1.8 16v kilpurin lämmöt

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

1.8 16v kilpurin lämmöt

ViestiKirjoittaja VilleVee » 25.8.2013 22:17

Autocross-luokan kakkis golffi kr koneella ja tykkää lämmetä aika paljon. Konetta vähän kutiteltu (n.185hp). Tällä hetkellä kiinni uusi Transportterin syyläri kahdella motonetin flektillä. Molemmat flektit ajossa päällä ja lämmöt nousee kuudessa kierroksessa (hyvinkään rallicross rata) 120 asteeseen. Vesipumpun tsekkaus/vaihto suunnitteilla. Olisiko kellään ideoita mistä kova lämpeneminen johtuisi? Syylärin koosta ei pitäisi olla kiinni sillä kokoa on 355x720mm. Löytyykö kr:ään kylmempää termaria? Termarin kokonaan poisto ei ole kuulemma kannattavaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.8.2013 22:38

Ootko seurannut öljynlämpöjä? Kai siinä öljynjäähdytin sentään on? Jo vakio KR-kone kun tykkää käydä turhan kuumana kun pidempään vetää lappu lattiassa. Omassa ffp cup -laitteessa öljynjäähdytin ratkaisi kaikki lämpöongelmat.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 25.8.2013 22:54

Ei ole öljynjäähdytintä, mielessä on kyllä käynyt. Autosta riisuttu kaikki sisältä niin ei ole kuin jenka-, öljynpaine- ja vedenlämpömittarit. Minkä kokoinen öljyjäähy sulla on?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.8.2013 23:39

En löytäny tähän hätään mitään mittoja tai kuvaakaan, mutta ei se iso oo. Oisko joku 10 x 25 cm, nelisen senttiä paksu. Mut kyllä sä jäähdyttimen ehdottomasti tarvit!

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.8.2013 23:43

Kitti, jossa kenno ja laippa öljynsuodattimen jalkaan tuli MDComprexilta!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.8.2013 23:45

Onko se säädetty mitenkään eksoottisesti? Eikös aikainen sytytys ja laiha seos nosta lämpöä, mutta onko vaikutus noin dramaattinen?

Mutta kai se vesipumppu ensimmäinen tarkastus olisi?

Millaisia keskinopeuksia tulee kun ongelma on päällä? Onko nesteet terveen näköisiä, ettei ole mitään "paikkasin vuotavan kennon kananmunalla" -ratkaisuja?

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 25.8.2013 23:58

Syyläri on ihan tuliterä. Bensaa syöttää 2x48mm dellorton vaakaimua ja virranjakajana on saabista otettu keskipakosäätimellä oleva boschin jakaja. Tulpat oli ihan ok näköiset ja kakkua menee 5litraa/8 kierrosta, ihan hyvissä säädöissä tuntuu olevan. Täytyypi kokeilla tuo öljynjäähdytin homma.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2013 0:00

Taitaa olla pikkusen halvempi jos vika löytyy ensin vesipumpusta? :)

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 26.8.2013 0:04

Juu tottakai vesipumppu tsekataan tässä ensin ;). Tuskin liian laihalla se kuitenkaan käy.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2013 0:05

Mutta eihän se ole ihan korvakuulolta säädetty?

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 26.8.2013 6:19

Ei oo korvakuulolla säädetty :D, edellinen omistaja säädättänyt penkissä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.8.2013 8:46

Jos vakio KR jo lämpenee rata-ajossa liikaa, niin tuollainen 50 hepalla viritetty kyllä varmasti lämpenee vielä enemmän. Kyllä mä edelleen vahvasti tarjoan sitä öljynjäähdytintä, ei se niin kallis investointi oo.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.8.2013 10:20

Kai ne flektit pyörii oikeaseen suuntaan.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 26.8.2013 10:54

Joo flektit pyörii oikein päin. Kyllä meinasin sen öljyjäähynkin hommata kun on jo valmiina öljynsuodattimen yläpuolelle haara sille tallissa.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 27.8.2013 22:23

Tuli tässä mieleen että minkälaisissa lämmöissä teillä on öljyt ollu ffp-kilpureissa? ja minkälaista öljyä ootte käyttänyt? Itellä tällä hetkellä Valvolinen 20w50, hyvin pelannu mulla ja näyttivät käyttävän samaa öljyä historic-luokan ykköskoppasessa golffissakin. Öljynlämpö mittarin ja öljyjäähyn asennus tässä suunnitteilla.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.8.2013 22:42

samaa öljyä olen käyttänyt.

Jätä vaan termari pois. Ei sillä mitään tee kesäkäyttöisessä autossa. Tai poraa ainakin isompi reikä ohivirtausreiäksi.

Oletko varma, että lämmöt oikeasti nousee 120 asteeseen. Eli toimiiko mittari oikein?

16V:n ongelma on vesikierto. Krossissa nopeudet on pieniä, joten sekään ei helpota asiaa. Öljynjäähdytin on ehdoton, ja itsellä ainakin auttoi. Ja tosiaan tuo sytkä tuo mukanaan lämpö-ongelmia jos on pielessä.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 27.8.2013 22:57

Mikäli lämpöongelmat ei vähene öljyjäähdyttimen asennuksen jälkeen, niin vien auton penkkiin säädettäväksi. Edellinen omistaja kyllä hieman varoitteli lämpöongelmista 4 kierroksen jälkeen (krossissa ajetaan vain 4 kierrosta per lähtö). Nyt olisi tarkoituksena mennä ajaa harjoitus-ek:lle, mutta lämmöt täytyisi saada kuriin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.8.2013 23:34

Laskeeko lämpö rauhallisessa ajossa normaaliin lukemiin? Entä keittääkö missään vaiheessa?

Onko sulla alkuperäinen öljynlämpömittari että mitä se näyttää?

Kuinka iso se nykyinen jäähdytin on? Mallisarjan levein 675 mm löytyy TD:stä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.8.2013 0:37

^
Onko sulla alkuperäinen öljynlämpömittari että mitä se näyttää?
->
Autosta riisuttu kaikki sisältä niin ei ole kuin jenka-, öljynpaine- ja vedenlämpömittarit.



Kuinka iso se nykyinen jäähdytin on? Mallisarjan levein 675 mm löytyy TD:stä.

->
Tällä hetkellä kiinni uusi Transportterin syyläri kahdella motonetin flektillä.

Syylärin koosta ei pitäisi olla kiinni sillä kokoa on 355x720mm.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.8.2013 1:29

Näköjään siis pitää kehittää tuota sisälukutaitoa.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 28.8.2013 6:25

En ole päästänyt keittämään. Jälkilämpöä olen poistanut käyttämällä varikolla tyhjäkäyntiä. Joutuu käyttää n. 10min että laskee 90 asteeseen jolloin yleensä sammutan auton. Lämmöt laskee normaalisti ja ei hävitä nesteitä.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 30.8.2013 12:21

mulla oli omassani 1.5l/130hv samaa lämpö ongelmaa. puristussuhde 14.2:1 lämmöt oli nätillä ajolla hiukan alle 100. kaasua polkas nii heti yli satasen meni. jätin termarin pois ja asensin lämpömittarin uusiksi ja jarkuvasti imevän flektin. nyt lämmöt on 60-80 satetta, rippuen ajotavasta.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 31.8.2013 9:48

Juu tätä autoa yritetään juuri parantaa että lämmöt pysyisi kurissa urku auki mentäessä ;). Onkos muuten kukaan asentanut jälki-asennus öljynlämpömittaria siihen KR:n vakio öljynlämpöanturiin? Kun vakio mittaristoa en viitsisi pelkän öljylämmön takia virittää.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 31.8.2013 16:10

Onko käytössä yksiosainen vesipumpun hihnapyörä? On nimitttäin olemassa luistavia hihnapyöriä, jotka on tarkoitettu ohjaustehostimellisiin ja kahdella hihnalla.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 1.9.2013 20:44

Minkä kokoisia öljyjäähyjä teillä on ffp-cup kakkiksissa yms KR koneisissa kilpureissa? Tällä hetkellä arvon mocalin 19-rivisen (147x230x51mm) ja 25-rivisen (194x230x51mm) välillä.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 15.10.2013 19:02

Noniin olin taas sunnuntaina ajamassa kilpurilla ja nyt pysyi lämmöt kurissa pisimmässäkin vedossa (11 kierrosta). Eli vakio öljyjäähy otettu pois ja Mocalin 19-rivinen öljyjäähy asennettu. Syylärin vaihdoin pienempään (320x625mm), että öljyjäähy saa paremmin viileää ilmaa. Samalla tsekkasin termarin ja vakio 87 asteinen siellä oli, sen tilalle vaihdoin transiitin 75 asteisen termarin. Öljynlämpömittarin asensin myös. Lämmöt olivat nyt öljy: n.110 ja vesi: n.95.

PS. Kyllä nelikko audi kuskia taisi hieman ottaa päähän kun huomasi taustapeilistä, että se pikku kolvi ei jäänytkään vaan ottikin kiinni ;).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa