A6 C6 3.0TDI quattro muuttui joulukuuseksi eikä käynnistynyt

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

A6 C6 3.0TDI quattro muuttui joulukuuseksi eikä käynnistynyt

ViestiKirjoittaja Jouk » 23.7.2013 10:44

Vaimo oli liikkeellä eilen pari viikkoa sitten liikkeestä hankitulla 2006 mallisella A6 farkulla ja kun parin tunnin seisomisen jälkeen piti alkaa tekemään lähtöä, ei auto suostunut käynnistymään.

Eli oireet:

- ABS & ESP eivät toimi, valot palaa "aja varovaisesti lähimpään huoltoon"
- "seisontajarruvika"
- "valojen korkeussäädön vika"
- hehkun valo jää palamaan pysyvästi
- auton startti pyörittää nätisti, muttei auto starttaa
- vaihteiston "PRNDS" näytössä kaikki on "valittuina" eikä kepin liikuttaminen valitse mitään vaihdetta
- avain ei lähde virtalukosta ilman hätäirroituspainikkeen painamista


Romplasin tuota n. 20+ minuuttia, virrat päälle / pois, liikuttelin vaihdekeppiä, painelin jarrupoljinta ja jopa työnsin autoa puolisen metriä taaksepäin (vaihde menee P:ltä N:lle OK) ja sitten se lähti käyntiin, edelleen ABS/ESP/jne via päällä ja pääsin kotiin.

Kotona uusi käynnistys, eikä mitään vikaa - ei jarruvikoja, ei valon korkeudensäätövikaa, lähtee käyntiin "hipaisusta".

Pari kokeilua, ei vikaa ja sitten taas vika päälle, kaikki kuten yllä.

Jätin auton yöksi ja kirjoitin kohteliaan spostin auton myyneen liikkeen vaihtoautopäällikölle ja menin nukkumaan. Aamulla klo 8 aikaan puhelin soikin ja sain luvan viedä auton Audi-huoltoon ja sinne veinkin - ei mitään vikaa omalla pihalla tai Audiliikkeessä.

Vikamuisti tosin oli niin täynnä kaikenlaisia ilmoituksia että auto jäi sille tielle odottamaan autosähkömiestä (ensi maantai, kivakiva). Ei tuolla viitsi ajellakaan kun ei tiedä koska se jättää jonnekin tiettömän tien taakse (onneksi ei jättänyt sunnuntaina mökille jonne hinurilla ajaminen voisi olla... "mielenkiintoista", pitkin kallioteitä, jne).


Vikaehdotuksia? Itsellä kävi mielessä:
- jarrupolkimen kytkin
- vaihdevalitsimen asentotunnistin tai -vapautin
- akku (auton tietokone tosin näyttää akun tasoksi 100% koko ajan)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.7.2013 12:02

No se vikamuistin sisältö olisi aika tärkeä tieto.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 23.7.2013 12:53

Enpä siitä printtiä kysellyt kun auto tosiaan jäi Audi Centerin pihalle odottamaan.

Meinasin lähinnä jos joku on törmännyt samaan ongelmaan - vikoja tulee tosiaan sen verran kerralla että niillä on melkolailla pakko olla jokin yhteinen aiheuttaja.

Koodeja tosiaan oli siis niin paljon ettei niistä huollon kaverikaan alkanut etsimään mitään vaan sälytti auton suoraan autosähkömekaanikolle...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.7.2013 13:48

...pari viikkoa sitten liikkeestä hankitulla...
Ja toisaalta taitaa olla liikkeen ongelma pistää kiesit kuntoon? :)

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 23.7.2013 14:08

Jepjep, kuten yllä jo mainittiin.

Tosin usko merkkiliikkeen kykyyn löytää vika ensimmäisellä yrityksellä tosin on aika... Noh, pieni... :D

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 23.7.2013 23:36

Oletko kontin lattian alle katsonut, vettä täynnä oleva vararenkaan kotelo ja kastunut akun valvonta boxi ainakin saa aikaan moista kivaa, ja vikakooditkin tulee kaikkialta muualta helpottaen vian hakua..

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 24.7.2013 11:41

Oletko kontin lattian alle katsonut, vettä täynnä oleva vararenkaan kotelo ja kastunut akun valvonta boxi ainakin saa aikaan moista kivaa, ja vikakooditkin tulee kaikkialta muualta helpottaen vian hakua.

No viimeksi kun katsoin niin oli kuiva eikä tuolla ollut tippaakaan vettä. (Eikä ole muutamaa tippaa enempää satanutkaan, enkä ole autoa pessyt vielä ostamisen jälkeen.)

Auto tosiaan on ollut vasta n. kolme viikkoa, joten tietenkin tuli tutkittua joka paikka ja tsekattua vararengas, jne (täyskokoinen ja aluvanteella, kun neliveto on).

Akun liitännät olivat muutenkin ensimmäinen asia minkä tarkistin - näyttivät olevan kiinni kunnolla..

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 25.7.2013 10:26

Jahas, moottorinohjauksen rele kuulemma mennyt.

Loogisesti ajatellen tuo kyllä täsmää tuohon "renkutetaan päälle/pois niin joskus toimii" -oireeseen.

Lisäksi *KAIKKI* hehkut menneet.


Propsit Espoon Inchcapelle; auto laitetaan heidän piikkiin, ja täysin kivuttomasti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.7.2013 15:22

Lisäksi *KAIKKI* hehkut menneet.
Oliko paljonkin ajettu?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 25.7.2013 15:23

Oliko paljonkin ajettu?

126tkm (suomiauto), eli aika vähän ikäisekseen...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa