Golf mk4 käsijarrun säätö

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Vili1
-

Golf mk4 käsijarrun säätö

ViestiKirjoittaja Vili1 » 18.10.2013 17:45

Katsastussetä tuumasi, että käsijarru ei oikein toiminut. Oikean puolen oli saanut ottamaan, mutta vasen ei ollenkaan. Vaihdoin jarruvaijerit, mutta mielestäni tilanne ei parantunut. Ei ole enääniin jäykkä tosin. Ajattelin huomenna ottaa renkaan irti ja katsoa jarruja tarkemmin. Mitä sieltä pitäisi herkistellä (jarrusylinteriä sisään ja ulos?) vai voiko jarrua säätää jostain? Vasen puoli ei siis ota kun oikea ottaa ja jos käsijarrun säätää liian tiukalle niin oikea jarru laahaa. Vai menee jarrusatula uusiksi? Saabista tullut roplattua noita jarruja ja liukutappeja säännöllisesti, mutta nämä Volskin jarrut on minulle ihan uudet..

Kiitos neuvoista.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2013 17:52

Satuloiden päässä ei ole säätöä. Ainut säätö on vaijerin kireys.

Tarkista että sulla satulan käsijarruvipu liikkuu koko matkan ja palautuu kans. Jos ei palaudu niin teho heikkenee.

Jumittava mekanismi vaatii että satula avataan, putsataan ja kasataan uusilla tiivisteillä. Ensikertalaiselle vähän vaativampi homma, etenkin se kasaaminen. Tai sitten uusi satula.

Käyttöjarrussa ei siis mitään moitittavaa?

Vili1
-

ViestiKirjoittaja Vili1 » 18.10.2013 18:10

Joo, käyttöjarrut olit normaalit ja niissä ei ongelmaa. Ainoa maininta oli tuo käsijarru. Pitänee avata huomenna paikkoja katsoa miltä näyttää. Käsijarrun yläpäässä oleva holkki on vinossa vasemmalle (vasen puoli taaempana), eli siis se mekanismi varmaan siellä nyt jähmii. Mutta olipa nuo vaijeritkin ihan vahtokunnossa.

Muistaakseni motonetissä oli jarrusatuloiyakin myynnissä alle satasaella. Pitänee hakea sellainen jos ei muu auta.. Vaihto onnistunee parkkipaikalla räntäsateessa :)

Ai niin, saisikohan vasenta kaapelia kiristettyä laittamalla prikkaa tarpeeksi kahvan päähän väliin?

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2013 18:43

Mä en nyt saa päähäni että mitä holkkia tarkoitat.

Jarruvaijereiden säätövara pitäisi riittää. Jos ei riitä niin jossain on vikaa.

Jos vaihdat vaijerit niin hae alkuperäiset. Kolmet tarvikevaijerit itse olen vaihtanut alkuperäisiin kun ei ole kahta vuotta kestänyt. Yhdet niistä sentään vaan olen asentanut itse. :)

Satulan vaihtoon tarvit 7 mm kuusioavaimen joka kestää vähän vääntääkin. Sitä ei jokaisen pakissa ole.

Motonetin satula on 109,9 €.

Vili1
-

ViestiKirjoittaja Vili1 » 18.10.2013 21:14

Joo, oikeassa olet. Parempi vaihtaa koko satula jos siellä on jotain häikkää ja herkistelemällä ei lähde toimimaan.

Juu, 7mm kuusiokoloavain löytyy sekä suureen räikkään että jatkovarteen ;) joutunut tuota Saabin rotteloa jonkun verran roplaamaan..

Katotaas kuinka huomenna käy.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2013 21:45

Lisää profiiliin paikkakunta niin joku rahan ahnea tarjoaa korjaamaan ne :)

Klonksvaagen
-

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 18.10.2013 22:04

Bee neljä (<lue B4) diusissa lienee sama systeemi ?

ifa
-

ViestiKirjoittaja ifa » 20.10.2013 12:52

Mihinkä kohti tarvitsee 7mm. kuusiokoloa.

Sama systeemi Audissa.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.10.2013 14:22

Joo, komento takas. Jos irrottaa satulan kannakkeen niin tarvii 8 mm avaimen :)

Just eilen remppasin kaverin jarrut ja unohdin korjata tiedon kun oli kiire muihin huvituksiin...

Se tais sitten olla edessä kun satula on sillä 7 mm kuusiolla kiinni?

Vili1
-

ViestiKirjoittaja Vili1 » 20.10.2013 20:49

Nyt on kummatkin takajarrut käytetty levällään. Ei siis ihan atomeina, mutta jarrusylinterit ruuvailtu edestakaisin ja rasvattu. Kummatkin oli todella tiukassa, että sai liikkumaan. Samoin vasemman takajarrun toinen liukutappi oli niin jumissa, että crc:llä ja pihdeillä lähti irti.
Nämä herkistelemällä lähti kässäri toimimaan. Vika oli oikeassa jarrussa, luultavasti siinä liukutapissa ja jarrumännässä, joku oli todella tiukka.

Nyt kun kokeilin tunkilla, niin jarru otti niin hyvin, ettei käsin jaksanut pyörittää rengasta, samoin se pyöri hyvin kun päästi käsijarrun pois. Siis kmmatkin renkaat. Ei tekisi varmaan pahaa herkistellä etujarrujen tapit ja mänät myös. Autolla ajeltu kuitenkin jo 270tkm.

Toisella autollamme, 9-3 Saabilla on ajeltu myös melkein se 300tkm. Liukutapit olen putsannut aina renkaiden vaihdon yhteydessä ja samoin herkistänyt männät. On pysynyt jarruongelmat toistaiseksi poissa.

Tiistaina sitten takaisin katsurille arvuuttelemaan, josko menisi nyt läpi. Muuten kehui hyväkuntoiseksi katsastus-setä minun ensimmäistä Volskiani.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.10.2013 22:22

...niin jarru otti niin hyvin, ettei käsin jaksanut pyörittää rengasta
Se ei valitettavasti ole mitään, noin jarrutehon kannalta.

Vili1
-

ViestiKirjoittaja Vili1 » 22.10.2013 13:42

Noniin, nyt oli katsurisetä tyytyväinen. Vasen jarru näytti 1.4 ja oikea 1.5.

Eli mitä tein? Vaihdoin käsijarrukaapelit (oli ainakin kuoret rispaantuneet ja vähän jähmi vaijerit). Rasvasin (CRC) käsijarrumekanismin jarrujen päästä. Avasin jarrut ja herkistelin ja rasvasin (CRC) jarrumännät. Suihkutin männän suojatiivisteen välistä CRC:tä ja ruuvailin pari kertaa jarrumännät sisään ja ulos.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”