Kas niin. En harrasta pahemmin foorumeille kirjottelua, mutta nyt koen että alkaa olla konstit vähissä, tai ainakin olisi kiva kuulla muiden kommentteja seuraavaa asiaa koskien.
Omistan vuoden 86 kansanvaunu-golffin, tietenkin legendaarisella Pierpurg 2E2-kaasuttimella varustettuna. Kesän ajeluja haittaa kuitenkin huomattavasti se, että leimaa ei tule millään korkeiden päästöjen takia. Alla on kahden päästömittauksen tulokset (arvot mitattu pelkästään tyhjäkäynnillä):
1. mittaus
CO: 0,15
HC: 1394
(CO2: 9,21)
O2: 8,02
Rajat:
CO: 4,50
HC: 1000
O2: 5,00
Ensimmäisen mittauksen jälkeen vaihdoin seuraavaa: Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kannen ja pyörijän, ilman- bensan- ja öljynsuodattimen sekä öljyt. Tämän huollon seurauksena kolopallo alkoi käydä tyhjäkäynnillä ehkä hieman paremmin ja tasaisemmin. Siitä rohkaistuneena menin toisen kerran päästömittaukseen, leima jo silmissä kiiluen:
2. mittaus
CO: 10,52
HC: 1755
(CO2: 6,36)
O2: 3,55
Tuloksia kun vertaa, niin huomaa miten hapen ja hiilimonoksidin paikat vaihtuivat täysin. HC myös nousi, kuten tarkkasilmäiset saattavat huomata. Voiko olla, että kaasarin säädöt ovat uusiin sytytysosiin nähden päin Turkua? En osannut säätää kuin kaasarin päällä olevaa seosruuvia, jotta sain tyhjäkäynnin mieleiseksi, joten voi hyvinkin johtua tästä. Putki ei taida pahemmin vuotaa, mikä ilmeisesti vaikuttaisi O2-arvoihin nostavasti. Ainakin pakokaasut tulevat paineella ulos kun putken tukkii pariksi sekunniksi ja sitten vapauttaa. Lisätiedoksi vielä että tässä laitteessahan ei kattia tai lambda-anturia ole, ja että kannentiiviste falskaa vähän.
Kysynkin siis teiltä, arvoisat ffp:läiset, mitä tehdä. Onko kellään neuvoja tuon kaasarin säätämiseen?
[/b]
Golf mk2 päästöt
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Kaasarin päällä olevaa seosruuvia ruuvailin katsastusasemalla, kun ei ollut takana jonoa niin katsuri anto luvan vähän tutkia. Ei oikein muuta ollut havaittavissa, kuin että HC-arvo nousi, kun kierrokset nousivat seosruuvin ruuvaamisen myötä, mikä taitaakin käydä järkeen. Pitääpä ottaa irti koko pierburg ja vähän taas perehtyä siihen, ja katsoa samalla tuo laipan kunto. Voisko sen huono kunto liittyä myös korkeaan kulutukseen ja huonoon käynnistymiseen?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa