öljyä kytkinkopassa jetta mk2

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

öljyä kytkinkopassa jetta mk2

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 12.10.2013 16:51

tulipa kaadettua vahingossa vajaa laatikkoöljypurkki vaihelootan päälle öljynvaihdon yhteydessä. auto on mk2 jetta 1,6 kaasarikoneella. kytkinkopan päällä ei oo sitä muovista tulppaa, ja sinne pääsi valumaan öljyä. nyt luistaa kytkin niin paljon, että ei pahemmin kärsi kiihytellä. nyt on hyvät neuvot tarpeen. millä sen öljyn saa kytkinkopan sisältä pois irroittamatta koko laatikkoa? kylmällä koneella ei luista mutta heti lämmettyään sen aloittaa, ilmeisesti pääsee öljy roiskumaan pitkin kytkinlevyä

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 12.10.2013 23:06

Ettei olisi stefa mennyt?
Jos todella vain yli mennyttä öljyä niin koita siittä kytkinkopan päältä olevasta reijästä suihkia bräkyä sinne kytkinlevylle ja saada se puhtaaksi, ja toki koko koppaan suihkia sitä niin pal ku mahollista ettei jää öljamia sinne, liemet valuu sitten pihalle sieltä kytkinkopan alareunasta luontasta tietä pois.

Seuraava vaihtoehto sitten onkin sen koko lootan irrotus ja putsaus. Ellei jollain pelle pelottomalla ole vielä parempaa vaihtoehtoa tuolle. Itse kerran tehnyt näin kun yhden kotteron venakopan tiiviste vuosi kuin seula lopulta ja vuosi vastaavasta reijästä kytkinkoppaan josta seurasi hyvin lievä luisto, tuota bräkyä sai sitten suihkia pari purkkia koppaan monesta kulmasta ,mutta asettuihan se luistelukin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.10.2013 23:19

Mitäköhän tapahtuisi jos vaan antaisi luistaa sen mitä luistaa? Kuivuuko/haihtuuko öljy pois vai hajoaako kitkapinta?

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 12.10.2013 23:22

Itse koittaisin välttää luistamista/luistattamista minkä vain voi, kyllähän se öljykin aikanaan varmaan palaa sieltä mutta saattaapi olla sitten kitkapintakin entinen. Edelleenkin suosittelen ennemmin koittamaan suihkia vaikka pari purkkia sitä bräkyä sinne koppaan huolellisesti, se ei ainakaan vahingoita kytkintä toisin kuin öljy.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 12.10.2013 23:37

mitä on bräky? brake cleaneria vai? täytyypä heti huomenna koittaa, toivottavasti auttaa. on se jostain jo ylimääräisiä koittanut sylkeä pihalle ku loota alaosasta on märkä ja pitkin pohjaa on öljyä. eikös stefan vuotaminen pitäs näkyä hävikkinä mittatikussa? ja tosiaan vika ilmeni heti kun se purkki kaatui ja öljyt valu kytkimelle.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 12.10.2013 23:42

Jep brake cleaner on bräky. Tottahan sitä valuu sieltä pois jos on valahtanut sinne sisällekin, mutta nyt se mitä siellä on jäljellä olis hyvä saada pois. EN SUOSITTELE kokeilemaan polttamista tai odottelemaan haihtumista, tuo öljy kun ei oikein haihdu ja polttaessa voi palaa kytkinkin.

Ja tuo pihalle tulo tosiaan kastelee sen pohjan. Pitäisi myös hävikin näkyä tikussa jos koneesta tulee, ellei tule laatikon stefalta sitten, oliko laatikossa kuinka paljon öljyä kun vaihtoon ryhdyit, nyt kun on oikea määrä niin vuotaa helpommin kuin vajaa jos stefa mennyt kytkin akselilta, ei näet ole välttämättä kauheasti vuotanut enää jos ajatsitten vuotava stefa olisi päästänyt öljyä riittävästi pihalle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.10.2013 23:46

Tarkoittanee CRC:n Brākleeniä?

Itsekin vähän skeptinen olisin tuon luistattamiseen. Tiedä vaikka öljy saisi kitkamateriaalin murenemaan palasina pois...

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 13.10.2013 1:40

suihkitaan brake cleaneria kun hyllystä sattuu löytymään, ei taida tässä tapauksessa tolle bräkleenille hävitä. annanko olla aineet kopan sisällä auto parkissa vai ajelenko menemään? yön seisottuaan ei kytkin tosiaan luista, eli öljy on kitkapinnoilta kerennyt haihtua pois mutta roiskuu taas levylle kun ajelee. toivotaan että tämä auttaa, lisää vinkkejä otetaan vastaan jos muita hyviä keinoja löytyy.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.10.2013 16:01

Kannattaa henkisesti varautua kytkinlevyn vaihtoon...
Se levy kun on joka tapauksessa sen verran huokoista materiaalia, että öljy pääsee siihen imeytymään jolloin kaikkea ei saa pois millään konstilla...
Eli jos luistelu jatkuu niin laatikko irti ja uutta levyä kehiin...

Ja jos siellä kytkinkopan pohjalla on lammikoksi asti öljyä niin pois se pitää saada... Jos ei muuten niin poraa pieni reikä alakautta..

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 13.10.2013 16:29

Lähtökohtaisestihan kytkinlevy ja jarrupalat on samantien pilalla jos saavat öljyä päälleen. Joku voi sanoa että ei ne nyt niin äkkiä... Mutta ei sellaista osaa voi laittaa, esim asiakkaan autoon.
Jokatapauksessa jos cleaneri ei auta, niin se laatikon pois ottaminen vie aikaa noin 30min. Uuden levyn hinta tuskin päätä huimaa. Jokainen joka osaa vähän käyttää työkaluja ja on lukutaitoinen, niin vaihtaa levyn ihan helposti. :)

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 13.10.2013 17:36

toistaiseksi ainakin cleaneri autto ja luistamista ei oo enään esiintynyt. kiva vana vaan seurasi jonkuaikaa perässä ku ajeli, eli ylimääräset tais tulla kopasta pois.

joo ei tässä kytkinremonttia pelätä vaikka tuliskin eteen, ex-venton kanssa tuli kytkin ja laatikkojumpat tutuksi joten eiköhän homma saaha kohtuudella hoidettua, kokeillaan ensin jos tuosta kliineristä ois apua pitemmäksi aikaa, siltä ainakin toistaseksi vaikuttaa. kiitos näistä vinkeistä ja palataan asiaan jos apua tarvitaan :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa