Bora tyhjentää akun.. Miten vuotovirta mitataan?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

Bora tyhjentää akun.. Miten vuotovirta mitataan?

ViestiKirjoittaja OQO » 27.9.2013 18:53

Bora on tarvinnut viikon sisään pari kertaa apuvirtaa käynnistämiseen. Akku on puolitoista vuotta vanha Vartan tekele ja kävin sen tänään huoltamolla mittauttamassa. Tulos antoi käynnistystehoksi 70% eikä akku ollut ehtinyt apuvirran jälkeen ladata kuin ~20min mutta tuskin siis akussa on vikaa. Tässä käynnistysapujen välillä olen ajanut 100km pitkiä matkoja pari kertaa, joten akun olisi pitänyt ladata kyllä itsensä täyteen. Verkkovirrasta en ole ladannut kun ei ole ollut mahdollisuutta.

No seuraavaksi ajattelin mitata omistamallani yleismittarilla vuotovirran, mutta autosähköt ja sähköt yleensäkin on sen verran vierasta, jotta kysyn apua mittaamiseen.
Omistan tällaisen yleismittarin ja tarvitsisin apua oikean mittausasennon ja mittarin johtojen oikeaa paikkaa varten. Eli onko kuvassa näkyvä mittausasento oikea ja onko mittarin "kaapelit" oikeissa rei'issä? Jos on, niin olenko oikeassa, jotta seuraavaksi auto sammuksiin -> plussanapa irti -> yleismittarin musta johdin koskettamaan akun napaa ja punainen johdin koskettamaan akunkenkää? Eli mittari on akun ja auton välissä.

Olikos niin, että jo 1A on liikaa kulutusta ja se pitää etsiä esim. sulakkeita pois ottamalla?

Vai onko muita ehdotuksia vikapaikan löytymiseksi? Mitään valoja ei jää palamaan (olen tarkastanut takakontin ja hansikaslokeron) enkä ole sähkökytkentöjä tehnyt viimeksi kuin reilu vuosi sitten mankan parissa tähän autoon joten omista vääristä sähkökytkennöistä ei ole kyse. Autossa on kyllä se näihin kuuluva perusvika, että se ei tunnista ovien avauksia yms. joten ovet voivat napsahtaa lukkoon ja kattovalot jäädä palamaan omia aikojaan, joten voisiko sieltä löytyä vika vaikka valoja ei jää palamaan? Eli kuluuko virtaa siltikin jonnekin? Tämäkin vika on kyllä ollut jo ainakin toista vuotta.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.9.2013 20:14

Kyllä, joskin voisit valita tuon 200mA asennon.

Ja kyllä, akusta napa irti ja tuo mittari siihen väliin. Itse ottaisin maakaapelin irti, mutta en tiedä onko tämä suositeltava tapa. Kumpikin siis käy. Ja sulakkeita irroittamalla sitten näkee milloin virrankulutus tipahtaa. 1 ampeeri on aivan helvetisti, normitilanteessa puhutaan ehkä 50mA kulutuksesta.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 27.9.2013 22:21

Eikös -00 Borassa ole jo vähän viivettä virrankulutuksessa auton sammuttamisen ja "lepoasennon" välillä?

K. Seppä
-
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2006 11:32

ViestiKirjoittaja K. Seppä » 27.9.2013 23:07

Ainakin golffissa on viivettä joitakin minuutteja. Itse suosittelisin laittamaan mittarin päässä punaisen johdon tuohon 10A reikään ja kytkimestä valita tuon 10A myös. Tuolla mittarin sisällä on luultavasti 200mA sulake, joka palaa yllättävän herkästi. Siirtyy vaikka sitten tuohon 200mA asteikkoon kun on ensin saanut varmistettua ettei virtaa mene enempää.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 28.9.2013 0:15

Ike
Eikös -00 Borassa ole jo vähän viivettä virrankulutuksessa auton sammuttamisen ja "lepoasennon" välillä?

Mitäs tuo nyt sitten tarkoittaa suomeksi? Miten vaikuttaa tähän testiini?

Eikai tuo asteikko ja johtimen paikka mittarin päässä vaikuta muuta kuin siihen, että tuo 10 €:n mittari voi kärvähtää käyttökelvottomaksi? Eli ei muuta vikaa aiheuta muuta kuin testien keskeytymisen?

Onko CTEK MXS 3.6 -akkulaturista kokemuksia? Tarkoitus olisi hakea tuollainen ja ladata akku nyt aivan ensimmäiseksi täysinäiseksi ihan kunnon laturilla. Ja muutenkin olisi hyvä olla olemassa jonkin näköinen akkulaturi tulevaisuuden varalta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.9.2013 0:27

Eikai tuo asteikko ja johtimen paikka mittarin päässä vaikuta muuta kuin siihen, että tuo 10 €:n mittari voi kärvähtää käyttökelvottomaksi? Eli ei muuta vikaa aiheuta muuta kuin testien keskeytymisen?
Kiusahan tuokin on :)

Pistä konepelti auki, ovet lukkoon ja käy kahvilla. Mittaa vasta sitten. Ja tosiaan aloita tuolla 10 A alueella. Eikös sekin näytä kahden desimaalin tarkkuudella?

Tuohon hintaan ostaisin tehokkaamman automaattilaturin joka siis ei olisi ylläpitolaturi vaan "kertakäyttöinen".

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 28.9.2013 17:45

Noniin, testasin. Sammutin auton->avasin pellin->en lukinnut ovia, mutta odotin 10min ja irrotin plussanavan->vaihdoin mittarin punaisen johdon paikkaa ja mittasin tuolla 10A alueella. Tulos oli -0.77 ja toisella mittauksella heti perään 0.58. Taisi antureiden paikat vaihtaa käsissäni paikkaa välillä sillä merkki oli eri...
Ilmeisesti kulutus on siis n. 0.77A? Ymmärränkö mittaria oikein? Ja tämä on nyt siis täysin liikaa? Nytkö sulakkeita irroittelemalla se vikapaikka pitäisi löytyä?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.9.2013 18:24

Etumerkki kertoo virran suunnan, eli mittajohdot vaihtaneet käsissä paikkaa mittausten välillä, (kun suunta on vaihtunut.)
Irrottele nyt sulekkeet yksi kerrallaan ja katso putoaako kuorma jonkun sulakkeen kohdalla olennaisesti.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 28.9.2013 18:52

Joo, 0.77A on helvetisti liikaa. Pitäisi olla 0.07A että oltaisiin oikeassa suuruusluokassa.

Tuosta kun laskee niin hukkatehoa syntyy 8 watin edestä. Voisi olla esim. kaksi polttimoa.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 29.9.2013 9:04

0,77A heti mittarin kytkemisen jälkeen on ihan ok. Aina kun akkukenkä on ollut irti ja sen laittaa takaisin "herää" auto. Ja silloin se vie virtaa enemmän.

Laita ensin mittari kiinni ja sitten mielellään konepellin salpa kiinni ja ovet lukkoon. Sen jälkeen menee jonkin aikaa, niin virrankulutuksen pitäisi auton nukahtaessa pudota alle 50mA lukemiin kunnossa ollessaan.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 29.9.2013 12:59

Nyt on täaas testailtu. En huomannut HuHun viestiä ennen mittailuja, mutta havaitsin asian itse mittailujen puolessavälissä eli se kulutus nyt ei välttämättä ollut ihan 0.77 mutta yli 0.50A kuitenkin..
Muilla sulakkeilla kulutus pysyi n. 0.40 - 0.70 mutta sulakkeen nro. 14 irrotuksen jälkeen kulutus tipahti pienen odottelun jälkeen 0.10A. Löytyikö vikapaikka? Onko tuo kohtuullinen kulutus eli auton seisoessa muutaman päivän ei akku ehdi tyhjentyä liikaa? En testannut siis muilla mittarin tarkkuusalueilla kuin tuolla 10A.

Sulakekaavion kuvassa nro 14 kohdalla oli kattovalon kuva ja laitoin auton käyntiin sulakkeen irrotuksen jälkeen niin mittaristossa paloi takaluukun aukiolovalo eikä luukku auennut enää, kattovalo eikä sähköpeilit + sähköikkunat toimineet, kaukosäätöinen keskuslukitus ei toiminut... Muuta en yhtäkkiä havainnut. Mitä muuta tuon sulakkeen takana on ja miten selvitän mikä on se konkreettinen vikakohde?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 30.9.2013 11:49

Oisko takaluukun johtosarja? Varmaan johdot saranan kohdalla huonossa kunnossa

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 5.10.2013 21:17

Onko 0,09A liikaa virrankulutusta auton seisoessa? Sen verran auto nyt kuluttaa paikalla ollessaan. Ja tarkastin kulutusta sulake nro 14 kiinni, niin se on silloin n. 0,42A.
Voiko akun ottaa näin uudesta autosta huoletta kokonaan irti ja jättää lataukseen irtonaisena ja tarkastaa ettei se pura itse itseään?
Kun latasin akun tänään autossa kiinniollessa, otin laturin irti ja mittasin volttimäärän niin n. minuutin välein mittarista putosi volttimäärä 0.01 volttia.. Tuskin noin nopeasti kuuluu tyhjentyä? Mittari oli koko ajan kiinni navoissa ja kulutus oli siis tuolloinkin sen 0.09A. Onko siis liikaa vai ihan ok?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.10.2013 21:38

Irti vaan.

90 mA kuulostaa jo siedettävältä, mutta en tiedä mitä varsinainen ohjearvo olisi.

Juuri laturista irrotettuna jännite laskee ja on normaalia. Akun pitää antaa seistä ennen mittausta. Lisäksi 0,01 voltin tarkkuus voi olla harhaanjohtava. Mittari itsessään voi jo heittää pidempään päällä ollessaan tuon verran.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 9.10.2013 10:46

Tutkimukset jatkuu... akku purkautuu ilman tuota nro 14 sulakettakin.
Voiko laturin testata kotikontein jotenkin ettei akku purkaudu sen kautta? Jos voi niin miten?
Auton starttaus pitäisi varmistaa nyt muutaman päivän tuosta parkkikselta ennenkö ehdin paneutua asiaan enemmän , joten kumpi akunkenkä pitää ottaa yöksi pois vai pitääkö molemmat vai onko sillä edes väliä?

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 9.10.2013 10:47

Tutkimukset jatkuu... akku purkautuu ilman tuota nro 14 sulakettakin.
Voiko laturin testata kotikontein jotenkin ettei akku purkaudu sen kautta? Jos voi niin miten?
Auton starttaus pitäisi varmistaa nyt muutaman päivän tuosta parkkikselta ennenkö ehdin paneutua asiaan enemmän , joten kumpi akunkenkä pitää ottaa yöksi pois vai pitääkö molemmat vai onko sillä edes väliä?

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.10.2013 11:14

Miinusnapa ohjeistetaan yleensä ottamaan irti.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 9.10.2013 13:22

Miinusnapa on yleensä helpompi irroittaa... ja turvallisempi --> ei haittaa vaikka avain osuu vahingossa runkoon ;)

Laturia voisi testata ottamalla kokeeksi laturin sulakkeen pois siitä akun päältä ja katsoo purkautuuko silloin.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.10.2013 13:37

Laturin sulake, mitäs ihmettä. Ei mulla oo kummassakaan passatissa ollu mitään sulaketta laturilta tulevan johdon välissä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.10.2013 13:54

Jos/kun ottaa laturin päästä johdon irti niin kannattaa muistaa että se on jännitteinen ja aika paksua johtoakin vielä. Runkoon osuessaan saattaa sähähtää aika kovaakin.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.10.2013 14:05

Ehdottomasti AINA akun miinusnapa irti jos meinaa irrotella jotain muita sähköjohtoja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.10.2013 14:08

No sitten ei vuotovirtaa pääse testaamaan :)

Paitsi kun suojaa irrallisen laturin johdon ja sit laittaa akun takasin kiinni...

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 9.10.2013 14:15

Kyllä mulla Seatissa on myös laturille lattasulake (150A) siinä akun päällä, ja se samainen sulakesysteemi pitäs olla myös borassa ynnä muissa vastaavissa...
Itsellä otin sen sulakkeen irti kun vaihdoin laturia niin ei ollut jännitettä laturin liittimissä :)

Passatin virtajärjestelmästä en sitten sano mitään kun on muutenkin konehuoneessa aivan eri järjestelyt :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa