venykumit ja nelivetoauto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

venykumit ja nelivetoauto

ViestiKirjoittaja juuhler » 7.7.2013 21:40

Eli ja ollaan uusia vanteita hommaamassa ja eteen tulos 8.5 leveet ja taakse 9.5 ja jos näille laitetaan venykumit mitä se tekee nelivedolle kun tällöin etu ja taka vanteiden kehän pituus on eri ... Tosin hyvin vähän mutta kuitenkin ? Jos ymmärrätte mitä ajan takaa =D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.7.2013 23:52

jos saman kokoiset renkaat niin ei se halkaisija muutu mihinkään

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 8.7.2013 6:45

Kyllähän se muuttuu mutta todella vähän...olisko jollakulla kokemiksia

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 8.7.2013 7:00

Rengaslaskuri esiin googlen kanssa ja katot sopivat koot missä lähes sama kehäpituus.
Mutta saat olla melkoinen taikuri jos samankokoinen rengas lyhenee kehältä pienellä venytyksellä.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 8.7.2013 9:37

etu ja taka vanteiden kehän pituus on eri

Otappas mittanauha käteen ja mittaa, ei se kehä siitä mikskään muutu.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 8.7.2013 10:06

Vanteissa kehän ympärys on sama, mutta leveämmälle vanteelle venytettässä renkaan kehä pienenee, mutta melko olemattomasti.

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 8.7.2013 11:14

Juuri tuota tarkoitin...mutta onko tuosta olemattomasta erosta haittaa nelivetoautolle

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 8.7.2013 12:48

tää on semmonen asia mistä voi kaikki aina väitellä vaikka kui paljo.

Eli ei se renkaan kehä muutu mihinkään jos sen kyljet venyttää

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 8.7.2013 13:43

Mikä on se olematon kehän venyvyys? Varmaan suunnilleen samaa luokkaa jos vertaillaan erilaisten rengaspaineiden vaikutusta? Muuttuuko kehän pituus edes millejä? Ja halkaisija tästä vajaan kolmasosan eli muutos ei ole mitattavissa normaalein kotiasentajatyökaluin... Käytännössä uskaltaisin väittää, että ehjä ja toimiva rengas ei veny kehäpituudeltaan niin, että sillä olisi merkitystä yhtään mihinkään.

Foorumeilla yleensä pidetään sopivana renkaan halkaisijan erona nelivetoisissa kulutuspinnan paksuutta.

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 8.7.2013 15:58

Tottakai kehä muuttuu jos vanteen leveys muuttuu, varsinkin jos vanne yli normin (esim 7" vanteelle 165/40 rengas..)
Mitatkaa kehä ja jakakaa se piillä (3,141...) niin saattee halkaisijan ja siitä näette erotuksen halkaisijassa.
Kun on puhe vyörenkaasta (Radial) niin sen rakenne on sellainen että vyöt pitävät halkaisijan aikalaillla samana, toki eloa siúuntaan jos toiseen on vanteen leveydestä johtuen.
Harmi kun ei ETRTO / STRO tietoja löytynyt netistä, siitä olis nähnyt suuntaa..tietty se ei käsittele överipoke venytyksiä..

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.7.2013 18:15

pitää vissiin testata töissä joillain 15" vanteilla ja samalla kumilla onko merkitystä

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 8.7.2013 19:16

Ero ei välttämättä ole merkittävä mutta jostainhan sen renkaan on otettava se venymä joka tulee vanteen leveyden erosta. Ei se sivupinta (kylki) ittekseen mistään niitä leveyden eroja taio.
Radial renkaasta kun puhutaan niin runkolanka kulkee liki 90ºkulmassa vanteen sarvelta sarvelle.
Jos kyseessä olisi ristikudosrengas niin silloin runkolangan kulma olisi eri...

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 9.7.2013 7:34

Mitatkaa kehä ja jakakaa se piillä (3,141...) niin saattee halkaisijan ja siitä näette erotuksen halkaisijassa.

eikai halkaisijalla oo mitään väliä, kun nimenomaan kehän pituus on se mikä kiinnostaa/vaikuttaa, turha siitä on niin hankalaa tehdä.

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 9.7.2013 8:52

Eikös kehän pituus ja halkaisija koe tässä tapauksessa muutoksen ja muutosta/eroa kyseltiin.
Eli tässä tapauksessa kyse mitä ilmeisemmin vierintäkehän muutoksesta/ erosta etupään ja takapään välillä.

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 9.7.2013 9:06

Niin eli jos tuo venytys aiheuttaa eroa..esim yhdellä pyörähdyksellä takarengas etenee metrin ja eturengas vain 99 cm (luvut tuulesta temmattuja) mitä se tekee vaikka jakolaatikolle

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.7.2013 14:44

torsen sallii maksimissaan kulutuspinnan suuruuden verran (eli 8mm) eroa renkaiden säteessä. Eli halkaisijalle silloin siis 16mm.

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 16.7.2013 2:13

Eräs kuopiolainen VAG-harrastaja on kyllä ainakin osittain kumonnu myyttiä siitä etteikö vierintäkehä muuttuisi kylkien venyessä. Tulokset tosin oli minimaaliset, kumin koko oli 265/30-19", 10" leveällä vanteella sen vierintäkehä oli 2003mm ja 11" leveällä tasan 2000mm. Eli siis täysin merkityksetön ero, mutta ero kuitenkin.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 16.7.2013 21:35

1995 neliveto Chevrolet. Edessä uudet kumit ja takana kuluneet. Nelivetoa ei voinut talvella tiellä käyttää kun kehän eron takia meni levottomaksi ajaa. Aina välillä vetäisi jompaa kumpaa päätä ja jos tiessä oli pitoa niin sen huomas. Jäällä ei mitään vaikutusta.

Eli tuskin ongelmia mutta ei se varmaa ole.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 9 vierailijaa