Heikko lämmitys ei puhalla kuumaa vaikka kiertää??
Valvoja: ffp jäsenet
Heikko lämmitys ei puhalla kuumaa vaikka kiertää??
Eli haeskelin aiheesta kyllä muttei osunut silmiini joten kysäisenpä tässä.
Autona mk3 golf 1.8
Eli:
-Edellinen omistaja on vaihdattanut (ainakin kuittien mukaan) uuden lämmityslaitteen kennon.
-Auto lämpenee normaalisti sinne mittarin puoleen väliin.
-nestettä ei häviä, ja tulipellistä lähes päällekkäin menevät vesiletkut lämpiävät (lienevät meno ja paluu) joten vesi siis kiertänee kennossa ihan ok.
-kuitenkaan auto ei parhaimmillaankaan puhalla kuin juuri havaittavissa olevaa haaleaa ilmaa, ikkunat pysyvät jotenkin auki mutta ajella pitää pilkkihaalareissa.
purkasin tuota kojetaulua tänään tuossa pihalla sen verran että näin notta ainakin lämpösäädintä kääntäessä vaijerin päässä oleva vipu kääntyy.
ensin meinasin josko siellä olisi ollut jotain vikaa kun oli puolenvälin jälkeen niin "sulava" kääntää kuumalle.. en tuota aukomaan päässyt kuitenkaan ja toteamaan liikkuuko se läppä siellä tarpeeksi. vai vain hitusen.
1 ja 2 puhallus asennossa tosiaan juuri ja juuri huomaa että lämpötilassa tapahtuu muutosta.. sitä korkeammalla asennolla sitä ei enää edes huomaa.. siitä meinasinkin ensin että on vain ilmaa jossain eikä kierrä, vaan ainakin letkut lämpiää eikä ilmaa tule..
Olisiko kellään muita ideoita/kokemuksia missä tuo vika voisi olla..
samaten jonkinlainen kojetaulun purku ohje-linkkinen ei olisi pahitteeksi.. uusi kun olen näiden vaggineiden maailmassa niin on niin pirun hidasta tuo purkaminen kun kaikki hukassa.
ja muuten uusi kasvo myös tällä foorumilla notta päivää vaan, ja kiitos mahdollisesta avusta/vinkeistä.
Autona mk3 golf 1.8
Eli:
-Edellinen omistaja on vaihdattanut (ainakin kuittien mukaan) uuden lämmityslaitteen kennon.
-Auto lämpenee normaalisti sinne mittarin puoleen väliin.
-nestettä ei häviä, ja tulipellistä lähes päällekkäin menevät vesiletkut lämpiävät (lienevät meno ja paluu) joten vesi siis kiertänee kennossa ihan ok.
-kuitenkaan auto ei parhaimmillaankaan puhalla kuin juuri havaittavissa olevaa haaleaa ilmaa, ikkunat pysyvät jotenkin auki mutta ajella pitää pilkkihaalareissa.
purkasin tuota kojetaulua tänään tuossa pihalla sen verran että näin notta ainakin lämpösäädintä kääntäessä vaijerin päässä oleva vipu kääntyy.
ensin meinasin josko siellä olisi ollut jotain vikaa kun oli puolenvälin jälkeen niin "sulava" kääntää kuumalle.. en tuota aukomaan päässyt kuitenkaan ja toteamaan liikkuuko se läppä siellä tarpeeksi. vai vain hitusen.
1 ja 2 puhallus asennossa tosiaan juuri ja juuri huomaa että lämpötilassa tapahtuu muutosta.. sitä korkeammalla asennolla sitä ei enää edes huomaa.. siitä meinasinkin ensin että on vain ilmaa jossain eikä kierrä, vaan ainakin letkut lämpiää eikä ilmaa tule..
Olisiko kellään muita ideoita/kokemuksia missä tuo vika voisi olla..
samaten jonkinlainen kojetaulun purku ohje-linkkinen ei olisi pahitteeksi.. uusi kun olen näiden vaggineiden maailmassa niin on niin pirun hidasta tuo purkaminen kun kaikki hukassa.
ja muuten uusi kasvo myös tällä foorumilla notta päivää vaan, ja kiitos mahdollisesta avusta/vinkeistä.
Jos nesteet varmasti kiertää ja mittari nousee 90 asteeseen niin joko kenno tukossa tai läpissä vikaa. Audissa oli samanlaista vikaa, niistä läpistä oli hävinnyt vanhuuttaan tiivistemateriaalia. Vaikka läpät toimivat niin ei silti puhaltanut lämmintä. Sen huomasi kun purki niin paljon kojelautaa että pääsi tunnustelemaan käsin niitä läppiä. Läppä sulkeutui kyllä ihan ok, mutta sen läpän läpi puhalti kylmää ilmaa sekaan.Eli siitä puuttui tiivistemateriaalia....
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Eräs asia mikä aina minulle herää ensimmäisenä mieleen näissä on se, että onko kenno ulkoapäin tukossa eli täynnä kaikkea roskaa.
Jos viitseliäisyyttä riittää niin kannattaisi tarkastaa akvaario eli ilmanottokaukalo. Ensin tietysti puhdistetaan hyvin tuulilasinalus syvennys. Tämähän on usein aivan täynnä kamaa, roskaa, lunta ja jäätä (ainakin talvella). Jo tämän lasinalussyvennyksen pitäminen puhtaana auttaa lämmityslaitteen toimintaa. Saattaa olla että omistaja ei edes ole huomannut puhalluksen hiipumista, kun puhallin ei kerta kaikkiaan saa ilmaa.
Sitten se akvaario eli ilmanottokaukalo. Se saattaa olla aivan täynnä kaikkea. Siellä voi olla oikea komposti täynnä vettä, jäätä ja kompostiin kuuluva kamaa.
Jos vielä esim. raitisilmasuodin on joko vahingoittunut, revennyt tai pois paikaltaan niin kompostoitavaa ainetta voi päätyä ilmanottokanaviin ja kennoon. Esim. koivun siemenetä pääsevät käsittämättömän pienistä raoista joka paikkaan. Ja ne tukkivat kennon mukavasti ulkoa. Ja jos ilma ei kulje kunnolla kennon läpi niin ei se lämpiäkään vaikka kenno olisi tulikuuma. Irtokama voi myös vaikeuttaa ilmanohjausläppien toimintaa eli vaikuttaa niin että lämpö- ja raitisilmaläppä eivät toimi halutulla tavalla.
Jos kerran nesteet kiertävät niin ensin alkaisin etsiä vikaa sieltä, mistä ilma tulee järjestelmään ennen kuin sieltä, josta ilma tulee matkustamoon. Näin olen saanut monta tukkeutunutta lämppärisysteemiä kuntoon. Helpompi alkaa tulosuunnasta kun alkaa purkaa kojelautaa.
Jos viitseliäisyyttä riittää niin kannattaisi tarkastaa akvaario eli ilmanottokaukalo. Ensin tietysti puhdistetaan hyvin tuulilasinalus syvennys. Tämähän on usein aivan täynnä kamaa, roskaa, lunta ja jäätä (ainakin talvella). Jo tämän lasinalussyvennyksen pitäminen puhtaana auttaa lämmityslaitteen toimintaa. Saattaa olla että omistaja ei edes ole huomannut puhalluksen hiipumista, kun puhallin ei kerta kaikkiaan saa ilmaa.
Sitten se akvaario eli ilmanottokaukalo. Se saattaa olla aivan täynnä kaikkea. Siellä voi olla oikea komposti täynnä vettä, jäätä ja kompostiin kuuluva kamaa.
Jos vielä esim. raitisilmasuodin on joko vahingoittunut, revennyt tai pois paikaltaan niin kompostoitavaa ainetta voi päätyä ilmanottokanaviin ja kennoon. Esim. koivun siemenetä pääsevät käsittämättömän pienistä raoista joka paikkaan. Ja ne tukkivat kennon mukavasti ulkoa. Ja jos ilma ei kulje kunnolla kennon läpi niin ei se lämpiäkään vaikka kenno olisi tulikuuma. Irtokama voi myös vaikeuttaa ilmanohjausläppien toimintaa eli vaikuttaa niin että lämpö- ja raitisilmaläppä eivät toimi halutulla tavalla.
Jos kerran nesteet kiertävät niin ensin alkaisin etsiä vikaa sieltä, mistä ilma tulee järjestelmään ennen kuin sieltä, josta ilma tulee matkustamoon. Näin olen saanut monta tukkeutunutta lämppärisysteemiä kuntoon. Helpompi alkaa tulosuunnasta kun alkaa purkaa kojelautaa.
juu, täytyypi huomenna vilkasta tuotakin,
kojetaulua tuossa tänään jo jonkin matkaa purkasinkin.. että näin tuon läpän vivun toiminnan.
Tuo puhalluksen voimakkuus ei heikkene havaittavasti oli säädin sitten kuumassa tahi kylmässä asennossa, ainoastaan lämpöä puuttuu..ja paljon :(
Noh, katsotaan josko huomenna jotain selviäisi.
kojetaulua tuossa tänään jo jonkin matkaa purkasinkin.. että näin tuon läpän vivun toiminnan.
Tuo puhalluksen voimakkuus ei heikkene havaittavasti oli säädin sitten kuumassa tahi kylmässä asennossa, ainoastaan lämpöä puuttuu..ja paljon :(
Noh, katsotaan josko huomenna jotain selviäisi.
Emännälle vaihdoin tuossa 3 golffin ja siinä oli syynä että ilmansäätö läpistä oli vaahtomuovi tiivisteet/eristeet kadonnut.
Pääsi puhaltaan kennon ohi 3 isosta reijästä jotka ovat lämmönsäätö läpässä.
Motonetistä retkipatjaa 5mm ja liimasin kontaktiliimalla 2-puolta uudet tiivisteet.
Ja samalla toki vaihdoin sisäkennon kun lämmityslaite oli irti.
Pääsi puhaltaan kennon ohi 3 isosta reijästä jotka ovat lämmönsäätö läpässä.
Motonetistä retkipatjaa 5mm ja liimasin kontaktiliimalla 2-puolta uudet tiivisteet.
Ja samalla toki vaihdoin sisäkennon kun lämmityslaite oli irti.
noniin, kurkkasin tänään tuon kaukalon, raitisilmasuodattimen ja putsailin vähän paikkoja siinä samalla kun kerran oli sekin auki. Ihan ok:lta näytti ainakin omaan silmään, suodatinkin.
yllättävän vähän oli lehtiä yms. paskaa tuonne kertynyt.
huomenna tarvitsen autoa joten jouduin ratin ja muut ajamiselle välttämättömät reteleet lyömään väliaikaisesti takaisin kiinni että pääsee huomenna tienpäälle.
Täytyy tuo kojelauta purkaa kokonaisuudessaan helvettiin alkuviikosta ja toivoa että vika olisi sitten vaikka tuolla läppien tiivisteissä.
yllättävän vähän oli lehtiä yms. paskaa tuonne kertynyt.
huomenna tarvitsen autoa joten jouduin ratin ja muut ajamiselle välttämättömät reteleet lyömään väliaikaisesti takaisin kiinni että pääsee huomenna tienpäälle.
Täytyy tuo kojelauta purkaa kokonaisuudessaan helvettiin alkuviikosta ja toivoa että vika olisi sitten vaikka tuolla läppien tiivisteissä.
Täälläpäin samaa vikaa, golf mk3 cabrio 2.0gti. Ei puhalla lämpöä sisälle vaikka letkut on tuli kuumat. Olen ihmetellyt mitä puhaltimista tulevat superlooni palat ovat, mutta nyt ilmeisesti selvisi. Eikun kojelautaa purkamaan ja rakentamaan uusia tiivisteitä! Ja vielä toinen outo vika aiheeseen liittyen on se että auton ollessa paikallaan tai hitaassa ajossa lämmöt nousevat 115asteeseen tai yli. Vaikka termostaatti otettu kokeeksi pois kokonaan ja flekti pyörii pakkosyötöllä kokoajan. Vika ilmeni samoihin aikoihin kuin lämpökato puhaltimessa! Vesipumppu on kunnossa ja jäähdytysjärjestelmään on laitettu pariin otteeseen forten jäähdytysjärjestelmän puhdistus aineet ja nesteet vaihdettu. Missä voisi olla vika?
Pasuunan kabiinin kylmyys
Juu, lorisi lämmityslaitteen kenno, ilmattiin, alkoi jopa tareta kabiinissa, ilo kesti kymmenen minuuttia. Lorina alkoi kuulua jopa kovempana, ja "lämmin ilma" entisellään. Ilmaus ei liene onnistunut? Kansivika poissuljettu. Auto -03 AVB TDI tomaatti. Nesteet vaihdettu ed. omistajan toimesta jakopäärempan yhteydessä 20tkm sitten.
Korjaamolla 3 tuntia...
Ei hyvää päivää; eilen yritettiin korjaamolla saada lorinaa loppumaan ja lämmintä tulemaan 3 tunnin ajan, yritykseksi jäi :( Pidettiin paisaria ylhäällä, ilmattiin kennon tuloputken reiästä, ja kaikkea muuta. Ei lämpene ja lorina jatkuu. Mitä seuraavaksi, neuvokaa viisaammat please :)
Kysyvä ei tieltä eksy...
Vastaan itselleni; soitin jäähdytinkorjaamolle--> Wurthin Hapanpesu kuumana kennoon, liotus yön yli, pitäisi aueta. Raportoin jahka ennätän kuinka käy, näkyy olevan aikalailla monen VW:n/ konsernin muiden autojen kohdalla sama ongelma...
Sama teksti Variantclub.fi sivuilla, kopioin omani, tosin siellä alter egoni on toinen.
Sama teksti Variantclub.fi sivuilla, kopioin omani, tosin siellä alter egoni on toinen.
Vesipumppu vaihdettu jakopäärempan yhteydessä n. 20 000 km sitten, ja vesi kiertää kennossa hyvin. Letkut lämpenevät normaalisti, koneen ollessa normilämpöinen menoletku jopa kuuma, paluu lähes yhtä kuuma jos puhallus sisätilaan päällä. Jos puhallus ei päällä, paluuletkukin kuuma. Eli epäilen vahvasti läpän sulkeutumisen puutetta kuuma-asennossa. Juurikin sen vuoksi koska kylmäpäähän säädintä käänettäessä kuuluu selvä kolaus/ lämpsähdys, kuumapäässä ei mitään...
E: Lämpömittari nousee siihen 90 asteeseen ja pysyy siinä normiajossa, kovalla pakkasella parkissa tyhjäkäynnillä vähän tippuu.
E: Lämpömittari nousee siihen 90 asteeseen ja pysyy siinä normiajossa, kovalla pakkasella parkissa tyhjäkäynnillä vähän tippuu.
Tässä kun on ollut nyt näitä pikku pakkasia niin tullu huomattua että pakastimella ajelen, eli siis Golf 3 1,8 kyseessä.
Eli se puhaltaa parhaimmillaan tyhjäkäynnillä sellaista hengityksen lämpöistä ilmaa että lasit juuri ja juuri pysyvät auki, mutta kierroksilla se sitten kyllä puhaltaa kuumaa. (kierrokset yli 4000)
Olen tähän mennessä vaihtanut termostaatin, sen lämppärin kennon, raitis suotimen, vesipumpun. Eivät vaikuttaneet asiaan.
Sitten löysin tämän keskustelun niistä läpistä siellä puhallin järjestelmässä ja tarkastin ne, olivat vähä kuluneet mutta vaihdoin koko järjestelmän uudemmasta golfista jossa ehjät.
Jäähdytin järjestelmän olen pessyt jollain Vorks? Torks? mikälie cyylärin pesu aine, kauheat kurat tuli mutta järjestelmää huuhdeltiin niin kauan että alkoi kirkasta vettä vain tulemaan.
Mutta ongelma on YHÄ läsnä eli tänäkin aamuna lasit pysy just ja just auki ja kuski jäässä edelleen.
EDIT. On muuten ensimmäinen kylmä kolmoskorinen jonka omistan, kaikki muut kyllä lämminnyt aivan älynopee
Eli se puhaltaa parhaimmillaan tyhjäkäynnillä sellaista hengityksen lämpöistä ilmaa että lasit juuri ja juuri pysyvät auki, mutta kierroksilla se sitten kyllä puhaltaa kuumaa. (kierrokset yli 4000)
Olen tähän mennessä vaihtanut termostaatin, sen lämppärin kennon, raitis suotimen, vesipumpun. Eivät vaikuttaneet asiaan.
Sitten löysin tämän keskustelun niistä läpistä siellä puhallin järjestelmässä ja tarkastin ne, olivat vähä kuluneet mutta vaihdoin koko järjestelmän uudemmasta golfista jossa ehjät.
Jäähdytin järjestelmän olen pessyt jollain Vorks? Torks? mikälie cyylärin pesu aine, kauheat kurat tuli mutta järjestelmää huuhdeltiin niin kauan että alkoi kirkasta vettä vain tulemaan.
Mutta ongelma on YHÄ läsnä eli tänäkin aamuna lasit pysy just ja just auki ja kuski jäässä edelleen.
EDIT. On muuten ensimmäinen kylmä kolmoskorinen jonka omistan, kaikki muut kyllä lämminnyt aivan älynopee
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo periksi piti antaa, en saa golfia lämpiämään ei sitten millään keinoilla ja uusilla osilla ynm. Amiksen opettaja ehdotti että asentaisin lämppärin kennon letkun välille lisä pumpun? eihä sellasta pumppua ole mikä toimisi siellä..anyway auto lähtee huoltamolla TAI myyntii TAI paaliin, alentaa mieli alaa niin pahasti kun rahaa palaa eikä vika häivy.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ootko koittanut valuttaa vettä kennon läpi, että olisko tukossa?
Jep! Tuli laitettua puutarha letku kiinni toiseen päähän ja paineella laskin niin kauan kunnes tuli kirkasta vettä läpite ja sen jälkee vielä Holts merkkisellä syyläri pesu aineella + kuumalla vedellä liuotus ja toinen huuhtelu, kenno lämpiää varmana sinne 90 hujakoille ainakin kun ei siihen kättä voi enään laittaa kun auto on käynyt n.10min.
Jos, niin sehän onkin sitten hauska vaihdettava...
Eikai se nyt niin kauhea ole vaihtaa? n.6tuntia menee siihen, kait sen nopeemminki tekee mutta mihkä tässä on kiire.
raitis ilma suod. tai sit yksinkertasesti sulla on kenno tukossa! yleismallin kiertovesipumpun lykkäät sinne letkun väliin maksaa jonkun 30e?
R.Suodatinta ollaan kokeiltu Vanhalla, Uudella ja ilman suodatinta, ei vaikutusta muutakuin puhallus tehoon oikeastaan.
Täytyypi käydä hakemassa vielä testiksi pumppu sinne letkun välille jos saisi vaikka lämpöstä hyttiin, tosin kyllähä siel rupeaa tarkenemaan kun asentaja käy nii kuumana kun hermot palaa. =D
ja HEI! Tuossa eilen huomasin vahingossa kun auto oli käynyt sen 30min niin alavesi letku oli edelleen jääkylmä, kuuluisiko sen lämmetä kuinka nopeasti? Tuossa ajassa termostaatti oli auennut jo 3-4 kertaa.
Mulla touranissa vastaava ongelma. Tulee lämmintä, kun on kierroksia isommin. Heti kun päästää tyhjäkäynnille, niin tulee lähes ulkoilmaa.
Olen vaihtanut vesipumpun, raitisilmasuodattimen ja termostaatin. Viikko sitten huuhtelin sitruunahapolla kennon, mutta mitään roskia en havainnut huuhtelunesteessä. Eikä siis mitään vaikutusta lämmöntuottoon.
Edit: Kun irrotin kennon letkuja tulipellistä, niin varauduin jäähdytinnesteiden lorahtavan reilusti maahan. Yllätyin, kun nestettä tuli vain joitakin tippoja. Eli ei juuri lainkaan. En ole avannut aiemmin ko. letkuja avannut, mutta ei kait ole normaalia? Voiko tästä jotain päätellä?
Noista lisäpumpuista en niin välitä. Onhan se aiemmin toiminut, joten jokin vikahan siinä täytyy olla, joka on korjattavissa.
Laitappa päivitystä, jos jotakin keksit ongelman ratkaisemiseksi. Itselläkin meinaa kiinnostus loppua tämän auton kanssa.
Olen vaihtanut vesipumpun, raitisilmasuodattimen ja termostaatin. Viikko sitten huuhtelin sitruunahapolla kennon, mutta mitään roskia en havainnut huuhtelunesteessä. Eikä siis mitään vaikutusta lämmöntuottoon.
Edit: Kun irrotin kennon letkuja tulipellistä, niin varauduin jäähdytinnesteiden lorahtavan reilusti maahan. Yllätyin, kun nestettä tuli vain joitakin tippoja. Eli ei juuri lainkaan. En ole avannut aiemmin ko. letkuja avannut, mutta ei kait ole normaalia? Voiko tästä jotain päätellä?
Noista lisäpumpuista en niin välitä. Onhan se aiemmin toiminut, joten jokin vikahan siinä täytyy olla, joka on korjattavissa.
Laitappa päivitystä, jos jotakin keksit ongelman ratkaisemiseksi. Itselläkin meinaa kiinnostus loppua tämän auton kanssa.
Edit: Kun irrotin kennon letkuja tulipellistä, niin varauduin jäähdytinnesteiden lorahtavan reilusti maahan. Yllätyin, kun nestettä tuli vain joitakin tippoja. Eli ei juuri lainkaan.
Huoltamolta antoivat kerran vinkin tohon että jos ei puhalla lämmintä, niin tyhjentää jäähdytys järjestelmän täysin, laittaa pelkkää vettä sisään, laitat auton käymään ja raotat kennon letkuja ja kahtot minkälaisella virtauksella vesi liikkuu siellä, JOS vieläkin tulee ihan pieni liru vaan niin sitten on jossakin tukos ynm...(vesi ihan vaan sen takia ettei ole klykoolia sitten joka paikassa)
Osaakohan joku kertoa, voiko webaston (alkuperäisasennus) vesipumppu ahdistaa vedenkiertoa koneessa? Webaston vesipumppu on ilmeisesti jumissa eikä siis toiminnassa tällä hetkellä. Tuli vain mieleen, että kiertääkö vesi jatkuvasti webaston kautta ja voisi näin ollen estää veden vapaan kierron?
Lämmintä tulee edelleen kovilla kierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä hyvin nopeasti kylmää eli kaupunkiajossa ei lämmintä tuu juuri lainkaan.
Lämmintä tulee edelleen kovilla kierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä hyvin nopeasti kylmää eli kaupunkiajossa ei lämmintä tuu juuri lainkaan.
Kyllä sen pitäis virrata varsin vapaasti webaston pumpun läpi, vaan jos se tosiaan on jumissa niin kannattanee avata se pumppu ja katsoa josko siellä on jotain moskaa pumppupesässä.
Se webaston pumppu on helppo purkaa ja kasata, pumppupesä on muistaakseni 4llä ruuvilla moottorissa kiinni ja välissä on o-rengas.
Pumppu on magneettivetoinen, eli moottori on täysin erillään vedestä ja voima välittyy magneettien avulla siipipyörään.
Itse olen yhden rikkoutuneen pesän vaihtannu webaston pumppuun...
Se webaston pumppu on helppo purkaa ja kasata, pumppupesä on muistaakseni 4llä ruuvilla moottorissa kiinni ja välissä on o-rengas.
Pumppu on magneettivetoinen, eli moottori on täysin erillään vedestä ja voima välittyy magneettien avulla siipipyörään.
Itse olen yhden rikkoutuneen pesän vaihtannu webaston pumppuun...
Kokeileppas ilmata järjestelmää siten että auto ei käy ja avaa paisuntasäiliön korkki... Puritele ylävesiletkusta siten että nestepinta nousee ihan täyttöreikää myöten.. toista vaikka 20 kertaa ja käynnistä auto ilman korkkia ja käytä normilämpöön ja toista äskenen,, sitten korkki kiinni ja tapahtuuko muutosta.. Näin itte aina ilmasin ja toimi hyvin. ihan itestään korkki kiinni ei kyllä lähe ilmat pois
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa