Passatista siis katos tehot tuossa muutama viikko sitten. Selvisi korjaamolla että turbo toimii mekaanisesti mutta ei sähköisesti eivätkä osanneet korjata joten auto on nyt ajokelpoinen mutta ilman turboa. Epäilivät sähkövikaa/maadoitusvikaa.
Auto käynnistyy hitaasti eli pyörittää muutaman sekunnin starttia ennenkuin hörähtää käyntiin.
VAG-COM antaa vikakoodeiksi seuraavat:
19466 - Relay for Fuel Cooling Pump (J445): Open or Short to Ground
P3010 - 35-10 - - - Intermittent
17849 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-10 - - - Intermittent
17957 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open or Short to Ground
P1549 - 35-10 - - - Intermittent
16955 - Brake Switch (F): Implausible Signal
P0571 - 35-00 - -
19561 - Valve for Intake Manifold Flap (N239): Open or Short to Ground
P3105 - 35-10 - - - Intermittent
Seuraavat asiat on nyt tarkistettu:
Jarruvalokytkin on kokeiltu vaihtaa uuteen (ei vaikutusta - jarruvalot toimineet toki koko ajan normaalisti)
Sulakkeet käyty läpi yleismittarilla sekä kaikki releet testattu (paitsi rele 389 kuskin jalkatilan relepaneelissa)
VAG-COM:lla tutkin lisäksi tuon jarruvalokytkimen toimintaa ja huomasin että anturit F ja F47 (jarruvalokytkin ja jarrupolkimen asentokytkin ovat kokoajan asennossa 1 / 1 ja kytkimen asentotunnistin (F36) aktivoituu arvoon 1 jarrupoljinta painaessa.
Moottorinohjauksen vikavalo eli hehkuvalon vilkkuminen ei tule heti kojetauluun vaan vasta ehkä 10 sekunnin kuluttua siitä kun on virrat laitettu päälle (muistaakseni ei tarvitse edes käynnistää autoa että hehkuvalo alkaa vilkkumaan.) Muutaman kilometrin ajon jälkeen tulee sitten teksti "Engine workshop!" joka lienee normaalia jos moottorinohjauksessa on ongelmia.
ECU:n liittimet näyttivät olevan ihan hyvässä iskussa.
Oisko kellään heittää joku idea mistä voisi seuraavaksi etsiä ratkaisua?
Tehot katos passatista kesken ajon (passat tdi vm.2000 (AJM)
Valvoja: ffp jäsenet
Oisko tietoa minkä sulakkeen takana nuo on ja missä ne maadoituspisteet on mitkä tohon vois liittyä. Tuo jarruvalokytkimen signaalin häröily ja vuoto tuohon kytkinpolkimen anturin signaaliin sai epäilemään maadoitusongelmaa itsekin.. semmonen yksityiskohta tuli vielä mieleen että mulla on sulaketaulussa sulake nro 28 jonka pitäis olla polttoainepumpun sulake mutta se on koko kytkentä pimeenä (sulake on ehjä mutta sulakkeen liitospinneihin ei tule jännitettä) Mietin sitäkin että voisko se olla sitte polttoaineen jäähdytyspumpun sulake juuri tuossa mun mallissa tai joku muu noihin vikakoodeihin / tuohon piiriin liittyvä sulake/kytkentä...
Voisi oletaa että noita solenoideja ohjataan samalla periaattella kuin jakajapumpullisissakin..
Eli solenoideille tulee jatkuva jännite kun virta on päällä ja maadoitus tapahtuu ECUn kautta..
IV golffeissa ainakin kaikki solkut on saman sulakkeen takana ja siitä solenoidin liittimestähän on helppo mitata tuleeko sinne toiseen napaan se 12V
Tuossa oli juuri jollakin ( IV golffissa ) vastaavanlaista vikaa ja ilmeisesti jossain ECUn johdoissa oli hämminkiä...
Eli solenoideille tulee jatkuva jännite kun virta on päällä ja maadoitus tapahtuu ECUn kautta..
IV golffeissa ainakin kaikki solkut on saman sulakkeen takana ja siitä solenoidin liittimestähän on helppo mitata tuleeko sinne toiseen napaan se 12V
Tuossa oli juuri jollakin ( IV golffissa ) vastaavanlaista vikaa ja ilmeisesti jossain ECUn johdoissa oli hämminkiä...
Vika oli lopulta huohottimen lämmittimessä eli lämmitysvastuksessa joka poltti sulakkeen (15A sulake ECU-boksin sisällä aivan vasemmassa reunassa). Ilmeisesti kyseinen lämmitysvastus on rikki siten että ottaa maihin kun lämpiää. Luulin katsoneeni kaikki sulakkeet ECU-boksista mutta tuon kyseisen sulakkeen saa kunnolla esiin vasta kun irrottaa takimmaiset releet sieltä boksista.
Tuo huohottimen lämmitysvastus on huohotinputken toisessa päässä oleva lyhyt muoviputki (jonka sisällä se vastus on) ja johon tulee sähköliitin (vähän samankaltainen kuin antureihinkin). Sen muoviputken toinen pää on kiinni moottorin ilmanottoputkessa. Se sähköliitin on suorassa kulmassa siihen putkeen nähden ja mulla ainaki töröttää ylöspäin ja on helposti irrotettavissa ja taitaa näkyä vaikka olis moottorinsuojuskin paikallaan. Se vastuksen sisältämä muoviputki on vaan "kynnystetty" molemmista päistä eli lähtee pois vetämällä. Sen osan hinta oli muutaman kympin. Tosin mä jouduin myös vaihtamaan sen sähköliittimen koska mun autossa oli erilainen se huohottimen lämmitysvastus jostain syystä kun mitä laakkosella oli tohon autoon speksattu. Joka tapauksessa selviät muutamalla kympillä osista vaikka joutuisit juottamaan sähköliittimen ja pienet johdonpätkät liittimineen siihen myös.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa