G60 omituinen "vouvottava" ääni

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

G60 omituinen "vouvottava" ääni

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 17.5.2012 21:54

Eli pg koneessa erikoinen "vouvotus" , vähä niinkuin joku pyörivä olisi epätasapainossa, ääni muistuttaa vähän myös sitä kun kierrätetään rajoittajaan asti, semmone nytkytys siis,
ääni voimistuu 2000-2500 kierrosalueella, jonka jälkeen häviää tai peittyy pg:n äänimaailmaan.
Ääni kuulu myös kevyesti jo tyhjäkäynnilläkin, mutta selvinten korkeammilla kierroksilla,

Seuraavaksi ajattelin ottaa moniurahihnan pois ja käytellä autoa paikallaan, selviäsi tuottaako ahdin, laturi tai ilmastoinnin kompura tuon äänen, auto kyllä kulkee ja vetää niinkuin kuulukin, mutta ei kai tuommonen ääni ole näiden ominaisuus ?

Ahdin on huollettu 1000 km sitte, sytytys on tarkistettu, tulpat ja johdot vaihdettu, moottorin tukikumit vaihdettu, jakopää tehty,

Eli onko jollain ollut samanlaista vikaa ?, huvikseen kehtaisi tuotakaan hihnaa pois päästellä jos jollakin tietoa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.5.2012 23:02

Onko sulla alkuperäinen ilmanputsarikotelo? Ja onko siinä kotelossa se imuilman suppilo paikallaan (ei ole vain iso reikä etu-alaosassa, vaan siitä reiästä lähtee semmoinen suppiloputki kotelon sisälle)?

Jos sulla on siis se suppilo-imuputki otettu pois tai vapaavirtaussuodatin asennettu, niin kyllä siitä ahtimesta aikamoinen "vouvotus" lähtee. Semmoinen interferenssi-aaltoileva humiseva ääni.
Itse joskus G60:ä kokeilin vapaavirtaussuodattimella ja totesin, että ainakin omaan makuun lähti mekkalaa AIVAN älyttömästi.
Ilman tota kotelon pohjaan tulevaa rööriäkin testailin ja kyllä siitä melkoinen meteli lähti silloinkin, jos vertasi ääniin täysin alkuperäisellä setupilla.

Tossa vielä selvennykseksi kuvat:

Eli ilman sitä imuputkea: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7958_n.jpg

Ja putken kanssa: http://i268.photobucket.com/albums/jj27 ... 260003.jpg

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 22.5.2012 13:12

Ei ole tuota tötteröä paikallaan mulla, pitääkin kokeilla jollain vaikka vähä kuristaa ilmansaantia ja kokeilla vaikuttaako tuohon aaltoilevaan ääneen mitenkään, ihan järkeenkäypää tuo kyllä olisi.
kKitos vaan vinkistä...

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 9.7.2013 23:38

Edelleenki tämä sama vaiva G60:ssä,

semmoinen havainto tuli taas tehtyä että tuo moottorin epätasainen "volina" tosiaan kuuluu tyhjäkäynnillä selvästi, tasottuu ja häviää kun antaa kierroksia ja kun kierrokset tuossa 2 tonnin alueella niin ääni taas voimistuu ja pysyy samanlaisena ennekuin lisää kierroksia niin taas katoaa,
ja näyttäisi että tuo kampiakselin hihnapyörä vispaa hieman kierrosten mukaan, eli voisiko tuo aiheuttaa tuon massiivisen aaltoilevan moottorin äänen ?, ja toi kuuluu nimittäin kauas tässä omassani,

siellä hihnapyörän sisällähän on se värinän vaimennin mokkula ja omasta ainakin on tuo kumiosa hieman pykinyt jo, et josko se tuon tekisi,

Kampiakselin hammas hihnapyöräkin on vaihdettu pultteineen ja kiristetty oikein ja hihnapyörä pakettia on irroteltu ja putsailtu mutta ei siinäkään näy mitn ihmeellistä olevan tuota kumiosan rapistumaa lukuun ottamatta,
sekä moniurahihnaakin koitettu kiristää liianki tiukalle asti säädettävällä kiristimellä ilman vaikutusta ääneen,
ei kai se nyt jakokaan voi olla pielessä ku auto pelittää muuten niin híenosti ja vetää kuten kuuluukin, vaikka tuon jaon silti tarkistan heti tässä ku on aikaa.

eli voisko joku tarkistaa PG koneestaan vatkaako tuo kampiakselin hihnapyörä yhtään ?,
selviis että onko se iha normi ominaisuus näissä, epäilen kyllä ?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 11.7.2013 22:20

Ota video, niin voipi kuunnella?

Kyllä se itelläkin semmonen aaltoileva humina kuuluu ja kaikilla kavereilla ollu sama joilla ollu G60. Mahoton sanoa onko ääni samanlainen. Kato ettei oo jakoremmi liian tiukalla, alkaa kiristin ääntämään ja etenkin tyhjäkäynnillä kuuluu selvästi.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 11.7.2013 23:04

Joo kyllähän tuon geen kanssa voi pistää pajon noita ääniä "normaalin" piikkiin,
mutta tuo ei sitä mielestäni ole enää,
ääninäytettä yritin jo ottaa mutta ei tuolla pikku digipokkarilla saanut kunnollista pätkää josta äänen erottaisi kunnolla.

Alla olevissa linkeissä samantyylinen humputus kuuluu, omassani vaan voimakkaampana, ja noilla tietyillä kierros alueilla vaan, eli tyhjäkäynnillä ja 2 tonnin kohdalla,
pakostihhan se vika on jossain tuossa jakopään tienoilla, mutta kaikki mahollinen tolle on kohta tehty ja kokeiltu.

http://www.youtube.com/watch?v=GZ11ItXELpE&list=PL5E203D7007AC011C
http://www.youtube.com/watch?v=E51PfmN5ysU&list=PL5E203D7007AC011C

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.7.2013 0:50

Moniurahihnan kiristinkin voi pitää ties minkälaisia ääniä, jos on päässyt huonoksi. Laturin laakeritkin voivat äännellä joskus melko erikoisesti.

Kokeile nyt ekaksi ottaa moniurahihna pois. Jos vielää äntää, niin kokeile käsikopelolla kiristimen rulla, laturi ja ahdin. Helposti kyllä huomaa jos jonkin laakereissa on enemmän sanomista.
Kiristimen rulla jos pitää mitään ääniä tai tuntuu yhtään tahmaavan kun pyöräytät, niin sen laakeri on kyllä vaihtokunnossa.
Laturissa ei pitäisi käsikopelolla tuntua välystä ollenkaan, kuten ei ahtimessakaan.

Katso samalla meneekö moniurahihna linjassa. Mulla oli moniurahihnan kanssa sitä ongelmaa omassa, ettei hihna jostain syystä mennyt suorassa linjassa (edellisen omistajan sätöksiä?). Jouduin shimmaamaan kampiakselin pään hihnapyörää varmasti yli puolisenttiä ulospäin. Eli hihnapyörä irti, prikkoja alle ja takaisin kiinni. Ei varmaan se paras vaihtoehto, mutta ei tuohon hätään ollut muutakaan.
Moniurahihna äänsi milloin mitenkin ja kului todella nopeasti huonoksi, kun hihnapyörät eivät olleet linjassa.

Mutta tosiaan sellaista "vouvotusta" nuo pitää, vaikka kaikki olisi ehjää.
Tasakaasulla (juurikin tuossa parin tonnin tietämillä) & tyhjäkäynnillä kuuluu selviten.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 12.7.2013 1:27

Autoa on jo kokeiltu käyttää ilman moniurahihnaa, ja ääni ei tuosta muuttunut,
kummatkin ohjurirullat on uusia, laturin laakerit vaihdettu kun nekin äänsivät, ahtimen kaikki liikkuvat laakereineen vaihdettu samalla kun sen huolsin, vesipumppu, ohjaustehostimen pumppu myös uusia,
hihnankiristinki on uusi kun edellisestä tuli öljyt ulos, ja kokeiltu myös käsin kiristettävällä kiristimellä eri kireyksiä ilman vaikutusta,
ei tuossa jää enää jälelle mielestäni kun tuo kampiakselin hihnapyörän epätasapaino joka johtunee tuosta värinän vaimennin osasta joka on vaan tullu tiensä päähän sitten,
ja uuttahan ei enää saa mistään tähän ja käytetyt on käytettyjä ja niitäki vaan muutamia saksassa tarjolla,

tuosta kampuran hihnapyörästä kun selvästi huomaa että se vispaa hieman silloin kuin tuo ääni ilmenee, eri kierroksilla tuo värinä siis maltillisempaa tai katoaa jopa kokonaan.

Ois niin jännä nähä tai kuulla miten toi muilla käyttäytyy,
että onko toi lievä vatkaus ihan normaalia siinä hihnapyörässä,
kattokaa joku G60:pin omistaja peltinne alle ja kertokaa, kiitos? :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa