Golf MK4 ilmastointi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

Golf MK4 ilmastointi

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.8.2013 16:40

Moro

Ilmastointi lakkasi puhaltamasta kylmää ilmaa laturin vaihdon jälkeen.
Kylmäaineet täytetty noin kk sitten.
- Mistä tietää toimiiko kompura?
- Kattelin climatronicilta koodit ->ei vikakoodeja
- Climatronicin diaknostiikan kautta kattelin antureita.
Yksi anturi näytti -99C (Channel 45 Täältä selailtuna )

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.8.2013 20:43

Mittareilla näkee parhaiten toimiiko ilmastointi yhtään. Onko kompuran liitin kiinni ja tuleeko siihen virtaa?

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 5.8.2013 21:23

Menikö hihna oikein,ettei kompura pyöri väärään suuntaan?? Kolmoskoppasessa jos on moniurahihnalla niin saa laitettua hihnan silleen että pyörittää selkäpuolella ja silloin ei kompura puhalla kylmää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.8.2013 23:10

...pyörittää selkäpuolella ja silloin ei kompura puhalla kylmää.
Alkaakos se muuten sitten lämmittämään vai ei toimi mitenkään? Hajoaako jotain?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 6.8.2013 10:22

Tänään katselin lisää antureiden antamia arvoja.

- Channel 19 -> arvo 0 -> Ei vikaa
- Channel 49 -> arvo 0 -> Kompressorin rpm/min 0.
Ei taida koko kompressori pyöriä.

Menikö hihna oikein,ettei kompura pyöri väärään suuntaan??

Mitenkäs sen moniurahihnan pitää mennä?

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 6.8.2013 10:46

No hei ei se lämmitä mutta kolmosessa ei ainakaan tullut kylmää mutta ei hajonnutkaan. En tiedä miten hihnan pitää mennä nelosessa,mulla oli kolmoseen joku laittanu väärin sen hihnan ja oli se hihnakin 10mm liian pitkä.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 6.8.2013 14:38

eiköhän nyt ihan helpoin ja ensimmäinen asia mitä tarkistetaan on että pyöriikö se kompuran keskiosa. Eli konepelti auki, (mahdollisesti taskulamppu käteen) ja kattelemaan että pyöriikö se.

mitä esim. channel 43 näyttää? entäs 4, 5 ja 6?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 6.8.2013 15:29

pyöriikö se kompuran keskiosa

Ei pyörinyt kompuran mutteri

mitä esim. channel 43 näyttää? entäs 4, 5 ja 6?


Auton ollessa kylmä näytti:
- Channel 4 = 24
- Channel 5 = 27
- Channel 6 = 26
- Channel 7 = 29
- Channel 43 = 0.0

Auton ollessa lämmin näytti:
- Channel 4 = 61
- Channel 5 = 55
- Channel 6 = 46
- Channel 7 = 138
- Channel 43 = 0.0

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 6.8.2013 16:32

channel 43 on paine, eli joko siellä on piuha irti paineanturista tai aineet ovat karkaneet pihalle. tämä siis olettaen että tuossa channel 43 pitäisi olla tieto? onko täällä joku jolla on tuollainen ja voisi tarkistaa omasta caarastaan että mikäs siinä on luku?

muutenkin kyllä aika ihmeelliset luvut sulla kun auto on lämmin...

Koodi: Valitse kaikki

4   Exterior Temperature - Delayed °C
5   Exterior Temperature - Bumper °C
6   Exterior Temperature - Fresh Air Inlet °C
7   Vent Temperature - Footwell °C

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 6.8.2013 17:18

Onkohan siinä magneettikytkimellä kompura vai muuttuvatilavuuksinen.?

Muuttuvatilavuuksinen kompura kun leikkaa kiinni niin se ei anna vikakoodia tms kun siinä o hihnapyörässä sellanen "sulake" eli heikko paikka ja se murtuu. Sitten se hihna pyörä vaan pyörii siinä mutta kompuran akseli ei.

Näitä on ainakin joissain vaggineissa mutta en osaa heittää luetteloa.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 7.8.2013 8:20

Olisin kiitollinen, jos joku voisi katsoa omasta autostaan mitä yllä olevat arvot näyttää, kun ilmastointi toimii :)

Ei pyöri ilmastoinnin flekti myöskään, eikös sen pitäisi alkaa melkein heti pyörimään, kun ilmastointi on päällä?

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 7.8.2013 9:17

Sulakkeet? Onko katsottu,onko laturissa sellainen moninapaliitin että liittimessä on kaikki pinnit paikoillaan??

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 7.8.2013 12:48

Akun päältä ne lattasulakkeet tutkittu tarkasti?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 7.8.2013 12:51

Konetta viilentävä flekti pyörii niinkuin pitää.
Eikös sekin lakkaisi pyörimästä, jos lattasulakse olisi mennyt?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.8.2013 13:00

onko laturissa sellainen moninapaliitin että liittimessä on kaikki pinnit paikoillaan??
Mikä tuon funktio on?

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 7.8.2013 13:50

Funktio on että kiertääkö ilmastoinnin virrat laturin kautta,aika monessa tän päivän autossa on kytketty laitteita siten että toimivat vain auton käydessä siis laturin pyöriessä. Ja tässähän tapauksessa vika ilmeni LATURIN VAIHDON JÄLKEEN!!

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 7.8.2013 16:47

Kylmää ilmaa tuli hetken ajan laturin vaihdon jälkeen

perkele1
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.4.2013 22:49

ViestiKirjoittaja perkele1 » 7.8.2013 22:07

Vahingossa irroittanut / poikkaissut johdon laturin vaihdon yhteydessä jostakin? Mulla ainakin lähtee nyt kesäaikaan auto paikallaan molemmat tuulettimet pyörimään kun laittaa ilmastoinnin päälle.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 8.8.2013 14:03

Tuleeko kompuralle 12V vain auton ollessa käynnissä vai tuleeko sinne kokoajan 12V?
Mikä käynnistää ilmastoinnin flektin?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 8.8.2013 18:23

Mittaa auton ollessa käynnissä ilmastointi päällä kompuran liitin, pitäisi tulla +12V

Lauhdutinpuhaltimen käynnistää painekytkin, kun painekytkimen raja-arvo ylittyy.

Kun lauhdutinpaine laskee tarpeeksi, puhallin pysähtyy.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 14.8.2013 16:35

Tänään huomasin, kun pysähtyy esim. liikennevaloihin tyhjäkäynnillä kierrokset hieman nytkähtää ja kulutus nousee 1.0 -> 1.9 L/h.
Hetken päästä kulutus kuitenkin laskee takaisin 1.0 L/h
Kompura siis yrittää lähteä päälle, mutta järjestelmä ei anna sen käydä.

PS: saako jostain muualta kuin marmoritiskiltä akun päällä olevia metalliliuska sulakkeita?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 14.8.2013 20:28

Motonetissa on ainakin ollut noita sulakkeita.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 29.8.2013 17:35

Update:

Painaessa ECO -> AUTO konehuoneesta kuuluu suhahdus, kuin jostain vuotaisi ilmaa tms.

Mikäs merkitys tällä osalla on?
Huomasin, että siitä lähtevä letku on poikennut.Poikennut letku menee paisuntasäiliön takaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.8.2013 18:15

Joku hiilivetyjen keräyspönttö, vai mikä sen virallinen nimi sitten lieneekään.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 29.8.2013 19:11

Evap kannu se on, tuosssa päällä on venttii joka päästää tankin huuruja imusarjaan.. Päästöjen vähentämiseen liittyy

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 29.8.2013 19:38

Sepä selittää lievän bensan tuoksun kabiinin puolella...
Saakohan siihen ostettua pelkän letkun erikseen vai pitääköhän ostaa koko mötikkä uus?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.8.2013 23:28

Eiköhän sen letkun voi jatkaa ihan vaan sopivalla putkenpalalla tai jatkosholkilla...

Mainitsit tuolla alussa että kylmäaineet "täytetty kuukausi sitten", niin jäin miettimään että miksi? onko järjestelmässä jossain vuoto jota kautta aineet pääsee karkuun ja jota ei etsitty/korjattu silloin täytön yhteydessä? Koeponnistettiinko järjestelmä typpipaineella ennen tyhjiöintiä ja täyttöä?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 30.8.2013 11:56

Eiköhän sen letkun voi jatkaa ihan vaan sopivalla putkenpalalla tai jatkosholkilla...

Letku joka on poikennut ei ole varsinaisesti letku, vaan se on vähän samantyylistä tavaraa joka pujotetaan suojaamaan johtoja niiden päälle. Klik
Mainitsit tuolla alussa että kylmäaineet "täytetty kuukausi sitten", niin jäin miettimään että miksi?

Tyhjäaineen täytettiin, koska itse epäilin niiden olevan loppu kun kylmää ei enää tullut.
Alla tietoja Bochin testeristä.

- Talteenotettu: 558 g
- Öljyt otettu talteen: 46 ml
- Alipaineen testiaika: 300 sec
- Alipaineen pitopaine: 58 mbar
- Öljy täytetty: 10 ml
- Täytetty: 776 g

Miksi öljyä otettu talteen enemmän kuin täytetty?
Viimeksi muokannut Gollpero, 15.9.2013 11:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 30.8.2013 13:56

Jaksaiskohan joku climatronicin omistaja katsoa omastaan näyttääkö climatronic moottorin lämpötilaa?
Mulla näyttää climatronic moottorin lämpötilaksi -99C ( Täältä Channel 45)

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 31.8.2013 15:17

Eikö löydy yhtään hyvätahtoista ihmistä foorumilta :(

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 8.9.2013 18:34

Vihdoin pääsin autoa alakautta tutkimaan.
Kuuluuko ilmastoinnin kompuran hihnapyörän keskiosa pyöria vapaasti kun auto ei ole käynnissä?

Otin ylös kompuran varaosanumeron 1J0 820 803K. Mikä merkitys viimeisellä kirjaimella on?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.9.2013 19:02

Se on ihan osa "varaosanumeroa". Monesti siitä erottaa kyseisen osan kehitysversion.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 8.9.2013 21:06

Kuuluuko ilmastoinnin kompuran hihnapyörän keskiosa pyöria vapaasti kun auto ei ole käynnissä?

Tässä kompurassa kyllä, siinä on magneettikytkin.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 9.9.2013 18:05

Tässä kompurassa kyllä, siinä on magneettikytkin.

Miten voi kokeilla onko magneettikytkin entinen?
Onko ko. osa vaihdettavissa erikseen vai pitääkö koko kompura ostaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.9.2013 18:20

Mittaa resistanssi ja koita tarjota sopivan sulakkeen kautta suoraan sähköä ja katso alkaako pyörimään.

On vaihdettavissa ja alkuperäistä saa edulliseen 470 € hintaan... Maailmalta löytynee halvemmalla. Lisäksi löytynee ilman VW:n osanumeroa vielä halvemmalla, noita kun on käytetty muissakin.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 9.9.2013 18:24

Johan on osalla hintaa.
Tuolla rahalla saa jo koko kompuran

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 12.9.2013 17:07

e-baystä saa halvalla osanumeroa vastaavia kompuroita. Onko merkitystä mistä autosta kompura on, kun osanumero on sama?

Edit: suomen halvin

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.9.2013 18:59

Se on sama osa jos osanumero kirjaimineen on sama.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 14.9.2013 14:44

Huomenna mittaan tuleeko kompuralle 12V, jos ei nii kokeilen syöttää 12V suoraan kompuralle. Kompuralle tulee 2 johtoa.
Kumpikohan niistä on - ja kumpi +. Molemmat johdot ovat mustia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.9.2013 14:47

Haittaneeko mitään vaikka kokeilisikin väärää napaisuutta? Sähkömagneettihan se vaan on. Toisella toimii, toisella ei...

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 15.9.2013 11:28

Mikäs merkitys tällä osalla on?
Huomasin, että siitä lähtevä letku on poikennut.Poikennut letku menee paisuntasäiliön takaa.

Itse itselleni vastaten.
Letkun osanumero on 1J0201160D ja sen saa ostettua erikseen

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.9.2013 14:25

Ja posteineen kalliimpi kuin suomessa :)

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 15.9.2013 16:46

Ja posteineen kalliimpi kuin suomessa :)

Volkkarilta osa ostettu ja makso noin 23€ :)


Mutta nyt itse asiaan. Mittailin kompuralle tulevasta liittimestä virtoja. Liittimelle tulee 12.25V. Tästä johtopäätös, että kompuran magneettikytkin / koko kompura entinen. Keväällä uutta tilailemaan. Talvellahan ei kylmää ilmaa tarvita.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.9.2013 16:52

Mittasitko kuormitettuna vai irrallisesta liittimestä? Huono kontakti saa aikaan että kuormittamattomana jännite on korkea ja romahtaa kuormitettuna.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 15.9.2013 17:02

Irtonaisesta liittimestä mittailin. Liitin näytti kyllä ehjältä, ei hapettumia tms.Johdot samoin oli hyvässä kunnossa

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 19.9.2013 19:57

Miten climatronic ohjaa kompuraa päälle/pois?
Alle +5 c kompura ei lähde päälle. Kompuralle tule tällöin sähköä vai miten homma on toteutettu?
Viimeksi muokannut Gollpero, 24.9.2013 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 24.9.2013 16:45

- Climatronicin diaknostiikan kautta kattelin antureita.
Yksi anturi näytti -99C (Channel 45 Täältä selailtuna )


Missä sijaitsee ko. anturi? Jossain letkussa kenties?
Koneen kyljessä on 2 anturia. Toinen eculle ja toinen mittaristolle?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 7.2.2014 15:09

Nyt kun ovat ilman "kylmenneet" huomasin, että anturi numero6 näyttää muihin antureihin verrattuna liian korkeita lukemia.
Missäköhän kyseinen anturi sijaitsee?
Mistä löytää antureiden osanumerot?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 23.4.2014 16:24

Ilmastointi lähti toimimaan kompuran & painekytkimen vaihdon jälkeen.
Edelleen näyttää Channel 45 arvoa -99 sekä channel 43 arvoa 0.0
Pitääköhän niissä edes näkyä arvoja?

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 10.9.2014 20:29

Lainataans tätä ketjua.

Golffissa (IV 1.8T vm. 1999) kummittelee outo ilmastointiin/puhallukseen liittyvä vika. Yritin tsekkailla onko muilla ollut samaa mutta en löytänyt (ainakaan yhdistänyt samaksi) Kun koneen lämmettyä pysähdyn liikennevaloihin, niin hetken joutokäynnillä oltuaan alkaa hanskalokeron takaa kuulumaan outoa "örinää". Ääni on verrattavissa sähköaitaan, sellainen tasaisen "jännitteen" ääni. Ääni on paikallistettavissa roottoriin (hanskalokero purettu pois)

Ei vaikutusta onko ilmastointi Auto, Econ tai pelkällä puhallusmoodilla, mutta örinä lakkaa heti kun pistää puhalluksen kiinni. Yleensä se kestää myös pari sekuntia kun koneen sammuttaa, jonka jälkeen ääni hälvenee hiljalleen. Se tuntuu myös kaasupolkimessa väreilynä. Ääntä ei kuulu kun kone on kylmä, vain lämmettyään.

Alkoi siten, että kuului vain silloin tällöin sekunnin tai kaksi, sen jälkeen välillä jatkui 30 sek ja yhtäkkiä hävisi koko ääni. Pari viikkoa hiljaiseloa ja taas se on takaisin. Tsekkasin antaako vikakoodeja, 444 ja 00 näyttää.

Ilmastointi täytetty viime vuonna ja puhaltaa ihan kuten kuuluukin. Ilmastointi ei pidä muutenkaan mitään ääntä. Tuokaan "sähköaidan ääni" ei vaikuta ilmastoinnin / puhaltimen toimintaan, ääni vain häiritsee. MIKÄ SE ON?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 11.9.2014 14:15

Moro

Kokeile tehdä Actuator Test.Sivun 2 puolivälistä eteenpäin.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 16.9.2014 17:34

Yep, kiitos linkistä. Testi tehty ja tulos oli:
444 02

Jos olisi vikakoodeja, niin pitäisi pystyä selaamaan, nyt ei antanut mtn selattavaa. Sillä "normidiagnoosilla" (Econ+sisäilmakiertonapit) antaa tuloksen 444 00

Ainoa poikkeus oli puoliksi sulanut 30 A sulake akun päällä, se on vaihdettu ja silti antaa tuon 444 02 koodin. Keksin tuon 2:n tarinaksi vain tämän:

Compressor-Cutout-Codes (Appendix to Channel 19)
Code Compressor Cutoff Condition
2 Blower Defective + Uist < 3 V

Täytyy taas ajella ja seurata tilannetta..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa