Ajattelin tehdä aiheesta langan kun sitä en sattunut haulla löytämään..
Olen ite pessyt aina silloin tällöin oman AHU (360tkm, vakio, 200tkm lähtien Teboilin Diamond dieseliä 5w-40 10l tonkissa käytetty, 10tkm vaihdettu) moottorin seuraavasti:
1. Moottorin normaalista ajosta lämpinä, antaa jäähtyä kahvittelun verran
2. Vanhaa öljyä hitusen pois propusta, 0,5l ja tilalle saman verran löpöä
3. Tyhjäkäyntiä viitisen minuuttia
4. Öljyt pois ja puhallus paineilmalla täyttöaukosta, jotta tyhjenee paremmin
5. Hehkut pois syöttöpumpun johto irti, suodattimen puhdistus löpöllä
6. Löpöä sen öljytilavuuden verran sisälle ja startilla pyörittelyä minuutin verran
7. Löpöt pois ja suodattimen puhdistus
Vaiheet 6 & 7 toistetaan niin kauan kunnes akku loppuu tai pois tuleva löpö on puhdasta --> pari kolme kertaa. Jos sattuu olemaan öljyä tonkanpohjalla niin laitan sitä pesulöpön sekaan.
8. Hehkut ja pumpun johto paikoilleen, moottorin ulkopuolinen pesu
9. Uusi suodatin ja pesuöljyt, yleensä samaa 5w-40 505.00/1 öljyä, mutta halvinta.. ja näillä rauhallista ajoa markettiin ja takas 30km.
10. Pesuöljyt pois ja paineilmalla puhallus, jotta löpönsekainen öljy poistuisi paremmin.
Pesuöljyn mukaan tarttuu joskus vielä nokea, tai pikemminkin nokihiutaleita, jos paljolti niin uusi suodatin tai "uuden" pesu
11. Uudet DiamondDieselit koneeseen ja nautitaan kirkkaista öljyistä ja hyvästä käyntiäänestä
En ole kyllä yhtääkään pelännyt "paskojen" tukkivan öljykanavia jos sitä rähmää ei juurikaan ole. Hehkut poistettuna puristuksia sylinterissä ei ole ja käy kevyesti eikä rasita akkua. Ei käy myöskään turbon päälle kun ei pyöri.
Hintaa tällaiselle pesulle tulee 15e löpöistä ja 20e pesuöljystä plus 7e mahdolliseen ylimääräiseen suodattimeen.
Nyt ajattelin kokeilla tätä ihmeellistä RVS ainetta kun olen ajanut 7tkm nykyisillä öljyillä.
Mites muilla?
Moottorin öljytilan pesu / huuhtelu
Valvoja: ffp jäsenet
1.9tdi avg
vanhat öljyt pois 8tkm-10tkm
valumista odotellessa mr muskelia ahtimen siiville,
0w-40 mobilit koneeseen + uusi suodatin.
urku auki pari kertaa.
suoritus kestää n. 30min
viimeksi mitattu savu arvo oli 0.1
mitään muita "taikoja" ei tuu tehtyä.
toi toimempide mistä puhuit niin ei taida olla ihan niin halpaa korjaamolla.
kaikki ei öljyjen kanssa kuitenkaan itse sotke/ole mahdollisuutta edes.
Onko toi rvs jotain humpuuki litkua? miksi sellaista edes pitäisi käyttää?
vanhat öljyt pois 8tkm-10tkm
valumista odotellessa mr muskelia ahtimen siiville,
0w-40 mobilit koneeseen + uusi suodatin.
urku auki pari kertaa.
suoritus kestää n. 30min
viimeksi mitattu savu arvo oli 0.1
mitään muita "taikoja" ei tuu tehtyä.
toi toimempide mistä puhuit niin ei taida olla ihan niin halpaa korjaamolla.
kaikki ei öljyjen kanssa kuitenkaan itse sotke/ole mahdollisuutta edes.
Onko toi rvs jotain humpuuki litkua? miksi sellaista edes pitäisi käyttää?
Onko toi rvs jotain humpuuki litkua? miksi sellaista edes pitäisi käyttää?
Tuota lukenut? On kai sitä testattu muutenkin kuin tv-shopin toimesta. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=23359
Tässä lähipiirissä ei kenelläkään ole kokemusta tuosta RVS:stä ja nurkissa on jokunen vanha rotisko joita voisi koittaa elvyttää (mm. 165 verkku ja 5000 fordi). Kokeillaan käyttiksellä ensin ennen kuin aletaan tilailemaan noihin traktoreihin.
Ajattelin, että ajan nyt 7000km eilen vaihdetuilla öljyillä ja sitten laitan tuon ensimmäisen rvs:n. Tarkoituksena olisi pistää kulutukset yms. ylös nyt toistaiseksi. Tulee tässä kuitenkin toistakymmentä tankkausta (á 850km / tankki / 4-5l/100km), että ajattelisin jotain vertailupohjaakin tulevan jo jos ajaa ennen VRS:ää 10tkm ja sen jälkeen toisen. Kestänee tämä tutkimus jonnekin pääsiäisen tienoille näillä ajo määrillä.
Jos jollakin on hyvä työjärjestys 3b/apu passatin moottorin ja turbon pesuun niin otetaan ilolla vastaan.
Irtonaisena näitähän on ilo pestä kun painepesurilla ja kuumalla losottaa kannet ja lohkot puhtaiksi.. =P
Ajattelin, että ajan nyt 7000km eilen vaihdetuilla öljyillä ja sitten laitan tuon ensimmäisen rvs:n. Tarkoituksena olisi pistää kulutukset yms. ylös nyt toistaiseksi. Tulee tässä kuitenkin toistakymmentä tankkausta (á 850km / tankki / 4-5l/100km), että ajattelisin jotain vertailupohjaakin tulevan jo jos ajaa ennen VRS:ää 10tkm ja sen jälkeen toisen. Kestänee tämä tutkimus jonnekin pääsiäisen tienoille näillä ajo määrillä.
Jos jollakin on hyvä työjärjestys 3b/apu passatin moottorin ja turbon pesuun niin otetaan ilolla vastaan.
Irtonaisena näitähän on ilo pestä kun painepesurilla ja kuumalla losottaa kannet ja lohkot puhtaiksi.. =P
ahu ei ole vnt joten ei tarvetta sen puolesta putsailuille/muskeli kylvyille.
miksi ehjää autoo pitää lähtee uittaan rvs kylvyssä? hyvät öljyt vaan ja kovaa ajoo eikä järkeile liikoja :D
Mksi ehjää autoa pitää uittaa Muscelilla? Tai miksi autoa pitää vahata, puhdistaa?
Lue se RVS-ketju ja jutut siitä muualtakin.
Tuolla vagarenan puolella on ollut juttua tutkimuksista, joiden mukaan tutkitut öljyt ihan uutena toimivat huonommin kuin muutama tuhat mailia ajetut. Kuulemma liittyy joidenkin lisäaineiden aktivoitumiseen.
Ettei ihan offtopic menisi, itse laitan jonkun edullisen moottoripesun koneeseen joka 3.tai 4. öljynvaihto. Eli öljyt kuumaksi, aine sisään, tyhjäkäyntia vartti ja öljyt pois, uudet tilalle. Tuo löpökonsti vamasti pesee aika tehokkaasti. Tosin on autokorjaajia, jotka eivät kovin mielellään suosittele ahkerasti pestävän moottoreita sisäpuolelta laakereiden rikkoontumisen pelossa (tarkoittaa ilmeisesti noita kaupallisia moottorinpesuaineita).
Ettei ihan offtopic menisi, itse laitan jonkun edullisen moottoripesun koneeseen joka 3.tai 4. öljynvaihto. Eli öljyt kuumaksi, aine sisään, tyhjäkäyntia vartti ja öljyt pois, uudet tilalle. Tuo löpökonsti vamasti pesee aika tehokkaasti. Tosin on autokorjaajia, jotka eivät kovin mielellään suosittele ahkerasti pestävän moottoreita sisäpuolelta laakereiden rikkoontumisen pelossa (tarkoittaa ilmeisesti noita kaupallisia moottorinpesuaineita).
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa