VW Vento 1.8 ohjeita ja neuvoja

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

VWVentoliini
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.7.2013 22:14

VW Vento 1.8 ohjeita ja neuvoja

ViestiKirjoittaja VWVentoliini » 9.7.2013 22:15

Moi!

Ostettiin siis naiselle käyttöautoksi vuoden 1995 Volkswagen Vento. Valmistenumero on WVWZZZ1HZTW059466, moottorin malli on 1.8l AAM 55kw.

Muutamia kysymyksiä herää autosta, sekä myöskin ihan yleisvinkkejä sekä kokemuksia kyseisestä autosta mielellään kuulisin!
Luottavaisin mielin olen kyllä tämän auton suhteen.

Alkuun heti ostaessa selvisi, että pakoputki vuotaa hieman. No, siitä tietenkin selviää kun katsoo mistä kohden vuotaa, ja uusii putkea. Pikaisella katsauksella takapäästä pörisee, eli vaikkapa keskiputki+takaputki uusiksi, motonetissä n. alle 100eur.

Ja sitten se toinen, astetta tärkeämpi
:
Jakopää. Autolla ajettu tällähetkellä n.230tkm.

Jakopääremontti oli tehty n. 165tkm lukemassa. Eli jakopäällä ajettu tällähetkellä noin 65tkm.
Mikä tässä moottorissa mahtaa olla jakohihnan vaihtoväli? Taitaapi olla hihnan vaihto edessä.
Olisiko jollain antaa vinkkiä jostain topicista/ohjeesta ko. moottorin jakohihnan vaihtoon?

Muuten auto vaikuttaa ikäisekseen olevan todella hyvässä kunnossa. Alusta lähtien tallella kaikki katsastuksen laput, sekä huoltokirja, ja muita dokumenttejä.
Maalipinta on yllättävän hienossa kunnossa. Muutamat korjaushitsaukset toki on alhaalla helmoissa massarajoilla tehty, mutta se ei meitä häiritse.
Viimeksi muokannut VWVentoliini, 9.7.2013 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 9.7.2013 22:35

Vaihtoväli on 90tkm, eli ei huolta vielä, ja ei ole vaikea tuohon tehdä itsekkään jos vähäki on nouhauta ja työkalut pysyy käsissä, englannin kielisiä ohjeita löytyy helpoiten kun googlailee, "timing belt diy" tms..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.7.2013 22:39

90 tkm ehdoton ja suositus max viisi vuotta, mutta tuota ei ihan niin tarkasti noudateta.

Ei maailmassa montaa moottoria lienekään johon hihnan vaihto olisi selkeämpää. Netistä haulla löytyy ohjetta, mutta selkein olisi jos haet vaikka kirjastosta huolto-oppaan, niin on mukavampi pitää kädessä kun tulosteliuskaa.

Periaate on suunnilleen että pyöritellään moottoria että on ajoitusmerkit kohdallaan, hihna ja kiristin pois liikuttamatta nokka- tai kampiakselia, uusi paikalleen uuden kiristimen kanssa, kiristys ja ajoitusmerkkien kohdistuksen tarkastus. Tarvittaessa ajoituksen korjaus.

Osatkin on halpoja kun niitä miljoonittain on tehty. TosiMies®, joka on tehnyt tuon äskettäin ja on kaikki tarvittavat työkalut käden ulottuvilla tekee tuon varmaan puolessa tunnissa... Toki ensikertalainen on varmistelevampi ja varaa aikaa enemmän, mikä lienee parempikin. Ja ainahan voi joku paikka olla jumissa tai mennä rikki, joten sellasiin kannattaa jonkin verran varautua, mutta eipä tuossa montaa paikkaa tarvi avata.

Motonet väittää että tuon hintainen olisi osat sulle, jos oikein tulkitsin.

VWVentoliini
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.7.2013 22:14

ViestiKirjoittaja VWVentoliini » 9.7.2013 22:53

Kiitos neuvoista ja ohjeista tuhannesti! Olette arvokkaita!

Yllättävän kalliit vakuutukset oli tähän :) tosin vakuutuksenottaja on 18v helsinkiläinen tyttö.
Hinta 673e/kk , mutta otimme S paketin, eli osakaskon, joka maksoi 736e/kk.

Onko jotain muita juttuja tästä autosta/moottorista mitä tulisi huomioida/tarkistaa?
Koulussa harjoitteluautoina ollut juurikin näitä koneita, ja jakopäitä näihin muutamat tehnyt. Tästä kuitenkin aikaa, joten muistin virkistykseksi :) muistaakseni virranjakajan saaminen kohdilleen tuotti vaikeutta silloin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.7.2013 23:05

tosin vakuutuksenottaja on 18v helsinkiläinen tyttö.
En nyt halua illkeillä, mutta tuossa on jo molemmat vakuutuksen paheet :DD

Hetkinen, siis WHAT?! Eihän toi oo vuosimaksu?

Toi moottori ei tarvi muuta kun ihan perus huoltojuttuja. Tulpat, toi hihna, suodattimet ja sen sellaista. Ei oo mitään kummallisuuksia, kuten uudemmissa tukkeutuvia öljyn imusihtejä tmv.

Eiks tossa virranjakaja oo erillään jakohihnasta? Siinä moottorin etupuolella?

E: Aihe voisi ehkä olla kuvaavampi? Niinku vaikka "Vento 1,8 jakohihnanvaihto"?

VWVentoliini
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.7.2013 22:14

ViestiKirjoittaja VWVentoliini » 9.7.2013 23:22

Joo, siis ajatuksissani laitoin hinnat /kk, vaikka tarkoitin /vuosi.

Ja kyllä, tiedän täysin että kyseessä on kallein mahdollinen vakuutus kombo.
Mutta minkäs teet, kaikki on nuoria, ja toiset hoitaa ja maksaa itse autonsa, toiselle vanhemmat hoitavat nämä jutut. Mutta ei siitä varmaan sen enempää :)

Kiitos tuhannesti neuvoista, autoon täytyy hakea lähiaikoina tuo putkisto, jakopääsarja, öljy ja ilmansuodatin, uudet öljyt, jäähdytinnesteet, sulat, sekä tulpat voisi toki vaihtaa.

VWVentoliini
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.7.2013 22:14

ViestiKirjoittaja VWVentoliini » 10.7.2013 9:10

Tänään aamulla jostain syystä auto ei lähtenytkään laakista käymään.
Startti mielestäni pyöri, mutta ei pyörittänyt konetta. No, muutaman kerran pyöritteli, sitten laitoin vaihteen silmään, ja vähän liikutin autoa startilla, sen jälkeen kykä pohjaan ja käynnistys ja lähti käymään.
Missähän vikaa voisi olla, startissa?

PunaGolf
-
Viestit: 28
Liittynyt: 11.9.2010 17:17

ViestiKirjoittaja PunaGolf » 10.7.2013 14:16

Noidi noidi, solenoidi rikki.

VWVentoliini
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.7.2013 22:14

ViestiKirjoittaja VWVentoliini » 10.7.2013 19:59

Kävin motonetissä tänään, ja rahaa sain kulumaan 250euroa.
Mukaani tarttui pakoputkisto (keski ja takaputki), motox full synth 5w40 5l, öljynsuodatin, ilmansuodatin, bosch super plus tulpat, sekä jakohihna sarja.

Onko tuo 5W40 täysisynteettinen kelpo öljyä tähän myllyyn? Mistähän mahdollisesti voisi löytää auton öljyntäyttömäärän? Tuo sattui olemaan tarjouksessa, niin tarttui käteen sen suurempia miettimättä.

Eteen täytyy vielä levyt+palat ostaa, motonetissä myyjä oli vähän epävarma oikeista, niin jätin ottamatta.
Startin ostan myöskin uuden, koska se vähän temppuilee. Uusi startti Merteililtä 88euroa. Ei paha :)

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 10.7.2013 20:37

Kyllähän toi öljy passaa, vaiks omaan autoon en laittaisi kuin tunnettuja laatumerkkiöljyjä, mitä ne sitte onkaan, siitä voi olla montaa mieltä.

Öjyntäyttö määrä lukee ohjekirjassa ku ettii, mut 4.5l se taisi olla suodattimen kanssa.

Starttia vaihtaessa muista tukea moottori tunkilla alapuolelta, kun samojen pulttien alla on vissiin tässäkin tuo moottorin etukiinitys.
Starttia saa ebaystakin alle 50e toimitettuna, mut ei ole tietty mikään merkkituote tuohon hintaan

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 10.7.2013 20:53

Eikös se öljymäärä ole aika lailla tasan 4L suodattimen kanssa?

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 10.7.2013 21:00

Voi ollakki, mut jotenki muistelen että 1.8 golffiin ei ois aina riittänyt se 4l kannu,
mut voin muistella väärinkin.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 10.7.2013 21:32

Hyvin riittää 4 litraa ja jää vielä tilkka lisäys öljyäkin.

VWVentoliini
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.7.2013 22:14

ViestiKirjoittaja VWVentoliini » 10.11.2013 13:33

Juu, riittää kyllä!

Sellaista ongelmaa pukkaa, että pakkivalo ei toimi. Mistä lähteä purkamaan ongelmaa? Polttimo uusi, ei tule virtaa ollenkaan polttimon kannalle , kun pakin laittaa päälle.

Pakki anturi sijaitsee tuossa vaihteissa kiinni, sitä ei ole vielä vaihdettu kylläkään.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 10.11.2013 13:50

mun ex diesel ventossa oli kans ikuinen mysteeri tuo pakkivalo. anturitkin vaihdettiin ja päätä vaivattiin pitkään, vaan ei sitä saatu pelaamaan. oothan katsonut sulakkeen? rasia löytyy kuskinpuolelta konepellin avausvivun vierestä. :)

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 10.11.2013 16:07

Peruutusvalokatkaisin irti ja pinnien väliin hyppylanka: jos valot syttyy, katkaisin vaihtoon, jos valot ei syty tutkimaan johtosarjaa, mikäli tietysti sulake ja polttimo ehjiä.

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 10.12.2015 20:19

Lainataan vanhaa topiccia hieman. Miten tarkastetaan 1.8 AAM:stä sytkäennakko hihnaremontin jälkeen? VAG-COM löytyy itseltä ja sillä löysinkin pari laatikkoa: olisko ollu T.B timing ja Inj.Timing. Hyvää ohjetta kaipaisin.

kurvimies
-
Viestit: 119
Liittynyt: 27.11.2012 21:28

ViestiKirjoittaja kurvimies » 24.12.2015 20:56

Jos pointti oli se, että kone ei käy tai käy huonosti, on tähän jokamieskonsti ilman ajoituslamppua. Aux-akselin asennolla on väliä, vaikka jokin ohje ylimalkaisesti muuta väittää. Tämä siksi että tämä hihnan vetämä akseli pyörittää virranjakajaa koneen toisessa päässä. Sitten sillä ei ole väliä jos kykenee kääntämään virranjakajaa oikeaan suuntaan jälkikäteen.

Temppu on seuraava. Ykkös- (tai nelos) sylinterin mäntä yläkuolokohtaan. Näet sen esim laittamalla varovasti pitkän meisselin tulpanreijästä männän laelle. Sitten tarkista virranjakajan kannen alta, että pyörijä on ykkössylinterin kontaktin kohdalla. Ykkönen on keulasta katsottuna muistaakseni oikealla ylhäällä, eli lähimpänä kuskin jakkaraa. Jos hihnakotelo on vielä auki voi Aux-akselia (se etummainen jossa nokan kokoinen hihnapyörä) pyöräyttää sopivaan hampaankoloon jotta virranjako on kohdallaan. Jos et ole koskenu hienosäätöihin ei muille säädöille ole edes tarvetta :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa