Bora tyhjentää akun.. Miten vuotovirta mitataan?
Valvoja: ffp jäsenet
Bora tyhjentää akun.. Miten vuotovirta mitataan?
Bora on tarvinnut viikon sisään pari kertaa apuvirtaa käynnistämiseen. Akku on puolitoista vuotta vanha Vartan tekele ja kävin sen tänään huoltamolla mittauttamassa. Tulos antoi käynnistystehoksi 70% eikä akku ollut ehtinyt apuvirran jälkeen ladata kuin ~20min mutta tuskin siis akussa on vikaa. Tässä käynnistysapujen välillä olen ajanut 100km pitkiä matkoja pari kertaa, joten akun olisi pitänyt ladata kyllä itsensä täyteen. Verkkovirrasta en ole ladannut kun ei ole ollut mahdollisuutta.
No seuraavaksi ajattelin mitata omistamallani yleismittarilla vuotovirran, mutta autosähköt ja sähköt yleensäkin on sen verran vierasta, jotta kysyn apua mittaamiseen.
Omistan tällaisen yleismittarin ja tarvitsisin apua oikean mittausasennon ja mittarin johtojen oikeaa paikkaa varten. Eli onko kuvassa näkyvä mittausasento oikea ja onko mittarin "kaapelit" oikeissa rei'issä? Jos on, niin olenko oikeassa, jotta seuraavaksi auto sammuksiin -> plussanapa irti -> yleismittarin musta johdin koskettamaan akun napaa ja punainen johdin koskettamaan akunkenkää? Eli mittari on akun ja auton välissä.
Olikos niin, että jo 1A on liikaa kulutusta ja se pitää etsiä esim. sulakkeita pois ottamalla?
Vai onko muita ehdotuksia vikapaikan löytymiseksi? Mitään valoja ei jää palamaan (olen tarkastanut takakontin ja hansikaslokeron) enkä ole sähkökytkentöjä tehnyt viimeksi kuin reilu vuosi sitten mankan parissa tähän autoon joten omista vääristä sähkökytkennöistä ei ole kyse. Autossa on kyllä se näihin kuuluva perusvika, että se ei tunnista ovien avauksia yms. joten ovet voivat napsahtaa lukkoon ja kattovalot jäädä palamaan omia aikojaan, joten voisiko sieltä löytyä vika vaikka valoja ei jää palamaan? Eli kuluuko virtaa siltikin jonnekin? Tämäkin vika on kyllä ollut jo ainakin toista vuotta.
No seuraavaksi ajattelin mitata omistamallani yleismittarilla vuotovirran, mutta autosähköt ja sähköt yleensäkin on sen verran vierasta, jotta kysyn apua mittaamiseen.
Omistan tällaisen yleismittarin ja tarvitsisin apua oikean mittausasennon ja mittarin johtojen oikeaa paikkaa varten. Eli onko kuvassa näkyvä mittausasento oikea ja onko mittarin "kaapelit" oikeissa rei'issä? Jos on, niin olenko oikeassa, jotta seuraavaksi auto sammuksiin -> plussanapa irti -> yleismittarin musta johdin koskettamaan akun napaa ja punainen johdin koskettamaan akunkenkää? Eli mittari on akun ja auton välissä.
Olikos niin, että jo 1A on liikaa kulutusta ja se pitää etsiä esim. sulakkeita pois ottamalla?
Vai onko muita ehdotuksia vikapaikan löytymiseksi? Mitään valoja ei jää palamaan (olen tarkastanut takakontin ja hansikaslokeron) enkä ole sähkökytkentöjä tehnyt viimeksi kuin reilu vuosi sitten mankan parissa tähän autoon joten omista vääristä sähkökytkennöistä ei ole kyse. Autossa on kyllä se näihin kuuluva perusvika, että se ei tunnista ovien avauksia yms. joten ovet voivat napsahtaa lukkoon ja kattovalot jäädä palamaan omia aikojaan, joten voisiko sieltä löytyä vika vaikka valoja ei jää palamaan? Eli kuluuko virtaa siltikin jonnekin? Tämäkin vika on kyllä ollut jo ainakin toista vuotta.
Kyllä, joskin voisit valita tuon 200mA asennon.
Ja kyllä, akusta napa irti ja tuo mittari siihen väliin. Itse ottaisin maakaapelin irti, mutta en tiedä onko tämä suositeltava tapa. Kumpikin siis käy. Ja sulakkeita irroittamalla sitten näkee milloin virrankulutus tipahtaa. 1 ampeeri on aivan helvetisti, normitilanteessa puhutaan ehkä 50mA kulutuksesta.
Ja kyllä, akusta napa irti ja tuo mittari siihen väliin. Itse ottaisin maakaapelin irti, mutta en tiedä onko tämä suositeltava tapa. Kumpikin siis käy. Ja sulakkeita irroittamalla sitten näkee milloin virrankulutus tipahtaa. 1 ampeeri on aivan helvetisti, normitilanteessa puhutaan ehkä 50mA kulutuksesta.
Ainakin golffissa on viivettä joitakin minuutteja. Itse suosittelisin laittamaan mittarin päässä punaisen johdon tuohon 10A reikään ja kytkimestä valita tuon 10A myös. Tuolla mittarin sisällä on luultavasti 200mA sulake, joka palaa yllättävän herkästi. Siirtyy vaikka sitten tuohon 200mA asteikkoon kun on ensin saanut varmistettua ettei virtaa mene enempää.
Ike
Eikös -00 Borassa ole jo vähän viivettä virrankulutuksessa auton sammuttamisen ja "lepoasennon" välillä?
Mitäs tuo nyt sitten tarkoittaa suomeksi? Miten vaikuttaa tähän testiini?
Eikai tuo asteikko ja johtimen paikka mittarin päässä vaikuta muuta kuin siihen, että tuo 10 €:n mittari voi kärvähtää käyttökelvottomaksi? Eli ei muuta vikaa aiheuta muuta kuin testien keskeytymisen?
Onko CTEK MXS 3.6 -akkulaturista kokemuksia? Tarkoitus olisi hakea tuollainen ja ladata akku nyt aivan ensimmäiseksi täysinäiseksi ihan kunnon laturilla. Ja muutenkin olisi hyvä olla olemassa jonkin näköinen akkulaturi tulevaisuuden varalta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kiusahan tuokin on :)Eikai tuo asteikko ja johtimen paikka mittarin päässä vaikuta muuta kuin siihen, että tuo 10 €:n mittari voi kärvähtää käyttökelvottomaksi? Eli ei muuta vikaa aiheuta muuta kuin testien keskeytymisen?
Pistä konepelti auki, ovet lukkoon ja käy kahvilla. Mittaa vasta sitten. Ja tosiaan aloita tuolla 10 A alueella. Eikös sekin näytä kahden desimaalin tarkkuudella?
Tuohon hintaan ostaisin tehokkaamman automaattilaturin joka siis ei olisi ylläpitolaturi vaan "kertakäyttöinen".
Noniin, testasin. Sammutin auton->avasin pellin->en lukinnut ovia, mutta odotin 10min ja irrotin plussanavan->vaihdoin mittarin punaisen johdon paikkaa ja mittasin tuolla 10A alueella. Tulos oli -0.77 ja toisella mittauksella heti perään 0.58. Taisi antureiden paikat vaihtaa käsissäni paikkaa välillä sillä merkki oli eri...
Ilmeisesti kulutus on siis n. 0.77A? Ymmärränkö mittaria oikein? Ja tämä on nyt siis täysin liikaa? Nytkö sulakkeita irroittelemalla se vikapaikka pitäisi löytyä?
Ilmeisesti kulutus on siis n. 0.77A? Ymmärränkö mittaria oikein? Ja tämä on nyt siis täysin liikaa? Nytkö sulakkeita irroittelemalla se vikapaikka pitäisi löytyä?
0,77A heti mittarin kytkemisen jälkeen on ihan ok. Aina kun akkukenkä on ollut irti ja sen laittaa takaisin "herää" auto. Ja silloin se vie virtaa enemmän.
Laita ensin mittari kiinni ja sitten mielellään konepellin salpa kiinni ja ovet lukkoon. Sen jälkeen menee jonkin aikaa, niin virrankulutuksen pitäisi auton nukahtaessa pudota alle 50mA lukemiin kunnossa ollessaan.
Laita ensin mittari kiinni ja sitten mielellään konepellin salpa kiinni ja ovet lukkoon. Sen jälkeen menee jonkin aikaa, niin virrankulutuksen pitäisi auton nukahtaessa pudota alle 50mA lukemiin kunnossa ollessaan.
Nyt on täaas testailtu. En huomannut HuHun viestiä ennen mittailuja, mutta havaitsin asian itse mittailujen puolessavälissä eli se kulutus nyt ei välttämättä ollut ihan 0.77 mutta yli 0.50A kuitenkin..
Muilla sulakkeilla kulutus pysyi n. 0.40 - 0.70 mutta sulakkeen nro. 14 irrotuksen jälkeen kulutus tipahti pienen odottelun jälkeen 0.10A. Löytyikö vikapaikka? Onko tuo kohtuullinen kulutus eli auton seisoessa muutaman päivän ei akku ehdi tyhjentyä liikaa? En testannut siis muilla mittarin tarkkuusalueilla kuin tuolla 10A.
Sulakekaavion kuvassa nro 14 kohdalla oli kattovalon kuva ja laitoin auton käyntiin sulakkeen irrotuksen jälkeen niin mittaristossa paloi takaluukun aukiolovalo eikä luukku auennut enää, kattovalo eikä sähköpeilit + sähköikkunat toimineet, kaukosäätöinen keskuslukitus ei toiminut... Muuta en yhtäkkiä havainnut. Mitä muuta tuon sulakkeen takana on ja miten selvitän mikä on se konkreettinen vikakohde?
Muilla sulakkeilla kulutus pysyi n. 0.40 - 0.70 mutta sulakkeen nro. 14 irrotuksen jälkeen kulutus tipahti pienen odottelun jälkeen 0.10A. Löytyikö vikapaikka? Onko tuo kohtuullinen kulutus eli auton seisoessa muutaman päivän ei akku ehdi tyhjentyä liikaa? En testannut siis muilla mittarin tarkkuusalueilla kuin tuolla 10A.
Sulakekaavion kuvassa nro 14 kohdalla oli kattovalon kuva ja laitoin auton käyntiin sulakkeen irrotuksen jälkeen niin mittaristossa paloi takaluukun aukiolovalo eikä luukku auennut enää, kattovalo eikä sähköpeilit + sähköikkunat toimineet, kaukosäätöinen keskuslukitus ei toiminut... Muuta en yhtäkkiä havainnut. Mitä muuta tuon sulakkeen takana on ja miten selvitän mikä on se konkreettinen vikakohde?
Onko 0,09A liikaa virrankulutusta auton seisoessa? Sen verran auto nyt kuluttaa paikalla ollessaan. Ja tarkastin kulutusta sulake nro 14 kiinni, niin se on silloin n. 0,42A.
Voiko akun ottaa näin uudesta autosta huoletta kokonaan irti ja jättää lataukseen irtonaisena ja tarkastaa ettei se pura itse itseään?
Kun latasin akun tänään autossa kiinniollessa, otin laturin irti ja mittasin volttimäärän niin n. minuutin välein mittarista putosi volttimäärä 0.01 volttia.. Tuskin noin nopeasti kuuluu tyhjentyä? Mittari oli koko ajan kiinni navoissa ja kulutus oli siis tuolloinkin sen 0.09A. Onko siis liikaa vai ihan ok?
Voiko akun ottaa näin uudesta autosta huoletta kokonaan irti ja jättää lataukseen irtonaisena ja tarkastaa ettei se pura itse itseään?
Kun latasin akun tänään autossa kiinniollessa, otin laturin irti ja mittasin volttimäärän niin n. minuutin välein mittarista putosi volttimäärä 0.01 volttia.. Tuskin noin nopeasti kuuluu tyhjentyä? Mittari oli koko ajan kiinni navoissa ja kulutus oli siis tuolloinkin sen 0.09A. Onko siis liikaa vai ihan ok?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Irti vaan.
90 mA kuulostaa jo siedettävältä, mutta en tiedä mitä varsinainen ohjearvo olisi.
Juuri laturista irrotettuna jännite laskee ja on normaalia. Akun pitää antaa seistä ennen mittausta. Lisäksi 0,01 voltin tarkkuus voi olla harhaanjohtava. Mittari itsessään voi jo heittää pidempään päällä ollessaan tuon verran.
90 mA kuulostaa jo siedettävältä, mutta en tiedä mitä varsinainen ohjearvo olisi.
Juuri laturista irrotettuna jännite laskee ja on normaalia. Akun pitää antaa seistä ennen mittausta. Lisäksi 0,01 voltin tarkkuus voi olla harhaanjohtava. Mittari itsessään voi jo heittää pidempään päällä ollessaan tuon verran.
Tutkimukset jatkuu... akku purkautuu ilman tuota nro 14 sulakettakin.
Voiko laturin testata kotikontein jotenkin ettei akku purkaudu sen kautta? Jos voi niin miten?
Auton starttaus pitäisi varmistaa nyt muutaman päivän tuosta parkkikselta ennenkö ehdin paneutua asiaan enemmän , joten kumpi akunkenkä pitää ottaa yöksi pois vai pitääkö molemmat vai onko sillä edes väliä?
Voiko laturin testata kotikontein jotenkin ettei akku purkaudu sen kautta? Jos voi niin miten?
Auton starttaus pitäisi varmistaa nyt muutaman päivän tuosta parkkikselta ennenkö ehdin paneutua asiaan enemmän , joten kumpi akunkenkä pitää ottaa yöksi pois vai pitääkö molemmat vai onko sillä edes väliä?
Tutkimukset jatkuu... akku purkautuu ilman tuota nro 14 sulakettakin.
Voiko laturin testata kotikontein jotenkin ettei akku purkaudu sen kautta? Jos voi niin miten?
Auton starttaus pitäisi varmistaa nyt muutaman päivän tuosta parkkikselta ennenkö ehdin paneutua asiaan enemmän , joten kumpi akunkenkä pitää ottaa yöksi pois vai pitääkö molemmat vai onko sillä edes väliä?
Voiko laturin testata kotikontein jotenkin ettei akku purkaudu sen kautta? Jos voi niin miten?
Auton starttaus pitäisi varmistaa nyt muutaman päivän tuosta parkkikselta ennenkö ehdin paneutua asiaan enemmän , joten kumpi akunkenkä pitää ottaa yöksi pois vai pitääkö molemmat vai onko sillä edes väliä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä mulla Seatissa on myös laturille lattasulake (150A) siinä akun päällä, ja se samainen sulakesysteemi pitäs olla myös borassa ynnä muissa vastaavissa...
Itsellä otin sen sulakkeen irti kun vaihdoin laturia niin ei ollut jännitettä laturin liittimissä :)
Passatin virtajärjestelmästä en sitten sano mitään kun on muutenkin konehuoneessa aivan eri järjestelyt :)
Itsellä otin sen sulakkeen irti kun vaihdoin laturia niin ei ollut jännitettä laturin liittimissä :)
Passatin virtajärjestelmästä en sitten sano mitään kun on muutenkin konehuoneessa aivan eri järjestelyt :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa