DSG-vaihteiston ohjaus
Valvoja: ffp jäsenet
DSG-vaihteiston ohjaus
Koitetaan kepillä jäätä jos foorumilla olisi tekniikkaan enemmän perehtyneitä... Kiinnostaisi siis tietää miten DSG-laatikon ohjaus käytännössä toimii. Tiedän että DSG, eli 02E, vaihteiston kyljessä on ns. mekatroniikkaboksi joka sisältää ohjauspiirilevyn ja venttiilit varsinaisten toimintojen suorittamiseen (valitsinhaarukoiden liikutukset, kytkinten käyttö yms.). Lisäksi siitä löytyy tuloakselin pyörintänopeusanturi (= moottorin käyntinopeus) ja ulostuloakselin pyörintänopeusanturi.
Mutta mitä tietoa DSG tarvitsee vaihteiston ulkopuolelta? CAN-väylän kautta tulee tieto ainakin vaihteenvalitsimelta ja mahdolliselta rattiakselin vaihteenvalitsimilta.
Tarkoituksena olisi siis ymmärtää että toimiiko DSG sellaisen moottorin kanssa johon sitä ei ole suunniteltu. Saako sen vaihtamaan vaihteihta joko automaattiohjelmalla tai pelkästään manuaalina kunhan vain kertoo sille että vaihteisto on nyt D-asennossa tjsp.
Itseltäni löytyy jonkinverran elektroniikkaosaamista joten tuollaisen CAN-boksin rakentaminen ja koodaaminen, joka antaisi tarpeellisia anturitietoja, ei ole mikään ongelma. Mutta en viitsisi laittaa 800-1000 euroa erillisen DSG-laatikon ostamiseen ilman mitään lähtötietoja.
Toisaalta jos jolla kulla makaa nurkissa pikkuvikainen DSG niin voisin olla kiinnostunut... ;-)
Volkkarin itseopiskeluoppaasta löytyy paljon infoa (mutta ei sitä tarpeellista): http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_308.pdf
Mutta mitä tietoa DSG tarvitsee vaihteiston ulkopuolelta? CAN-väylän kautta tulee tieto ainakin vaihteenvalitsimelta ja mahdolliselta rattiakselin vaihteenvalitsimilta.
Tarkoituksena olisi siis ymmärtää että toimiiko DSG sellaisen moottorin kanssa johon sitä ei ole suunniteltu. Saako sen vaihtamaan vaihteihta joko automaattiohjelmalla tai pelkästään manuaalina kunhan vain kertoo sille että vaihteisto on nyt D-asennossa tjsp.
Itseltäni löytyy jonkinverran elektroniikkaosaamista joten tuollaisen CAN-boksin rakentaminen ja koodaaminen, joka antaisi tarpeellisia anturitietoja, ei ole mikään ongelma. Mutta en viitsisi laittaa 800-1000 euroa erillisen DSG-laatikon ostamiseen ilman mitään lähtötietoja.
Toisaalta jos jolla kulla makaa nurkissa pikkuvikainen DSG niin voisin olla kiinnostunut... ;-)
Volkkarin itseopiskeluoppaasta löytyy paljon infoa (mutta ei sitä tarpeellista): http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_308.pdf
Ei ole vielä mitään moottoria valittuna, kunhan pyörittelen ideaa ja mallintelen korirakenteita SolidWorksilla...
-tarzi-: Joo, näin ymmärsin että DSG:n softa on sovitettu tietylle moottori. Ilmeisesti kuitenkin niin että DSG:n softalla on vääntökäyrät tiedossa, niitä ei siirretä ajon aikana. Tai mistäs minä tiedän, sen takiahan mä täällä kyselen. :-)
wille84: Olisihan se helpompaa noin, mutta toisaalta silloin tulee mukana myös paljon muuta mitä en ehkä haluaisi, kuten mittaristo, ajonesto ja isot johtosarjat.
Olisi hienoa jos DSG:n pystyisi pulttaamaan vaikkapa jonkun 1.8 G60:n perään kytkinkoppasovitteella, sanoa sille että nyt on vaihdekeppi manuaaliasennossa ja painaa kaasua.
-tarzi-: Joo, näin ymmärsin että DSG:n softa on sovitettu tietylle moottori. Ilmeisesti kuitenkin niin että DSG:n softalla on vääntökäyrät tiedossa, niitä ei siirretä ajon aikana. Tai mistäs minä tiedän, sen takiahan mä täällä kyselen. :-)
wille84: Olisihan se helpompaa noin, mutta toisaalta silloin tulee mukana myös paljon muuta mitä en ehkä haluaisi, kuten mittaristo, ajonesto ja isot johtosarjat.
Olisi hienoa jos DSG:n pystyisi pulttaamaan vaikkapa jonkun 1.8 G60:n perään kytkinkoppasovitteella, sanoa sille että nyt on vaihdekeppi manuaaliasennossa ja painaa kaasua.
Periaatteessa laatikon ohjauksesta olisi pelkästään manuaali käyttöisenä saatavissa kohtuu yksinkertainen ja silloin tuon säästön ymmärtää paremmin.
Mutta toisaalta jos tuon uudemman moottorin ja väylä sähköjen ympärille rakentaisi saisi helpommalla kaikki toimintaan ja obd portin kautta koneeseen tai ulkoiseen mittaristoon anturi tiedot.
Vaihteiston ja moottorin toiminnan valvominen (laatikon luisto) ja säätäminen helpottusi myös.
Toki dsg tehorajat taitavat tulla suurempien viritysten tielle.
Toki myös auton rakenne ja käyttötapa ratkaisevat mikä tuohon paras ratkaisu on.
Mutta toisaalta jos tuon uudemman moottorin ja väylä sähköjen ympärille rakentaisi saisi helpommalla kaikki toimintaan ja obd portin kautta koneeseen tai ulkoiseen mittaristoon anturi tiedot.
Vaihteiston ja moottorin toiminnan valvominen (laatikon luisto) ja säätäminen helpottusi myös.
Toki dsg tehorajat taitavat tulla suurempien viritysten tielle.
Toki myös auton rakenne ja käyttötapa ratkaisevat mikä tuohon paras ratkaisu on.
Samaa aihetta itsekkin miettinyt. Tuntuu että jenkkipojat vetää aika kovillakin tehoilla esim R32:ssa dsg vaihteistoja ja kestävät useamman kesän ajot. Eli ihan riittävästi.
Itsekkään en halua mitään uuden auton herkkuja, paitsi nopeat vaihdot. Eli saastelaitteet, ecu, mittaristo yms tingelitangelit hiiteen ja tilalle pieni johtosarja säädettävällä ruiskulla.
Pitäisi melkein etsiä dsg-auto ja haistella caniväylää että mitä menee laatikolle. Ei ihan pieni projekti, eikä heti omat taidot riitä, mutta näin sen ainakin saisi tehtyä.
Toinen mitä olen miettinyt, että saisiko helposti tehtyä manuaaliecun dsg:hen. Silloin ei tarvitsis kuin seurata esim läpyskävaihteita/keppiä ja osata ohjata sylintereitä oikein. Kuulostaa helpolta, mutta vaatii varmaan aika pirusti hienosäätöä. Tietty hienohan se olisi jos ruuhkassa vois ajaa automaatilla, mutta harrastamisessa ei mietitä ruuhka-ajoja.
EDIT: Sen mitä olen ymmärtänyt niin ei moottorin ecu kerro vaihteistolle vääntöjä. Se että moottorin ecun softaaminen ei vaikuta dsg:n toimintaan viittaa jo vähän tähän. DSG laatikon softaa taas käpistelemällä saa laatikon toimimaan eri tavalla.
Itsekkään en halua mitään uuden auton herkkuja, paitsi nopeat vaihdot. Eli saastelaitteet, ecu, mittaristo yms tingelitangelit hiiteen ja tilalle pieni johtosarja säädettävällä ruiskulla.
Pitäisi melkein etsiä dsg-auto ja haistella caniväylää että mitä menee laatikolle. Ei ihan pieni projekti, eikä heti omat taidot riitä, mutta näin sen ainakin saisi tehtyä.
Toinen mitä olen miettinyt, että saisiko helposti tehtyä manuaaliecun dsg:hen. Silloin ei tarvitsis kuin seurata esim läpyskävaihteita/keppiä ja osata ohjata sylintereitä oikein. Kuulostaa helpolta, mutta vaatii varmaan aika pirusti hienosäätöä. Tietty hienohan se olisi jos ruuhkassa vois ajaa automaatilla, mutta harrastamisessa ei mietitä ruuhka-ajoja.
EDIT: Sen mitä olen ymmärtänyt niin ei moottorin ecu kerro vaihteistolle vääntöjä. Se että moottorin ecun softaaminen ei vaikuta dsg:n toimintaan viittaa jo vähän tähän. DSG laatikon softaa taas käpistelemällä saa laatikon toimimaan eri tavalla.
Väylän kautta välittyy nopeus tieto, moottorin kuormitus (kiihdytetään, tasanopeus, moottorijarrutus jne.), jarrutustieto, milloin lähdetään liikkeelle. Erilaisten kokonaisuuksien summana päätellään, vaihdetaanko ylöspäin vai alaspäin ja miten nopeasti asiat pitää tapahtua. Ryömitäänkö eteenpäin kytkintä luistaen vai ei.
Haasteita siis riittää, jos haluaa toimimaan ilman väylää. Vaihteiden vaihtamisen lisäksi pitää kytkimet saada toimimaan myös.
Haasteita siis riittää, jos haluaa toimimaan ilman väylää. Vaihteiden vaihtamisen lisäksi pitää kytkimet saada toimimaan myös.
Sebastianin vihjeen perusteella käyn torstaina hakemassa Hämeenkyröstä DSG-vaihteiston joka on peräisin TDI-Skodasta. Ajattelin että hitsailen huonekaluputkesta kärryn minkä päälle asennan vaihteiston, oikosulkumoottorin ja taajuusmuuttajan. Tuolla setillä pitäisi päästä jo johonkin asti. Aikataulusta en sano vielä mitään... :-D
Yhdellä kaverilla on muistaakseni 2006-mallinen 3C jossa on TDI ja DSG. Antaisikohan se mun tulla kyytiin logiikka-analysaattorien ja skooppien kanssa jos vähän haistelisin voimansiirto-CANia. :-D
Yhdellä kaverilla on muistaakseni 2006-mallinen 3C jossa on TDI ja DSG. Antaisikohan se mun tulla kyytiin logiikka-analysaattorien ja skooppien kanssa jos vähän haistelisin voimansiirto-CANia. :-D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Microchipiltä löytyy SPI-väylällä jutusteleva CAN-ohjain ja sen perään Microchipin CAN-ajuri. CAN-ohjaimen kanssa ajattelin höpötellä Atmelin AVR-sarjan kasibittisellä mikrokontrollerilla. Tälläisen piirilevyn piirtelen lähiviikkojen aikana.
Ensimmäisessä vaiheessa pitää vaan kuunnella mitä siellä DSG-vaihteistollisen auton voimansiirto-CAN:ssa kulkee ja ottaa talteen. Samalla pitää koittaa vaihdella vaihteenvalitsinta eri asentoihin. Myöhemmin sitten voisi noita viestejä lähetellä vaihteistolle ja katsoa että tapahtuuko siellä jotain (siirteleekö vaihdinhaarukoita yms.).
Ohjelmointi tapahtuu ihan C-kielellä, AVR Studio pelaa Atmelin kontrollereille.
Vielä kun jostain löytäisi VAG:n CAN-viestien protokollan niin olisi aika herkkua...
Ensimmäisessä vaiheessa pitää vaan kuunnella mitä siellä DSG-vaihteistollisen auton voimansiirto-CAN:ssa kulkee ja ottaa talteen. Samalla pitää koittaa vaihdella vaihteenvalitsinta eri asentoihin. Myöhemmin sitten voisi noita viestejä lähetellä vaihteistolle ja katsoa että tapahtuuko siellä jotain (siirteleekö vaihdinhaarukoita yms.).
Ohjelmointi tapahtuu ihan C-kielellä, AVR Studio pelaa Atmelin kontrollereille.
Vielä kun jostain löytäisi VAG:n CAN-viestien protokollan niin olisi aika herkkua...
Tuolta voisi tiedustella: http://www.navlinkz.de/en/Interfaces/In ... d-PDC.html
Mielenkiintoinen projekti. Toivottavasti homma etenee ja onnistut. Entäs jos hankkisit jonkilainen valmiin liitynnän ( CAN-Usb, esim. Kvaser Leaf Light tai vastaava) ja softa, (esim. CanKing) ja ensiksi tutki väylällä kulkevia viestejä OBD-pistokkeen kautta. Voi olla aika paljon niitä viestejä ja melkoisen vaikea päätellä mikä on mitäkin jne.
Piirilevyt tuli Kiinasta. Ensi viikolla olisi tarkoitus hakea 30-millistä neliöputkea Kuusakosken teräsmyynnistä ja laittaa jonkinlainen lavetti kasaan... Kaverilla oli n. 1,5-kilowattinen moottori tyhjänpanttina. Vielä pitäisi metsästää tamu (1-vaihesyöttö, 3-vaihelähtö, ulkoinen referenssi, teholuokka ~2kW). Danfossin VLT 2020 vaikuttaisi sopivalta. Onko täällä automaatiokavereita jotka voisi sanoa onko nuo Danfossin tamut mistään kotoisin?


Kevenee tosiaan haaste jonkin verran, ja käyttökohteita vaihteistolle tulee huomattavasti enemmän jos sen ei tarvitsisi olla ihan niin tiukasti naimisissa moottorinohjauksen kanssa.
Kuten jo on kertaalleen kirjoitettu yllä, niin jatkuvaan manuaalitilaan vaan ja läpysköistä (tai eteen/taakse -vaihdekepistä) pykäliä halutusti.
Tuli mieleen tuossa myös jonkin asteinen "viivetoiminto" esim. pitämällä vaihdevalitsin pohjaanpainettuna että vois hyppiä tiettyjen vaihteiden yli, mutta DSG:hän pykältää toisaalta niin nopeasti että liekö moiselle edes tarvetta.
Kuten jo on kertaalleen kirjoitettu yllä, niin jatkuvaan manuaalitilaan vaan ja läpysköistä (tai eteen/taakse -vaihdekepistä) pykäliä halutusti.
Tuli mieleen tuossa myös jonkin asteinen "viivetoiminto" esim. pitämällä vaihdevalitsin pohjaanpainettuna että vois hyppiä tiettyjen vaihteiden yli, mutta DSG:hän pykältää toisaalta niin nopeasti että liekö moiselle edes tarvetta.
Koita soittaa Vaconille ja kysäise takuukorjattua tamua. Olin joskus yli 10 vuotta sitten kasaamassa tamuja siellä ja ostin 1.1kW tamun sieltä. Ja voipi olla että löytyy vielä omasta takaa vaconin 1 vaihe siään, kolme ulos mallinen tamu. Oli muistaakseni myöskin 1.1kW. Itse asun Vaasassa, ota yhteyttä vaikkapa privalla jos haluat että noudan ja toimitan Vaconilta tamun( siis jos toimitus maksaa sieltä maltaita noin rahtien osalta). Toivottavasti vielä myyvät noita takuukorjattuja, ainakin henkilökunnalle myivät ennenvanhaan. Ota yhteyttä jos ei onnistu suoraan osto niin voin kysäistä muutamalta kaverilta jotka ovat vieläkin tehtaalla duunissa.
temee: En usko että on tarvetta hyppiä vaihteiden yli jos vaihteet vaihtuu ~200 millisekunnissa. :-) Vaihteistoläpysköiden käytössä on sellainen haaste että pitäisi olla DSG-auto jossa on ko. läpyskät, että voisi haistella minkälainen CAN-viesti läpysköiltä lähtee. Muuten no problem. Vaihteenvalitsimen pitää luultavasti olla käsivalintakohdassa kun noita käyttää, vai osaako joku sanoa miten se toimii käytännössä?
peeki: Kiitoksia neuvosta. Itsellä on muutama "tamuverkko vedessä", katson johtaako ne johonkin. Jos ei, niin kyselen sitten Vaconilta ja sinulta jos sieltä saisi tamun. Osaatko sanoa missä hinnoissa tuollainen parikilowattinen takuukorjattu tamu pyörii? Edellämainittua Danfossia saa eBaystä satasella.
Tämän viikon lopulla tai viimeistään ensi viikolla pitäisi käydä hakemassa purkuautosta vaihteenvalitsin niin pääsee siitä tutkimaan CAN-viestejä. Projekti siis etenee...
peeki: Kiitoksia neuvosta. Itsellä on muutama "tamuverkko vedessä", katson johtaako ne johonkin. Jos ei, niin kyselen sitten Vaconilta ja sinulta jos sieltä saisi tamun. Osaatko sanoa missä hinnoissa tuollainen parikilowattinen takuukorjattu tamu pyörii? Edellämainittua Danfossia saa eBaystä satasella.
Tämän viikon lopulla tai viimeistään ensi viikolla pitäisi käydä hakemassa purkuautosta vaihteenvalitsin niin pääsee siitä tutkimaan CAN-viestejä. Projekti siis etenee...
DSG:n vaihtamisviive on ihan sama kuin manuaalilaatikossa, perinteiset synkronoidut vaihteet siellä on (tietääkseni). Silloin vaihtaminen onnistuu suht nopeasti (kunhan rajoitetaan vain vääntömomenttia vaihtamistilanteessa ettei polteta kytkimiä) kun ajetaan kakkosella ja kolmonen on jo toisella akselilla pesässä, silloin vain irtikytketään parillinen kytkin ja kytketään pariton. Mikäli kuitenkin halutaan päälle kolmosen sijaan joku muu vaihde, niin silloin viive on tosiaan normaali manuaalilaatikon luokkaa.
Heikki J.: No niinpä tietysti, miksi en tullut tuota ajatelleeksi. :-)
MikaJ: Kyllä, DSG on käytännössä kaksi 3-vaihteista manuaalilaatikkoa samoissa kuorissa. Tosin synkronointi ei ole manuaalivaihteiston tapaan yksinkertainen vaan parilla ekalla vaihteella peräti kolminkertainen.
temee: Jos haluaa hypätä yhden vaihteen yli, niin pitää vapauttaa kytkin, valita uusi vaihde ja kytkeä uudelleen. Tällöin menetetään kokonaan DSG:n tuoma etu vedon jatkuvuudessa ja vaihtonopeudessa koska joka toinen vaihde on samalla akselilla/kytkimellä.
Katselin pikaisesti Vaconin sivuilta, VACON0010-1L-0009-2 näyttäisi olevan juuri passeli mun käyttöön! Englantilaisesta verkkokaupasta löytyi hintakin, n. 160 puntaa plus toimitukset. Ei ihan kamala hinta, tosin tulee äkkiä sunnuntaiharrasteelle hintaa kun rupeaa näitä tarvikkeita ostelemaan...
MikaJ: Kyllä, DSG on käytännössä kaksi 3-vaihteista manuaalilaatikkoa samoissa kuorissa. Tosin synkronointi ei ole manuaalivaihteiston tapaan yksinkertainen vaan parilla ekalla vaihteella peräti kolminkertainen.
temee: Jos haluaa hypätä yhden vaihteen yli, niin pitää vapauttaa kytkin, valita uusi vaihde ja kytkeä uudelleen. Tällöin menetetään kokonaan DSG:n tuoma etu vedon jatkuvuudessa ja vaihtonopeudessa koska joka toinen vaihde on samalla akselilla/kytkimellä.
Katselin pikaisesti Vaconin sivuilta, VACON0010-1L-0009-2 näyttäisi olevan juuri passeli mun käyttöön! Englantilaisesta verkkokaupasta löytyi hintakin, n. 160 puntaa plus toimitukset. Ei ihan kamala hinta, tosin tulee äkkiä sunnuntaiharrasteelle hintaa kun rupeaa näitä tarvikkeita ostelemaan...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Milläköhän laatikko päättelee mikä vaihde siinä vetämättömässä puolessa on päällä?
Tarkoitatko että mistä se tietää mikä on valittuna, vai mistä se tietää mikä pitäisi olla valittuna?
Ensimmäiseen vastauksena että laatikko itse ohjaa valitsinhaarukoita hydrauliventtiileillä. Toiseen, tuopa onkin VAG:n oma liikesalaisuus, joku älykäs algoritmi siellä ruksuttaa joka ottaa sisään kaikki ajonaikaiset parametrit ja päättelee niistä. Jos mennään kaasu pohjassa niin luultavasti halutaan kohta isompaa, jos taas kovan ajon aikana painetaan äkkiä jarrua niin luultavasti on kohta tulossa vaihto pienemmälle yms. Top Gearin ja Fifth Gearin juontajat kehuivat vuolaasti vuosia sitten kuinka DSG toimii kuin ajatus ja sillä tuntui aina olevan oikea vaihde pesässä valmiina kun sitä tarvittiin. Eli kai sitä on VAG-inssit hioneet tunnin tai toisen...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eiku se mitä vaihdetta odotetaan seuraavana kytkettäväksi. Eli kakkosella ajettaessa onko parittomalla puolella ykkönen vai kolmonen odottamassa.
E: ↓ Joo, vähän oli ajatus muualla kuin luetun ymmärtämisessä...
E: ↓ Joo, vähän oli ajatus muualla kuin luetun ymmärtämisessä...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 17.7.2013 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitään ei ole tapahtunut vuoteen, mutta nyt sentään nytkähti vähän eteenpäin.
Sain polkuhintaan Englannista kaksi ABB ACS50-tamua jotka sopi hyvin omiin kriteereihin. 1-vaihe 230V syöttö, 3-vaihe 230V 2,2kW lähtö ja sisäänrakennettu EMC-suodin. Väyläohjauksen puute vähän harmittaa mutta kylläpä tuolla 0...10V analogiatulollakin pystyy ihan hyvin komentamaan kun laittaa D/A-muuntimen mikrokontrolleriin.
Edit: Meni valehteluksi tuo eka lause. Ostin nimittäin alkuvuodesta Polo GTI:stä peräisin olevan DSG-vaihteenvalitsimen. En vain ole vielä ehtinyt mitään konkreettista tehdä asian eteen.
Sain polkuhintaan Englannista kaksi ABB ACS50-tamua jotka sopi hyvin omiin kriteereihin. 1-vaihe 230V syöttö, 3-vaihe 230V 2,2kW lähtö ja sisäänrakennettu EMC-suodin. Väyläohjauksen puute vähän harmittaa mutta kylläpä tuolla 0...10V analogiatulollakin pystyy ihan hyvin komentamaan kun laittaa D/A-muuntimen mikrokontrolleriin.
Edit: Meni valehteluksi tuo eka lause. Ostin nimittäin alkuvuodesta Polo GTI:stä peräisin olevan DSG-vaihteenvalitsimen. En vain ole vielä ehtinyt mitään konkreettista tehdä asian eteen.
Toivon itsekin että tästä jotain tulisi. Jos joskus saan valmiin ohjauselektroniikan pelaamaan niin ei se tosiaan omakustannushinnaltaan paljoa maksa (jos ei laske kehityskustannuksia). Vastaavia ohjainboksejahan on jo ollut olemassa useamman vuoden ajan, mutta hinnoista ei ole mitään tietoa.
Olisi hienoa lyödä DSG esim. Corradon G60-koneen kylkeen. :-D
Olisi hienoa lyödä DSG esim. Corradon G60-koneen kylkeen. :-D
Tamut tuli Englannista ja ne koeponnistettiin 1,1-kilowattisella sähkokoneella. Toimivat kuten pitääkin. Eli seuraavaksi sitten suunnittelemaan lavettia mihin tulee vaihteisto, moottori, tamu ja muu elektroniikka.
Kaveri ehdotti sähkökoneen kiinnittämistä vaihteistoon sakarakytkimellä. Tällöin saadaan hieman pelivaraa värähtelyn ja aksiaalipoikkeaman suhteen. DSG:n sisääntuloakseli on kuitenkin erilainen kuin vaihteistoissa normaalisti. Onko kellään ehdotuksia miten saisin sakarakytkimen kiinnitettyä DSG:n tuloakseliin? Sen halkaisija lienee luokkaa 25-30mm normaalin 15mm sijaan.
Kaveri ehdotti sähkökoneen kiinnittämistä vaihteistoon sakarakytkimellä. Tällöin saadaan hieman pelivaraa värähtelyn ja aksiaalipoikkeaman suhteen. DSG:n sisääntuloakseli on kuitenkin erilainen kuin vaihteistoissa normaalisti. Onko kellään ehdotuksia miten saisin sakarakytkimen kiinnitettyä DSG:n tuloakseliin? Sen halkaisija lienee luokkaa 25-30mm normaalin 15mm sijaan.
Olisikohan tästä pajasta mitään apua? Heillä kun on jonkinlainen tapa ohjata DSG-vaihteistoa.
http://www.youtube.com/watch?v=dqSRrwLZo-g
http://www.adrenalintuning.de/?page_id=113
http://www.youtube.com/watch?v=dqSRrwLZo-g
http://www.adrenalintuning.de/?page_id=113
AdrenalinTuningin ykköskoppainen on kyllä aivan sairaan nopea etuvetoiseksi. Ja muutenkin. Mutta valitettavasti noista ei ole tässä projektissa hyötyä koska se ovat päätyneet kokonaan ohittamaan Volkswagenin oman ohjauslogiikan ja ohjaavat hydrauliventtiileitä ja haarukoita suoraan.
Tässä projektissa on tarkoitus lähinnä huijata DSG luulemaan että se juttelee sopivan ECU:n kanssa ja siten pystyy itse ohjaamaan itseään.
Tässä projektissa on tarkoitus lähinnä huijata DSG luulemaan että se juttelee sopivan ECU:n kanssa ja siten pystyy itse ohjaamaan itseään.
Onkos tämä edistynyt? :)
AdrenalinTuningin ohjauksessa taitaa olla vähän vikana se, kun vw:n oma ohjain arvaa seuraavan pykälän, niin heidän ohjaimen ei tarvitse. Aina menee isompi pesään. Alaspäin vaihdettaessa laatikko käyttäytyy sitten ilmeisesti hitaamin.
Itse olen pohtinut DSGtä suorakytkennän tilalle kilpa-autoihin.
Laatikon varmaan saisi toimimaan riittävän nopeasti ilman VW:n ohjaintakin esim megashiftillä.
AdrenalinTuningin ohjauksessa taitaa olla vähän vikana se, kun vw:n oma ohjain arvaa seuraavan pykälän, niin heidän ohjaimen ei tarvitse. Aina menee isompi pesään. Alaspäin vaihdettaessa laatikko käyttäytyy sitten ilmeisesti hitaamin.
Itse olen pohtinut DSGtä suorakytkennän tilalle kilpa-autoihin.
Laatikon varmaan saisi toimimaan riittävän nopeasti ilman VW:n ohjaintakin esim megashiftillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa