Takapyörän laakeri hirtti
Valvoja: ffp jäsenet
Takapyörän laakeri hirtti
Katsastussetä ihmetteli takapyörän klappia ja antoi hylsyn. Ilmeni että Venton entisen omistajan aikaan on takapyörän laakeri hirttänyt ja laakerikehä on päässyt pyörimään akselilla. Akselia on rälläköity oiken olan takaa, joten isompi laakeri hölskää akselilla.
Mitenkä tuota klappia vois vähentää helpoimmin?
Mitenkä tuota klappia vois vähentää helpoimmin?
Itsellä oli Golf mk3 variantista leikannut laakerinkehä napaan kiini ja eikun uusi takanapa vaan kiinni. Ei ole iso homma vaihtaa, mutta kannattaa sovittaa uusi laakeri ja napa et sopivat. Motonetistä ostin ekan satsin ja napa oli liian iso. Fixuksesta uusi napatappi tulikin sit ABS:n reillä ja se meni palautukseen kunnes lopulta tuli sopiva.
Laakerin pitäisi kevyellä painamisella luiskahtaa navan päälle.
Laakerin pitäisi kevyellä painamisella luiskahtaa navan päälle.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
jarskii-
vento 1.9td -95 und golf mk2 -88 epämoottorilla
Uusi viestiLähetetty: 1.11.2013 20:08 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
joskus ne osat voi siellä marmorilla olla halvempia kuin motonetissä ;)
Nolla ykkösen 3 peekee pasuuna veekuusi pensiini neljä motionin kanssa esim. jakopään laitto ja jarrujen osat, levyineen ja paloineen...
Ihmettelivät itsekin tuota jakopäätä siellä marmorilla, kuin voi olla nuin halpa, siis se jakopään laitto...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tulipa irroitettua se napatappi. Helpostihan se lähti. Oli vain neljällä 10mm pultilla kiinni. Ensimmäinen pultti katkesi sitten kannasta -oisko ollut valmiiksi liian tiukalle väännetty ja venynyt. Huoh... Suosittelen CRC-liotusta ja näkyvän kierreosan puhdistusta teräsharjalla ennen kun alkaa vääntelemään.
Koetin hitsata pultinnysään mutteria. Hitsaus kyllä piti, mutta pultti katkeili kerta kerralta lyhyemmäksi. Seuraavaksi hioin nysän lamellilaikalla tasaiseksi. Vanhaa napatappia ja sen pultinreikää (10mm) ohjurina käyttäen sai ruuviin porattua keskityskolon. Sit 8,5mm reikä puoleenväliin kierrettä. Pistopuikolla naputtelua ja lukkopihdeillä takapuolelta nitkuttelua ja loppuosa katkenneesta kierteestä lähtikin. Lopuksi 10mm kierretapilla puhdistus.
Nyt kysymys... Paljonko noille napatapin ruuveille uskaltaa laittaa momenttia? Helposti menee liika kireelle näköjään. Pitäisi varmaan laittaa uudet pultitkin?
Koetin hitsata pultinnysään mutteria. Hitsaus kyllä piti, mutta pultti katkeili kerta kerralta lyhyemmäksi. Seuraavaksi hioin nysän lamellilaikalla tasaiseksi. Vanhaa napatappia ja sen pultinreikää (10mm) ohjurina käyttäen sai ruuviin porattua keskityskolon. Sit 8,5mm reikä puoleenväliin kierrettä. Pistopuikolla naputtelua ja lukkopihdeillä takapuolelta nitkuttelua ja loppuosa katkenneesta kierteestä lähtikin. Lopuksi 10mm kierretapilla puhdistus.
Nyt kysymys... Paljonko noille napatapin ruuveille uskaltaa laittaa momenttia? Helposti menee liika kireelle näköjään. Pitäisi varmaan laittaa uudet pultitkin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Omani hain suosiolla marmoritiskiltä kun ei lujuusmerkinnöistä saanut mitään selvää.
Taitaa nykyään olla 95 senttiä kappale. Tosi nuuka mies hakee yhden ja menee se mukanaan pulttikauppaan hakemaan loput ja siinähän se hyöty jo polttoaineisiin meneekin :). Muistaisin että kyllä niissä olis ollu ihan normaali lujuusmerkintä, mutta ei jäänyt mieleen kun originaalia asennettiin niin ei mitään väliä...
E: Mutta tosiaan luulin että tässä keskustelussa jo kerroinkin, mutta en; jos katsoo ETKAsta takajarrujen kohdalta niin tulee eri pultti kun taka-akselin kohdalta. Vahva muistijälki olisi sen isomman, eli M10x32 puolella. Toinen kun on 8x55, mikä on jo luonnottoman pitkä.
Taitaa nykyään olla 95 senttiä kappale. Tosi nuuka mies hakee yhden ja menee se mukanaan pulttikauppaan hakemaan loput ja siinähän se hyöty jo polttoaineisiin meneekin :). Muistaisin että kyllä niissä olis ollu ihan normaali lujuusmerkintä, mutta ei jäänyt mieleen kun originaalia asennettiin niin ei mitään väliä...
E: Mutta tosiaan luulin että tässä keskustelussa jo kerroinkin, mutta en; jos katsoo ETKAsta takajarrujen kohdalta niin tulee eri pultti kun taka-akselin kohdalta. Vahva muistijälki olisi sen isomman, eli M10x32 puolella. Toinen kun on 8x55, mikä on jo luonnottoman pitkä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa