiljaisemmaksi - tai sitten Peltoreiden osto edessä... :D
Oman passatin olen vetänyt etujalkatilasta asti lattiaa myöten luukkuun silencoatilla ja 10mm bilteman äänieristematolla ja kyllä tuo jo rengasmelut kadotti autosta melko tehokkaasti. Toisessa autossa laitoin silentcoatit myös sisäloksun muovien ympärille ja kyllähän se jotain auttoi. Jos harrastamisintoa riittää, kannattaa vaihtaa lisäsisaloksut audin huopamalleihin, se auttaa varmasti rengasääniin... varmaan joutuu hieman jumppaamaan, että saa sopimaan, mutta ei liene paha rasti.
Jatketaan metelöinnistä sitten kun olen saanut näppituntuman tuohon Ouzein farkkuun. Mittasin omalla laitteistollani 17" talvinastoilla noin 78 desibelin möykän 100km/h maantienopeudessa. Sedan olisi kyllä paljon hiljaisempi kuin farkku.
Kokeillaan joskus piruuttain eroa mun sedaniin 16" nastoilla? :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa