Kysymys Passatin etupään nivelistä?
Valvoja: ffp jäsenet
Kysymys Passatin etupään nivelistä?
Elikkäs kysymykseni koskee -98 passatin ylätukivarsista ja raidetangon päistä...
Kun varaosaliikkeestä tarjottiin kahdenlaisia varsia ja niveliä,toiset olivat Made in Italy ja toiset
"kuulemma" alkuperäisiä varaosia. Kummat mahtaa olla paremmat,vai onko niilä jotain eroa muutaku hinta??
Kun varaosaliikkeestä tarjottiin kahdenlaisia varsia ja niveliä,toiset olivat Made in Italy ja toiset
"kuulemma" alkuperäisiä varaosia. Kummat mahtaa olla paremmat,vai onko niilä jotain eroa muutaku hinta??
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei se toisen puolen kulumiseen vaikuta jos toiselle puolelle vaihtaa. Kompromissina voi vaihtaa laadukkaat tarvikeosat molemmille puolille.
Jos oikeasti vaihtoehtona on kaksi huonoa vs. yksi alkuperäinen niin laittaisin sen alkuperäisen ja odottelisin että on rahaa vaihtaa se toinenkin.
Mutta jossain on kyllä pahasti vikaa jos homma on kolmen kympin nivelestä kiinni... Suuntauksessakin menee suunnilleen sama aika ja vaiva.
Jos oikeasti vaihtoehtona on kaksi huonoa vs. yksi alkuperäinen niin laittaisin sen alkuperäisen ja odottelisin että on rahaa vaihtaa se toinenkin.
Mutta jossain on kyllä pahasti vikaa jos homma on kolmen kympin nivelestä kiinni... Suuntauksessakin menee suunnilleen sama aika ja vaiva.
Joo parashan olisi jos vaihtaisi kaikki laadukkaisiin osiin, näin tekisinkin jos autoilu olisi kaiken napa. Nykymaailmassa vaan on kustannukset nousseet sen verran, että on monesti mentävä sieltä mistä järjellisyyden rajoissa pääsee edullisesti. 30€ nivel + sen lisätyö on kumminkin viikon ruokasäkki ;) Ja jos sen vaihtaa monta vuotta etukäteen vähän turhana niin...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jotkin vaihtavat tukivarsi/nivel kerrallaan ja jotkin kaikki samalla kertaa. Jos on paljon ajettu auto, niin on todennäköistä, että väljää on vähän jo siellä täällä. Sellaisessa tapauksessa voi olla ajatusta vaihtaa kaikki kerralla, etenkin jos autolla meinaa vielä ajaa pitempään. Jos on vähemmän ajettu auto, niin yksittäisiä niveliä menee joskus ennen aikojaan, esim. jos ajaa sopivasti isompaan monttuun. Slamit.net -sarjaa ovat kehuneet, parhaasta en tiedä. Alkuperäiset tukivarret/nivelet ovat Lemförder -merkkisiä, niitä saa myös tarvikeliikkeistä - huomattavati edullisemmin kuin Laakkosen tiskiltä. Originaalit yleensä kestää n. 200tkm tai enemmänkin. Mikäli Lemförderin sarjan (tai yksittäisen tukiv.) ottaa tarvikeliikkeestä, joka ottaa sen Kaha Oy:n kautta, on sillä käsittääkseni Kahan myöntämä 3v takuu - aika kova sana. www.ojanpera.net myy myös Lemförderiä, mutta eivät myönnä kuin 1v takuun - tosin arpoivat puhelimessa 1v ja 2v -takuun välillä.
Raidetangon päissä eroja vasen/oikea?
Profiilin kulkimesta tuli hylky raidetangon päässä olevan väljyyden takia. No olihan siellä pari milliä "klappia", ei siinä mitään. Vaihdetaan kun kerran pari vuotta sitten tilaamassani Slamit:in tukivarsisarjapaketissakin oli sellaiset mukana.
Kopeloituani näitä kahta raidetangon päätä silmään ei sattunut mitään eroa niiden välillä?!
Kysynkin; onko vasemman- ja oikeanpuolisella raidetangon päällä eroja? Ovatko eri varaosanumeroilla?
Kopeloituani näitä kahta raidetangon päätä silmään ei sattunut mitään eroa niiden välillä?!
Kysynkin; onko vasemman- ja oikeanpuolisella raidetangon päällä eroja? Ovatko eri varaosanumeroilla?
Pitäisi Passattiin vaihtaa pari ylempää tukivartta eteen, ulommat päät väljät ja kolmannessa ylemmässä sisäpää murtumassa (ei korjauspakkoa).
Motonetissä näyttää olevan "edullisia" 35€/kpl ylätukivarsia. Ne ovat varmaan samaa kamaa kuin ebayssa myytävät 150€(+20-30€ pk) täydelliset (kiina/turkki-) sarjat?
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/171705/4
Olen käsittänyt, että halvimpien ebay-sarjojen alatukivarret ei käy 3BG-koriseen? Tästä syystä täysi satsi on turha, olen vaihtanut koiran luut juuri äsken ja raidepäät pari vuotta sitten. Miten työmäärän suhteen, saako pelkät yläpäät vaihdettua helpommin vai puretaanko koko pakka?
Olisiko tämä sarja laadukas "orggisosa" ja onko nämä ne neljä ylätukivartta? Hinta olisi 100€ toimitettuna.
Motonetissä näyttää olevan "edullisia" 35€/kpl ylätukivarsia. Ne ovat varmaan samaa kamaa kuin ebayssa myytävät 150€(+20-30€ pk) täydelliset (kiina/turkki-) sarjat?
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/171705/4
Olen käsittänyt, että halvimpien ebay-sarjojen alatukivarret ei käy 3BG-koriseen? Tästä syystä täysi satsi on turha, olen vaihtanut koiran luut juuri äsken ja raidepäät pari vuotta sitten. Miten työmäärän suhteen, saako pelkät yläpäät vaihdettua helpommin vai puretaanko koko pakka?
Olisiko tämä sarja laadukas "orggisosa" ja onko nämä ne neljä ylätukivartta? Hinta olisi 100€ toimitettuna.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
Pitäisi Passattiin vaihtaa pari ylempää tukivartta eteen, ulommat päät väljät ja kolmannessa ylemmässä sisäpää murtumassa (ei korjauspakkoa).
Motonetissä näyttää olevan "edullisia" 35€/kpl ylätukivarsia. Ne ovat varmaan samaa kamaa kuin ebayssa myytävät 150€(+20-30€ pk) täydelliset (kiina/turkki-) sarjat? http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/171705/4 Olen käsittänyt, että halvimpien ebay-sarjojen alatukivarret ei käy 3BG-koriseen? Tästä syystä täysi satsi on turha, olen vaihtanut koiran luut juuri äsken ja raidepäät pari vuotta sitten. Miten työmäärän suhteen, saako pelkät yläpäät vaihdettua helpommin vai puretaanko koko pakka?
Olisiko tämä sarja laadukas "orggisosa" ja onko nämä ne neljä ylätukivartta? Hinta olisi 100€ toimitettuna.
Motonetin osista kannattaa soittaa tai käydä ja kysyä suoraan Motonetin siitä liikkeestä, mistä aikoisit tukivarret ostaa. Noita tukivarsivalmistajia riittää maailmassa, ja siihen kun lisätään lukuisat tukivarsi-pakkaajafirmat päälle, niin merkkipaletti on erittäin laaja. Ihan täältä kotimaastakin saattaa saada "China Schrottia" tai laatumerkkiä, eikä hinnassa merkittävää eroa ole ollut.
3B ja 3BG tukivarsisarjojen ristiinkäymisestä en suoraltakädeltä tiedä; mites varaosanumerot täsmäävät, olisiko tuolla E-bayssä sekä 3B ja 3BG sarjoja kaupan, että myyjän esityksen näkisi jos eroja on. Jos en ETKA:sta ole selville saanut, olen laittanut paikalliseen Volkkariliikkeeseen sähköpostitiedustelun asiasta. Sinänsä oudolta kuullostaa, että hinnanasetanta vaikuttaisi tukivarsisarjojen käypäisyyteen.
Työmäärän suhteen ylemmät ovat helppo /helpohko vaihtaa, riippuen siitä lähteekö se ulompia tukivarsien päitä pitelevä pitkä pultti helposti pois, tai kääntäen, kuinka riittävä työkaluvalikoima on käytössä.
Kokemukseni mukaan alemmissa menee reilusti enemmän aikaa kuin ylemmissä. Eikä koko pakkaa tarvitse purkaa.
Linkin Herzog-sarjasta en osaa sanoa muuta kuin laita alle ja kokeile, eipä ole kallis, jos ei halpakaan. Joku varmaan tietää, tekeekö Herzog itse vai ostaako Kiinasta sarjansa. Myyjästä "Car Bock" on itselläni positiivisia kokemuksia ja voihan myyjältä kysyä monta ovat myyneet ja monta on tullut takaisin. Ei taida Herzog olla orkkisosa ja kyllä, nuo ovat ne neljä tukivartta ylhäälle, asennusosineen.
Noin ylipäänsä laadukkaimmat merkit on tämän säikeen alkupuolella listattukin: TRW, Lemförder. Lisäisin tähän FEBI- ja Moog -merkit. Näistä merkeistä useita on ollut myös Motonetissä kaupan, kuten joskus taannoin myös jotain halpismerkkiäkin kun asiaa selvittelin.
Myös Meyle-merkistä on kokemusta, mutta eipä ollut siitäkään 150tkm pidemmälle matkalle, vaikka aluksi olinkin toista mieltä merkin hyvyydestä. Meyle on tietojeni mukaan pakkausfirma tukivarsien osalta, no alihankintana nykyisin paljon toimitaan.
Eteen tulee vielä Slamitin markkinoima vahvistettu- tukivarsisarja, ei senkään sarjan tuotemerkki mikään autuaaksitekevä ollut kun sitä aikanaan tivasin kauppiaalta. Tämänpäivän merkkiä en tiedä.
Tässä kättä pidempää, videolla ja ilman: howto1 ja
howto2
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Vahvistettu tukivarsisarja
Täytysi ostaa 3b passattiin koko sarja tukivarsia, kun kaksinkappalein moisia kulkineita pihasta löytyy.
Hiukan tutkittuani:
Slamit 299€
Motonet 269€
Tuningkauppa 239€ (VW Passat 3B 11/1996 - 04/1999, mitä eroa ettei sovi -00 3beehen?)
Slamitin sarja saanut paljon kehuja, mutta ei viitsisi turhaan siihen rahoja laittaa jos nuo halvemman hintaiset ajavat saman asian...
Hiukan tutkittuani:
Slamit 299€
Motonet 269€
Tuningkauppa 239€ (VW Passat 3B 11/1996 - 04/1999, mitä eroa ettei sovi -00 3beehen?)
Slamitin sarja saanut paljon kehuja, mutta ei viitsisi turhaan siihen rahoja laittaa jos nuo halvemman hintaiset ajavat saman asian...
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Toiselta foorumilta lainattua:
Kaivoin vanhoista maileista asian esille kun on ajankohtaista omaankin vaihtaa taas varret uusiin. Eli etualavarressa se kartio on eri mitalla, vaihtumisajankohtaa ei taida kukaan ihan tarkkaan tietää? Jossain 2001-2003 välillä ehkä?
Mitä noita itse edellisessä rempassa vertasin niin pallonivelen malli selviää kun mittaa varren alapinnasta pallon pultin päähän mitan. "Vanha" malli on 95mm ja "uusi" malli 105mm. Kartiossakin on selvä ero mutta sen näkee vasta kun varsi on irti. Noista kartioista en mittaa ottanut ylös mutta silmämääräinen ero oli huomattava halkaisijassa, uudempi taisi olla ohuempi.
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.p ... A&start=50
Kaivoin vanhoista maileista asian esille kun on ajankohtaista omaankin vaihtaa taas varret uusiin. Eli etualavarressa se kartio on eri mitalla, vaihtumisajankohtaa ei taida kukaan ihan tarkkaan tietää? Jossain 2001-2003 välillä ehkä?
Mitä noita itse edellisessä rempassa vertasin niin pallonivelen malli selviää kun mittaa varren alapinnasta pallon pultin päähän mitan. "Vanha" malli on 95mm ja "uusi" malli 105mm. Kartiossakin on selvä ero mutta sen näkee vasta kun varsi on irti. Noista kartioista en mittaa ottanut ylös mutta silmämääräinen ero oli huomattava halkaisijassa, uudempi taisi olla ohuempi.
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.p ... A&start=50
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
400e tarvikeosista tai 570e OEM-laadusta, siinä ei pitäisi paljoa miettimistä olla.
Hommahan riippuu ihan omasta viitseliäisyydestä, jos alla on 245 leveät renkaat ja madallusta reippaasti niin ne nivelet kuluu varmasti vuodessa-kahdessa vaihtokuntoon riippumatta merkistä ja hinnasta. Loppuviimeksi nuo 120 euron ebay-sarjat varmasti ajaa asiansa jos vaan jaksaa joka kesä sitten käydä ne läpi ja vaihdella uusia.
Hommahan riippuu ihan omasta viitseliäisyydestä, jos alla on 245 leveät renkaat ja madallusta reippaasti niin ne nivelet kuluu varmasti vuodessa-kahdessa vaihtokuntoon riippumatta merkistä ja hinnasta. Loppuviimeksi nuo 120 euron ebay-sarjat varmasti ajaa asiansa jos vaan jaksaa joka kesä sitten käydä ne läpi ja vaihdella uusia.
400e tarvikeosista tai 570e OEM-laadusta, siinä ei pitäisi paljoa miettimistä olla.
Hommahan riippuu ihan omasta viitseliäisyydestä, jos alla on 245 leveät renkaat ja madallusta reippaasti niin ne nivelet kuluu varmasti vuodessa-kahdessa vaihtokuntoon riippumatta merkistä ja hinnasta. Loppuviimeksi nuo 120 euron ebay-sarjat varmasti ajaa asiansa jos vaan jaksaa joka kesä sitten käydä ne läpi ja vaihdella uusia.
Kaksi kertaa olen ostanut ebaysta ns. halvinta settiä ja molemmat ovat asiansa ajaneet. Toisella 14 osaisella (BMW) setillä ajoin 3 vuotta ja 100 000km. Ja molemmat sarjat laitettu madallettuihin semileveillä renkaille oleviin autoihin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Silti kuvittelen että jäjissään madalletuissa autoissa se nivel on silti koko ajan suunnitellulla toiminta-alueella. Pallohan siellä nivelen päässä on eikä se välitä mikä on asento.
Kyllä mä väitän, että se pallo hakkaa useammin siellä äärirajoillaan madalletussa.
Jos ei, niin keksikää parempi teoria :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa