Takapään puslat?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Takapään puslat?

ViestiKirjoittaja Daword » 4.9.2013 13:27

http://i40.tinypic.com/20f6q95.jpg

Mitenkä kriittinen osa puslat ovat vaihdon kannalta? autona passat 1.9tdi vm99
näyttää aika pahalta noi puslat omaan silmään.

mihin nämä vaikuttaa kun/jos ovat rikki vs uudet puslat? pitäskö vaihtaa ihan asap heti?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.9.2013 15:15

Ei tuo kuvassa kovin pahalta vielä näyttänyt... Totuushan voi toki olla toinen. Jos pusla on tukevan tuntuinen niin eipä tuolla taida mitään paniikkia olla vaihtaa, jos taas kumiosat on irronnu puslan "runko-osista" niin kannattanee vaihtaa uudet..

Jäljistä päätellen pusla on ottanut itseensä madallussarjan asennuksen seurauksena, eli ei ole vapautettu puslan jännitystä ja kumi on jäänyt kietryneeseen asentoon..

Tuota rikkiväinen vs. ehjä kysymystä en oikein ymmärtänyt, tottakaihan rikkkinäiset osat vaihdetaan ensitilassa... etenkin alustaan ja jarruihin yms. turvallisuuteen vaikuttaviin paikkoihin ;)

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.9.2013 15:31

Mulla kun oli puslat tuossa kunnossa niin katsurilta tuli hylky, korjauksen yhteydessä kun irrotettiin niin olivat totaalisen räjähtäneet ja täysin irti toisistaan.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 4.9.2013 17:53

Sama homma oli kun jultsulla.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 4.9.2013 19:07

madallus ollut jo pitkälti toistavuotta.

eli nyt kun uudet sinne kannattaa laittaa
niin miten se kiristetään ettei jää madalluksen vuoksi jännitykselle? voiko kiristää normaalisti renkaat ilmassa vai miten? (ei ole sellaista nosturii että sais renkaiden päälle painon)

Mitä oireita nämä vialliset/rikkinäiset puslat tekee?
sen huomannut että auto syö itseensä jokaisen epätasaisuuden ja kaikki tulee ihan penkkiin asti, kuin pulkalla ajais ja mielestäni tulee takaa nämä "värinät"

Katsuri huomautti näistä, mutta ei antanut edes korjauskehotetta? siksi mietein miten vakavasta viasta onkaan kyse?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.9.2013 23:01

Renkaat maassa se pitäs kiristää, tai ainakin tukivarret siinä asennossa jossa ne on auton ollessa pyörillään... Jos renkaat ilmassa kiristää niin tilanne oikeastaan vain pahenee ja uusille puslille käy samoin..

Lähinnä suuntavakauteen ja ohjaustarkkuuteen nuo puslat vaikuttaa, hieman akselistorakenteesta riippuen.
Se epätasaisuuksien selkeämpi tuntuminen menee luultavasti alustasarjan piikkiin = jäykempi kuin vakioalusta. Matala rengasprofiili vaikuttaa myös huomattavasti..

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 4.9.2013 23:24

http://www.motonet.fi/fi/tuote/182742/T ... -A6-II-vas
onkohan tämä oikea osa vm99 passattiin 2wd 1.9tdi
tuossa lukee A6 mutta tarkemmassa texti luettelossa oli maininta passat 97- etiäpäin.

tuntuu että hiljattain on pahentunut tämä töyssyt imevä vika ja takapäästä sen tuntee parhaiten pienessäkin nopeudessa. No kattoo miten vaikuttaa kun saa uudet vaihdettuu, saattaa toki nämöi takapään 225/40/18 Extra load Nexen9000 auttaa asiaa. (edessä perus n6000 ovat aika pehmoset)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 9.9.2013 13:01

Passatin takapuslat tuli vaihdettuu (alle 30min meni)

Mutta pitääkö käydä 4pyörä suuntauksessa? 3 pultin kiinnitys kohdat oli näissä uusissa isommat ja samalle kohdalle niitä ei saanut kyllä kuin n. suunnilleen

Ja nyt otti silmään että oikea takapyörä on 10mm sisempänä kuin vasen puoli? Miten voi olla mahdollista? vaikuttaako puslien vaihto tuohonkin?

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 9.9.2013 18:54

Jos viet suunnattavaksi ja haluat että molemmat akselit suunnataan niin varmista ennakkoon että suuntaavat myös taka-akselin. Muutamassa paikassa on ilmoitettu suoraan ettei 3B Passatissa saada taka-akselista suunnattua mitään, mitata kyllä voidaan ja etuakselin suuntaus onnistuu.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 11.9.2013 2:14

suuntaus tehty, taka akseli kuulemma kulkee vähän kierrossa, mutta aukasivat puslaa ja vasaralla hiukan lähemmäksi oikeaa säätivät.

oikea takapyörän Camper kulma on päin sitä, eli on sisään päin kallistusta, onko se sitten sitä negatiivista camper kulmaa ja sille ei voi kuulemma tehdä mitään?
vasen puoli on kyllä ihan normaali.. ihme juttu.

muuten tuli kyllä ihan hyvä ajettava maantie nopeuksissa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 11.9.2013 17:20

Takapään akseli on enemmän vasemmassa laidassa, koska puslat kävi irti ja uudet tilalle.

Kävi haaveri kaverille joka alkoi tekeen 4pyörä suuntausta.
Taka akselin tasauksessa jätettiin vasemman puslan ruuvit kiinni runkoon ja oikenpuoleiset avattiin rungosta jonka jälkeen annettiin nuijaa. No kyllähän se liikku, mutta puslan kustannuksella, eli puslan liimaukset repeytyi irti muotistaan n. 3-4mm


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa